Gelukkig is er nog wel een beetje toekomst.
Alfa Romeo blijft de gemoederen bezig houden. Aan de ene kant is het een liefhebbersmerk bij uitstek, aan de andere kant zijn we vaak huiverig om er daadwerkelijk eentje te kopen. Al jaren lang is de gatenkaas in het (verouderde) modelgamma een een onderwerp van gesprek.
Gelukkig is er altijd goed nieuws in de planning, want de de mooiste modellen worden beloofd en intern aangekondigd. Zo ook bij Alfa Romeo en zustermerk Maserati. Nu moederbedrijf FCA gefuseerd is met PSA, gaan er toch wat dingen veranderen, zo meldt Motor Trend. Over Maserati kunnen we kort zijn, dat moet het nieuwe en stijlvolle Tesla worden. De volgende Ghibli zal leverbaar zijn met elektrische motor en ook de Alfieri is elektrisch. Ook komen er plug-in hybrides bij voor de Levante.
Voor Alfa Romeo is de toekomst iets minder rooskleurig. Alle plannen voor hatchbacks, coupé’s en sedans worden geschrapt. Dus geen 166-opvolger, bijvoorbeeld. Ook de GTV-coupé komt er definitief niet. Op zich logisch, want het nieuwe FCA-PSA zal voornamelijk eerst geld willen verdienen. Zo’n grote sedan en coupé zijn geweldige auto’s voor de liefhebber, maar de ontwikkelingskosten zijn hoog en je verkoopt er zo weinig van. Daarom zal ook de vooraf aangekondigde ‘8C’-opvolger er niet komen.
Logischerwijs gaat Alfa Romeo zich nu meer concentreren op crossovers. De Tonale staat al op de planning en er moet nog een model onder komen. Nu PSA in zicht is, kunnen ze vrij eenvoudig de platforms van Peugeot gebruiken. Is het dan alleen meer slecht nieuws? Nee, naar het schijnt willen ze het Giorgio platform behouden. Dat is het platform waar de Giulia en Stelvio op staan. Hierop is het mogelijk om elektrificatie toe te passen, daar is het platform al op voorbereid.
veloce zegt
Nou, bouw dan maar de E-legend op het platform van de Giulia. Of een grote Citroen Coupé met de motor van Maserati of de Giulia QV.
doublechevron65 zegt
@veloce: oh ja Citroën en Maserati, een wat moeizame ”liefde”
Loek zegt
@veloce: nieuwe C6 ‘SM’ op Ghibli basis!
ko4n zegt
@720s: ik ben voor!!! Lijkt me fantastisch.
veloce zegt
@720s: de SM was precies waarom ik daar aan dacht
str8six zegt
Alsof dat een verrassing is? Alles waar Alfa aan denkt komt er toch niet muv SUVs dan
gandini zegt
Die Alfieri had er al 5 jaar moeten zijn. Het blijft een prachtige auto hoor, maar het design voelt op één of andere manier nu al niet meer actueel.
flatsixx zegt
@gandini: die auto ruikt naar 2013
artje zegt
Jammer. Ik heb zelf jarenlang genoten van een 166 2.4 jtd. Heerlijke reisauto en had graag een opvolger gezien.
kennone zegt
@artje: masserati ghibli?
dirkiii zegt
Jammer maar wel logisch,
stationcar zegt
Hopelijk geven die Fransen de Italianen een flinke schop onder hun kont zodat ze juist wat harder aan het werk gaan met Alfa, want het merk heeft natuurlijk potentieel genoeg. Kunnen ze gelijk stoppen met die DS flauwekul want daar zit klaarblijkelijk geen hond op te wachten. Ben trouwens sowieso erg benieuwd hoe deze fusie uitpakt qua merkenstrategie (wat te doen met Fiat naast Opel, Citroën en Peugeot? Opdoeken?) gevoelsmatig is het toch meer een overname door PSA dan een fusie van gelijken.
Gulli zegt
@stationcar: ik zou van Fiat een soort Dacia maken denk ik. Goedkope kleine autootjes met een hoop binnenruimte gebaseerd op ‘oudere’ platformen
poes zegt
@gulli: feitelijk gewoon zoals Fiat al jaren is ;-)
davelepeef zegt
@stationcar: rij ’s een rondje in Frankrijk, dan kan je zien waar die DS flauwekul terecht komt. Heb er met verbazing gekeken naar dikke DS’en, en ik ben absoluut geen fan…
stationcar zegt
@davelepeef:
Ik was afgelopen zomer drie weken in Frankrijk maar mij is wat dat betreft helemaal niks opgevallen. Natuurlijk rijdt er daar meer Frans spul, maar het is echt niet zo dat er daar wel heel veel DS-en worden verkocht. Ze zijn er natuurlijk wel, ook hele dikke zullen er tussen zitten, maar we moeten niet overdrijven. DS is volgens mij als merk een redelijke flop.
davelepeef zegt
@stationcar: neuh, je wordt er niet mee doodgegooid. Heb vooral in Parijs relatief veel DS’en gezien, vooral DS 7’ens, soms erg dik uitgevoerd en moet zeggen dat ik dan wel ff omkeek. ’t Is geen verkooptopper maar als de vergelijking van afzet tussen Alfa en DS gemaakt zou worden zou ik niet goed weten waar ik m’n geld op zou zetten…
phaeton zegt
Logisch, maar je hebt marketing nodig. En dan het liefst auto’s die zichzelf verkopen. Hoe? Door in te zetten op huidige en toekomstige trends, voor het gemak even verschillende auto’s in vier segmenten. Doe daar vier merken sausjes overheen. Ook een boegbeeld kan interessant zijn voor een groot concern, een beetje DNA dat doorsijpelt in je producten. Een 8C opvolger zou daarvoor zeer toepasselijk zijn, eventueel met een Amerikaanse evenknie waar de techniek mee wordt gedeeld. Die DS flauwekul heeft zoals hierboven wordt gezegd niet gewerkt. Maar men moet wel voorkomen dat het eenheidsworst wordt wat ze gaan verkopen, anders is het over tien jaar klaar.
poes zegt
@phaeton: maar dat kan toch prima? Dat heeft Fiat jaaaren geleden aangetoond met de Croma. Daar kwam ook een Lancia Thema van. En een Alfa 166. En een Saab 9000. Stuk voor stuk auto’s met een eigen identiteit. Kijk, dat VAG het niet voor elkaar krijgt om onderscheidende producten te maken, houdt niet in dat het niet mogelijk is :)
drsjeroen zegt
De SUV trend volgen lijkt een logische richting. Met de snelheid die Alfa heeft bij het introduceren, kan deze hype zo maar eens voorbij zij. De MPV hype heeft het ook zo’n 15 jaar volgehouden.
In 2030 vinden we coupes opeens weer geweldig… eeh… correctie, we vinden dit nog steeds geweldig maar kopen ze nu ook
jaapies zegt
Zien we ook meteen waar BMW de inspiratie voor de nieren op de 4-coupé vandaan heeft…
str8six zegt
@jaapies: van de BMW e9 allicht?
stationcar zegt
@jaapies:
Nieren?? Hazentanden bedoel je ?
https://www.feestwinkel-amsterdam.nl/img/294/1/dieren-masker-konijn-voor-kids.jpg
lekkerlinksrijden zegt
@stationcar: bromvlieg
SpiderIV zegt
Mijn 166 V6 3.2 maar extra koesteren ?
mikje90 zegt
@spideriv: Als alfist moet je dat ondanks deze fusie, zowieso doen uit liefde.
dees zegt
Zag het wel aankomen. FCA ging al jaren slecht om met Maserati. Nu is er tenminste een visie.
tvklarenbosch zegt
Ik begrijp dit niet helemaal eerlijk gezegd. Zo moeilijk is het toch niet om een coupé op basis van de Giulia te bouwen? Ik denk dat het voor Alfa nodig is om een aantal liefhebbers auto’s te hebben, alleen SUV redden ze het niet mee.
tvklarenbosch zegt
@tvklarenbosch: oh ja en leen gewoon de techniek van de Ferrari 488, geef deze de V6 uit de Quadrifoglio en een mooie Alfa body en ik denk dat je een winnaar hebt. Dit moet toch snel en relatief goedkoop te ontwikkelen zijn?
neymar zegt
Binnen paar jaar stopt overrated merk Alfa definitief! ?
karaya zegt
@neymar: Ik heb wel eens het idee dat neymar een bot is.
“BMW is de absolute vedette…”
ericd zegt
Het gecombineerde FCA-PSA heeft opeens teveel bread ‘n’ butter merken als Fiat, Opel en Citroen ook wel. Ben benieuwd of Alfa uit de as herrezen kan worden.
Robert zegt
Toen Opel werd overgenomen door PSA, werd dit merk, na onder GM 15 jaar verliesgevend te zijn geweest, in ene weer een merk waar geld werd verdiend i.p.v. op toegelegd. Wat dat betreft kunnenen we optimistisch zijn over de toekomst van Alfa Romeo. Ik weet alleen niet of het typische Alfa DNA nog in het karakter van de toekomstige modellen terug te vinden zal zijn.
arias zegt
@RRRobert: klopt alleen ik vraag me wel af waarom de verkopen van Opel in Frankrijk zelf wel heel laag zijn vergeleken met logisch Duitsland, UK, Italië, Spanje. En verhoudingsgewijs Nederland, België en Oostenrijk. De Astra verkoopt voor geen meter in Frankrijk, en de verkopen van de Grandland X en Crossland X in Frankrijk zijn nog lager dan die van Italië en Spanje.
Edge zegt
@arias: Dat lijkt me logisch toch? Fransen zijn vaak rare snuiters, maar ze zijn ook heel consistent enorm vaderlandslievend en trots op hun nationaliteit. Het zou mij niks verbazen als om die reden amper Astra’s en Grandland X’en verkocht worden. De Fransozen die in dat segment kopen rijden Peugeot, Citroën en Renault.
arias zegt
@edge: ja daar zit wel wat in. Daarnaast zijn de verkoopcijfers van buitenlandse merken sws erg laag in Frankrijk in vergelijking met de omliggende landen. De verkoopcijfers van luxe auto’s in Frankrijk zijn vaak nog zelfs lager in aantallen dan Canada of Australië
MaartenD zegt
Maserati elektrisch????
dwfc zegt
Hoen spreken we dan voortaan van een AlFra ???
ibssr zegt
Het Giorgio platform lijkt ideaal om weer een grote Peugeot met achterwielaandrijving te maken.
alfablog zegt
Zou graag een elektrische Alfa of Maserati kopen. Design, afwerking, zet ik wel een bandje op met het geluid van mn Maserati V8.
HZW zegt
What else is new.
rollsroy zegt
Het gaat gewoon wachten worden op de fusie met PSA tot we nieuwe interessante modellen gaan zien. Hopelijk nog wel op een beetje orginele platformen en niet zoals bij VAG elk model op het MQB platform met een 2.0 liter.