Raar maar waar: er verschijnt dit jaar een Ferrari in een Red Bull-livery aan de start in de DTM. Oh, en Albon zal ook van de partij zijn.
Een Ferrari in een Red Bull-livery: het is toch een beetje alsof het elftal van Feyenoord opeens met Ajax-shirts komt opdagen. Hoewel de heftige livery het lijnenspel van de auto behoorlijk goed camoufleert is het toch echt een Ferrari die je hier ziet.
Terwijl Red Bull en Ferrari in de Formule 1 nog altijd rivalen zullen zijn (dat is althans te hopen voor Ferrari), zal dat niet voor de DTM gelden dit jaar. Red Bull Racing heeft namelijk de handen ineengeslagen met team AF Corse, die met twee Ferrari 488 GT3 Evo’s aan de start zal verschijnen. Het gaat dus niet om een fabrieksteam van Ferrari. De oprichter van AF Corse heet toevallig wel Amato Ferrari, maar het is geen familie van.
Een Ferrari met een Red Bull-livery is dus nieuw, maar een Ferrari in de ‘Deutsche Tourenwagen Masters’ is eveneens een primeur. Dit heeft alles te maken met de hervormingen die zijn doorgevoerd in de raceklasse. In de DTM zal dit seizoen geracet worden met GT3-auto’s en de fabrieksteams hebben plaatsgemaakt voor privéteams. Ook wordt de start vanuit stilstand geschrapt.
Vorig jaar was het met slechts twee fabrieksteams een erg magere bedoening. Toen Audi zijn vertrek aankondigde leek het lot van de DTM definitief bezegeld. Dat was in feite ook zo, want de DTM is nu eigenlijk een andere raceklasse geworden. Dit jaar zullen naast AF Corse nog vijf andere teams meedoen.
Eén van de coureurs die zijn geluk mag gaan beproeven in de herziene DTM is niemand minder dan Alexander Albon, zoals we vorige maand al konden melden. Nu weten we dus ook in welke auto hij dat gaat doen. Dat is níet de bovenstaande Ferrari met de Red Bull-livery, maar de andere Ferrari van AF Corse. Die wordt van een AlphaTauri-livery voorzien.
Albon – die dit jaar ook nog verplichtingen heeft als reserve- en testcoureur bij Red Bull Racing – zal zijn stoeltje delen met de Nieuw-Zeelander Nick Cassidy. De Ferrari met Red Bull-kleuren zal bestuurd worden door een andere Nieuw-Zeelander: Liam Lawson. DTM Nieuwe Stijl zal – uiteraard onder voorbehoud – 18 juni van start gaan op Monza. In het weekend van 17 tot 19 september zal ook ons eigen Assen weer aangedaan worden.
sportevo zegt
Zo gek is een Ferrari met Red Bull reclame niet.
https://old.slotforum.com/reviews/DP-Slot-550-Maranello/Oschersleben-1.jpg
mrbasa zegt
Wat voor andere auto’s doen er aan mee dan.
Eigenlijk wel leuker als er Porsches, Corvettes, Fords, Aston Martins etc aan mee doen.
machielvdd zegt
Geen van de merken die je noemt, wel Audi R8 LMS, Mercedes-AMG GT3 en McLaren 720S GT3 (2 teams).
dees zegt
Heeft alleen al vrij lang niets met DTM te maken de DTM.
pindakoning zegt
Voor mij is de complete magie van DTM verloren gegaan, jammer.
dunhozzie zegt
Jezus, zelfs hier niet in de Red Bull auto maar in de Alpha Tauri. Dus niet alleen tig niveaus lager, maar ook in de looks van het B team….
Gulli zegt
Als die Ferrari niet vooruit te branden is kan hij altijd nog op Marktplaats die 2-Eleven kopen :P
deora zegt
Het enige voordeel van het nieuwe seizoen zijn de motoren. De 6.2 van de AMG GT klinkt altijd wel erg lekker. Voor de rest heeft het weinig meer te maken met de oude DTM.
gregorius zegt
Ik vind juist dat we hier weer 1 stap mee terug gaan naar de DTM.
De DTM, was, net als andere, een nationaal kampioenschap van snelle straatauto’s.
De DTM was iets specialer, omdat ze iets snellere auto’s toelieten vergeleken met bijv de BTCC.
Op het moment de DTM een silhouette-racer-league werd, was voor mij de lol er wel vanaf.
Wat je ooit wilde zien, was hoe snel ene auto van een merk kon rijden. Dat is natuurlijk al lang niet meer mogelijk, want ook toerwagens hebben weinig meer te doen met de straatvariant. Zelfs in het BTCC.
Dus nu in DTM gaan ze terug naar een principe: iets snellere race-versies van straat-auto’s. En als je dan de richtlijnen volgt van een andere succesvolle klasse, heb je het goed gedaan.
Uiteindelijk krijg je dus snelle sportauto’s te zien waar nog redelijk wat onderdelen van het merk zijn. Da’s toch mooi?
Enige jammer is dat de BMW M8 niet meedoet; je weet wel, die auto die 2x zo groot is als de rest.