Je kunt nu niet meer boos zijn op Juffrouw Jannie of buurman Bolderbast. De Alfa Giulia en Stelvio 6C-uitvoeringen zijn namelijk gearriveerd.
UPDATE: prijzen en beschikbaarheid voor Nederland zijn bekend, zie einde van dit artikel.
De gaafste betaalbare auto op dit moment is misschien wel de Alfa Romeo Giulia. Een mooi uitgebalanceerd onderstel, ragfijne besturing, potente motoren en een redelijk goede prijs-kwaliteit-verhouding. Gek genoeg is het nog niet genoeg om mensen uit hun 3 Series te jagen.
Toevallig is ondergetekende op dit moment in Italië en daar is het kopend publiek iets chauvinistischer ingesteld. De Giulia’s en Stelvio’s zijn ruim vertegenwoordigd op de wegen in Umbrië.
Alfa Giulia en Stelvio 6C Villa d’Este Limited Edition
Speciaal voor beide modellen heeft Alfa Romeo nu een speciale uitvoering, de ‘6C Villa d’Este’-limited edition. Deze auto’s geven een hoedtik aan 6C 2500 SS Coupé uit 1949. Om even lekker weg te dromen, hebben we een paar afbeeldingen van die auto voor je hierboven in een gallery gezet.
De veranderingen zijn subtiel, luxueus en zeer Italiaans. Zo is de Rosso Etna-lak in drie lagen aangebracht, zodat deze nog dieper is. In plaats van hoogglans zwarte details, zijn deze versies voorzien van aluminium raamlijsten. De Stelvio is voorzien van schitterende 21 inch lichtmetalen wielen. De Giulia rolt op 18 inch velgen.
Feestje
In het interieur gaat het feestje verder met de Giulia en Stelvio 6C-edities. Je krijgt namelijk het uitgebreide leerpakket. Het leer is overal, zelfs op het dashbaord. Uiteraard met fraai contrastrerende stiksels. Om aan te geven dat je in iets bijzonders rijdt, is op zowel de hoofdsteunen als op het dashboard een 6C-logo geborduurd.
Qua motoren heeft de Giulia 6C een 2.2 JTDm met 180 pk of een 2.0 Turbo met 200 pk. In beide gevallen heb je standaard achterwielaandrijving en een achttraps automaat. De Stelvio 6C heeft een 2.2 JTD met 210 pk of een 2.0 Turbo met 280 pk. Ook hier is de ZF automaat standaard, evenals Q4-vierwielaandrijving.
UPDATE: We kunnen je nu vertellen dat deze Giulia en Stelvio 6C edities naar Nederland komen! Ook de prijzen zijn al bekend. De Giulia 6C Villa d’Este gaat 61.460 euro kosten. De Stelvio 6C Villa d’Este moet 82.990 euro opbrengen. Ze zijn nu te bestellen bij de betere Alfa Romeo-dealer!
UPDATE 2: eind 2022 kondigde Alfa Romeo de Facelift van de Stelvio en Giulia aan.
goodvibrations zegt
Hadden ze dit maar 6 jaar geleden op de markt gebracht.. Man ik ben Alfa Fan!! Maar deze leasen zou ik nu niet doen.. zou dan toch zwichten dan toch voor de hogere bijtelling… Respect voor diegenen die hun hart iets meer de ruimte geven ;-). En kopen eigenlijk ook niet.. Ja later als ze wat zijn afgeschreven… Wellicht mijn laatste auto die nog “echt” een ICE was met een “levend” hart ;-). Laatst nog even op een Panigale gereden… Alfa’s evenknie bij de tweewielers.. moet er nog niet aan denken dat dat ook elektrisch wordt.. wat een beleving :-).
Elon.. als het dan toch elektrisch wordt.. wil jij niet Alfa adopteren zodat dit heerlijke merk kansrijke elektrische auto’s kan bouwen? Ik zal niet zeuren over de afwerking ;-)
snowbird zegt
Alfa Romeo kan prima …zonder…. Elon hoor !
NOLA saints zegt
@snowbird: Ook zonder afwerking. Dat vergeven we ze al jaren;). Als Elon maar van het design afblijft:)
fromtheg zegt
Wat zijn het toch schitterende auto’s.
alfapeter zegt
In Italië wordt de Giulia ook aangeboden met 280pk en enkel achterwielaandrijving, weliswaar alleen maar in een Veloce uitvoering. Dan had ik toch verwacht dat deze ook 280pk zou zijn. Nu is het eigenlijk een gewone TI uitvoering met een speciaal kleurtje.
kennone zegt
@alfapeter: dan geef je hem toch een krachtkuurtje.
alfapeter zegt
Dat is in België verboden omdat de auto dan niet meer overeen stemt met inschrijving, tax en verzekering en dat zal ik dus NOOIT (even keel schrapen) doen.
Charles Taycan 4S zegt
Prachtige auto’s die we helaas te weinig zien!
superhans zegt
Een “6C” met 4 cylinders. Hadden ze niet een andere naam kunnen verzinnen? Vind de Giulia overigens wel een prachtauto. Hoop nog op een coupé, wellicht tevergeefs.
vaakbenjetebang zegt
Een 6C met vier cilinders, ‘Turbo’-modellen zonder turbomotor… het cynisme van de marketingafdelingen kent geen grenzen.
bernoulli zegt
Die naam is wel een beetje sneu idd. Straks gaat VW een Polo W8 aanbieden met 1.0TSI “Als ode aan de Passat W8”. Met LED-jes bij de binnenverlichting natuurlijk.
Estate_of_mind zegt
@superhans: inderdaad, die naam slaat echt nergens op (of de motorisering…)
ttr6 zegt
Mooi hoor, die speciale uitvoering, maar ik zou mijn huidige Veloce er niet op in willen ruilen…..de Veloce stoelen is een must en eerlijk gezegd vind ik de 19 inch ook mooier staan. Desalnietemin….een nieuwe Giulia uitvoering is altijd zeer welkom op de Nederlandse wegen.
bernoulli zegt
Leuke company car voor Bottas.
bluebird zegt
Mooi artikel 👍. Toevallig afgelopen zaterdag een 2017 Giulia opgehaald. Grigio Vesuvio, 18′ turbina’s met eibach verlagingsveren. Exterieur en interieur veloce met zwart leder. Volgende maand gaat ie naar H&S om hem richting de 300 paardjes te brengen 😎
Dutchdriftking zegt
Kunnen de 21 inch wielen van de Stelvio niet in 19 komen voor de Giulia? Dan is hij helemaal af.
bischero zegt
@dutchdriftking: dat rijdt toch voor geen meter man
Dutchdriftking zegt
@bischero: daarom ook in 19 inch.
Ghiacciato zegt
@bischero: hele zinnen lezen helpt echt, dit komt niet heel slim over maat
bischero zegt
@dmha: Beste mevrouw/meneer dmha, bedankt voor uw zeer waardevolle en inhoudelijke reactie op mijn eerdere schrijven. Mijn welgemeende excuses dat ik wel een begrijpelijk, maar niet correct Nederlandse reactie in volzinnen heb opgetekend. Gelukkig heeft u mij met uw reactie doen inzien hoe het wel hoort.
Welgemeende dank daarvoor.
tinnemans zegt
Volgens mij was het idee van Alfa’s dat ze ‘lekker rijden met kleine lichte motoren’, tenminste dat lees ik altijd. De 2.0T past dus prima in die Guilia. Diesel blijft gewoon satansap en dat busje is de naam Alfa niet waardig.
Zo, ook weer opgelost. ;)
tweetyv6 zegt
@tinnemans
Hmmm… naast mijn 2 spiders en 2 156’s rij ik in zo’n ‘busje’.
Een 310pk Lusso Q4.
En dat hoekt beter dan mijn 3,0 V6 916 Spider, die nogal zwaar op de neus is en hierdoor snel last krijgt van onderstuur en lift off oversteer.
tinnemans zegt
@tweetyv6; dan klopt m’n opmerking in elk geval dat je niet een al te zware motor in een Alfa moet willen hebben. ;)
Er is geen enkele manier waarop een hoge auto beter kan rijden dan een vergelijkbare maar lagere auto. Qua natuurkunde is dat gewoon onmogelijk. Een hoog zwaartepunt is zo vreselijk onhandig als je een bocht omwil.
tweetyv6 zegt
Klopt in principe.
Echter heeft mijn Stelvio Q4 waardoor de grip tijdens het ‘hoeken’ zich mooi verdeeld over de 4 wielen wat dan weer het gravitatiepunt-nadeel (geheel of gedeeltelijk) opheft.
De (lage) 255-er banden op 20 inch velgen doen ook nog een duit in de zak.
Ik heb een ’testweggetje’ waar ik met auto’s heen ga als ik deze proefrij, daar geeft mijn Stelvio mij het meeste vertrouwen. Met de Guilia had ik daar een ander gevoel bij.
MarcoM zegt
Gewoon mooi om te hebben en heel af en toe op een mooie dag mee te gaan rijden.
rwdftw zegt
Fijne bakken, ik had een donkerblauwe Giulia Super JTDM met 180 PK. Tobacco lederen interieur, Competizione velgen, getinte ramen en gele remklauwen.
160.000 km in gereden, nu rijdt hij ergens in het buitenland.
alfa147ti zegt
Gewoon een prachtige auto om dagelijks mee te rijden.
Paul58 zegt
Prachtige auto’s. Ben zelf ook erg fan van de gehele Alfa historie, mooi merk!
camber24 zegt
Die Stelvio blijf ik een van de lelijkste SUV’s vinden die nu op de markt te krijgen is. De Giulia ziet er in deze uitvoering sjiek uit, valt minder op dat het model al flink ouder wordt. De naamgeving is echter natuurlijk complete blasfemie.
Ilquadrifoglio zegt
Prachtige auto’s!! Zowel de Giulia als de Stelvio is het mooist wat er in het D-segment te krijgen is. Ook dynamisch kennen de auto’s geen gelijke.