Een opvallende uitspraak, daar Wurz nog altijd de voorzitter is van de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) en als zodanig vaak hamert op de noodzaak de F1 zo veilig mogelijk te maken.
Oorspronkelijk bestond de GPDA van 1961 tot en met 1982, met bekende namen aan het roer stuur als Sir Stirling Moss, Jo Bonnier, Jackie Stewart, Jody Scheckter en Didier Pironi. Door gedonder tussen de FOCA en de FIA kwam er in 1982 echter een voorlopig einde aan de ‘coureurs-vakbond’. Na de tragische gebeurtenissen van de Grand Prix van San Marino in 1994, werd de GPDA nieuw leven ingeblazen door Niki Lauda en Gerhard Berger. Naar verluidt bood Ayrton voor de race op zondag zelf aan om de voorzitter te worden, maar zo ver kwam het helaas nooit.
In plaats daarvan werd Michael Schumacher de nieuwe voorman. Na Schuey zouden ook nog David Coulthard, Ralf Schumacher, Pedro de la Rosa, Nick Heidfeld, Rubens Barrichello en nog een keer Pedro de la Rosa de scepter zwaaien over de GPDA, voordat Wurz het stokje overnam in 2014. De Oostenrijker crashte zelf gedurende een test met de McLaren MP4-20 ooit met ruim 300 kilometer de muur in op Paul Ricard, het circuit waar vanaf 2018 de Franse Grand Prix weer verreden zal worden. Die crash motiveert hem naar eigen zeggen nog steeds om zijn werk serieus te nemen.
Zodoende is Wurz een fervent voorstander van de ‘Halo-cockpitt‘. Deze vermaledijde wichelroede zou ongelukken als dat van Felipe Massa in de Hongaarse race van 2009 moeten voorkomen. Aanvankelijk waren de berichten omtrent het onooglijke ding redelijk positief. Echter, inmiddels hebben verschillende coureurs en teams aangegeven dat zij het apparaat toch niet helemaal zien zitten. De invoering van het systeem in 2017 werd dan ook tot nader order uitgesteld.
Wurz vind dit de verkeerde beslissing. Maar wacht! Voordat je een comment begint te schrijven over het feit dat de F1-coureurs van vandaag de dag softies zijn en dat James Hunt tenminste nog een man met haar op zijn borst was (die uit pure spanning vaak moest overgeven voor een race), de onderbouwing die Wurz geeft voor zijn mening is best interessant.
De man uit Waldhofen ziet volgens Motorsport Magazin namelijk een nieuwe F1 van de toekomst voor zich, die door een steeds groter wordende veiligheid ook steeds sneller en extremer kan worden. Hij droomt van races op stratencircuits met maximumsnelheden van 450 kilometer per uur. Op die manier zouden toeschouwers weer echt het gevoel krijgen dat ze naar iets kijken wat ze zelf nooit zouden kunnen doen. Want zeg nou zelf, ruim driehonderd kilometer per uur rijden kan iedereen met de juiste auto.
Misschien is het slechts een handige tactiek om ons kijkers die gekke F1-auto’s met een dakje te laten accepteren, maar eigenlijk zit er ook wel iets in. Een van de bestaansrechten van de F1 is van oudsher het boeken van technologische vooruitgang geweest en zo is het in de loop der jaren ook steeds harder gegaan. De laatste jaren stagneert die vooruitgang echter door hogere veiligheidseisen, pogingen tot kostenbesparingen en milieugeneuzel. Moeten we niet gewoon weer een stapje vooruit maken en terug naar een F1 met bleeding edge technologie?
Image-Credit: F1 in the 1990’s via Twitter
cpp1 zegt
Inmiddels moet Stirling Moss met Sir Stirling Moss aangesproken worden, maar dat terzijde.
Ben ’t er geheel mee eens dat de snelheid naar 450 mag.
jaapiyo zegt
@cpp1: Stirling is te tof om daar zwaar aan te tillen, maar ik heb het even aangepast voor de volledigheid!
roppp zegt
@cpp1: leuk om daar live naar te kijken. Je ziet dan echt niet wie of wat er voorbij komt op het rechte stuk. Bovendien zie je op tv ook het verschil niet tussen 300 en een beetje en 450 km/u. Kijk maar naar Le Mans, daar halen ze de oude topsnelheden al jaren niet meer en ze rijden zelfs met elektrokarren en toch blijft het leuk om naar te kijken.
Jer zegt
@roppp: klopt, voegt niks toe. Gevoel van snelheid op TV is veel meer van techniek (of het ontbreken daarvan) afhankelijk.
Beelden van vroeger hadden een krappere “field of view” en geen beeldstabilisatie. Een rondje Monaco aan boord bij Senna ziet er spectaculairder en sneller uit dan een rondje Monaco aan boord bij Max. Terwijl die laatste toch een seconde of 6 rapper gaat.
jochempie zegt
@cpp1: is dat niet die seniele ouwe gek die nooit F1 kampioen is geworden?
kilum zegt
@cpp1: @jaapiyo Dat geld ook voor Sir Jacky Stewart.
lincoln zegt
Kan zo een race ook versneld afspelen voortaan ..
hoef je nog maar 5 minuutjes tv te kijken ..
Dan zou ik zelfs nog geduld hebben om een volledige race uit te kijken ..
Edge zegt
Bij een topsnelheid van 450km/u horen natuurlijk ook aanzienlijk hogere bochtensnelheden. Maar is dat eigenlijk wel mogelijk? Ik twijfel niet aan het kunnen van de technici die de auto’s ontwerpen en bouwen. Geef die gasten genoeg vrijheid en ze maken je auto’s die bij wijze van spreken 500km/u kunnen halen en een rondje Spa in 1:30 doen. Ik vraag mij vooral af hoe ver je de autosport nog kunt pushen voordat de G-krachten zelfs voor de topatleten die zich F1-coureur noemen teveel worden.
carmasterr zegt
@edge:
Dit is ook waarom ground effect verboden werd inderdaad. Niet elke coureur kon de gigantische g-krachten aan. Als Wurz’ plannetje doorzet moeten we al snel gaan denken aan drukpakken zoals men in straaljagers gebruikt.
cpp1 zegt
@carmasterr: moeten ze gewoon een paar keer per week in de F16 centrifuge gaan zitten…wennen ze er vanzelf aan…
carmasterr zegt
@cpp1:
F16 piloten doen dat ook,maar.die zie je ook niet “eraan wennen” en hun pakjes weg doen..
coenijn zegt
@carmasterr: dat komt denk ik ook omdat de coureurs destijds een stuk slechtere conditie hadden tov coureurs van nu. Tuurlijk waren de coureurs vroeger ook fit, maar dat was niks vergeleken met de conditie van de hedendaagse coureurs.
Michael Schumacher was de eerste coureur die t naar een nieuw niveau van top atletiek pushte (6x per week urenlang fysiek en ook mentaal intensief trainen etc). Jenson Button is bijv ook marathonrenner (triathlon volgens mij zelfs, weet t niet helemaal zeker).
Vroeger namen ze het wat minder nauw met de fysieke gesteldheid van de coureurs, dan is het ook logisch dat zij minder G krachten aankonden.
carmasterr zegt
@coenijn:
Dat klopt helemaal, maar de stap die Wurz voorstelt is waarschijnlijk net zo groot als die van eind jaren ’70. Het lijkt me vrij waarschijnlijk dat de coureurs van nu dergelijke krachten niet aan zullen kunnen voor lange tijd.
zwepp zegt
Schroef die snelheid maar op! Je hoort ze nu al niet meer en straks zie je ze ook niet meer. Kan ik weer op zondag met de vrouw naar de Ikea. Oh wacht…
ghost zegt
Gewoon doen!
j4cks0n zegt
Een Halo zou het ongeval van Massa niet voorkomen hebben. Die veer zou er gewoon tussendoor gefietst zijn.
GOD zegt
En ik ben van mening dat de lengte van een tompouce 5.2mm langer moet zijn ….. Next!
jaapiyo zegt
@GOD: hier http://www.autoblog.nl/nieuws/dakloze-rijdt-mazda-rx-8-en-nog-11-autos-in-de-puinpoeier-94293
GOD zegt
@jaapiyo: Dit komt door een tompouce? .. oh my god gelijk uit de schappen halen!
Dutchdriftking zegt
Dakje er op, 400pk er bij. Mooie deal!
chrisvis zegt
Was Wurz niet van dezelfde generatie als Villeneuve??? Denk dat de g krachten toendertijd al teveel waren te horen aan de onzin die deze mannen uitkramen!
esprit84 zegt
@chrisvis: in de regel plaats je nu een quote van de “onzin” en weerleg je het met door jouw gekozen argumenten
chrisvis zegt
@esprit84: daar doen we het voor!!! Wurz heeft op een carrière van 10jaar net geen 70 gp’s gereden. Als je objectief blijft is dit een beetje stemmingmakerij hè. Op Monza werden dit jaar al snelheden gehaald van rond de 370. Ik trek er Villeneuve graag bij omdat die man ook te pas en te onpas zijn mening geeft over bv. Max Verstappen met zijn gevaarlijke maneuvers. Heb hem in spa 1998 in eau rouge ongelooflijk hard in de banden weten crashen (nadat toenmalige teamgenoot zanardi net op dezelfde plaats gecrasht was in FP3 en de baan net terug vrijgegeven was). Mijn punt is gewoon dat blijkbaar de beste stuurlui aan wal staan!!! Als bij mezelf de vakbondsafgevaardigde niet bij ons op het bedrijf zou werken weet ie ook niet over wat ie praat.
Hoop je hier alvast mee van dienst geweest te zijn met door mij gekozen argumenten en anders moeten we eens een avondje discuteren aan een toog met frisse pint erbij ;-)
sracert zegt
Wurz, terug je hok in!
pinut187 zegt
Das hat er gewürst, und geleich has der
powerrr zegt
@pinut187: Jij mag je er niet meer mee bemoeien, Rosberg… weg=weg
pinut187 zegt
@powerrr: schneller ist besser
powerrr zegt
@pinut187: Zet maar in je boek.
john4545 zegt
De autos zijn nu al een stuk sneller dan de V8 motoren en het boeit geen ruk. 370 op Monza is gaap. Autos zijn te zwaar, te groot met te ingewikkelde kut motoren met nichtenturbotechniek. Turbos zijn werk van de duivel als ze worden ingezet om benzine te sparen. Waar zijn al die ”benzinespaargrafiekjes” gebleven? Wurz is een dweil.
Als je F1 weer om rijderskwaliteiten wil laten maken, moet je het coachen vanaf de pitwal weghalen, en ze op baantjes laten rijden waar 1 wiel buiten het asfalt einde oefening betekent maar wel bochten heeft waar degen met de grootste ballen de meeste tijd wint. De oude A1 ring, Rouen, Montjuich of de tunnelsectie van het oude Zandvoort. DAT was F1 racen. Ik speel nu al een tijdje met dat nieuwe F1 spel en moet zeggen dat ik me behoorlijk verveel, zo weinig uitdagend is huidige F1. Nog afgezien van gemis aan visueel spektakel.
mashell zegt
Als we formule 1 voor het publiek aantrekkelijker willen maken dan moeten de wagens toch vooral niet sneller worden dan zie je ze immers minder goed en wordt inhalen op de rechte stukken (die bij sneller rijden automagisch korter lijken te worden) nog moeilijker. Als we formule 1 aantrekkelijker willen maken dan moet het eerder langzamer.
cthijs zegt
Hij zal wel hebben moeten overgeven van de drank en jointjes de avond ervoor
treinrukker zegt
Als ze nou eens een betere regisseur aannemen en de onboard camera fov verkleinen zoals vroeger wordt het al beter, de camera volgt de camera wat ten koste van het snelheidsgevoel gaat, tevens wordt er geen geen goed gebruik gemaakt van de tv ruimte, 50 inch is tegenwoordig de norm, waarom niet meer onboard beelden die een kwart van het scherm in beslag nemen met betere timing etc? F1 is blijven hangen in de jaren 90, flinke achterstand op MotoGP coverage , 100 euro per jaar vragen voor een pas met toegang tot alle content en oude races
robgooi zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-