Zeg nou zelf, om nu weer een M3 of 190 te kiezen, is wel erg uitgekauwd. Deze Alfa 75 Turbo Evoluzione is nog de echte ‘emozione’!
Het zijn misschien wel de coolste auto’s die er zijn: homologatie-specials. Auto’s die specifiek ontworpen zijn voor de competitie, maar ook bruikbaar op straat moesten zijn. Op de komisch onbetrouwbare en zeldzaam trage BMW 320si (E90) na, zijn het ook geweldige rijdersauto’s.
De Mercedes-Benz 190 E 2.5 – 16 Evolution II (W201) en BMW M3 (E30) worden vaak genoemd als meest epische homologatiespecials. Maar er is een sedan die cooler is: de Alfa 75 Turbo Evoluzione. Deze rode schicht werd ontwikkeld met de Group A-homologatieregels in het achterhoofd. Er zijn er maar 500 van gebouwd, dat is precies het minimale aantal om in aanmerking te komen voor homologatie.
Zeldzaam
Hoeveel er nog van over zijn, is niet bekend, maar het zijn zeldzame auto’s. Zo’n Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione zie je minder vaak voorbij komen dan een BMW of Benz. Het enige dat misschien een beetje tegenvalt, zijn de prestaties. De Alfa 75 Turbo Evoluzione is namelijk wel een homologatiespecial, maar niet de snelste. Onder de kap ligt een lengte geplaatste 1.8 turbo viercilinder, die via een handgeschakelde vijfbak (transaxle) de achterwielen aandrijft.
De motor levert maximaal 155 pk, niet echt heel erg veel, alhoewel het koppel van 226 Nm dan wel redelijk is. Van 0-100 km/u sprinten is in 7,6 tellen gedaan en de topsnelheid bedraagt 220 km/u. Maar voor snelheid in rechte lijn moet je deze 75 Evo niet kopen.
Alfa 75 Turbo Evoluzione in nieuwstaat
De epische balans is wat deze auto’s zo leuk maakt. Dit exemplaar is bijna helemaal in nieuwstaat. Die grote naden duiden overigens niet op schade. Dat was gewoon hoe het Alfa het deed in de jaren ’80 (net als veel andere merken, overigens). Groot pluspunt voor het interieur, dat helemaal is gerestaureerd.
Het enige nadeel is natuurlijk de prijs. Want 103.000 euro is een flinke smak geld. Aan de andere kant, een beetje nette M3 of 190 Evo II doet vaak het dubbele tegenwoordig. Zeker als je kijkt naar de kilometerstand van deze Alfa 75 Turbo Evoluzione, want met 73.945 km kun je er nog eventjes tegenaan. Daarbij wil je liever een exemplaar die af en toe is uit geweest dan eentje met 200 km ofzo. Dan durf je er ook niet echt van te genieten. Met deze kan dat wel.
Kopen? De advertentie kun je hier checken!
fapfap zegt
Wilde net toeslaan, is al verkocht
SpiderIV zegt
die @willeme rationaliseert zijn BMW maar dat Italiaanse blik blijft trekken ;-) . Dank altijd leuk om te lezen dit iconische spul
willeme zegt
@spideriv: op het moment dat die benzine-Giulia’s een beetje betaalbaar worden, ga ik zeker kijken naar een Kia Stinger, eh, Alfa Giulia ;-).
Nanning zegt
@willeme: basta Willem, eet je pizza!
anthwan zegt
Toen de E nog niet van ‘elektro’ was
rrsport zegt
Ben echt een liefhebber van oudere Alfa’s….. Ook de 75 heeft zijn charme in bepaalde dikke uitvoeringen.
Maar als ik even wat meer afstand neem en gewoon goed kijk…. Dan ziet het er eigenlijk niet uit. Verhoudingen kloppen voor geen meter, wielen lijken wel thuiskomers en en mega slechte afwerking zoals in die tijd gebruikelijk was. Daarnaast is idd redelijk traag t.o.v. de concurrentie uit die tijd. Nee mijn Alfa hart gaat niet sneller kloppen.
Als je hiermee gaat rond rijden zal elke leek denken dat je in een oude barrel met halffords opsmuk aan het rondrijden bent.
Nee liever een R5 Turbo 2, E30 M3, Delta HF integrale etc etc.
knapzuur zegt
“Verhoudingen kloppen voor geen meter, wielen lijken wel thuiskomers en en mega slechte afwerking”
*zoekt plaatjes van R5 Turbo 2, E30 M3 en Delta HF Integrale*
Zijn dezelfde kleine velgjes met ballon banden.. body “kits” die nogal later bedacht zijn dan het originele ontwerp.. precies wat jij zegt:
“zoals in die tijd gebruikelijk was.”
Edit: maar ik word persoonlijk ook warmer van een 2.0 TS of 2.5/3.0 V6
remarkable zegt
@rrsport: mooi verwoord. Sluit me erbij aan b
transaxleman zegt
@rrsport: deze wielen zijn in feite ook thuiskomers. Deze auto is ontworpen voor veel dikkere velgen met race rubber, homologatie dingetje. Idem voor t vermogen, dat is op papier hetzelfde als de normale turbo maar deze zijn heel makkelijk te kietelen. Met de juiste wielen en meer vermogen wordt dit pas echt een M3 concurrent
Robert zegt
@rrsport: zo zie je maar, dat smaak volkomen subjectief is. Juist het feit dat de auto met niet meer dan een geodriehoek is ontworpen, de wielen nog ‘gevuld’ zijn (en niet lijken op fietswielen) maakt dat dit weer zo’n iconisch jaren tachtig ontwerp is. En fraai oud geworden, bovendien.
nicolasr zegt
Ik sla even over. Met de toevoeging dat de M3 en 190 wél fraai oud zijn geworden.
vaakbenjetebang zegt
Jeetje wat een vraagprijzen voor die hokken tegenwoordig (en ik mag hokken zeggen, want ik heb heel wat 75’s versleten en nog steeds een aantal van die dingen). Zo’n Evo is wel een beetje bijzonder, maar ook weer niet van E30 M3-proporties bijzonder. De motor heeft een beetje minder slagvolume om met de factor 1,4 net onder de 3 liter te blijven (uit het hoofd 1762cc om 1779 voor de standaard TB), en geen luchthoeveelheidsmeter in het inlaattraject/ander luchtfilterhuis. Dan nog wat dingetjes aan het onderstel (met name een veel dikkere achterstabi) en je bent echt een heel eind. Dit is zeker niet pak-hem-beet 90.000 euro meer auto dan een reguliere 75TB en zo extreem zeldzaam is-ie nou ook weer niet. Zet die 500 stuks (volgens mij 509 of zo, als je Alfa mag geloven) maar af tegen in totaal nog geen 7000 stuks van de drieliter V6 in al zijn specificaties bij elkaar. Zeldzaamheid is een relatief iets…
kniesoor zegt
Kan een – liefst RWD – Alfa zeer waarderen, maar vind dit ding zo chotsgrauwelijk lelijk, dat ik ‘m met alle plezier aan een ander gun.
erics zegt
Man…wat vond ik dit vroeger een gaaf ding……
mar nu kijk ik er naar en denk….alsof dit allereerste uitprobeersel van Mansory is
redneckarie zegt
Als ik zou mogen kiezen heb ik toch liever de 3.0 QV bijna net zo zeldzaam maar wat meer ingetogen
luchtgekoeld zegt
Alfa 75, heb er 2 gehad…. De 1e is verloren gegaan bij overstroming vd Maas in 93😞
cloverleaf zegt
103k voor een 75😱😱😱😱
MarcoM zegt
Prachtige wagen, zeldzaam en mooi van lelijkheid. Er is zelfs rally mee gereden in zulke exemplaren.
pa045 zegt
Wat een geweldig, epische jaren 80 bak is dit! Super gaaf en met 500 stuks zeker zeldzaam.
Ik zou mij hierin helemaal thuis voelen! Gewoon omdat het iets echt aparts is.
Auto is trouwens 26 juli reeds verkocht. Klopt die prijs dan wel? Niet dat ik het mij niet kan voorstellen, het is geen 13 in een dozijn pruusj. Maar er staat nu hier niks meer bij. Waar komen jullie aan deze info?
thearchitect zegt
Valt me nog mee dat ze de banden niet rood hebben gespoten.
Prachtige staat, maar in tegenstelling tot Sabrina en Samantha Fox wordt niet alles uit de jaren 80 mooi oud.
bfvo zegt
@thearchitect: Mw Fox mag je houden. Maar Sabrina Salerno, oelala!
maotje zegt
Een nette e30 m3 doet tegenwoordig het dubbeld van 103.000 eur?? Hoe komen ze daar nou weer bij?
bpc zegt
Wat zijn de onderliggende verschillen tov de gewone 1.8t?
allesmetturbo zegt
Wel echt héél cool
ar156sw zegt
Deze staat (in Spanje) voor 35K te koop, wel met wat werk… zou, als deze prijs klopt, wel een leuke koop kunnen zijn:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-75-1-8-turbo-evoluzione-benzine-rood-c057cafb-39b9-49bd-bddb-b19106ce921a?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Maar doe mij deze maar, ben je voor nog minder klaar, en zo’n lekkere V6 (met meer vermogen):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-75-3-0-v6-america-origineel-nl-mooie-staat-benzine-rood-df47eb2d-ffb8-4939-828e-6b48b92dcfa4?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
pa045 zegt
@ar156sw Die Evo is volgens mij geen echte evo. En die V6 heeft een akelig uiterlijk. Mooi van ver, ver van mooi.
liesrijdert zegt
De Turbo bij de alfa dealer had 155 pk, maar meen mij uit de jaren 80 te herinneren dat de Evo 300 pk had.
transaxleman zegt
@liesrijdert: vermogen bij de Evos is wel een dingetje ja. Wat ze werkelijk hebben? In ieder geval zijn deze motoren heel makkelijk te kietelen
transaxleman zegt
Deze auto was een homologatie special, die wielen zitten er dan ook alleen maar onder om m rollende te maken. Deze auto’s kregen meteen dikke wielen met kleverig rubber, daar is de bodykit ook op ontworpen
Roskampies zegt
Bijzonder kende deze versie niet. Historie eens napluizen van deze 75. Wua stance ,Idd dacht spacers of andere velgen.
mpgc zegt
Homologatie specials als de M3, Sierra Cosworth (500) en de 2.3-16 Evo 1 waren cool omdat hun design puur doelmatig was en toch mooi. Bij deze Alfa het allemaal net niet. Hij staat te hoog op de wielen, de wielkasten worden niet gevuld, de rode velgen zijn lelijk, om over de striping op de zijkant nog maar niet te spreken. De raceuitvoering zag er wel fraai uit maar was niet succesvol, behalve in het Italiaanse kampioenschap.
berlina1750 zegt
Ter verduidelijking hierbij een geleend stukje tekst van een goede kennis die een aantal jaren zo’n 75 1.8 i.e. Turbo Evoluzione in bezit heeft gehad:
“Alles aan deze auto is zeer doordacht maar nooit met looks oid in het achterhoofd… Zelfs niet de rijdbaarheid… Puur alleen maar componenten homologeren door ze in 500 auto’s te stoppen en die te verkopen om de FIA tevreden te stellen.
Het is een pure Homologatie Special dus alle delen die ze voor de racerij nodig hadden zitten er op ongeacht hoe dat visueel uitwerkt…
Dus van verhoogde fusees voor als je extreem gaat verlagen, verstelbare de Dion as voor idem, verkleinde boring om binnen de cilinderinhoud reglementen van de Fia voor Turbo motoren te blijven, body kit om de breedte etc vast te leggen zodat er extremere velgen en banden onder pasten die op straat niet werken etc.
8 Pagina’s vol dus…
En een leuk aangepaste standaard 75 Turbo rijdt beter omdat al die truukjes alleen werken als je ze in een race auto toepast en dus inderdaad extreem gaat verlagen etc.”