En deze Alfa GTA restomod is gelukkig ook geen EV! Maar het kost wel een hoop.
Een restomod is in veel gevallen een bijzonder fenomeen. Een oude auto voorzien van moderne technieken, maar wel met de looks van het oude model. Het is een bijzonder gaaf idee en de uitwerking bepaalt of het ook daadwerkelijk geslaagd is.
Bij Singer en Eagle weten ze precies de goede snaar te raken qua modern technieken en ouderwetse stijl. Voor vandaag hebben we er een nieuwe bij: Emilia Auto!
Alfa GTA restomod
Emilia Auto is al sinds de jaren ’70 een dealer uit Hamburg in klassieke Italiaanse auto’s. Als je een mooie Integrale, 400i of GranCabrio zoekt: dan moet je bij Emilia Auto zijn. Nu dus ook voor een puike Alfa GTA restomods. Emilia Auto is niet de eerste die de oude Giulia voorziet van een verjongingskuur.
Daarmee doet het project denken aan de GTA-R van Alfaholics. Zeer gewaarde collega @machielvdd liet jullie al de eerste schetsen van de Duitse Alfa Romeo zien, we hebben nu nog meer afbeeldingen en informatie voor je, inclusief een stratosferische prijs!
Motor
De basis van deze Alfa GTA restomod is een Alfa Romeo Giulietta, maar deze wordt dan grondig aangepast. Niet alleen om ‘modern’ te zijn, maar ook om de bizarre krachten van de nieuwe motor aan te kunnen. Emilia Auto gaat namelijk de 2.9 biturbo V6 (de 690T) uit de Giulia Quadrifoglio (952) monteren. Dat niet alleen, ook de achttraps automaat van ZF (de ZF 8HP75) én de achteras worden overgenomen. De motor is trouwens nu goed voor 540 pk.
Om te zorgen dat alles past, is de Giulietta zowel langer als breder geworden dan standaard. Uiteraard gaat deze exercitie extreem veel geld kosten. Een Giulia kopen met deze aandrijflijn is een goedkoper plan. Emilia Auto wil er namelijk 400.000 euro voor hebben. Dan kun je ‘m wel samenstellen naar smaak.
De stoelen, hemelbekleding, rolkooi, het koetswerk en de wielen kun je uitvoeren in welke kleur je maar wenst op deze Alfa GTA restomod van Emilia Auto. Ook qua bekledingsmaterialen kun je alles kiezen dat je kan bedenken. Daarnaast kun je de auto moderner maken middels LED-verlichting, een 8,8 inch-scherm voor het infotainment-systeem, audio-installatie, airconditioning en een achteruitrijcamera. Altijd handig.
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!
PunicaOase zegt
Heel gaaf. En prachtige kleur!
kniesoor zegt
Vind ‘m prachtig. Knap, dat de oto ondanks de aangepaste breedte en lengte nog steeds de onovertroffen fraaie lijnen/verhoudingen van het origineel heeft. Dat let heel nauw. Ook deze restomod lijkt vanuit alle hoeken even mooi.
viezefreddyw zegt
Mooi ding, oprecht leuk! Maar haalt het niet bij wat Alfaholics weet te realiseren en bouwen wat mij betreft.
Jagris zegt
Eens. De gta van alfaholics is veel mooier en ook puurder in mijn ogen.
ouwedibbes83 zegt
Het idee is aardig, maar de verhoudingen zijn nu wel zoek. Een kleine, handzame coupe wordt zo een beetje lomp. Ze willen een knappe koets draperen over een te grote aandrijflijn en dan ziet het er wat gekunsteld uit.
fiscaal zegt
Helemaal mee eens. Het idee is goed, maar de uitwerking valt mij ook tegen. Het karakter van het origineel is weg. Dit zou beter moeten kunnen.
polpol33 zegt
Precies!
JanJansen zegt
Lijkt veel geld, maar ik denk dat ze nog moeite hebben om hem voor deze prijs te maken.
Edge zegt
Krijg je hier ook medicijnen bij? Want zo’n keiharde plasser elke keer als instapt lijkt mij nou niet bepaald gezond.
Dutchdriftking zegt
@alpina007: Wat voor jou? Kunnen we naar Viva Italia met twee alfa’s.
alpina007 zegt
Ik wilde dit bericht net naar je sturen! Briljante auto… ga even informeren
rwdftw zegt
Een mooi doel voor de aandrijflijn van alle kapot gereden Quadrifoglio’s. Zo te zien is er een compleet nieuw chassis ontworpen en van de koets zal ook geen paneel gelijk zijn. Dan moet je nog ergens een chassisnummer vandaan halen.
mc96 zegt
Wat mij betreft echt een voorbeeld van hoe het niet moet. Bij een restomod probeer je het caracter van het origineel te behouden maar maak je de auto door moderne (of modernere) techniek minder storingsgevoelig en makkelijker te gebruiken. Bij dit apparaat zijn de verhoudingen zoek, veel te grote wielen gemonteerd en een belachelijk krachtige motor. Van alles veel, maar weinig finesse.
basman147 zegt
Indien ik het geld had zou ik toch eerder voor een alfaholics gaan, ook al moet je daarvoor heeeeel lang wachten.
Met V6 en en alle wijzigingen schiet deze een beetje zijn doel voorbij, een GTA moet je juist lichter maken, niet zwaarder.
Een ander alternatief zou zijn om een Guilia mee te nemen naar Touring en te vragen of die een mooie coupe carrosserie op die basis kunnen boetseren.
kennone zegt
Als ik het geld had kocht ik hem! Wel met een handbak.
wjeurs zegt
Ik vind net die balans tussen modernere uitstraling i.c.m. oude lijnwerk niet kloppen ofzo. Hebben ze bij een Totem GT Super bijvoorbeeld beter gedaan naar mijn mening. Nog steeds een mega dik apparaat wat ik graag eens in het echt zou zien.
Hubert zegt
Wat een gedrocht.
Voorfront lijkt wel zo’n oude Saab 95 (96?)
En in zijaanzicht zijn alle mooie lijnen van de GTA verdwenen.
Dan heb ik liever een normale junior met 2 liter motor.
Jeroen zegt
Hoewel ik restomods een beetje vloeken in de kerk vind, is dit toch wel erg mooi. Zet maar neer op de oprit als daily driver.
densk zegt
Mjah… Ik kan de GTA absoluut waarderen maar dit toch niet helemaal. Voor en zijkant vind ik geslaagd maar de ducktail hoor hier wat mij betreft echt niet op thuis. Zonde van de normaal zo fraai aflopende achterkant, om over die dubbele pijpjes maar niet te spreken, die hoort er gewoon schuin onder te hangen, of een sidepipe net zoals bij de racers.