Jacques Villeneuve legt even uit wat er aan de hand is.
Het valt niet mee om tweede rijder te zijn als de eerste rijder Max Verstappen heet. Na Pierre Gasly was het de beurt aan Alexander Albon om de tweede viool te spelen bij Red Bull. Deze switch bleek helaas niet goed uit te pakken voor het team, zoveel is inmiddels wel duidelijk.
Ondanks zijn matige prestaties is Red Bull duidelijk coulant richting de Britse Thai. Eerst zou hij nog twee races krijgen om zich te bewijzen. Die twee races hebben we inmiddels gehad en Albon heeft zich niet bewezen. In Portugal kwam hij namelijk als twaalfde over de streep en op Imola helemaal niet. Toch krijgt Albon nu nog twee of drie extra races om zich te bewijzen.
Voormalig wereldkampioen Jacques Villeneuve neemt zoals gewoonlijk geen blad voor de mond. De Canadees weet precies wat er aan de hand is. Jacques zegt namelijk dat Albon alleen bij Red Bull zit vanwege zijn paspoort. Verder noemt hij Alexander “de slechtste tweede rijder ooit bij Red Bull.”
Met zijn paspoort-opmerking verwijst Villeneuve Jr. uiteraard niet naar het Britse paspoort van Albon, maar naar diens Thaise paspoort. Het is namelijk niet Dietrich Mateschitz, maar een Thaise-familie die een meerderheidsbelang heeft in Red Bull Racing. Het team is dus eigenlijk half Thais. En laat Albon nu ook half Thais zijn. Interessant, heel interessant…
Foto: Smudge 9000
Dutchdriftking zegt
Haha, de link naar complot theorieën is leuk.
Van Epschoten zegt
@dutchdriftking: hoezo complot? Hij is niet de eerste die dit schrijft. Bovendien zijn de resultaten ook geen reden om te blijven. Ik denk dat de meeste kenners het dit keer roerend met Villeneuve eens zijn.
pindakoning zegt
@megaturbopowerboost: interessant, heel interessant
eetvlagetmoney zegt
Ik word GEK!
Boomer zegt
Ik had hem nooit erg hoog zitten, maar hier slaat ij de spijker op de kop wat mij betreft. Albon is gewogen en te licht bevonden.
mashell zegt
Als Albon als Thai telt zit er vast een happy end aan het verhaal…
Robert zegt
Kan er iemand aan Jacques Villeneuve uitleggen wat de definitie is van ‘een open deur intrappen’?
Tonnie zegt
Ik denk dat ze door die Thaise invloeden Albon niet volledig buiten RB kunnen zetten. Mocht Tsunoda zijn superlicentie halen, gaat hij maar AT en Albon blijft bij RB. Dan heeft iedereen een plekje daar. Mocht Tsunoda die superlicentie niet halen, gaat Albon naar AT en kunnen ze Perez/Hulkenberg halen als 2e rijder voor minimaal een seizoen. Dat denk ik. Naast sportieve belangen wegen marketingbelangen ook sterk bij RB/AT, zeker weten. En omdat het f2 seizoen nog bezig is en Tsunoda op ’t randje balanceert van wel/geen licentie, kunnen ze nog geen definitieve beslissing maken.
gregorius zegt
Die Tsunoda zou natuurlijk ook nog als een kaart gebruikt kunnen worden in de motor-kwestie.
‘We nemen die gozer wel, als we de Honda zooi voor een mooi bedragje over kunnen kopen en als Mugen of Acura in die auto kunnen gooien’.
Dizono zegt
Tja, de één heeft zijn stoeltje te danken aan zijn nationaliteit, de ander aan sponsors en weer een ander aan zijn achternaam.
Boomer zegt
Met als verschil dat degene met de achternaam uiteindelijk wel WDC is geworden en degene met zijn nationaliteit mee daar nog heeeeel ver vandaan lijkt.
Dizono zegt
Tja, die auto was denk ik net zo goed als een Mercedes van een van de laatste jaren. En Williams kieperde om bizarre redenen de beste coureur (Hill) uit het team. JV is zeker geen slechte coureur, maar in mijn all time 25 komt hij echt niet voor.
joejojo2012 zegt
Oooof, Hill, man, wat was dat een oliedomme zet van Frank Williams. En daardoor vloog Jos er na dat seizoen ook uit bij Arrows. Tom Walkinshaw zag het helemaal zitten met Damon.
gregorius zegt
bizarre reden was toch gewoon geld?
mashell zegt
Hill was van het niveau Bottas, heus goed maar geen topper. Villeneuve junior was van een stuk hoger niveau.
escort77 zegt
Tsja, zou Jacques het zonder Gilles ook tot de F1 gehaald hebben?
On topic: Albon is wmb niet de slechtste 2e coureur ooit, het probleem is dat hij te vroeg bij een topteam is gekomen en daardoor meteen vol onder druk staat. Het is pas zijn tweede jaar hé. Ook Max heeft beginnersfouten gemaakt waarvan ik niet weet of hij daar bij Red Bull ook mee weggekomen was.
supertjeduc zegt
@escort77: maar Max was altijd snel
Dat Russel hem zondag in de vangrail zetten nam ook niemand hem kwalijk , want hij is ook snel
Albon is nooit snel genoeg om hem de foutjes te vergeven
berlinetta zegt
Mocht het idd allemaal zo zijn dat Albon daar zit vanwege zijn connectie met Thailand, dan vraag ik me af of je als Thaise eigenaar wil dat er zo’n slechte rijder onder de Thaise vlag rijdt. Als ik die eigenaar was, had ik Albon allang eruit getrapt. Liever geen Thai in de F1 dan een middelmatige coureur als Albon.
giel zegt
@berlinetta: precies. Bovendien lijkt mij dat er contractueel toch wel is vastgelegd dat het leuk is dat ie Thai is maar dat ie evengoed gewoon moet presteren?
berlinetta zegt
@giel: Ja, maar dat zal waarschijnlijk slechts een inspanningsverplichting zijn en geen resultaatsverplichting.
mashell zegt
De Thaise sponsors hebben er voor gezorgd dat de beste Thaise coureur in een topteam zit. Wat kunnen ze nog meer doen.
berlinetta zegt
Thailand behoeden voor een afgang en Albon uit de F1 houden.
Richmond zegt
Venezuela vond het ook prima dat Maldonado mee deed.
brent zegt
Ik weet niet of tsunodu ook geld meebrengt want als ze geld nodig hebben kunnen ze toch sowieso albon bij AT houden en Perez bij RB, dat is dubbel cashen
gregorius zegt
Op het moment lijkt het toch lullig te worden voor Albon dat LH44 hem er 2x uit heeft geramd terwijl hij op een podiumposite lag. Toen dacht je: komt wel goed; als er een race is waar Bottas, LH of MV het niet redt, dan rijdt Albon er achter om dat podium op te rapen.
Hoe anders kan het een half jaar later zijn!
banderas zegt
Waarom komt Villeneuve zo vaak op AB?
Jochempie zegt
Vanwege z’n paspoort, er zitten Canadese financiers achter Autoblog.
rve007 zegt
Nou nou, wat een nieuws!
De meerderheid van Red Bull is overigens niet in handen van de Thaise familie maar ze hebben wel een aanmerkelijk belang. Dat is overigens niet per definitie voor RB racing ook zo.
Dieter is gewoon de baas hoor!