Wordt de Alfa Romeo 169 het eerste liefdeskind van het Fiat/Chrysler concern? Is dit een slechte grap of zit er toch wel een kern van waarheid in? Laten we beginnen met het meest recente nieuws. Gister doken een aantal verhalen op over de terugkeer van Alfa naar Amerika. En een van die verhalen was dat Fiat heel serieus erover aan het nadenken is om de opvolger van de 166 te gaan bouwen op het LX platform van Chrysler (Chrysler 300C, Dodge Magnum en Charger). Dat is schrikken he?
En het wordt nog erger, want onder de motorkap zou dan de gloednieuwe Chrysler Phoenix V6 (3.0, 3.3 & 3.6) komen te liggen. Het klinkt misschien als een nachtmerrie voor ware Alfisti, maar je moet wel bedenken dat de 169 al meerdere keren is uitgesteld en het Fiat nog steeds niet gelukt is om een geschikte partner te vinden. En reeds in maart vorig jaar gaf Sergio Marchionne aan dat de kans heel groot was dat de 149 en 169 ook in Mexico en/of de VS gebouwd zouden worden.
Een klein lichtpuntje is wel dat de 169 dan in elk geval achterwielaandreven gaat worden en natuurlijk dat het onderstel gebaseerd is op techniek van de Mercedes S-Klasse (W220) en E-Klasse (W210). (via: Automotive News)
Djivy zegt
Als de Signori in Balocco een achterwielaangedreven platform hebben op zich op uit te leven, dan heb ik er nog wel vertrouwen in.
En een basis van Mercedes? Dat kon veeeel erger…
AutoInformatief zegt
Als ze alles ook nog eens goed door elkaar mixen en er een prachtige Italiaan uitkomt dan vind ik het allemaal goed hoor!
BTW respect voor die photoshop skills ;):P
FiXeR zegt
Maar de 300C is weer gebaseerd op de C Klasse. Dus een Duits, Amerikaanse Italiaan? Wat krijg je dan? Een bier drinkende vette auto met een snorretje en slechte elektronica?
RA999 zegt
En de 300C is toch gebaseerd op een oude E-Klasse? Rare combo wordt dat…
Heel mooi plaatje trouwens :P
des zegt
jammer van de motor
Ben zegt
Als ik me niet vergis was de 300C toch al op de E klasse gebouwd?
Amerikaans-Italiaans-Duits.. weet niet of dat wat kan zijn..
Raptor zegt
Hopelijk wordt hij mooier dan bovenstaande afbeelding!
Franco zegt
Euh…eh…Wot?!?
Ja, een stomme reactie op dit bericht. Het is idd. schrikken, maar dat is meer omdat ik nu het beeld van de “Saab” 9-7X op mijn netvlies gebrand is.
De 300C is een geweldig stoere auto, maar om daar een Alfa van te maken?
Nou ja, i.i.g. komt de achterwielaangedreven Alfa wel terug mocht deze samenwerking echt van de grond komen… ;)
Mss. toch wel leuk nieuws voor de Alfa-fanboys!
G. de Groot zegt
Italiaans-Duits gaat best goed samen, zolang de Italianen niet naar Egypte gaan.
G. de Groot zegt
Mijn complimenten aan de redactie voor de geweldige fotosoep.
Amigo zegt
Dat Alfa-logo: beetje jammerrr…
Legal Eagle zegt
*Bows down voor de fantastische Photoshop*
Wel echt een beetje jammer voor het verlies van de italiaanse charme O.o’!
Nanning zegt
Oei…….! Da’s een lastige. Wel achterwielaandrijving, maar dan een 3e handsje….
Het blijft lastig manouvreren voor Alfa!
Amerikaanse V6 lijkt me sterk, een nieuwe Fiat/Alfa/Lancia V6 was toch al uitontwikkeld?
Headhunterz zegt
zolang dat het op het platform blijft dan is het goed dus geen look a like’s!!
Fout zegt
Ok, ik verwacht dat die foto nog vervangen wordt ;)
Had de 300C geen slecht(e) onderstel/ophanging. Raar ook om een wagen die binnen 1à2 jaar uitkomt te baseren op een wagen die al 4 jaar bestaat. Niet echt straight forward. Maarja, tzal wel de financiële crisis zijn!
slk zegt
ZOn 3oo c is op comfort afgestemd want e klasse onderstel.dat past niet bij zon ltaliaans merk
Fout zegt
Alleszins, goed gaat ie niet door de bochten de 300C, dacht ik toch altijd gehoord te hebben dus
Wollie zegt
Alfa is compromisloze stijl en rijplezier. Met de nadruk op : compromisloos. Het is een merk dat slechts kan overleven door zichzelf te blijven, niet door zijn ziel te verkopen.
six-trey zegt
De 300C staat op een Chrysler platform met aanpassingen door Mercedes , dus de chassis blijft amerikaans
RA999 zegt
Hebben jullie nog behoefte aan een iets minder gênant plaatje? :P
paul zegt
dat wordt dalijk dwijlen in je sportieve afla…
six-trey zegt
@Fout
om dat je dat gehoord hebt :roll: als ik je vetel dat benziene drinken gezond is geloof je dat dan om dat je dat “gehoord” hebt? Ik heb al met een 300c rijden en het is wat wennen in het begin maar als je er 5km met gereden hebt lukt het sturen perfect (ze zult er geen recordtijd op de nurburgring mee zetten maar je begrijpt me wel)
Maksimum zegt
Buikpijn.. Kan dit iets worden? Nu kan Alfa natuurlijk nog wel wat aan het onderstel aanpassen hoop ik. Uiteindelijk is het ook de 169 die Alfa’s minst sportive telg zal zijn en voor hetgeen wat ie moet doen met een mercedes onderstel goed af is. De motoren.. tja.. hopen dat de 2.7 en 3.3 V6 ontwikkeling nog in volle gang is. Dan kunnen de Amerikaanse V6’en snel bijgestaan worden door wat italiaans vernuft.
Gnermo zegt
Ik vindt de 300c een mooie auto dus ik denk dat Alfa de plank niet mis zal slaan.
Emile_Benz zegt
Moet het gezien ’t feit dat de wagen op de Chrysler 300C gebaseerd wordt, ’n Alfa met Chrysler-badge zijn…?
robbie zegt
@G. de Groot, bedankt voor het compliment :D
@RA999, wat is er mis met mijn plaatje ;)
Specht zegt
De Alfa 166 was ook al een veel te comfortabele dweilbak… dus wat dat betreft kan het er met rwd alleen maar op vooruit gaan. :)
Base zegt
D’r zijn wel meer klassieke Italianen gebouwd met Amerikaanse techniek (DeTomaso anyone?), dus ik ben hier niet zo bang voor. En wat moet een grote Alfa zijn: technisch inventief (Duitse inbreng), comfortabel (Amerikaanse inbreng) en snedig (Italiaanse inbreng). Kom maar op!
plof@ zegt
Mito is voor groot deel gebasseerd op Fiat GP, 149 in aankomst wordt zelfs niet veel meer dan een Bravo met andere bumpers. En nu dit. Alfa gaat Seat achterna. Zeker niet premium..
Tinos zegt
Heb zo’n déja vu gevoel…
(Alfa Arna)
Bert zegt
Wat een lulkoek,
alsof ze nu aan het praten zijn en een 169 zo even op een platform gegooid kan worden. Dat zou betekenen dat we de eerste 169 pas over zon 4 jaar zouden zien.
Dat is echt wel een tijdrovend proces om een auto in productie te zetten.
rakim zegt
de 300c is ook wel een beetje italian gangster
Larrs zegt
Maar ja, het embleem is nog wel van Alfa Romeo. :mrgreen:
corvette z06 zegt
heb de 300c meerde malen een aantal weken achter elkaar gereden rijd top, tis gewoon een heerlijk personen auto , die lekker kan cruisen .
en dan ook nog ballen heeft ook .
RA999 zegt
@robbie
Te veel om op te noemen ;)
Heeft het twee na meest waardevolle blog van Nederland geen geld voor een volumelicentie op Photoshop ofzo? :P
JP zegt
Wij hebben zelf een 300C de facelift. En er is niets mis mee. Maar om dit nu te gaan met alfa. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Wel leuk opzich een achterwiel aangedreven alfa :P
Naar die motor ben ik benieuwd. De gloednieuwe Chrysler Phoenix V6, wat zullen de cijfers zijn :P
Citrofiel zegt
Mercedes, comfort. Amerikaans, comfort. Alfa, sportief? Er valt vast heel wat te verstoppen aan dat onderstel, maar in basis blijft het toch een oud beestje. :?
w0o0dy zegt
Misschien dat ze (als dit waar is) een enkele motor zouden gaan gebruiken of het onderblok of zo…. maar ook dat lijkt niet erg waarschijnlijk aangezien de nieuwe generatie v6-motoren inmiddels zo ongeveer klaar zou moeten zijn….
Kortom ik moet het nog zien.
Carmaster zegt
Amerikanen en V6’en,
het klinkt mij op de een of andere manier nooit leuk in de oren.
Ik heb geen idee waarom.
Misschien is het een ingeburgerd vooroordeel/stereotype dat amerikanen alleen V8’en kunnen maken…
OT: Ben benieuwd hoe dit uitpakt….
Solstice zegt
Achterwielaandrijving is achterwielaandrijving. Ik denk dat de Italianen hier wel wat van kunnen maken. Weggedrag wordt tenslotte toch vooral bepaald door de vering en demping en wielgeometrie e.d.
Dat van die motoren vind ik veel erger, ik (naïef) blijf nog dromen van een prachtig zingende Italiaanse V6 zoals de oude 3-liter.. Zou het er ooit nog ’s van komen?
peter zegt
groot gelijk solstice
@Citrofiel mja dat zijn de clichés. Maar in het echte leven is een mercedes veel sportiever dan een alfa. Tenzij je terug wil gaan tot de 75 of ouder…
Benjamin1 zegt
Tuuurlijk, lekker een 3.0 V6 dr in. Waarom niet meteen een Hemi?
Ik had liever een 2.0 Tjet gezien ofzo.
Ikke zegt
is er een photoshop koning hier, damn, strak plaatje…
Birger Alfa 147 zegt
Klopt volgens mij niet hoor, die v6 van Alfa is al haast klaar en over dat platform kan het toch niet zijn dat ze er nog aan moeten beginnen..
Specht zegt
Even 15 min lopen kloten met fotosoep. ;)
Golfke zegt
Niks mis mee met het platvorm van de W210/300C. AMG en SRT hebben er toch ook een sportieve draai aangegeven dus waarom zou Alfa dat niet kunnen. De motoren van Chrysler weet ik niet in een Alfa, maar misschien wat aanpassen aan de europese markt en we hebben er een 169 bij…..economisch verantwoord in deze tijd!
Rick zegt
Beetje rare motorinhoud, meestal V8 maar nu niet? normaal toch altijd 3.7 V6?
Alfablog.nl zegt
Wat een onzin… :lol:
De ontwikkeling van de nieuwe Alfa Romeo/Maserati/Lancia V6 is al zo goed als afgerond. Deze wordt momenteel zelfs getest op Balocco! Eerste instantie zullen we alleen een 2.7-2.8 zien. Deze motoren worden overigens niet in Italië gebouwd maar bij AVL in Oostenrijk ( http://www.avl.com ).
Het LX platform is veel te groot om toegepast te kunnen worden, deze zou dus ingekort moeten worden. Het is wel een mogelijkheid dat ze deze voor bijna 100% aangepast wordt, wat ook bij het C-Evo platform is gedaan.
robbie zegt
@Alfablog.nl, spreekt daar je hart of je verstand ;)
En waarom is het LX platform te groot? Heb net ff de wielbasis van de 166 & 159 vergeleken en die is bij allebei 2,7 meter. De 300C is 3 meter, aangezien het mij logisch lijkt dat de 169 een stukje groter zal worden dan de 159 is het niet eens zo heel erg vreemd. En als Alfa de ontwikkelingskosten en kan delen met de opvolger van de Chrysler 300C is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Er bestaat trouwens ook een ingekorte versie van het LX platform met de naam LC platform. Dat platform wordt gebruikt voor de Dodge Challenger.
PS We horen al jaren verhalen over die nieuwe V6 van Alfa, komt dat ding ooit echt? Moet het eerst nog zien…
Bob zegt
Ach … hij zal er in ieder geval beter uitzien dan die nieuwe BMW 5 serie GT. Daarnaast is de 300C een achterwiel aandrijver dus de Alfisti kunnen blij zijn.
feanfan zegt
@specht chill gedaan maar hoop niet dat het zo ver komt.
Tedje zegt
3e rangs Mercedes dus zeg maar
Alfablog.nl zegt
@ robbie
Beide! ;)
De ideale wielbasis voor Progetto 941 is ~2850-2900mm. De opvolger van de Alfa Romeo 159 (Progetto 944) zal kleiner worden, maar door een beter h-frame toch over meer interieurruimte beschikken.
Zoals ik al aangaf is het mogelijk deze platforms (LX/LC) naar wens aan te passen. Ook geef ik de link tussen Tata (Jaguar) en Fiat een grote kans!
De nieuwe V6 komt zeker weten! Echter moest Multiair op deze motor toegepast kunnen worden, en deze is inmiddels gereed.
dekster zegt
Euh? Dit is toch een goed chassis
EnzoR zegt
@specht heeeeeel mooi :D ! houe zo haha. Willen we dat zien? Ik wil wel weten wat er uitkomt !
Alfablog.nl zegt
@ dekster
Het inkorten van het Maserati M139 platform is ook overwogen. Maar dit zou dan veel te duur zijn geworden. De auto zou dan prijstechnisch niet kunnen concurreren met BMW, Mercedes, Jaguar en Audi.
dekster zegt
@Alfablog
Waarom zou men het willen inkorten?
erik zegt
maar…. zou het niet ontzettend fijn zijn als ze die stomme amerikaanse v6 zullen leveren voor degenen die alfisti willen zijn, terwijl ze in een klein lekkend schuurtje ergens een v8 gebaseerd op die van de competizione in het beestje lepelen voor de niet quadrifoglio editie?
erik zegt
*nieuwe
Jorrit zegt
Neeeheheheheeee! Leuk is dat, een nieuwe Alfa met een (in wezen) twee generaties oud Mercedes E-klasse onderstel, hoe kan je daar in hemelsnaam een lichtpuntje in zien robbie? Mercedes is een merk dat voornamelijk zijn pijlen richt op comfort, terwijl Alfa meer een BMW concurrent is.
En de motor… Laat het in godensnaam NIET een Chrysler krachtbron zijn! Als je nu nog steeds denkt dat je zoiets kan maken tegenover alle Alfa liefhebbers, dan heb je toch wel een ontzettend groot bord voor je kop. Laat het desnoods een jaartje langer duren voor die V6 er komt.
Het zijn van die feitjes waar Autoweek in z’n verhalen altijd dankbaar gebruik van maakt om de Italianen mee te bashen (denk aan “rammeltjes in’t dashboard”, “roestende Alfa’s zijn nu hopelijk verleden tijd” en nog meer van die onzin).
Alfablog.nl zegt
@ dekster
Alfa Romeo wil graag een wielbasis van ~2850-2900mm (5-serie/XF).
SPK zegt
Liever geen 169, dan een slechte 169 zou ik zeggen.
bmw zegt
Ik ga even tegen een paar schenen schoppen, vrees ik. Maar bekijk toch eens even de geschiedenis van Alfa Romeo. Er zijn wel degelijk modellen geweest die vooral gericht waren op comfort en luxe en sinds de jaren tachtig (met de 164) heeft Alfa permanent een comfort-luxeberline in het assortiment. De huidige 166 ligt in die lijn. Waarom zou de 169 dan supersportief moeten zijn? Velen hier roepen maar over “sportief”, “RWD”, “pk’s” en verwijten auto’s “te comfortabel” te zijn. Maar WTF, nog niet de helft van die roepers kan zich waarschijnlijk de 169 veroorloven. Vele klanten zijn al wat ouder en willen met de 169 een comfortabele reiswagen met een sportieve uitstraling, inderdaad, maar ze willen geen racekart. Voor de race-johnnies is er een Mito met 25 miljard peekaas om aan het verkeerslicht eerst weg te zijn…
Alfablog.nl zegt
Misschien handig om even toe te voegen:
Dit is speculatief maar het zou inderdaad kunnen dat de Phoenix V6 naar Fiat komt… Echter zou deze dan waarschijnlijk voor Lancia gebruikt kunnen worden. Ik denk dat het karakter van deze motor perfect bij het merk past. De nieuwe V6 was toch al een zorgenkindje voor Lancia, gezien deze behoorlijk duur zou worden.
Potver7 zegt
Ik weet niet wat erger is… GEEN Alfa 169-opvolger, of eentje gebaseerd op een Mercedes uit de jaren ’90 met een Amerikaanse motor…
De 166 en Brera zijn ook zo’n product van samenwerking (GM) en zijn, mede als gevolg daarvan, eigenlijk veel te zwaar. Benieuwd wat voor compromis er voor de 169 uit komt rollen.
Jesper zegt
Ach, de Italianen en de Moffen – ehh, Duitsers, hebben in het verleden toch al vaker goed samengewerkt? :roll:
Eerste wat ik dacht toen ik de kop las was: “Yes!! RWD!!” :D
Karaya zegt
@Potver7
De 159 is inderdaad te zwaar. Net zo zwaar als een BMW 3-serie.
geekz0r zegt
De 300c is afgeleid van het platform van de mercedes e-klasse niet c-klasse
Bobel zegt
Ja opzich jammer. Vooral omdat het onderstek van de 300C (E-Klasse) toch wel wat verouderd is. Hoeft opzich niks te zeggen, maar het is niet echt up-to-date.
Zolang de styling maar wel van Alfa blijft.
Pjotr zegt
Allemaal gegis… Volgende week weer een berichtje over het delen van het platform met Jaguar en de eigen Alfa V6 motoren met enkele en dubbele turbo?
Simpson zegt
niet slecht, specht!
Overigens, dit is niet nieuw voor de italianen, de 164 was ook al een samenraapsel.
alfa 164 == saab 9000 == lancia thema == fiat croma
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_164
Multicar zegt
Shit een ster op de motorkap .Liever een ster in mijn ruit dan dit.Wegligging van een Amerikaan en de rest van Mercedes.
peter zegt
al dat negatief gedoe, dit wordt de eerste alfa in zeer lange tijd die ik zou overwegen.
Net zoals chrysler de wegligging heeft kunnen verkloten enkel door afstelling, zal alfa er iets mooi van kunnen maken door afstelling.
Ten slotte, is dat wat ze doen. EINDELIJK TERUG EEN ALFA MET DE AANDRIJVING AAN JUISTE KANT!! dit is toch super nieuws.
Al die jaren van wel sportief image, maar domme FWD Fiat onderkant
Benz.. zegt
@Six trey
De 300C heeft wel degelijk het onderstel van de (oude?) E-klasse hoor!!
damster zegt
Trek zojuis een flesje Muscato d’Asti open. Even een paar limoenen persen. Mixen……SALUTE! Briljant nieuws. Eindelijk de partner gevonden. Eindelijk gelegenheid om weer eens een vette saloon te bouwen. Ultiem.
Frits: Waar kan ik inschrijven?
Squadra zegt
Alfablog,
ik had gehoord dat het onderstel helemaal zou worden aangepast en dat Alfa Romeo alleen interesse had voor de basis en de achterwiel aandrijving
Meer niet eigenlijk.
Dat oude E klasse onderstel is wel een mooie basis om mee tewerken het is heel sterk en kan een hele hoop PK’s hebben en Alfa Romeo kenende zal het zo worden aangepast dat je eigenlijk over een nieuw onderstel praat.
AlfaBlog zal dit onderstel ook gebruikt gaan worden voor de 159 opvolger want volgens mij zijn daar nog twijfels over momenteel of de 159 faceliften of de nieuwe Guilia laten komen.
Weet jij daar al meer over ???
Ciao
Squadra
76fleetwood zegt
@Benz..
niet voledig van Mercedes, alleen bepaalde onderdelen
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_LX_platform
heidekonijn zegt
Chrysler was al een levend lijk voor de crisis, over een jaar praten we er niet meer over. Zou er niet van wakker liggen.
Waarom zou men een oud E-klasse chassis überhaupt willen gebruiken? Ze hebben zelf oude (75) of nieuwe (qporte) rwd chassis zat. De keuze tussen fwd en rwd is er een van packaging en productiekosten (er gaat meer materiaal in rwd dan in fwd), niet of nauwelijks van ontwikkeling. Of gaan we beweren dat rwd iets nieuws is? Alfa reed er al mee in 1910.
145 zegt
1) vind het zeer spijtig dat alfa Romeo een achterwiel aandrijving zou willen, waarom ze zijn juist door hun voorwielaandrijving bekend geworden.
2) kijk naar de prachtige geschiedenis van alfa, de prachtige motoren en techniek. waar we zo trots op zijn. zouden ze dit nu echt willen laten vallen (dom dom dom…).
3) wie echt van alfa houdt weet dat passie en hartstocht centraal liggen, net zoals de mooie lijnen, zo exotisch heb nog nooit een auto in het dagelijks verkeer gezien (dat betaalbaar is voor de gewone mens) als de spider en de brera.
dit zijn nu alleen maar speculaties (hoop niet dat het uitkomt).
peter zegt
leuk een alfist die niets van autos kent.
1) wat een onzin man…
2) ja en de legendarische betrouwbaarheid..
3) wat heeft onderliggend platform daar mee te zien ?
Benz.. zegt
@76fleetwood
Voor het grootste gedeelte.. ;)
Wouterman! zegt
NOOIT :(
(Excuses voor het excessief gebruik van hoofdletters.)
Die Italianen zijn echt rete geschift! Ik ga hier nu even heel hard om huilen :'(
dekster zegt
@alfablog
Wat voor onzin is dat nu, als alfa een langer chassis aanbied voor hun 5-serie concurent dan is wat extra plaats binnenin altijd mooi meegenomen en een voordeel.
Bas zegt
Zou i dan ook met een v8 komen????? En wat word t dan een hemi of toch maar een uit een italiaans raspaardje????? En als t dan een hemi zou worden zouden de ferrari’s in de toekomst deze dan ook krijgen, ferrari is toch immers een onderdeel van de fiat group??? of mischien nog gekker als t toch een italiaanse v8 word zouden de dodge pickups deze dan ook in de toekomst krijgen, hahaha, want dodge hoort toch bij Chrysler (mischien een goed idee voor een nieuwe srt)
LPJ zegt
@145: bullshit. Kan goed zijn dat jij de 145 geweldig vindt, en hun voorwielaandrijvers zijn goed, maar Alfa is echt wel veel vroeger bekend geworden hoor … met achterwielaangedreven wagens.
six-trey zegt
@Bas
STR is de nieuwe naam van HEMI ik denk niet dat de HEMI lovers het graag zouden hebben dat ferrari hun vervangt, ze hebben mischien meer PK maar zijn niet zo rauw/brutaal als een hemi
robbie zegt
@Alfablog.nl, Chrysler ziet het in elk geval al helemaal zitten om de Phoenix V6 aan Fiat te gaan leveren:
Grote versie: http://static.blogo.it/autoblog/slide-risanamento-chrysler-e-novita-fiatalfa-romeo/big_milanogiuliaandcuv1024x768.jpg
Ik vraag me trouwens sterk af wat het nut voor Fiat is om een eigen V6 te ontwikkelen. Welke modellen kunnen deze motor gebruiken? Alfa 159 & 169, veel verder kom ik niet. Voor Fiat modellen (Croma?) is het geen prioriteit en Lancia heeft na het stoppen van de Thesis ook geen kandidaat volgens mij.
Waarom dan veel geld investeren in een motor die maar mondjesmaat verkocht zal worden. Dan is het toch veel logischer om samen te werken met Chrysler en die motor op grote schaal toe te passen. Zeker omdat in Amerika een V6 nog steeds een stuk gangbaarder is dan hier in Europa.
Alfablog.nl zegt
@ robbie
De motor is primair voor polo sportivo bedoeld (Alfa Romeo/Maserati). De motor wordt ook niet door FPT zelf gebouwd, dus een productie faciliteit is niet nodig.
Zoals ik het zie:
Giulia
Giulia GT
Brezza
Villa ‘d Este
Entry level Maserati
Maserati GT
Maserati QP
robbie zegt
De Giulia & Giulia GT ik begrijpen. Geen idee wat de Brezza & Villa ‘d Este (169?) zijn.
Maar denk je echt dat Maserati het aandurft om een V6 te gaan gebruiken? Hoogstens voor de nieuwe instapper, maar zelfs dat durf ik te betwijfelen…
Alfablog.nl zegt
@ robbie
De Brezza is een nieuw concept, die later de Brera waarschijnlijk op moet gaan volgen. De Villa ‘d Este kan inderdaad worden gezien als de opvolger van de 166.
Niet alleen Ferrari maar ook Maserati moet groen gaan denken ;) De meest vermogende versie levert ongeveer 500PK. Dit lijkt me wel genoeg voor deze modellen.
RenesisHP zegt
@robbie.
Alfa heeft in het verleden al erg lekkere 6cilinders geproduceerd. Daarbij kun je genoeg pk’s uit zo’n blok halen.
Het zou best leuk kunnen zijn tussen al die meercilinders.
robbie zegt
@mx5/rx8owner, niks mis met 6 cilinders hoor ;) Het gaat er meer om of Fiat/Alfa gebruik gaat maken van de Chrysler (Phoenix) V6 of dat ze een zelf ontwikkelde V6 gaan gebruiken.
RenesisHP zegt
@robbie.
Het moge duidelijk wezen dat mijn voorkeur voor een Alfa V6 gaat.
Ik doelde echter ook op Maserati. ;)
RenesisHP zegt
Voorkeur naar een Alfa V6 gaat.
Alfablog.nl zegt
@ robbie
De motor is na een paar jaar van ontwikkelen, bijna gereed. Deze motor ga je dan toch niet na een deal met Chrysler cancelen? Op de Chrysler sheet staat dan ook opportunities, wat niets definitiefs aangeeft.
Hoewel het Italianen blijven, geloof ik dat ook niet.
robbie zegt
@Alfablog.nl: waar blijft die Alfa V6 nou? Het blijft verdacht stil…
w0o0dy zegt
@robbie: vind je die comment zelf niet ook een beetje kinderachtig? Het antwoord is toch allang duidelijk? Men gaat geen eigen V6 bouwen (zelfs als die al helemaal uitontwikkeld zou zijn) want men kan een hoger volume produceren van Chryslers V6 (en die motor+productielijn zijn op een haar na beide klaar….) Waarschijnlijk krijgen ALLE v6’en (dus ook die voor de Chryslers) nog de multi-air bovenop de bestaande motor. Dat betekent wel dat het motormanagement opnieuw moet worden afgesteld dus het zou eventueel ook kunnen dat De Alfa’s de nieuwe v6 pas krijgen als de multi-air erop klaar is en dat de Chrylers binnenkort van de band zullen gaan rollen met de huidige Pentastar en dat zij na de introductie van de Alfa’s met de multi-air een upgrade krijgen.
145 zegt
@Lennart
Ik weet heus ook wel dat Alfa Romeo veel eerder bekend is geworden (ook met achterwielaandrijvers).
@peter
Ik weet zeker meer van Alfa Romeo dan jij (en de rest die zulke stomme opmerkingen post!). Natuurlijk was Alfa Romeo niet helemaal betrouwbaar, maar als Alfalist neem je dat er graag bij en de derde opmerking had niets te maken met het platform!
Gortie zegt
een le baron zit een motor in van een mitshubishie sigma de v6 3.0 dan de turbo is natuurlijk van chrysler.