Nee, er is niet echt sprake van een Aldi-Google samenwerking, maar het lijkt er wel veel op. De lage-kosten-koning samen met de internetreus die leuke-internet-dingen volplakt met betaalde advertenties. In dit geval is het echter een Nederlands internetbedrijf dat de autoleasemarkt induikt, specifiek gericht op particulieren. En het wordt aangepakt des internets: geen fysieke leasemaatschappij, maar alles online en zo cheap mogelijk, advertenties op de auto zorgen voor winst.
Privé-autolease sloeg tot op heden nauwelijks aan in Nederland. Komt deels door het schrikeffect (de gemiddelde Nederlander rekent liever niet uit wat hij aan afschrijving betaalt) en deels door een belastingeffect. Nooit leuk om over je BPM en wegenbelasting ook nog eens BTW te betalen. Tenzij je natuurlijk een auto neemt zónder BPM en wegenbelasting. Inderdaad: de Aygo/107. Andere keuze is er voorlopig niet bij mijndomein.
En het moet gezegd: de tarieven vallen meteen op. Voor een nieuwe 107 betaal je 199 euro per maand, inclusief BTW. Voor dat geld rij je 24 maanden, 20.000 km per jaar en hoef je alleen nog zelf je brandstof te betalen, de rest zit in het tarief. De meest bekende leaseprijs-krakert, Directlease.nl, vraagt voor dezelfde auto zo’n 250 euro per maand, maar let op: da’s exclusief BTW, dus bijna € 300 inclusief. En dan nog: klant worden bij Directlease kun je als particulier wel vergeten.
Nadelen aan de mijndomein-aanpak zijn er ook. Zo rij je in een plakbak (stickers van sponsors) en betaal je afleverkosten (zit normaal gesproken in het leasetarief). Bovendien is het niet handig om teveel schade te rijden, want de eigen risico’s lopen dan behoorlijk in de papieren. Staat weer tegenover dat je verzekeringstarief niet omhoog gaat na een schade.
Dan nog een klimaat/veiligrijden/bigbrother–alert: deze leasekarren zijn voorzien van een blackbox die exact registreert waar en hoe je rijdt in de auto. Om je vervolgens via internet te vertellen wat je kunt besparen door niet zo belachelijk op te trekken, normale bochtsnelheden aan te houden en tijdig te schakelen. Als je om drie uur ’s nachts met 110 km/h over de trambaan rijdt hebbie trouwes sowieso een probleem, dan kun je je Aygo vermoedelijk linea recta inleveren. Maar waarschijnlijk is dit nieuwe leasedingetje ook niet bedoeld voor petjes en rechterelleboogleuners. Wel voor urban iPhone-web-addicts die gewend zijn aan 2 jarige abonnementen, gesponsorde koppelingen en opslag van gebruiksdata. Ergo: zou wel eens een succes kunnen worden.
Laue zegt
Leasen? wat is dat?
benz65 zegt
-edit: lezen is een kunst-
Pallas zegt
@benz65:”diversifiëren” mooi woord!
3er Reihe zegt
Heel leuk beschreven maar no option 4 me.
Dit is toch veeeeeeeeeel interessanter
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/12/rijden_zonder_bpm_en_btw
SSRN zegt
Wel voor urban iPhone-web-addicts die gewend zijn aan 2 jarige abonnementen, gesponsorde koppelingen en opslag van gebruiksdata.
haha mooi gevonden!
Dev zegt
Wat een waardeloos bedrijf, ze bestellen 50 Peugeot’s en Toyota’s, maar vinden om paar duizend euro in de website te stoppen is te veel? Vind het ZEER onproffesioneel ogen. Ik zou met zo een bedrijf nooit zo een deal willen sluiten.
Ondanks ik toch in de doelgroep val. (21 jaar, starter op de arbeidsmarkt, niet veel te besteden, heb nu ook een auto).
Om maar niet et spreken over die lelijke reclame en slecht comfort.
Bied geen concurrentie voor mijn huidige E36. Kosten ongeveer gelijk na 19 maanden. Buitenbeschouwing de extra 30.000km per jaar en brandstof (lpg tegen benzine). Duidelijk meer voor minder.
Bob zegt
Smilease richt zich ook al een aantal jaren op particulieren en zo zullen er nog wel veel meer aanbieders zijn.
Markus zegt
Hoe ziet die reclame er dan uit? Dat zou voor mij nogal wat uitmaken. Zo’n blackbox lijkt me echt niks, dan krijg je bij elke keer dat je 10km/h te hard gaat zeker gezeik met de leasemaatschappij. Nee dank je, liever niet.
Markus zegt
@Markus: ff klikken eikel, dan zie je hoe de reclame er uit ziet.
Hubert zegt
Tering, 200 in de maand voor een nieuw auto’tje zonder aanbetaling e.d.
Enkel wat benzine erin en gassen maar.
Da’s geen geld.
Toch maar eens gaan kijken.
MDA zegt
Tja…. na 24 maanden ben je dus bijna 5200 euro kwijt. Voor een auto die 11.200 in de showroom kost. Ik weet het niet hoor; heel goedkoop klinkt mij dat niet in de oren…
Als je hem nou gewoon koopt voor 11.200, en na 2 jaar en 40.000 km verkoop je hem weer. Ben je dan niet veel minder kwijt? Wegenbelasting betaal je toch niet, allen verzekering.
MDA zegt
en voor de verzekring ben ik exact 50 euro in de maand kwijt. Over 2 jaar is dat 1200 euro (all risk). Blijft over een whopping 4000 euro aan afschrijving. Niet weinig zeg ik…
Paragon zegt
@MDA: 4000 Euro afschrijving op 11200 in twee jaar vind ik eigenlijk niet eens zo heel extreem. Precies zoals in het stukje ook gezegd wordt: ga eens na hoeveel afschrijving je zelf hebt / zou hebben.
Seroo zegt
Leuk marketingpraat op de site: Waarom doen we dit? Je auto is ook je domein.
Om vieze auto’s te vervangen voor schone.
Wat een prietpraat. Inderdaad alleen voor iPhone eigenaren die totaal geen besef van privacy hebben.
joehoe zegt
Niemand weet het misschien, maar dit is uit de koker van de eigenaar van autoblog, auto.nl als testomgeving etc.
Succes gewenst!
Esprit_de_Flandre zegt
200 euro per maand voor een 107?? Dat vind ik eigenlijk wel veel. Kopen is toch goedkoper?
Heb even een mailtje gestuurd met de vraag om meer info over die sponsoring, zogezegd om zelf sponsor te worden. Ik ben benieuwd hoeveel dat zo kost :)