De Ferrari F40 van Alesi is verkocht, om de carrière van Giuliano Alesi even nieuwe energie te geven.
Het nadeel van autoracen is dat er maar zo’n 20 stoeltjes zijn op het hoogste niveau. Nog een nadeel is dat formule 1 dermate veel geld kost en de TV-gelden dermate slecht verdeeld worden, dat talent niet eens de doorslaggevende factor is om door te breken tot het hoogste niveau.
Paydrivers
Zo kan het voorkomen dat coureurs als Ricardo Rosset, Pedro Diniz, Gaston Mazzacane, Sergei Sirotkin en Nicholas Latifi wél F1-coureurs zijn (geweest), terwijl jongens met meer talent niet zover kwamen. Een daarvan is Giuliano Alesi. Althans, dat vindt Jean Alesi.
Giuliano Alesi
Giuliano Alesi heeft er al een carrière opzitten die zich laat omschrijven als redelijk gemiddeld en onopvallend. In de GP3 klasse heeft hij drie seizoen het redelijk gedaan, met vier overwinningen. De doorstroom naar Formule 2 bleek een bijzonder lastige. Bij het team van Trident eindigde hij het seizoen als 15e, met een vijfde plaats als beste resultaat.
Zitje voor 2020
Giuliano Alesi heeft voor het komende seizoen een zitje weten te bemachtigen. Dat bleek nog een heel lastige. In tegenstelling tot de F1 zijn er geen budget-caps in de F2. Alle maatregelen die zijn getroffen om de F1 betaalbaar te houden voor het gros van de teams, zijn nog niet doorgedruppeld in de F2.
Jean Alesi
Veel jonge coureurs moeten hebben natuurlijk hun schoolactiviteiten op een laag pitje staan, omdat ze moeten investeren in hun carriere. Maar het gaat nog best lastig worden, want de sponsorinkomsten lopen terug, terwijl de kosten zoals gemeld gelijk blijven. Dat heeft Jean Alesi doen besluiten om zijn F40 te verkopen.
Ferrari F40
De legendarische supercar is ongeveer zo’n 1.000.000 euro waard. Daarmee zijn de problemen nog niet voorbij, want een seizoen kost ongeveer 1.800.000 euro.
Formule 1
Jean Alesi heeft de Ferrari F40 gekregen in de jaren ’90. Het was onderdeel van hun overeenkomst. Van 1991 tot 1995 reed de Fransman voor het team van Ferrari. Hij behaalde toen één overwinning: de GP van Canada in 1995.
Via: The Race.
Joris24 zegt
Tikkie verwarrend wel dat er dan een foto met een F50 bij staat.
bernoulli zegt
Logisch toch? De F40 is verkocht.
poes zegt
@bernoulli: nice one :)
bernoulli zegt
Voor in het plakboek:
https://tinyurl.com/y7m9d2ya
awesome zegt
@bernoulli: zo’n broek met van die zakken aan de zijkant…
willeme zegt
@joris24: daar waren geen persfoto’s van ;-)
petroldrinker zegt
Zo zie je maar, ook onder de elite is er nog een klootjesvolk en “echte” elite….
lekkerlinksrijden zegt
Had misschien beter een opleiding voor hem kunnen betalen van dat geld
Robert zegt
Niet om het een of ander, maar het fenomeen ‘paydriver’ is al haast zo oud als de Formule 1 zelf. En we kunnen er met z’n allen minachtend over doen, het zijn deze coureurs die veel teams in leven hebben gehouden – of tenminste de doodstrijd hebben vertraagd.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Jean Alesi na de verkoop van deze F40 (en het uitgeven van de opbrengst) in eens helemaal blut is.
wif1 zegt
@RRRobert: Zelfs Schumacher is begonnen als paydriver, alleen vind ik het wel een verschil of je dat geld via een bedrijf dan wel sponsors op tafel legt of wanneer je privé flink in de buidel gaat tasten. Als Alesi nu al zijn Ferrari’s moet gaan verkopen om zijn zoon aan zitjes te helpen dan houdt het voor die jongen snel op, hij zal namelijk ook de volgende jaren geld moeten meenemen en dat zal alleen maar meer worden. Redt je het dan niet, is het wel dubbel zuur dat die jongen zonder carrière zit en Alesi zonder geld dan wel zonder zijn memorabilia’s
jaapiyo zegt
Mooie actie van Jean, maar als ik Giuliano geweest was had ik gezegd houd dat ding maar. Geloof in jezelf is prima natuurlijk maar hij is al wat jaartjes bezig en qua resultaten is er niks dat er op wijst dat Giuliano deze ‘investering’ ooit terug kan verdienen met een lucratief contract.
StijnB zegt
Mooie manier om de verkoop van een wagen onder de aandacht te brengen!
wif1 zegt
@StijnB: Van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan?!?
gregorius zegt
Dit kan toch niet het hele verhaal zijn? Want als je alleen kijkt naar de prestaties van die zoon + naam, dan gaat het volgend jaar niet opeens zo zijn dat hij een gesponsoord zitje krijg in F2 of F-E. (F1 zal ie ook wel niet redden, of hij moet opeens dominerend kampioen worden).
Dus er moet dan iets zijn dat papa Alesi al een zitje klaar heeft staan voor het seizoen erna, mits zoonlief genoeg progressie laat zien.
Maar goed, voor elke coureur die echt geld verdiend met racen, zijn er 100 waarbij papa of vrienden van papa of bedrijven met teveel geld er zomaar een miljoen doorheen hebben gejaagd.
davelepeef zegt
Had mij dan die F40 maar gegeven…
iannuzi zegt
@davelepeef: ja, want jij bent eigenaar van een raceteam?
davelepeef zegt
@iannuzi: Not the point. Ik bedoel dat ik genoegen zou nemen met ’n F40 ipv ’n onzekere race carrière.
hippopotamus zegt
“Giuliano”, zei hij, “Je bent m’n Alesi”
joshua85 zegt
Had beter om een f50 kunnen vragen destijds, was die nu rond voor ze zitje ;)
posthumus zegt
Nutteloze bekentenis. Toen de Lancia Dedra in de showrooms stond zat er van dat blauwe beschermfolie over de handgrepen. (Was iets van geborsteld aluminium)
Altijd als ik een Dedra zie, moet ik aan die folietjes denken (en hoe ik me heb moeten inhouden om die folietjes er niet af te pulken)
koeckenbacker zegt
Het beste aan alesi jr is zijn helm. Zijn overwinningen waren toch het meeste te danken aan de reversed grid. Zoveel bijzonders heeft hij niet laten zien. Of ik heb het gemist, dat kan ook.
Trouwens, hij ging dit seizoen voor de roze BWT-gasten rijden. Grote kans dat het witte van zijn helm roze wordt… ai..