En we hebben een Singer behandeld afgelopen week! maar deze Alfa 164 restomod is nog gaver.
Er is geen automerk mooier dan Alfa Romeo. Neem die 164. In de late jaren ’80 en vroege jaren ’90 kon je kiezen uit de geijkte Duitsers (gaap…) of een paar vierkante Zweden. Maar de Alfa 164 kon je ook kiezen, die ironisch genoeg Zweedse wortels had (daarover dit weekend meer!).
Waar je bij de Duitse concurrenten jezelf moest overtuigen met eigenschappen als achterwielaandrijving, bouwkwaliteit en niet kunnen roesten voor respectievelijk de BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse en Audi 100, hoefde je alleen maar de Alfa 164 te kijken om te beslissen dat dat de nieuwe zakenauto werd.
Alfa 164 Restomod
De gracieuze lijnen van Pininfarina zijn nog altijd niet verouderd. Dat is het voordeel van krachtig doch eenvoudig design. Daar hoeft in principe niet veel aan gedaan te worden om de tand des tijds te doorstaan. Dat maakt het werk extra makkelijk voor restomodders. Waar die normaal gesproken met Porsches, VW bussen of Land Rovers in de weer gaan, hebben we vandaag een Alfa 164 restomod voor je!
Het was een ideetje van BTS Creativity en Alfattitude. Het verhaal was dat er een oude 164 werd gevonden en dat ze die gingen opknappen. Het resultaat is waannzinnig mooi. Zo zijn delen van koetswerk helemaal opnieuw in een autoclave ‘gebakken’. Jazeker, net als sommige supercars heeft deze Alfa 164 restomod gedeeltelijk een koolstof carrosserie. De onderzijde is ongespoten, zodat je de vibe krijgt van de two-tone Alfa 164’s.
Verlaagd
Uiteraard is de auto iets verlaagd en zitten er flinke wielen onder. De velgen zijn gesmeed en worden gemaakt door BTS. Je kan ze ook voor je Giulia bestellen! Sterker nog, ze worden gemaakt in maten tot 24″. Het koetswerk is niet Rosso Alfa, maar Rosso Competizione. Misschien wel de mooiste kleur ooit gemaakt.
Ook het interieur is om van te smullen. Deze is opnieuw bekleed met pindakaas-kleurig leer én alcantara. En dan niet van dat Duitse kippenleer en Duitse plastic alcantara, maar het Italiaanse maatwerk, dat altijd zachter, natuurlijker en duurder aanvoelt. Vaak omdat dat ook het geval is.
Dikke 2.0
Aan de motor is zover bekend niets gedaan. Het is een Italiaanse QV. In dit geval heeft deze niet de 3.0 V6 die wij Europeanen kregen, maar de 2.0 V6 TB, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De motor is een kleinere Busso V6 die dankzij een turbo aan acceptabele prestaties geholpen wordt. In standaard-trim was de motor goed voor zo’n 200 pk en 300 Nm. De 0-100 km/u sprint duurt 7,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 243 km/u. Dat was destijds écht heel erg snel.
Op dit moment is er maar één exemplaar van deze Alfa 164 restomod gebouwd. Of er meer bijkomen weten we niet, maar we hopen het van ganser harte. De auto is gebouwd om te laten zien waar men toe in staat is. Tot een hele hoop, zoveel is duidelijk!
pjotr zegt
Die QV spoilers en skirts hoeven voor mij niet, maar voor de rest een gaaf ding.
Heerlijke auto’s trouwens, zit weleens te dagdromen over een lichtbrons-metallic V6 Super.
julez zegt
Wat een geweldig gaaf project! En wat een super toffe auto, eigenlijk. Ik was de 164 helemaal vergeten.. *doet gaspedaal.nl intikken*
viezefreddyw zegt
Prachtige machine, erg mooi uitgevoerd. Was met een 3 liter 12 klepper helemaal top geweest. Ik mis de mijne nog wel eens…
Edge zegt
Gaaf project, alleen die velgen… Ik had dan toch liever deze velgen (of een iets modernere variant erop) gezien: https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-164-3-0-v6-24v-q4-youngtimer-in-beeld-77609
sudbina zegt
@Edge: inderdaad. Hier horen telefoonschijfjes op. Gemiste kans dit..
*denkt met weemoed terug aan mn Alfa 155…
red5 zegt
Wat maakt Alfa toch altijd onderscheidende en fraaie velgen!
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijkheid! Gaan ze ook de 159 doen? Dan graag met 3.2 Busso (niet dat GM blok waar de 159 mee geleverd is) en dan met een fijne supercharger er op. Helemaal wijs.
hansjeb zegt
Een originele 164 is nog steeds een prachtige wagen. Deze is ook in topstaat, zo te zien. Maar die carbon meuk die er onder hangt. Niet om aan te gluren! De mooie lijnen van het ontwerp zijn compleet zoek. Ik denk dat ik aangifte doe.
Van…. verkrachting.
kniesoor zegt
Ik teken mee met die aangifte, van ganser harte ! Op dit soort verkrachtingen van een Pininfarina ontwerp moet een gruwelijke straf gezet worden.
🤢
lenferink zegt
Welke lijnen zijn er zoek? Er is volgens mij geen lijn veranderd t.o.v. het originele ontwerp van Pininfarina..
AudiRS zegt
Eigelijk best lelijk voor een sedan. Maar stiekum wel erg gaaf en voorzien van een juweel van een v6.
naturalpower zegt
De velgen lijken me te groot en de verlaging net te veel. En carbon hoeft ook niet zo. Anders sprak het me wel aan.
Alfarobert zegt
Alfa had de 2.0 V6 toch in de GTV-Spider? Je weet wel metde 2 gaten in de motorkap zodat het 2 lampen naast elkaar leken.BMW had de 320 ook in 6 cilinders.Waarom kan dat in deze tijd van downsizen niet meer? V6 heb je tegenwoordig minstens een 2,5 liter.
basman147 zegt
GTV werd idd alleen met de 2 liter Turbo geleverd (200pk), de Spider met de 3 liter 12-klepper. Later kreeg de GTV nog wel de 3.2 24v V6.
VWB kleine 6 cilinders, probleem met van die kleine cilinders is dat er relatief veel warmte van de verbranding kan “ontsnappen” langs de cilinderwanden en dat de efficientie daardoor altijd lager is dan een 2 liter 4 cilinder. Dat is tegenwoordig not done, het moet allemaal zo efficient mogelijk helaas.
Daarnaast is het productie-technisch makkelijker om een 2 liter 4 cilinder en een 3 liter 6 cilinder te ontwerpen omdat die veel dezelfde onderdelen kunnen hergebruiken (zuigers, drijftstangen, kleppen en injectoren bijvoorbeeld). Als je een 2 liter 6 cilinder afleidt van een 3 liter, moet je voor veel onderdelen opnieuw beginnen, en dan heb je nog steeds een sub-optimaal ontwerp.
En als je helemaal van voren af aan begint met een kleine 6 cilinder op maat is dat nogmaals een stuk duurder, en kom je nog steeds uit op een motor die duurder is om te bouwen en meer zal verbruiken dan een even grote 4 cilinder, terwijl slecht een heel klein gedeelte van de klanten daar de meerprijs voor overheeft. Als 2/3e van de BMW 1-serie klanten al niet weet of ze een voor- of achterwiel aandrijver hebben, dan zal het een groot gedeelte waarschijnljk ook worst zijn of ze een 6 of een 4-cilinder onder de kap hebben
erikabarth zegt
@basman147 de phase 2 916 spider en gtv zijn ook als 3.0 V6 24v geleverd.
1000bochten zegt
De GTV werd in Italië met de 2.0 V6 Turbo geleverd, maar hier in Nederland werd hij weldegelijk geleverd met de 3.0 V6 24V. Ik heb er zelf twee gehad. Pas twee facelifts later werd de 3.0 vervangen voor de 3.2. Overigens klopt het dat de Spider nog lange tijd met de 3.0 V6 12V werd geleverd, terwijl de gelijktijdig verkochte GTV wel de 24V versie had. Dat heb ik nooit helemaal begrepen.
Robert zegt
“De gracieuze lijnen van Pininfarina zijn nog altijd niet verouderd.”
Nou, de auto is erg fraai oud geworden, maar om nou te stellen dat diens lijnenspel niet verouderd is… Nee.
Dan kun je dat ook zeggen van de 155, of van de eveneens met liniaal en geodriehoek getekende auto’s als bijvoorbeeld de Citroën BX en XM of de meeste Japanse middenklassers en sportcoupés – die in dit opzicht ook vaak nog eens enkele jaren vóór liepen op Alfa Romeo.
ponnie zegt
Voorwielaandrijving is nooit lekker. Die restomod hadden ze beter bij een 75 kunnen doen :P.
rrk147 zegt
@ponnie: zo das ook wel een goed idee. De 3 liter busso wat opschroeven , moderner interieur met wel de typische handrem, lijkt mij een prima oplossing.
pa045 zegt
@rrk147: welk nut heeft een modern inferieur in een oude auto?
rrk147 zegt
@pa045: nou met het Alfa control heb ik geen hele goede ervaringen, dus dat zou er wel uit mogen. Daarbij wat riante stoelen zou ook prettig zijn mits dat last, en een audio update. Bij sommige restomods worst het hele dashboard aangepast, dat gaat hier misschien wat ver.
Paul58 zegt
Heel gaaf apparaat echter blijft de dikste Alfa restomod voor mij toch de Alfaholics GTA-m. Wat een machtig apparaat vind ik dat. Het filmpe van Chris Harris zegt genoeg over deze auto, genieten pur sang.
rollingstoned zegt
Ja, die GTA-m maakt echt hebberig, superfraai ding.
Wicos zegt
Prachtige auto, maar even het knoopje van de pookhoes dichtdoen. Lijkt wel een potloodventer zo.
50mchljn zegt
Heel gaaf . Maar wel even wielen eronder met hogere wang. Want dit is wel heel lelijk.
lecomte zegt
Ziet er goed uit maar zou hem dan liever in één kleur hebben. En pindakaas kleurig interieur? Weet niet wat voor pindakaas willeme eet maar dit ziet er camel kleurig uit.
polpol33 zegt
Nice! De eerste auto waarmee ik 250km/h (op de teller) heb gereden. Op weg naar wintersport 1988 in V6 3.0 van mijn vader. Top ding!
flyerbunch zegt
Vader was vroeger ook een tijdje Alfist en deze is naast enkele andere iconen ook de revue gepasseerd.. oa 3L V6 Turbo. Nostalgie!
Specht zegt
Ik zou liever een GTV 916 restomod zien. Al was het maar omdat ik daar zelf een beetje mee bezig ben. Maar dan met een mini budget. 😉
c4seum zegt
Verpest
8cylinder zegt
Ja.
Richmond zegt
De gerookte koplampen verpesten het, iets te laag ook en te grote wielen. Voor de rest zet maar voor de deur
mc96 zegt
Wat is die 164 toch een mooie auto. De vormgeving heeft de tand des tijd heel goed doorstaan. Het oogt nog steeds tijdloos mooi. De QV spoilers moest je van houden, maar ik vond ze mooi. Maar dan liever in de originele grijze kleur en niet dat carbon (look?).
@willeme, ik verheug me nu al op de 164/9000/Thema/Croma special :-)
mustang750supersnake zegt
….zucht…….”start marktplaats op”…..gaan we weer😆
vaakbenjetebang zegt
Hier past een citaat van James May: “It’s not just ruined, it’s expensively ruined”.
rollingstoned zegt
Jammer van het carbon, verder een fraaie wagen.
degrotemuis zegt
Wel een heel gaaf project! De uitvoering? Nee, net niet. Misschien omdat het glanst, maar het Spoilerwerk lijkt toch een stukje dikker aangezet dan origineel. Nu net iets te dik voor mij, haalt teveel van de originele lijnen weg. De wielen idem: te groot, banden te Duits getrokken. Iets kleinere wielen en de banden wat dikker of de wielen wat smaller was beter geweest. En die laatste foto, tja… Ik ben vast een zeur, maar de naad tussen bumper en plaatwerk lijkt daar toch echt een knikje te hebben thv de linker uitlaatpijp. Had dat even rechtgetrokken.
MarcoM zegt
Mooi!
erikabarth zegt
Lekker hoor.
Maar ook de 164 is behoorlijk vierkant 😛😉