Het lijkt er op dat Alfisti eindelijk weer eens iets krijgen om enthousiast over te worden. Het concern gaat misschien eindelijk de karige jaren achter zich laten, want volgens bronnen gaan ze de 4C GTA in productie nemen. De auto, waarvan we waarschijnlijk een eerste concept in Genève te zien krijgen, moet een achterwiel-aangedreven Coupe worden met de motor achterin. Alfa goes Porsche?
Aangezien we tot nu toe niet meer dan een teaser van het nieuwe model hebben gezien berust dit verhaal grotendeels op speculatie. Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Automotive News wordt de 4C GTA de ‘halo car’ van Alfa Romeo, en zou hij voor zo’n 40.000 euro verkocht moeten worden.
Met een dergelijke nieuwprijs zou Alfa zich voor het eerst sinds de Duetto Spider (einde productie in 1994) weer op het terrein van de enigszins betaalbare RWD-coupe’s gaan begeven. De prodcutie zou eind 2012 moeten starten, en er wordt gemikt op een productieaantal van 20-25k eenheden. Alfa mikt op een gewicht van slechts 850 kg en een vermogen van meer dan 250 pk (uit de 1750 TBI-motor). Klinkt haast te mooi om waar te zijn!
De auto wordt ontwikkeld in samenwerking met Dallara, het bedrijf dat met KTM de X-Bow maakt. Naar verluidt wordt de 4C ontwikkeld vanuit dezelfde X-Bow.
De 4C GTA wordt ontworpen door Alfa’s designcentrum in Turijn (en dus niet door Pininfarina) en is naar verluid een zeer compacte en extreem lage tweezitter. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar dit soort teksten prikkelen mijn nieuwsgierigheid behoorlijk. Een scherp sturende, sportieve coupe van Italiaanse bodem is altijd iets om reikhalzend naar uit te kijken. Het is overigens nog maar de vraag of het Alfa gaat lukken in Genève op hun kleine stand een concept neer te zetten. Naar verluidt heeft het ontwerp vertraging opgelopen en wordt er met man en macht gewerkt aan een toonbaar model. Fingers crossed!
Aangezien we momenteel nog afbeeldingsloos zijn voor wat bereft de 4C posten we een setje foto’s van de 2uettotanta, het tweezits Pininfarina-concept dat vorig jaar in Genève stond.
Jokkebrok zegt
Als ie 159/brera lampies krijgt ben ik helemaal gelukkig!
Jokkebrok zegt
@Jokkebrok: maar dit is ook goed! (stiekem snel de plaatjes veranderen hè ;) )
Seroo zegt
@Jokkebrok: Mee eens.
GOD zegt
Klinkt idd te mooi om waar te zijn, maarja de wonderen zijn nog steeds de wereld niet uit.
steve1984 zegt
Mag van mij zo in productie, wat een gave bak zeg. Zet maar voor de deur.
GOD zegt
@sir_smokalot gvd nu moet ik weer een schone broek aan trekken. Geweldige concept is dat. Lekker glad zonder bullshit flamesurfacing onzin.
jack_abarth zegt
Hmmm laten we eens kijken:
-RWD
-250+ pk
-850kg
-vanaf 40.000,-
Gaat ‘m niet worden…
GOD zegt
@jack_abarth: Die laatste 2 mixen niet goed. Zat ik ook aan te denken. Maar toch is het mogelijk. Niet binnen een korte tijd denk ik. BMW is ook van plan om de megacity musli modellen compleet uit carbon op te trekken.
Plannen liggen er al jaren maar prijs technisch gaat het niet zo 123. Die tijd zit er wel een keer aan te komen.
carbon word steeds goedkoper en steeds meer een massa product. Aluminium was eerder ook niet te betalen en nu wel. Dus al met al is het wel mogelijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: Vraag me af vanaf welke productie-aantallen carbon betaalbaar wordt. Misschien moeten ze er maar eens de nieuwe Golf mee optrekken…
xilver zegt
Ziet er héél goed uit! Maken dat ding.
maartenplasman zegt
mooi, maar ben benieuwd naar wat er over blijft van de lijnen met de kap dicht… of zou die er helemaal niet op zitten???
jzaero zegt
@maartenplasman: Lees eens even? Wat begrijp je niet van het woord coupé?
maartenplasman zegt
@jzaero:
snap ik ook wel, maar de reactie is nu even op het concept model van de foto’s… er zij maar weinig mooie open auto’s, die gesloten ook nog netjes zijn…
jzaero zegt
@maartenplasman: Ah ok, DB9 Volante, DBS Volante (same car), Lamborghini Gallardo Spyder, Pagani Zonda F Roadster, beetje dat soort autos ;)?
Jokkebrok zegt
@maartenplasman: Het lijkt er op dat je het dat misschien wel vrij eenvoudig in de hoe-heten-die-dingen-achter-je-hoofd kan plaatsen
mout zegt
‘Alfa goes Porsche’?
Alfa
– heeft geen model met veel heritage in productie
– ontwerpt niets nieuws op basis van een Golf
– verkoopt geen lompe SUV
– is gestopt met lange sedans
– maar loopt wel net als Porsche het risico ongewild bij VAG terecht te komen.
jzaero zegt
@mout: Het gaat hier ook niet om AL die punten die jij genoemd hebt, maar puur om de RR of MR configuratie.
mout zegt
@jzaero @damster: O? Zou dat ’t ‘m zijn? Ontwerpt Porsche een achterwielaangedreven 2-zitter met de motor achterin op basis van de Golf? http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/25/kleine-porsche-roadster-krijgt-vw-golf-platform
Hmmm, dan ga ik toch heel anders uitkijken naar het nieuwe Golf-platform!
raphael zegt
@mout: O ja en hoe dan? Hoe kan Alfa ongewild bij VAG terecht komen? Ik heb nog nooit gehoord dat een fabrikant een merk kan stelen van een ander merk, jij wel?
mout zegt
@raphael: Omdat je (FIAT)-baas je verkoopt, bijvoorbeeld?
damster zegt
@mout: het sloeg op de auto-configuratie. Niets corporate, niets branding. Begrijpend lezen zou helpen.
Apache zegt
Met de motor achterin zal die er in elk geval niet uitzien als de 2uettottanta.
jzaero zegt
@Apache: Grappig dat de helft van de mensen die hier reageren dat niet eens in de gaten hebben :P
AlwinH zegt
@jzaero: de meeste mensen hier kijken alleen plaatjes. Helaas weerhoudt ze dat er niet van om toch te reageren…
Atenza zegt
@jzaero: grappig? eerder triest om keer op keer maar te zien dat er ongelooflijk veel domme mensen op de wereld rondlopen..
jzaero zegt
@Atenza: Dat bedoel ik dus ;)
Firescorpion zegt
Ik vind het iets weg hebben van een BMW Z4.
tweetyv6 zegt
@mout:
hahahahahahahahahahaha… ughe..ughe…ughe….(had me ff verslikt)hahahahahahahahahahahahahahahaha *buikpijnvanlachen*
Geen heritage….Er reed al een Alfa 159 rond, toen bestond Porsche nog niet eens, die zijn maar half zo oud als Alfa.
E
mout zegt
@tweetyv6: Ja nou! En de tipo 159 formule 1 is overduidelijk de rechtstreekse voorloper van de 159!
Heb je er bezwaar tegen als ik ‘heritage’ en ‘klassieke namen geven’ niet hetzelfde vindt?
mout zegt
@mout: daar stond eigenlijk een link. Tweede poging
T16 zegt
Naar alle waarschijnlijkheid is de 4C een heel compacte coupé. Hier een teaser zoals bij autoedizione.nl getoond:
Esprit_de_Flandre zegt
@T16: Wreed blurry. Kan ik ook hoor…
CSL zegt
RWD, 850 kg en een vermogen van meer dan 250 pk.
Alfa Elise? No way dat ze zoiets kunnen maken..Dikke onzin..
Maar Pininfarina heeft wel een mooie concept gemaakt.
Wat misschien wel gaat gebeurden. Is dat er een nieuwe Chrysler Viper komt op het onderstel van de C8 met een V10 die de cijfers wel waard maakt, wat de C8 eigenlijk niet kon!
jzaero zegt
@CSL: C8….?
Waarom zou dat overigens onzin zijn?
CSL zegt
@jzaero:
8C
Esprit_de_Flandre zegt
@CSL: KTM X-bow heeft 220 pk en weegt 790kg. Als het echt gebaseerd wordt op de X-bow, dan is 850kg en 250pk niet zo onzinnerig…
T16 zegt
Met een RWD configuratie met de motor achterin, begrijp je plaatjes van de korte neus en de brute achterzijde beter. http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/08/alfa-laat-in-geneve-de-4c-zien
Simpson zegt
wat een schitterende wagen. Ik denk dat ‘ie zelfs met zo’n 1.4 turbootje uit de mito nog wel verkoopt.
dondeboer zegt
Die Pininfarina concept is prachtig, geen lijn te veel en in perfecte samenhang. Ik hoop dat ze daar bij alfa goed naar hebben gekeken.
BobbyD zegt
@dondeboer: +1, geen lijn teveel. Kunnen een hoop fabrikanten nog van leren!
damster zegt
Hey Smoke, waar heb je dat vandaan van die 850 kilo? Dat is natuurlijk een bespottelijke verwachting!
Hubert zegt
@damster:
check dit ff :
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110202/ANE/110209998/1164
integralechubasco zegt
leuk hoor, middenmotorconcept maaarrr..
Als de Duettottanta ooit in deze gedaante uit zou mogen komen dan kocht ik er een voor mezelf… schittterende lijnen heeft deze auto… Niet al te zware blok erin, liefst 4 cylinders, transaxle, alfa snerp uit de uitlaat… meer heb je niet nodig.
MarkieS zegt
Een Italiaanse variant op een Mexicaanse tortilla is niets meer dan een pizza calzone.
duckje zegt
maken, en liefst zo snel mogelijk.
norge zegt
Moest toch even slikken toen ik die specs las ,komt er weer een alfa op basis van een FIAT?
http://rcd.typepad.com/personal/39_2Dfiat_2Dx19.jpg
integralechubasco zegt
@norge: wordt eens wakker… welke alfa van de laatste 20 jaar is niet op een fiat gebaseerd?
norge zegt
@integralechubasco: Joh! Eh, 159 ? :D
integralechubasco zegt
@norge: alles aan de 159 is ontwikkeld door FGA ism GM. bodem, motoren, u name it…
sephyr zegt
Ik vindt het een pracht van een wagen. fantastisch dat lijnenspel, vanuit elke hoek zie je wel weer iets moois. en dat is het zoooooo veneukeratief dat er een lel van een gele kentekenplaat op moet.
Op de achterkant is dat nog wel te doen, maar een plaat op de voorkant is echt een belediging van het ontwerp.
Joost1990_2 zegt
Ik zou dr doen.
Hubert zegt
Iedereen hier is lyrisch over het design.
Maar de foto’s tonen toch het concept van PininFarina, en niet het nieuwe design van Alfa’s designcentrum?
Dus nu is iedereen aan het juichen bij de verkeerde foto….
integralechubasco zegt
@Hubert: En hoezo, beste Hubert. Is het nu verboden om op de afbeeldingen te reageren? Denk jij dat je enige bent die de tekst heeft gelezen?
Hubert zegt
@integralechubasco:
Lijkt er wel op ja.
Maar goed, als je nogmaals op het waanzinnig mooie conceptdesign van Pininfarina wilt reageren. Ga je gang.
damster zegt
@Hubert: Thanks. “two people familiar to the matter told Automotive News Europe”….. well…..zullen we wedden dat-ie minimaal 25% meer weegt (i.e. 1.062 kilo)? Nou?
Specht zegt
@Hubert
Viel mij ook al op, zegt weer genoeg hoeveel dom analfabetisch volk hier rondloopt.
bozewolf zegt
850kg? In deze tijden van veiligheid, comfort en luxe?
Ha-ha-ha.
No wai. Gewicht laag houden is een uitstekend streven, maar 850? Echt niet.
Mik maar op 1000. Is al heel netjes.
integralechubasco zegt
@bozewolf: 850 drooggewicht…> +/- 1000 rijklaar gewicht… Je kunt er zelf ook wat aan doen door die pondjes extra in de sportschool af te schaven… ;)
Al met al is 850 kg wel erg licht, ben benieuwd of ze dat gaat lukken, zou wel een huzarenstukje zijn… Volgens mij is er geen enkele grote fabrikant op dit moment zo bozig…
porsche928 zegt
Mij lekker maken met de foto’s om dan te vertellen dat het dat model niet is. -1. Dat rode model mag van mij meteen in prouctie.
As_long_as_it_is_fast zegt
@sir_smokalot: 3e paragraaf, 3e regel: prodcutie => productie.
As_long_as_it_is_fast zegt
@sir_smokalot: 4e paragraaf: Naar verluidt => naar verluid zal ook gaan. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Elaba manneke!
‘Naar verluidt’ ofwel ‘naar verluid wordt’. Niet ‘naar verluid’ dus…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Nice, wist ik niet. Weer bijgeleerd. Ge ziet, zo leert ne mens nog eens iets. :D
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Ik heb lang gewacht om deze te gebruiken, maar jij hebt de eer hem als eerste te krijgen:
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: haha, klet. :D
As_long_as_it_is_fast zegt
@sir_smokalot: 5e paragraaf, 2e laatste regel, naar verluid wederom. Wakker worden he, daar! ;)
Hubert zegt
@As_long_as_it_is_fast:
1e, 2e en 3e reactie : mierenneuker => miereneuker
Ga gewoon lekker slapen. ;-) ;-)
As_long_as_it_is_fast zegt
@Hubert: Als je je tekst zelf naleest, haal je ze er zo uit. En het staat professioneler als de fouten eruit zijn.
En ben nog niet lang wakker, kan nog niet terug slapen. :D
Hubert zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Het klopt dat het een stuk professioneler staat, zo’n tekst zonder fouten.
Maar het komt gigantisch zeikerig over om iedere verkeerde D of T aan te halen.
En het vervuilt de discussie onnodig.
Als iedereen zo ging zeiken, dan moet ik eerst een half uur scrollen om door alle meldingen van spelfouten te komen.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Hubert: ZOveel fouten maken de jongens van de redactie nu ook niet! ;) :D
ferryless zegt
Als het echt 850kg met meer dan 250pk wordt, zou het wel iets moois kunnen worden, maar dat wordt het waarschijnlijk niet, dus dan maar afwachten ;)
smokin zegt
@ferryless:
Nou de ingredienten hebben ze er wel voor:
Een lichte 4 cylinder turbo, het onderstel van de KTM X-Bow, de race ervaring van Dallara.
Als er een club is die het voormekaar kan krijgen, dan is het die club wel.
Alleen die 40.000 euro betwijfel ik. Zal wel weer 80K worden in NL.
sir_smokalot zegt
I’m with you. Heb zo’n donkerbruin vermoeden dat die 40k belastingvrij is.
As_long_as_it_is_fast zegt
En dan over de alfa 4C. Ik zit er wel op te wachten, alleen te hopen dat ze de prijs wat beter onder controle krijgen dan die van de 8C. Die kostte ocharme meer dan een ferrari, en laat ons eerlijk zijn, als we de keuze krijgen tussen een alfa en een ferrari, zal deze snel gemaakt zijn. Dus mits schappelijke prijs en mooie vormen (maar daar ontbreekt het bij alfa meestal niet aan) kan dit best een knaller worden, gezien de prestaties wel de moeite zullen zijn.
Alex_79 zegt
@As_long_as_it_is_fast: “als we de keuze krijgen tussen een alfa en een ferrari, zal deze snel gemaakt zijn”
Hangt ervan af. Een F40, 288 GTO uit de jaren 80 of een F430, ja daar kun je me voor wakker maken. De rest twijfel ik toch over.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Alex_79: voor de ferrari 250 GTO niet dan? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Die heb je vast niet voor 8C-geld…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Hehe, true that. ;)
Megakix zegt
Beetje té smooth….eigenlijk dus gewoon saai…
smokin zegt
Op internet kwam ik deze impressie nog tegen:
Mag dat hem worden? Please, please, pretty please??
Jokkebrok zegt
@smokin: Die is NIET verkeerd!
130peeka zegt
@smokin: +1
Justawheelchairguy zegt
Ik ben heel, heel, heel erg benieuwd!!
PeugeotGTI zegt
Mixed feelings…
De neus zoals hier getoond is fan-tas-tisch.
Maar moet hier de motor achterin?
Waar dan?
En 850kg lijkt me wel heel ambitieus.
De huidige Lotus Elise S weegt 860 kilo.
Lotus heeft daarvoor een gelijmde aluminium kuipconstructie nodig.
De andere alu delen zijn gemaakt met “extrusion” technieken.
Bovendien heeft de Elise S al een bescheiden motortje.
Gaat Alfa dat allemaal ook toepassen?
Ik denk ’t niet…
smokin zegt
@PeugeotGTI: De Xbow maakt van soortgelijke technieken gebruik, het frame van de X-bow weegt net als die van de Elise 70kg.
En de 1750tbi zal qua gewicht ook niet veel verschillen van de 1.8 van de Elise.
PeugeotGTI zegt
@smokin:
Goed punt.
De motoren zullen inderdaad niet veel verschillen.
Maar ze zullen het frame aan moeten passen voor de bruikbaarheid van een Alfa die misschien dagelijks gereden gaat worden.
Ik denk dat de auto daar veel te duur van wordt.
smokin zegt
@PeugeotGTI:
Nou ja, daar ben ik wel bang voor. De specs kunnen ze best halen met deze insteek. Maar 40K… ik ben bang van niet.
Dat zal wel wat meer worden. Maar goed, 2012, ik heb tijd om te sparen.
kingkay zegt
850kg én voldoen aan alle veiligheidsnormen + toch wel minstens de standaard comfortvoorzieningen? I seriously doubt it. Maar niettemin wel goed nieuws, eindelijk weer ‘ns een spannende Alfa Romeo.
douwe zegt
voorkant is niet zo mooi, de rest wel :)
Melvivio zegt
Nee nee nee Alfa… Niet de motor achter. We hebben al een Prosche daarvoor.
Ga weer terug naar de transaxle!!! Met LSD!
Zelfs met 250pk, is een gewicht van 1250kg (wat wel reeel is) nogsteeds een klapper, die ik zeker zou kopen (als ik het geld had) voor 40D€/
Mooie concurent van de nieuwe Toyota AE86 concept ding.
Dennismik zegt
Wat word ik ontzettend blij van die plaatjes van die 2uettotanta. Bloedmooi!
Cantago zegt
RWD? X-Bow based? Maar 850 kilo? 250pk? Alfa logo? Dit klinkt als muziek in de oren, ga door!
KaCh1ng zegt
hopen dat het meer succes gaat dan een opel GT
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: en gesloten versie pontiac solsitice (coupe)
w0o0dy zegt
Volgens Autocar klopt dat “gebaseerd op x-bow” van geen kant.
MichaelvdBroek zegt
nou laat maar lekker op papier staan..
w0o0dy zegt
“Alfa insiders have told Autocar that rumours that the car is based on a development of the KTM X-Bow’s carbonfibre chassis are “wide of the mark”. Industry reports suggest that the 4C will be built around a carbonfibre monocoque, allied to aluminium subframes front and rear. Engineers are aiming for a particularly low all-up weight.
It’s thought that the concept is also related to the proposed Abarth roadster, uncovered by Autocar last autumn. However, as well as greater use of expensive lightweight materials, the Alfa is likely to have a more powerful engine, more seductive styling and more lavishly appointed interior than the less expensive Abarth concept.
Read more on Alfa’s future model plans
The Alfa’s transversely mounted powertrain will be lifted from the Giulietta and is expected to feature highly-tuned versions of the acclaimed MultiAir engine line-up.
In the longer term, Alfa Romeo is expected to launch a direct replacement for the classic Spider, a model which is felt to be particularly important in relaunching the brand in USA. It’s possible that Alfa will work on a conventional steel monocoque rear-drive platform for the car with partners Chrysler, which already makes the rear-drive 300C.”
Bron: AutoCar
smokin zegt
@w0o0dy:
Volgens mij stond in het originele verhaal ook niet dat het onderstel van de KTM X-Bow gebruikt wordt, maar dat het onderstel door Dallara ontwikkeld wordt, die ook verantwoordelijk is voor dat van de KTM X-Bow.
“Om dit technisch allemaal voorelkaar te krijgen werkte Alfa Romeo zoals we zelf ook al een schreven, samen met Dallara Automobili. Dallara heeft al jaren ervaring op het gebied van lichte sportwagens en maakte voor de 4C een doorontwikkeling op het concept van de KTM X-Bow.”
– Autoedizione
jurgen59 zegt
Het franse plaatje is een gepimpte canguro, origineel (1-off) is nog steeds waanzinnig mooi