Ook mooie auto’s kunnen gedownsized worden.
Gelukkig zijn het wel potente blokjes die Alfa in de Brera en Spider lepelt. De 2.0 JTDm 16v heeft 170 pk (of een fiscaalvriendelijke 163 pk voor de Vlamingen). Het verbruik van zowel de Brera als de Spider 2.0 JTDm 16v komt daarmee op 5,4 liter per 100 km en de CO2 uitstoot van 142 gram per km. De Brera en Spider 1.8 TB hebben allebei 200 pk en stoten 192 gram CO2 per km uit doordat ze 8,1 liter per 100 km verbruiken.
Ook leuk voor de leasers onder jullie, is de komst van speciale ECO versies van de 159. De 1.9 JTD 8V ECO heeft 120 pk en een CO2 uitstoot van 138 gram. Nog leuker is de 159 2.0 JTDm 16v ECO: deze heeft 170 (of 163) pk en stoot slechts 136 gram CO2 uit.
Met dank aan Bart voor de tip over de ECO motoren!
vla zegt
Ah, dat wordt weer chiptunen bij de dealer voor ons… :|
Jesper zegt
Die Brera blijft een schoonheid… één keer het genoegen gehad er even mee te mogen rijden, dat vergeet je niet meer. :D
Maarre, over die diesel heb ik wel een beetje mn twijvels…
Die wordt eruit getrokken door een Auris D-Cat :?
sebastianchubasco zegt
Ik vind de brera echt een type auto dat met de jaren tot wasdom komt. hoe langer hij in het straatbeeld te zien is hoe meer de omgeving de auto lijkt te adapteren. ik hoop serieus dat de alfa steeds iets beter gaat verkopen zodat alfa de auto als een soort stijl-vlaggenschip kan behouden. ik zie de brera dan een zelfde lot beschoren als bijvoorbeeld de Citroen SM, Lancia Aurelia of Mercedes Pagode…
bmw zegt
Toch wel sterk wat de ingenieurs weer realiseren. 170 pk uit een motor van 2 liter en een verbruik van 5,4l/100km. Ik was een jaar of vijf geleden apetrots toen ik mijn wagen kreeg die 105 pk uit een 1,9liter haalde (JTD-blok)… en kijk nu eens!
bmw zegt
En leuk dat Autoblog aandacht heeft voor de noden van de Vlamingen hier (cf. de 163pk), ik denk dan ook dat ons aantal groeit? Misschien kan Wouter eens zeggen hoeveel mensen via autoblog.be of vanaf Belgische ip-adressen hierheen surfen? :-)
Laue zegt
doe mij maar liever een nummetje 63 met extra veel kaas en salami.
of maak ik mijn punt niet duidelijk?
GOD zegt
ik vind hem in hatchback uitvoering niet mooi.
ze hoort gewoon een kont te hebben.
Berend zegt
@ Laue
Nee. En krijg je dat nou vaker te horen eigenlijk?
bmw zegt
@GOD: ze heeft een kont, een lekkere ronde ;-)
Nijntje zegt
die downsizing is goed voor ons vlamingen, aangezien wij belast worden op fiscale pk’s ( = cilinder inhoud..)
bmw zegt
@Laue: en je punt is? Dat je honger hebt en autoblog niet zo voedzaam is?
bmw zegt
@Nijntje: naïef als ik was, dacht ik dat jouw link naar getunede Ford Escorts of iets dergelijk verwees. Véèèètzaaaak.
GOD zegt
@ BMW
ik heb ze liever wat uistekend en vierkant alla BMW.
en schrijf voortaan je naam met hoofdletters, het is gewoon heiligschennis wat je doet ;)
Nijntje zegt
@bmw, als je je muis op ’n link houd, zie je toch naar waar hij “linkt” ;)
VonStroke zegt
5,4 liter voor die 2.0 jtdm. Ik wil dat wel eens zien. :P
Citrofiel zegt
Nou, ze zijn nog enigszins potent, en als dit er voor gaat zorgen dat we meer Brera’s en Spiders op de wegen gaan zien, juich ik het van harte toe!
rutger zegt
lijkt me erg gaaf, jammer dat je alleen het geluid van een trekker hebt in een brera maar goed..
(kan het weten heb de 2.0multijet in een bravo)
Berend zegt
@ rutger
Ghe, van een tractor? Ach, je hoort in ieder geval iets – in tegenstelling tot de wel érg fluisterstille 2.2Jts.
Rogier zegt
Rutger ,
hoe kom je erbij dat een jtdm een trekker is ?
Daarbij is de isolatie in een brera een heel stuk beterdan in een bravo. ik heb zelf dikwijls in een 159 geredenen daar hoor je de 150 pk jtd ook al niet.
Als je een trekker wil rijden moet je eens in een tdi gaan rijden en dan vooral de 1.9 met 105 pk
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Het nadeel is dat ze die motoren tegenwoordig zo ombouwen dat ze allemaal stuk gaan…
Niet specifiek Alfa hoor, die D-Cats van Toyota gaan ook allemaal stuk.
verbruik beats betrouwbaarheid!
Dom dom dom…
Ik voorspel wel weer een omslag de andere kant op als alle EGR-kleppen van de diesels eruit knallen.
bmw zegt
@SAAB: je vernoemt hier een hardnekkig gerucht dat vaak wordt gehanteerd door mensen die vinden dat hun 1984 Mercedes Benz C-klasse Diesel hun beste auto ooit was. Maar in alle eerlijkheid: ken heel wat mensen die met 1.3 en 1.9-blokken van Fiat rondrijden en daarmee nooit één probleem hebben. Uiteraard dient een diesel niet om permanent naar de 4500 toeren te gaan, maar bij normaal gebruik merk ik weinig van de tegenstelling verbruik-betrouwbaarheid die jij stelt.
Nijntje zegt
@SAAB:
Idd, die EGR kleppen zijn rotzooi!
Vectra GTS gehad, 2.2 DTI, ik had EGR zever aan m’n been.
Kameraad heeft bij zijn thuis een vectra 2.0DTI, net ’t zelfde..;
Vrij vervelend wanneer je aan de rode lichten wil vertrekken en je motor in veiligheid springt, de turbo daardoor uitgeschakeld wordt en dus met ’n atmo blok rondbolt..
En in de spits 2 rijstroken naar rechts opschuiven om op de pechstrook even de auto uit te zetten, en na 5 min terug te starten zodat je terug normaal verder kan…. Prettig hé, zo een diesel?
Ik rij alleen nog benzine, veel leuker !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bmw: nee hoor, daar zaten geen EGR-kleppen in…
Die slaan een deel van de uitlaatgassen terug de motor in, waardoor je minder verbruik krijgt. En die gaan bij elk merk stuk!!
Kun je zo bij elke site met gebruikersreviews nalezen.
Nogmaals: heeft niks met Fiat o.i.d. te maken, meer met de huidige tendens: het millllllieuuuuuuu voor alles…
bah
Jesper zegt
@ Nijntje:
U bent niet toevallig taxichauffeur van beroep?
Die hebben dr een handje van om dik 3 kwartier met n stationair draaiende motor te staan zodat ze het niet koud hebben in de auto, maar vervolgens wel gaan janken als alle filters helemaal verstopt zitten… :roll:
Alléén om die reden ben ik wel eens problemen met D-Cats tegen gekomen…
Nijntje zegt
@Jesper:
Nee hoor, helemaal niet… & Ik reed er ook geen rondjes rond de kerk mee, er werd vrij tot zéér vlot mee gereden ;)
Bert zegt
Vlot rijden met een 1.9D… het moet niet gekker worden :)
Tommy zegt
Die EGR-klep kun je gewoon dichtmaken door een stukje plaat er tussen te zetten. Ik raad ook aan om dit bij elke diesel die zo’n achterlijk ding heeft dat te doen want het komt de levensduur van de moter alleen maar te goede. Hoe dom kun je als fabrikant zijn om de verbrande gassen weer terug naar de motor te sturen!
Rumbie zegt
@Svenska Aeroplan AB
EGR klep zorgt niet voor minder verbruik, maar voor minder uitstoot van Nox.
@ Tommy
Fabrikanten moeten wel een EGR systeem toepassen om hun auto’s aan emissie-eisen te laten voldoen.
Tommy zegt
@Rumbie: Daarom kan je hem zelf wel gewoon na aankoop met een simpele reparatie dichtzetten. Het zit er alleen om de NOx uitstoot te verminderen, voor de rest is net niets dan schadelijk voor de motor, de inlaat en kleppen komen zwaar onder het roet te zitten en de moter zal veel minder presteren en het uiteindelijk gewoon begeven…
WieAndersDasAuto zegt
Leuk, ik denk dat er alleen maar meer Alfa’s verkocht zullen worden. Alleen de uitstoot van de Brera en Spider 1.8 TB valt wat tegen… 192 gram CO2 per km, dat doet VW toch beter ;)
Nu krijg ik hopelijk niet Alfa fanatici achter me aan ;)
Victortje. zegt
@das auto, qua design doet alfa het een stukie beter;)
GVR zegt
ik heb nu 70 000km met de brera 2.4 5cyl 20v 210pk diesel
en rijdt als een trein…
de kleinere motoren gaan idd de verkoop helpen
Marco zegt
Nu alleen nog minstens 100kg minder gewicht en Alfa maakt iedereen blij :)
Alfablog.nl zegt
@ Marco
Nog minder?!
Audi A4 1.8T (160PK) — (1410kg)
Alfa Romeo 159 1.8 TBI (200PK) — (1430kg)
Alfablog.nl zegt
Nog een vergeten
Audi A4 2.0T (180PK) — (1430kg)
Tommy zegt
@Alfablog.nl: Kan je naagaan, de veel grotere A4 weegt zelfs minder dan de 159! Een dikke motor compenseert het al dat gewicht wel dus no problemo!
sebastianchubasco zegt
@tommy
veel groter?? 4cm, dat is net zolang als je pinkie…
alfa 159: 4661 mm
audi a4: 4703 mm
Heidekonijn zegt
@Tommy
Jammer dat die Alfa’s zo geladen met opties verkocht worden en die audi’s zo kaal, anders was die 20kg snel opgevuld.
(En vooral jammer dat die Audi’s geen zier stuurgevoel hebben zodat je niet weet waar je aan toe bent als je hem door een snelle bocht wil jagen, en bijgevolg het maar laat en als een astmatische mier begint rond te rijden. Maar goed, laten we vooral blijven dooremmerren over gewicht)
Valt het nog iemand op dat die nieuwe duitsers trouwens meer wegen dan de vorige versies? Lijkt erop dat de 159 ze gewoon een generatie voor was. Dat is alleszins al waar van de vierwielaandrijving, als ik me niet vergis was (is?) men in Ingolstadt een Torsen generatie achter..?
Tommy zegt
@Heidekonijn: Vind een BMW of Audi met quattro nog altijd mooier rijden dan zo’n FWD Alfa. Weet niet hoe het met die Q4 is (nog nooit mee gereden) maar dat zal vast beter rijden.
Dat met die Torsen slaat volgens mij nergens op, de T3 de nieuwste generatie en de huidige die Audi sinds de RS4 al gebruikt. De nieuwe quattro met variabel achterdifferentieel heeft ook nog steeds de T3 unit naar mijn weten en op internet is zo snel niets over een eventuele nieuwe T4 te vinden…. En ik weet niet wat voor opties van 20 kg jij in je auto hebt, misschien halterschijven aangevinkt op de optielijst?
Rein De DJ zegt
Veel beter,
alfa boekt vooruitgang ook nu moeten ze zuinig zijn op het milieu.
dat betekent vooral nu want de brera is al een auto met 4 uitlaten.