Met de Alfa Giulia SWB Zagato kan er niets misgaan!
Lieve, lieve, lieve Alfa Romeo. Weinig merken kunnen op zoveel liefde als Alfa Romeo. Het merk maakt stijlvolle auto’s voor een acceptabele prijs en hebben vaak net dat beetje extra stijl. Daarom vergeven we een hele hoop. Maar we hebben het idee dat het merk het zelf aan het opgeven is.
Begrijp ons niet verkeerd, de Tonale, Giulia en Stelvio zijn puike automobielen. Absoluut de moeite waard om de showroom te bezoeken. We hadden een beetje gehoopt dat het de fusie met PSA (nu Stellantis) ervoor zorgt dat er in rap tempo nieuwe Alfa’s bijkomen. Nou, dat gaat gebeuren, maar zoals altijd is het een model dat niemand iets uitmaakt.
Geen MC20-kloon
Het gaat namelijk om de Alfa Romeo Giulia SWB Zagato. Alfa Romeo lanceerde de bovenstaande teaser. Of dit de ‘Alfa Romeo Supercar’ is die in de pijplijn zit, is niet 100% zeker. We hopen eerlijk gezegd van wel. Anders komt er nóg een…
De nieuwe Alfa zou namelijk een soort Maserati MC20 van Alfa Romeo worden, maar de naam lijkt iets anders te impliceren. Op basis van de Alfa Romeo Giulia zal Zagato een spectaculaire coupé-koets zetten. De naam ‘SWB’ geeft aan dat men wat van de wielbasis af zal snoepen.
Het is op zich wel een bijzondere auto. De 4C stond op een Dallara-platform en de 8C was een eigenlijk een Maserati, terwijl de TZ3 een Dodge Viper was onder het koetswerk. De nieuwe Giulia SWB Zagato zal in elk geval op een Alfa Romeo-platform staan. Daarmee lijkt het een waardig opvolger te worden van de Alfa Romeo SZ.
Alfa Giulia SWB Zagato niet de eerste
De basis van de SZ was Alfa Romeo’s achterwielaangedreven D-segmenter, de 75. Daarop zette Zagato dan een eigen unieke koets boven op. Mocht je van Alfa Romeo coupés houden, koester dit apparaat dan maar. De nieuwe GTV en opvolger van de 8C zijn de nek al omgedraaid.
Volgens Motor1 krijgt de Giulia SWB Zagato een 540 pk sterke 2.9 V6 en zal het de laatste Alfa Romeo zijn met enkel een verbrandingsmotor. Qua prijs kun je het ergste verwachten. Wat dat betreft lijkt het een tegenhanger te gaan worden van de BMW 3.0 CSL.
Meer lezen? Deze 11 Zagato zijn bijzonder (mooi)!
Dutchdriftking zegt
Heel leuk als imago builder natuurlijk. Maar ik wacht vooral op het Alfa Romeo zusje van de elektrische Astra en 308. Ook als station graag.
rwdftw zegt
Een wat kleinere Alfa, met RWD, verkrijgbaar als station, met de looks en de rij-eigenschappen van de Giulia en een prijs onder die van BMW. BMW rijders krijg je niet uit hun BMW maar ik zie genoeg automobilisten die wel een BMW willen maar er niet in rijden. Ze zijn herkenbaar aan het schuin oversteken zonder richting aan te geven.
Als de verkopen dan een beetje 156 achtig zijn dan komt het nog wel goed.
Ik ben in 2024 weer aan de beurt voor een keuze en het moet electrisch zijn. Als ik weer in een Alfa mag rijden zou ik heel blij worden!
ukbob zegt
Yes, precies dit!
Mag wat mij betreft ook in non elektrische vorm beschikbaar komen.
Als de tijden van de 156 zo toch eens zouden terugkeren…!
Eind 2024 beschikbaar aub
lucerd zegt
Het is een terugkerende auto. Ik weet niet of iemand van de Alfa Romeo TZ3 stradale heeft gehoord. De stradale is dezelfde auto als deze maar dan met een V10 onder de kap.
cloverleaf zegt
Ik ga zeer waarschijnlijk toch van BMW weer naar Alfa (Stelvio). Zou m’n 3e worden. Maar ik ben ook net die ene BMW rijdert die (meestal) wel richting aangeeft.
kennone zegt
Zeer waardig afscheid van een volledig benzinehok. + heel veel!!!
HZW zegt
Weer zo’n zinloos project, dat bakken met geld kost, en totaal geen fundering is voor de toekomst.
lavoro zegt
Heerlijk dus! Dit willen we toch als “petrolheads”. Het is niet snel goed zeg..
Robert zegt
Weet je wat óók mooi is? Luchtkastelen.
Eerst zien, dan geloven.
Gulli zegt
Ik kopieer even schaamteloos mijn eigen reactie van een ander artikel over deze auto;
Laat me raden; een ‘zwevend dak’ (ofwel vaak zwarte A-stijlen), een double bubble en een grille als een bodemvis.
Ben benieuwd of Zagato na 20 jaar eindelijk een nieuw truukje kan of dat ze gewoon weer hetzelfde recept toepassen.
https://www.carfolio.com/images/dbimages/zgas/models/id/14160/2007_Spyker_C12_Zagato.jpg
https://robbreport.com/wp-content/uploads/2020/08/2018_aston_martin_vanquish_zagato_02.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulia_TZ#/media/File:2012_Alfa_Romeo_TZ3_Stradale_(7567996328).jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Bentley_GTZ_Front-view.JPG
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Lamborghini_5-95_Zagato_%2819546082125%29.jpg/1280px-Lamborghini_5-95_Zagato_%2819546082125%29.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_DBS_Superleggera#/media/File:2019_Aston_Martin_DBS_Superleggera_in_White_Stone,_front_left.jpg
En zo kan ik nog wel even doorgaan
ghini zegt
Zal wel een soort shooting brake worden. Ja incl double bubble. Beetje zoals die Aston Martin Zagato maar dan met Alfa Romeo design taal. Lekker.
ukbob zegt
Maak nu maar gewoon:
1. Een giulietta opvolger.
Eentje hybride, eentje vol elektrisch, alfa design, mooi interieur, kassa knaller.
2. Een giulia / 156 opvolger.
Zelfde idee, maar ietsje groter.
De bmw 3 touring maar dan Italiaans. Kan niet moeilijk zijn..
lucerd zegt
Als gamer herken ik deze Alfa uit de Gran Turismo serie, spel GT6. Daar hete deze Alfa Romeo de TZ3, wat qua kaliber Bugatti Veyron en Ferrari Enzo was. Toch voor een jonge gozer als ik een beetje racegame nostalgie.
Jagris zegt
Hoe erg ik ook van speciale alfa’s hou, alfa zal zich echt moeten gaan focussen op het verkopen van grote aantallen emt een goede marge. Anders zal het in 2030 afgelopen zijn met alfa gok ik zo.
lavoro zegt
Soliciteer snel als CEO, anders gaan ze ten onder..