De twee Italiaanse autobouwers hebben plannen klaarliggen om samen een compleet nieuw platform voor achterwielaandrijving te fabriceren. Hierop kan Maserati dan de nieuwe GranTurismo en Quattroporte baseren en Alfa Romeo kan eindelijk weer met overheerlijke achterwiel aangedreven auto’s op de markt komen.
Een win-win situatie die eigenlijk heel logisch is. Het aangepaste GranTurismo-onderstel dat Alfa nu gebruikt voor de 8C is niet genoeg voor de Alfisten. Ze willen nog steeds nieuwe RWD-auto’s gaan bouwen, en met de techniek die Maserati in huis heeft is dat een goed begin. Op termijn zal er volgens bronnen zelfs hybride-techniek van Ferrari gebruikt kunnen worden voor de topmodellen van Alfa Romeo.
De Alfa’s die in de toekomst op het gedeelde platform komen te staan zijn -tot nu toe- de opvolger van de 8C en de mysterieuze Spider, waar al van gezegd werd dat het een good old RWD-autootje wordt met een in lengterichting geplaatste motor voorin. Voordat we hier iets van op de weg gaan terugzien duurt nog wel een paar jaar. De primeur voor het nieuwe onderstel zal voor de all new Maserati Quattroporte zijn. (bron: Insideline)
Laue zegt
ik dacht dat ze het 300c *kuch MB kuch* platform zouden gebruiken voor dat segment.
Hupke zegt
Dacht ik ook maar het feit dat ze het zelf ontwikkelen kan ik alleen maar toejuichen. Het chrysler platform zal wel degelijk zijn maar het was ook vrij lijvig. Nu komt er mischien een iets slankere basis van.
Mika zegt
Kijk dat is mooi nieuws om maandag mee te beginnen. Gelukkig een eigen ontwerp en niet het onderstel van de 300c
T-Spark zegt
Dit is heel mooi nieuws om de week mee te beginnen. Hoe geweldig is een grote RWD Alfa wle niet! (166 opvolger oa.)
Geert Schoots zegt
Ik ben vooral heel benieuwd naar de nieuwe Quattroporte…
Gio zegt
Ik ben benieuwd naar de nieuwe 169. Ik hoop dat ze het onderstel van de Maser. hier ondersteken dan die van de Chrysler.. Zal wel zo zijn zeker. En tevens, iemand nieuws over de 169? …
alfa mannetje zegt
Als we niet alleen over Alfas praten en geil worden , maar ook kopen zal er snel nieuws komen over de 169.
handrem trekken is fijn! zegt
Het achterwielaangedreven model wordt waarschijnlijk de nieuwe Alfa Montreal.
Zie ook:
http://www.autoblog.it/post/25766/alfa-romeo-la-montreal-del-futuro-secondo-un-nostro-lettore.
Moeten ze zeker in productie nemen.
Word een pittige wagen.
dummy zegt
Dat is goed nieuws. Dat Alfa Romeo nooit gebruik heeft gemaakt van het huidige Maserati platform (op de 8C na dan) heeft slechts één reden: te duur.
Hopelijk kan het volgende platform rijplezier en redelijke kostprijs combineren.
Een échte rwd opvolger voor de Alfa 75 joepie!
rsh zegt
Dat zou erg mooi zijn.
De merken die in autopassie en design een reputatie waar te maken hebben gaan nu ook effectief samenwerken.
Voor zowel Alfa als Maserati juich ik dit toe.
ZeRoo zegt
Mooi zoethoudertje dit weer!
Citrofiel zegt
Dus het huidige platform was te duur voor Alfa. Om het volgende platform dus geschikt te maken voor andere Alfa-modellen dan de echte toppers (de 8C nu) moet het goedkoper worden. Een goedkoper platform onder de Maserati’s, meer winst daaro. Win-win.
pj zegt
Dit is prachtig nieuws! Worden mooie tijden als liefhebbers van RWD binnenkort (?) BMW en Alfa tegen elkaar kunnen uitspelen.
CSL zegt
wordt weer helemaal niets! Hoe moeilijk kan het zijn om een fatsoenlijke rwd te maken. En nee geen 200stuks die ergens in een garage te komen staan!
Megakix zegt
Werd tijd ook, een beetje auto heeft RWD, of anders 4wheel…
ferry832 zegt
Prachtig nieuws en een nieuwe Montreal zou helemaal fantastisch zijn. Een samenwerking tussen Alfa en Maserati kan hele mooie auto`s brengen. Kan niet wachten om de toekomstige modellen van Alfa en Maserati te zien.
@CSL; Waarom post jij je commentaar altijd bij Alfa ? Als je het merk niks vind waarom lees je dan de nieuwsberichten ? Het enige wat jij kan is negatief reageren terwijl je de kennis ontbreekt. Zowel over Alfa als exclusiviteit heb je weinig verstand.
Vlugge Japie zegt
Wat zit iedereen hier altijd stoer te doen over hoe geweldig RWD wel niet is. Waarschijnlijk hebben de meeste die hier reageren niet eens rijbewijs, laat staan dat ze ooit in een auto met RWD hebben gereden.
FWD is voor normale mensen (dus met niet al te veel skills)veel veiliger dan achterwiel aandrijving, al helemaal als er ook nog eens veel vermogen wordt losgelaten op de wielen.
Freude_am_Fahren zegt
@Vlugge Japie: je hebt misschien gedeeltelijk gelijk, maar RWD is echt niet altijd onveiliger hoor.
(Ooit al eens op een rotonde gereden met RWD?)
Maar ik wil FWD niet afkraken hoor, gezien de meeste auto’s FWD hebben(meestal omdat het goedkoper is) en het (voor beginners voor beginners gemakkelijker is.
Toch krijgt RWD de eerste plaats van mij.
Freude_am_Fahren zegt
@Vlugge Japie: het gaat hier trouwens om een sportwagen, en die horen zoiso RWD te hebben (of AWD)
Freude_am_Fahren zegt
@handrem trekken is fijn: inderdaad een prachtige wagen! Hopen dat hij er snel komt!
Pura zegt
– heb rijbewijs
– heb een fwd en een rwd Alfa
– fwd sucks, rwd moet je hebben
– normale mensen horen op de bus of trein
integralechubasco zegt
@pura
normale mensen horen op de (bmw)fiets, lekker door de veluwe… eikels zoeken in het bos… opgejaagd worden door een gans.
w0o0dy zegt
Misschien gaan ze de truc die ze bij de Delta hebben toegepast wel in omgekeerde richting toepassen: Delta is verlengd C-platform, nieuwe Alfa op een ingekort Maserati/Alfa platform?
Overigens sluit ik in de tussentijd een RWD alfa op het 300c platform ook niet uit…. Misschien een special zoals een Montreal remake?
Dimglor zegt
Leuk nieuws dit..
Vaud zegt
Ik vind het raar dat mensen zo afgeven op een onderstel omdat het van de 300c komt. Baanbrekend design, op het gebied van het onderstel, goede wegligging en (ik geloof) relatief duurzame (in de zin van slijtage/storingsgevoeligheid), vergeet tevens de prijs niet! Als een merk als Alfa een heel onderstel zelf moet ontwerpen én fabriceren wordt de door jullie zo geliefde 8c alleen maar nog maar duurder.
En kom op jongetjes, jullie hebben nog nooit in een auto van onder de 6 seconde naar de 100 gereden, laat staan dat je het verschil merkt van 5 naar 4.5 seconden naar 100 km/u —> Wat zo’n ‘custom’ onderstel aan verschil zal gaan uitmaken, en ja, ik verlies het weggedrag ook niet uit het oog, maar daar was Wouter toch al aardig over te spreken. Dus wat maakt het nog uit?
Trouwens, FWD in het algemeen functioneert meer dan naar behoren voor het normale gebruik op de Europese wegen. Je maakt mij niet wijs dat je een BMW 318i/ zo’n kleine Alfa bij normaal gebruik (je mag hier toch niet abnormaal rijden) het verschil daadwerkelijk merkt :) Dan zijn het ook van die opgeschoren petjes figuren die er in rijden -> deze bemerken het vast wel. Dus: goedkope achterwiel aangedreven auto’s zijn pauperbakken. Ik kan nog even doorgaan. En neen, ik stem geen Wilders, voordat we dat verwijt weer krijgen. Niet generaliseren. Ik word hier toch zo ironisch van…
Fijne avond allemaal
w0o0dy zegt
@Vaud: lekker commentaar…. wat zegt het over jou als je het nodig hebt om mensen die je niet kent (en dus ook niet kunt beoordelen, zelfs als het wel aan jou was) zo te veroordelen?
En dan ook nog zeggen: “Niet generaliseren”.
Kijk je wel eens in de spiegel? Toch eens doen.
Je hebt geen idee wie er op Autoblog zitten en wat ze rijden… dus niet zo’n toontje aanslaan, nergens voor nodig.
lincoln zegt
dat Alfa doet nou al 10 jaar moeilijk over een onderstel ..
maak zo,n ding .. or forever hold your peace ..
Bakpouwww zegt
hadden ze beter de awd van audi kunnen nemen maarja
verstand komt met de jaren
Pura zegt
Dus goedkopere, minder geavanceerde awd? Audi is een generatie Torsen achter op Alfa.
Alfarobert zegt
Niewe Montreal ziet er leuk uit,Maar kent er iemand Italiaans?Vertaal het dan ff,oke?
Cantago zegt
Klinkt goed! We wachten af in spanning…
Piebe Post zegt
Alfa komt weer uit zijn verdomhoekje en wordt zowaar weer een “echt” merk! 8)
Giovanni zegt
Als Alfa met achterwiel aandrijving komt, haak ik af. Dan ga ik alleen nog maar in retro’s rijden. Voorwiel aandrijving is het beste idee sinds de uitvinding van de auto.
integralechubasco zegt
bmw gaat naar voorwielaandrijving giovanni… kennelijk hebben ze het daar door… ;)
TuttiAlfisti zegt
Alfa en Maserati. Precies merken die bij elkaar passen. Allebei die krachtig snerpend roffelende motoren, power en wegligging en uitstraling.