In een pre-autoblogtijdperk werd ergens in een Russische schuurtje een BMW 850 verbouwd tot het mooiste eerbetoon dat de Volga M-21 ooit heeft gekregen. Er werd er slechts ééntje gebouwd (jammer genoeg), waardoor Ruslands mooiste altijd een eenling zal blijven.
Ik zal niet ontkennen dat ik als voormalig Lada-rijder een bovengemiddeld zwak heb voor Russische auto’s. Maar ik zal ook de laatste zijn om te verkondigen dat de Samara een mooie auto is, daar zal geen universitaire opleiding iets aan veranderen. Mooie auto’s werden en worden er sowieso bar weinig gebouwd in Rusland, al is de nieuwe Vesta een knappe en bovengemiddeld moderne verschijning.
Dat was de GAZ M21 Volga trouwens ook, toen hij in 1956 gepresenteerd werd. Een Amerikaans ogende auto, maar dan kleiner en vooral bedoeld voor de bestuurlijke middenlaag. De auto bleef tot 1970 in productie en er werden zo’n 335.000 van gebouwd. Alleen als sedan en stationwagen overigens, een coupé werd waarschijnlijk veel te frivool bevonden.
Toch weerhield dat een rijke Rus er niet van om a:level, een Moskouse bouwer van automobiele specials, opdracht te geven een Volga Coupe te bouwen. Niet met de 64 pk-sterke viercilinder uit het origineel overigens, evenmin staat deze Volga V12 op een Volga-chassis. Een op zichzelf al zeldzame BMW 850CSi werd opgeofferd, maar in dit bijzondere geval vinden we dat helemaal niet erg. Op het onderstel van BMW’s grote coupé is namelijk een schitterende carrosserie geplaatst, met de nodige verwijzingen naar de Volga, maar ook met veel betere proporties. Daarvoor lijkt er met schuin oog gekeken naar de Facel Vega’s van welleer.
Kleine teleurstelling is het interieur, dat komt namelijk rechtstreeks uit de BMW 850CSi. Helemaal geen lelijk dashboard, maar het detoneert behoorlijk met de elegante jaren ’50 lijnen van het exterieur. Gelukkig maakt de door BMW Motorsport aangepakte 5.6 V12 met 380 pk een hoop goed.
Helaas werd er maar één exemplaar gebouwd en dat heeft niets met een gebrek aan interesse te maken, zo vertellen de heren achter het project destijds aan Car&Driver. Diverse mensen zouden grof geld geboden hebben om voor hen ook een exemplaar te bouwen, maar a:level wil unieke auto’s bouwen en niet meerdere exemplaren van één model. Wel bouwen ze in 2006 een Volga Roadster, ditmaal met een BMW 6-serie als basis. Helaas kloppen de proporties van deze creatie een stuk minder, wat vooral door de moderne voorruit komt. Ook de te grote spaakwielen passen niet bij de klassieke lijnen. Overigens lijkt de op zich lovenswaardige instelling van de heren van a:level de toko uiteindelijk de das te hebben omgedaan, de firma bestaat niet meer.
henkhupelschoten zegt
Heb er wel eens van gehoord, krankzinnige creatie, benieuwd wie de eerste is die een 2015 V8 durft te leggen in een tatra 603. Ook grappig dat zo’n artikel alleen maar van @dizono af kan komen! Ga zo door en vermaak ons met dit soort krankzinnige svetlana’s!
cpp1 zegt
Gvd wat een gave creatie!
JamesBond007 zegt
Wauw, wel erg mooi. Stiekem is dit wel mijn ideale droom, een klassiek uiterlijk met het onderstel, en de luxe van een wat modernere auto.
exevium zegt
@jamesbond007: Absoluut. Deze auto staat voor mij gelijk aan auto’s als de Eagle Speedster. Historische lijnen om van te smullen, zonder bang te zijn dat hij niet start op een koude maandag morgen.
gt500eleanor zegt
Dit mag met recht porno op wielen worden genoemd, LOVE IT!
potjak zegt
Dit maakt hebberig! Erg mooi!
gtwillem zegt
Deze was ik bijna vergeten, volgens mij is het al een jaartje of 10-15 geleden dat ik deze in een AutoBild voorbij zag komen. Blijft een bijzondere auto. Leuk artikel @dizono, zoals @henkhupelschoten zei: kan alleen maar van jou komen :-D
roppp zegt
Buitenkant SCHITTEREND, binnenkant helaas net te modern. Desalniettemin: als ze ‘m morgen op de oprit zetten, zeg ik geen “nee”.
trustmeiamanengineer zegt
Ben absoluut geen fan van de Russen. Maar dit stukje huisvlijt ziet er goed uit.
jaapiyo zegt
Jaren geleden een reportage van gelezen in een van de bladen. Geweldig ding…alleen dat interieur inderdaad, dat is wel een beetje jammer. Maar als het alternatief een of ander tacky glasvezel creatie zou zijn in de trant van pimp my ride dan is dit nog altijd de betere optie. Op zich past het ook nog wel op een of andere manier, early 90s luxe in een Russisch slagschip…toch wat alle oligarchen van het eerste uur wilde hebben na de val de muur.
AS zegt
Ja, is er echt maar één van gemaakt? Heb er namelijk een gespot in Monaco een aantal jaar terug (had wel andere velgen). Maar inderdaad, wat een gave bak zeg. Russia op z’n best.
http://memecrunch.com/meme/3PZMU/its-russian/image.png?w=400&c=1
quanti zegt
@AS: heb die daar ook gespot, aug 2012 , matzwart met spaakvelgen. Heb er een reeks foto’s van.
quanti zegt
@quanti: https://goo.gl/photos/QqacwiT9PTTJjt3K9
suheyl zegt
Wow! Idd jammer van het dashboard, verder prachtig
norge zegt
En hij maakt hem weer….Prachtig @dizono jij bent 1 van de redenen dat ik hier nog blijf..
Dizono zegt
@norge: wat zal ik lekker slapen vanacht ^^
Donstil zegt
Heeft toch iets apparts, Ruslands mooiste auto is stiekem een Duitse :)
nicoalex zegt
Weet nog goed dat ik een reportage las ergens in een autoblad waar ik de naam maar niet van noem. Geweldig mooi ding vond ik dat toen. Nu jaren later is er niks aan die mening veranderd en blijft het een geweldig mooie auto.
Arnoud zegt
Ik ken deze ook al zo’n 15 jaar. Maar mooi blijft ie.
Overigens: wie ziet in de achterkant ook een Facel Vega HK500?
Think-Tank zegt
@Original_Arnoud: Idd, dacht meteen aan een HK500 ( langs achter) Voorkant en lijn lijkt wel beïnvloed door Pininfarina. Zie er in een flits ook een beetje Ferrari 275 in.Er zijn slechtere om ideeën op te doen. Jammer van het dashboard…?
gloudertje zegt
Kan ik wel waarderen! Dashboard had wel wat oldskooler gemogen..
Dutchdriftking zegt
Wat een schitterende verschijning is het toch. Dat interieur is inderdaad wel een misser, en het idee dat er een 850CSI voor is geofferd maakt het ook al niet makkelijk. Maar het ergste van alles vind ik toch wel de M3 spiegels, wat afschuwelijk!
lekkaah zegt
@dutchdriftking: oh god… it has been seen.. :(
rs6issnel zegt
@dutchdriftking: Ik zocht al een reactie over de spiegels. Afschuwelijk inderdaad.
silver zegt
Grappig, kwam vorige week nog twee brochures van de a:level tegen in mijn verzameling, indertijd in Genève gekregen.
e39540itouring zegt
Kwam laatst iets soortgelijks tegen, maar dan op basis van een e90 geloof ik. Zag er gaaf uit. Ook Russisch, het heette Bilenkin.
Link is van een autoblog uit de states. https://www.facebook.com/Autoblog/posts/10153613354591760
FieRo zegt
Tof. En grappig om hiermee amerikanen meetings mee af te gaan..!
g40freak zegt
En nu een verhaaltje over de lotus esthi.
Een duits project op basis van een elise en een 2.7 v6 tt blok van de audi rs4.
Uiteindelijk maar 4 van gemaakt geloof ik.
Hennesey was zeker niet de eerste.
gtwillem zegt
@g40freak: de Lotus Esthi was een project van een paar Duitsers met humor. Wat weinigen weten (terecht, die hebben een leven), is dat de Esthi zowel met vier als zescilinder is geleverd. Je kon kiezen voor de 1.8 K-Series met compressor. Dan had je 250-270pk op een leegewicht van 850kg. Maar je kon inderdaad ook kiezen voor het Audi RA4 blok, met Cosworth kop. Het prototype had 380pk/440nm, maar de productieversie had een MTM (Motoren Technik Mayer) kuurtje ondergaan. Niet alleen vanwege het hogere vermogen (421pk, 450 of 475) maar vooral vanwege de betere koeling, wat nogal een probleempje was voor de Esthi.
Er zijn er een aantal van geleverd in diverse stadia van tuning. Een paar vierpitters en een klein dozijn aan zescilinders. De versies met een V6 hadden trouwens de handbak van een Audi A8 2.5 TDI, het Lotus exemplaar was niet toereikend en de A8 zes bak paste perfect.
Alle Esthi’s hadden een custom bodykit: je kon niet zien of er een zes of vierpitter aan boord was. Qua velgen had je de keuze uit OZ Superlegera’s of BBS RS of LM velgen. Het KW onderstel was volledig instelbaar.
In de vroege jaren van het Britse tijdschrift werd de Esthi onderworpen aan een hoge snelheidstest. De Esthi moest namelijk 200mph halen. Dus werd er een test opgezet met de TVR Tuscan S, Pagani Zonda C12 S, Ruf R Turbo en dus de Lotus Esthi. De snelste auto was dus uiteraard de Ruf, de Zonda was niet over de 325 te schreeuwen, de Tuscan S was een zenuwinzinking op wielen en de Esthi was leuk tot 250, maar daar boven was het gekkenwerk.
De Lotus Esthi was een zeer goed aangepaste Lotus, maar eigenlijk iets té. Er werd te veel geld gestoken in de ontwikkeling en er werden er te weinig van verkocht waardoor het moederbedrijf drie jaar na dato de handdoek in de ring moest gooien.
Leuk detail: in de folders werd er nooit gesproken over het vermogen an sich, maar de PK/KG verhouding.
Dat is alles wat ik weet over de Esthi, ik zal mij er eens in verdiepen ;-).
cmllmmns zegt
Deze auto ziet er ook gewoon uit als een grote, brute rus met een muts en een bontkraag! Supervet!
autoblaag zegt
Fraai item wederom guys! Heb deze indertijd in een reportage bij Autoweek gezien. Meer sinister ga je het gewoon niet krijgen
dutchcorvette zegt
Hee gave Thunder… Auto… Auto ja.. Wel erg mooi!
eduardovich zegt
Leuk om een Wolga voorbij te zien komen, heb onlangs een originele aangeschaft :)
FieRo zegt
@eduardovich: nu nog een 850 erbij en aan de slag! ;-)
eduardovich zegt
@fiero: er staat nog ergens in de tuin een 850 te vergaan… Dus de basis is er. Helaas ben ik zelf niet hendig genoeg om deze auto’s tot een mooi resultaat te brengen. Maar ah, ben zelf meer van het originele spul :)
daffaa zegt
Slam it!
hp525i zegt
Vind het nieuwere m-sport stuurtje op foto 3 echt niet passen! Hoop dat ie het bij het enigszins retro 850 stuur heeft gehouden ?
Freewarefreak zegt
Ik vind dit prachtig. Helemaal de bom. Mijn ultra favoriete manier van “tunen”. Mijn droom is toch nog steeds de “Mercedes Bent”. Als ik ooit de loterij win ga ik die auto halen.
http://www.hotrodscustomstuff.com/photos/mercedes-bent-1961-190-sl.html
allesmetturbo zegt
Wauw, echt fantastisch! Hebbe hebbe hebbe
blag zegt
schoon autoke !