Sinds Alfa Romeo in 2005 begon met het vervangen van de zelf ontwikkelde V6 voor een V6 die ze van GM kochten zijn de ware Alfisten in diepe rouw gedompeld. Maar gelukkig is er een lichtpuntje aan de horizon. Enige tijd geleden was Alfa Romeo al bezig met de ontwikkeling van een 3 liter en 3.5 liter V6 met ieder 100 pk/l. Maar die plannen zijn nu alweer aangepast. Door al het co2 geneuzel zouden deze motoren teveel uitstoten en daarom wordt de inhoud kleiner en komen er turbo’s op.
Als de geruchten kloppen komen er twee V6’en (beide ontworpen door Paolo Martinelli). Eentje met 2.7 liter inhoud en de ander is 3.3 liter groot. De 2.7 liter bi-turbo komt er met 300 en 350 pk. En er zou ook nog een turbo-loze (of een kleine turbo) variant komen met 250 pk. De 3.3 liter grote bi-turbo moet 430 pk gaan leveren. Het topmodel wordt de 3.3 liter grote tri-turbo(!) met 500 pk.
De motoren zullen echter pas volgend jaar op de markt komen. Maar ik tel de nachtjes nu al af tot er een 500 pk sterke 159 GTA voor de deur staat! (via: alfablog.nl)
Frasker zegt
Geef mij maar een V8
G. de Groot zegt
Of een V16
Mercedes zegt
Nee danku..
RenJie zegt
turbo’s hebben de toekomst, maar dat wisten we al. 500 pk uit een 3,3 liter.. best netjes.
jelle zegt
Tja… veel zal afhangen van hoeveel ze zuipen. Mijn huidige 2.2jts zuipt 11.5 liter per 100km. En daar ben ik niet zo heel gelukkig mee. En dan mag ik nog niet onnozel gaan doen, want dan gaat het wijzertje al snel naar 15 liter per 100km.
Als ze een 3.3 bouwen die 17.25 liter zuipt, dan pas ik. Als ze die kunnen houden onder de 11.5 liter, dan tel ik ook de nachtjes af naar volgend jaar.
Christiano zegt
Heerlijk! Ik ben benieuwd :)
BoB zegt
tri-turbo? wat is dat voor onzin? ik begrijp het turbo principe inmiddels aardig, en ik weet zeker dat 3 turbo’s geen enkele voordelen heeft tegenover 2 goed overwogen turbo’s
johnnyt-jet zegt
Het kan niet anders dan dat ze minder verbruiken , het co2 geleuter dus.
Maserati en Ferrari (al aangekondigt) zal er waarschijnlijk ook gebruik van maken.
Fout zegt
Eum het klinkt als too much… In welk model gaan ze die 3.3 liter TRIturbo gooien? alleszins niet de 8C en waarschijnlijk ook niet in de 8C GTA, zal wel sowieso een V8. Zal wel in de 169 passen, can’t wait
Js zegt
Een Alfa tri-turbo ? Wow ! Ben echt benieuwd.
martijn zegt
Ik heb 3 woorden
ge-wel-dig!
robert zegt
kan iemand mij vertellen in welk model die 500 pk V6 gelepeld gaat worden? Wordt dat de nieuwe 169 ofzo?
robert zegt
Trouwens wel mooie techniek. Ben benieuwd wanneer bmw met een tri-turbo diesel gaat komen.:)
lincoln zegt
mooi .. dat betekend dat er een RWD platform klaar ligt ..
loekiestrike zegt
Yeah! Alfa turbo V6jes, dat klinkt goed. Ben ook benieuwd waar die 3.3 tri-turbo ingelepeld wordt. Ik denk dat die 2.7 (twin-) turbo trouwens een mooie compromis is.
Over het aantal turbo’s: de Veyron heeft een quad-turbo. Erg technisch ben ik niet, maar het lijkt erop dat meer turbo’s wel degelijk zin heeft (of het heeft te maken met aantal turbo’s t.o.v. het aantal cilinders/cilinderinhoud?).
SimonMc zegt
LOL 3-turbo.Doet me denken aan dat concept van mercedes, die diesel met 3 turbo’s die prestaties had die in de buurt kwamen van het amg model.
super zegt
3 turbos? wordt het dan zo’n scheermesjes verhaal?
w0o0dy zegt
Goede zaak dat Alfa z’n toekomst niet meer van rommel van een ander laat afhangen. Daar is natuurlijk wel veel geld voor nodig… en dat is er nu gelukkig wel. Die tri-turbo lijkt me en heel apart verhaal… maar goed, waarom zouden ze dat doen en geen twin-turbo?
Ik kan met iets voorstellen bij de volgende configuratie: één kleinere turbo voeden bij lage toeren die dan vrij makkelijk op toeren kan komen. Daarna pakken twee turbo’s het samen op waarbij elke turbo één cilinderbank zal voeden… voordeel kan zijn dat ze relatief grote turbo’s kunnen gebruiken die bij normale belasting niet nodig zijn, maar erg veel vermogen kunnen leveren bij volle belasting…. daarnaast kunnen/hoeven die grote turbo’s relatief weinig toeren te draaien…. en kunnen dus langer mee en minder geavanceerd zijn….
Kweenie of het zoiets wordt, maar zoiets zou kunnen…
Iemand die er meer van weet met een zinvolle mening?
Bert zegt
3 turbo’s? Ik ben erg benieuwd hoe dat inelkaar steekt!
Met een 3.3 V6 moet je alleen niet over het verbruik gaan zeuren!
Ik rij zelf ook 2.2JTS, en dat gaat prima qua verbruik!
Denk alleen niet dat een V6 met 300+ PK in mijn budgetklasse zal vallen helaas!
floryn zegt
@ Super lol
Het voordeel van meer turbo’s is vaak (en ik pretendeer hier niet de ware reden te kennen) dat hoe kleiner de Turbo hoe kleiner het turbo gat (weinig vermogen bij laag toerental) Dus als je meer kleine turbo’tjes achter elkaar schakelt, heb je een motor die al meer vermogen van onder levert.
floryn zegt
@ ALL
ik wil trouwens heel heel graag die 169 wel eens zien. Zijn er al spyshots opgedoken of schetsen?
Jimmie zegt
Ik zie liever hoogtoerige atmosferische blokken :cry:
Aan de andere kant is dit stukken beter dan die GM meuk :D
super zegt
@floryn
yeah, I know maar voor je ’t weet heb je een turbo oorlog…
http://www.theonion.com/content/node/33930
Alfa Corse zegt
@ floryn
Hier zijn wat schetsen van de Alfa Romeo 169 te vinden:
http://www.alfablog.nl/2008/07/14/alfa-romeo-169-schetsen/
Simpson zegt
misschien een turbootje dat twee grotere op stoom helpt om een turbogat te voorkomen?
Timmy zegt
@Woody: Ik dacht meteen hetzelfde. Kleintje om bij lage toeren snel op te spoelen en snel druk te geven. (zoals de compressor bij de golf gt)
Als er dan meer toeren gedraaid word 2 grotere turbo’s die elk een cilinderbank voor hun rekening nemen. Spoelen dan ook nog steeds sneller op dan 1 grote turbo die alle 6 bedient. Dus sneller power omdat ze maar 3 cilindertjes moeten voeden. Alleen hoeveel programmeer werk daar aan is om de cpu van je auto dat allemaal te laten uitdoktere om op de ideale momenten over te schakelen? Dat ik niet weet.
Want kleintje(voor de lage toeren), grotere(voor de midden) en nog grote (voor de hoge) lijkt me nogal ver gezocht. Dan kunne ze beter naar bwm of nissan gaan kijke hoe zij hun bi turbo’s regelen.
dekster zegt
Turbo’s hier, turbo’s daar… ik zie gewoon het liefst een normale V6,geen hulpmiddelen en ook geen 100pk/liter, het gaat hier tenslotte om gewone auto’s. Auto’s die soepel moeten rijden en niet auto’s waarvan de motor niks geeft endan plots “ontploft” bij 4000rpm zonder de juiste geluidjes te maken…
marruk zegt
Brabus heeft toch ook eens een tri-turbo in een slk gelegd? Meende ik..
En die ”500pk” komt dan waarschijnlijk alleen in de 169,
denk dat de 430 in de 159 GTA komt. Wel zo logisch.
Kijken of ie een M3 sedan aankan :D Vast wel haha.
Maksimum zegt
damn, turbo is idd de toekomst maar dat ze voor deze grote inhouden ook een turbo vervanger gingen maken had ik zo snel nog niet verwacht.. de kleine 1.4 turbo’s die een gewone 2.0 vervangen vond ik wel logies.. Maar deze dikke turbo v6jes.. Het is wel zo dat Alfa eigelijk al decenia’s geen V8 gebouwt heeft.. De montreal v8 was de laatste maar zelf die bevatte al ferrari onderdelen.. Dus Alfa die wel beetje mee wilt doen in de PK strijd is het dan het beste de oude vertrouwde alfa v6 te voorzien van een turbo die al zo vertrouwt is binnen Fiat groep (fiat is er veel mee bezig).. Mooi mooi..
Benjamin1 zegt
Is dat blok op de foto niet het blok wat ze vroeger in de Alfa GT gooiden. Ik hoorde altijd dat dat blok geweldig was met mooie chromen inlaten etc en dat ze die toen vervangen hebben met en GM blok. klopt dat?
Ilquadrifoglio zegt
@ Bert
De 3.3 V6 TTT verbruikt 50% minder dan de 4.7 V8.
Quatro zegt
nog beter , doe maar geen alfa :P
Pannekoek zegt
@ Ilquadrifoglio
Staat TTT nu voor Tripple Turbo? ;)
JamesBROWN zegt
@dekster: Ik snap wat je bedoelt, maar wie weet is dat dus helemaal niet het geval bij deze motoren (of in ieder geval in mindere mate…) Ik zeg wait and see, maar ben wel erg blij met dit nieuws, werd tijd dat dat de nieuwe Alfa’s weer eens wat ontzag oproepen :P
smokin zegt
@Benjamin:
Op de foto staat het “busso” blok:
http://www.italiaspeed.com/2006/cars/alfa_romeo/01/busso/2601.html
Dat lag als laatste inderdaad in de GT, maar lag ook in de 147 GTA, 156 GTA, en meerdere modellen.
johnnyt-jet zegt
Denken we nu echt dat al deze motoren ontwikkelt worden om in een Alfa te hangen ? Vraag me uberhaupt af OF dit hele verhaal wel klopt en in deze omvang zal het niet zijn , dat vergt een giga investering van een merk , Fiat , dat net weer boven komt drijven.
Leo zegt
het zal tijd worden dat Alfa weer echt sportieve auto’s gaat maken , wat mij betreft zijn ze het spoor naar “middle of the road” tever doorgeslaan; alleen mooie auto’s maken is niet voldoende. De 159 is veel te zwaar, is niet echt ruim en zeker niet sneller dan een vergelijkbare Passat of Mondeo. Ik ben niet zozeer van de ‘oldtimers’, maar een 33 1.7 gereden (heerlijk rap) en 155 1.8 ts (snel EN ruim) en dat mis ik toch echt in het hele Alfa modellengamma.
Marvin zegt
Stel dat ze werkelijk 500pk gaan leveren, dan zie ik toch echt liever een lichtere auto met wat pk-tjes minder. Anders gaan de Italianen meer de Duitse kat op: loodzware auto’s met mega veel pk’s. Dat is leuk in een rechte lijn ja, maar in de bochten…
johnnyt-jet zegt
Ik denk auto lichter maken vergt meer inspanning dan deze weer meer pk”s te geven hetgeen relatief eenvoudig is. Op de verschillende forums praat men veelal over pk”s en zelden over gewicht . Een gegeven die de fabrikanten uit marketing oogpunt ook weten. En nu de omslag graag !
Pjotr zegt
“Het is wel zo dat Alfa eigelijk al decenia’s geen V8 gebouwt heeft.. De montreal v8 was de laatste maar zelf die bevatte al ferrari onderdelen..”
Ga je mond spoelen ;) Die V8 is afgeleid van de motor die in de 33 raceauto’s lagen. Daarmee raceden ze eind jaren 60, begin jaren 70 TEGEN Ferrari… Alfa was toen ook nog geen onderdeel van het FIAT-concern.
Ilquadrifoglio zegt
Deze motoren zijn uiteraard niet alleen voor Alfa Romeo. Ook Lancia, Maserati en misschien Ferrari gaan deze motoren gebruiken. Anders zou de ontwikkeling niet rendabel genoeg zijn.
Wat betreft het gewicht…
Luca de Meo ” From now on 3 are the magic words for Alfa Romeo… Design, Handling, Power/Weight ratio”
Nog wat andere nieuwtjes.
– Presentatie Alfa Romeo 149 ‘Milano’ in 2009, 4.5M lang, Multiair, nieuw onderstel (geen Bravo/Delta), Multi Link en veel elektronica (bv. ARC en DNA).
– Een Crossover op basis van de Alfa Romeo 149 in 2010.
– Terugkeer van legendarische namen.
– Geen family look meer als de huidige 159/Brera/Spider. Alle modellen zullen er anders uitzien.
– Een nieuwe RWD Coupé (limited production), 8C GTA.
Misschien leuk voor de geïnteresseerden: ik houd een blog bij met regelmatig deze nieuwtjes… Namelijk, http://www.alfablog.nl
Ook zal ik op deze blog actief blijven.
johnnyt-jet zegt
goede tip , dat laatste .
alfa romeo zegt
waar wil je die 3.3 tri turbo kwijt?? en je weet ook niet precies hoe groot de 169 word
en als ie er dan in komt> wat moet je dan in godsnaam met 500 pk??
je mag in nederland toch niet harder als 120km per uur en zoiezo niet harder als 140 in andere landen
onzin dat ze deze dingen gaan leveren
johnnyt-jet zegt
Een tip : eerst de vorige topics lezen en dan een eigen antwoord plaatsen alwaar te lezen valt dat er ook nog zoiets is als Maserati en Ferrari die het co2 verhaal ook MOETEN volgen.
En met die pk”s val ik je bij : als iemand een stukje weg in nederland kent om mijn tjetje eens uit te laten hou ik mij aanbevolen……..
sebastian zegt
@alfa romeo
er zijn legio automerken die 500+ pk leveren, dus waarom zou het uitgerekend voor alfa romeo niet legitiem zijn! elk merk wilt zijn paradepaardjes hebben al dan niet met een hoop pk’s. voor alfa romeo is dit tot nu toe een gemis geweest. ben blij dat er straks een mooi italiaans alternatief is voor de gebruikelijke duitse autobahnbrenner…
LaTiNo156 zegt
Leuk hoor, maar komt er ook gewoon een 2.0T met 220 pk voor het gewone volk??
smokin zegt
@alfa romeo:
Als dat jouw insteek is ben ik bang dat je per ongeluk op de verkeerde site terechtgekomen bent. Want jouw opmerking kun je bij 90% van de autoblog onderwerpen kwijt.
smokin zegt
@LaTiNo156:
Dat lijkt me toch wel, dit gaat puur over de opvolger van de ouwe 3.2 Busso en 3.2 JTS motoren. Daarnaast zouden gewoon de nieuwe 4 cylinder multijets moeten komen, volgens mij zit de 1.8 – 235 pk nog steeds in het verschiet. Als eerste in de nieuwe Lancia Delta, maar daarna ook in de Alfa Romeo’s.
Timmy zegt
@dekster: die reageren niet pas vanaf 4000toeren e. Dat is nu net het voordeel van die bi turbo’s, kleine turbo die direct opgespoeld is en dus direct kracht levert en dan vanaf de middentoeren een grote turbo die ofwel overneemt of even tegelijkertijd en dan overneemt. Dus constant power. Dat is de hele bedoeling van die bi turbo’s. Kijk naar de nissan gtr en de bmw 335i. Die gaan er vandoor zo gauw je de gas in trapt. Bijna niks turbolag. Gewoon instant power.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Turbo’s hebben de toekomst’, zie ik een paar keer voorbijkomen in de reacties.
Dat wisten ze bij Saab meer dan 30 jaar geleden ook al…
Ere wie ere toekomt!
johnnyt-jet zegt
Timmy, ik heb ook geen turbolag….het kan dus ook met 1 .
De hoofdgedachte is dat ze graag een relatief grote turbo willen monteren om power te krijgen maar het bijkomende nadeel van een turbogat weer opvangen met ook een kleine. Maar , zaols gezegd met 1 is het tegenwoordig ook mogelijk geen enkel turbo gat te hebben.
sebastian zegt
@johnnyt-jet
ik denk dat martinelli wel weet waar hij mee bezig is. er zullen goede redenen om 3 turbo’s te gebruiken. twee kleine op elke cilinderbank, bij lage uitlaatgasdruk en kleine schoepen, zullen zij voor druk zorgen, en een grote om bij hogere toerentallen maximaal te profiteren van een grote turbo.
johnnyt-jet zegt
Lees mijn commentaar nu eerst , ik meldt hetzelfde……….
Birger Alfa 147 zegt
Goed nieuws, ik ben erg beniewd! Er is veel nieuws op komst :)
IlCuoreSportivo zegt
Het wordt steeds opwinderder, eerst was er sprake van 400 pk, dan van 4vijf0 en nu al van vijf00.
Drie turbo’s klinkt wel fel,
maar ondertussen blijven we op onze honger zitten, het is al drie jaar dat bij alles dat interessant is, voor volgend jaar wordt vermeld.
Wanneer gaat het er nu eens van komen???
quadri???
P.S Mijn vijf-toets blijkt het begeven te hebben.