![Albert Heijn](https://www.autoblog.nl/files/2023/10/albert-heijn-is-vet-duurzaam-oh-nee-toch-niet-2023-1600-005-970x545.jpg)
Albert Heijn doet heel erg duurzaam, maar dat zijn ze dus totaal niet.
Elektrisch rijden is de keiharde toekomst. Zelfs de meest verstokte petroldrinker zal zich daarbij neer moeten leggen. Maar jongens, dat is op zich allemaal niet erg. Al die 1.0 driecilinders en 1.4 vierpitters met een turbootje wordt je toch ook niet blij van? En een PHEV is zelden écht lekker om te rijden. Kortom, een EV is zo gek nog niet.
Voor veel bedrijven is de elektrische auto een geweldig uithangbord. Het toont toch even aan dat je keihard duurzaam aan het ondernemen bent. Albert Heijn is zo’n bedrijf dat ziet dat je met een EV jezelf als progressieve en duurzame Gutmensch kunt profileren.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/10/albert-heijn-is-vet-duurzaam-oh-nee-toch-niet-2023-1600-003.jpg)
Albert Heijn
Vandaag kregen we een persbericht beginnen van de premium grootgrutter. Ze zijn er maar wat trots op dat ze op bepaalde plekken 100% emissievrij bezorgen en bevoorraden. Dat past namelijk in hun doel om in 2050 nul CO2 uit te stoten. In 2050: veel succes met het scoren van een dieselvrachtwagen tegen die tijd. Op dit moment is de bedrijfsvoering al klimaatneutraal door gebruik windenergie, waar onze @jaapiyo ook een groot fan van is. Wellicht hebben ze bij Albert Heijn dus een contractje afgesloten en het vakje ‘groene energie’ aangevinkt. Poeh poeh, nou nou.
![Albert Heijn](https://www.autoblog.nl/files/2023/10/albert-heijn-is-vet-duurzaam-oh-nee-toch-niet-2023-1600-002.jpg)
Het is overigens niet zo dat Albert Heijn overal klimaatneutraal is. Ze zijn het in, eh, vier plaatsen in Nederland. Overigens zijn de auto’s niet van Albert Heijn zelf, AH heeft hun transportpartners opgedragen te investeren om elektrische bedrijfswagens en vrachtwagens te kopen. Die zijn aanzienlijk duurder, vandaar dat de boodschappen bij Albert Heijn ook aanzienlijk duurder zijn. Niet dat jouw extra geld naar die leveranciers gaat, maar dat terzijde.
1.000 winkels met de diesel dus!
Albert Heijn bevestigt dat er elke dag maar liefst 150 winkels zijn die elektrisch worden bevoorraad. Dat klinkt heel erg goed, maar vergeet niet dat er zo’n 1.150 Albert Heijns in Nederland zijn. Dus zo’n 1.000 supermarkten worden nog bediend middels zo’n heerlijke dieselbus- of vrachtwagen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/10/albert-heijn-is-vet-duurzaam-oh-nee-toch-niet-2023-1600-004.jpg)
Tenslotte laat Albert Heijn ook weten dat ze denken aan hun duurzame klanten. De gemiddelde VVD stemmert moet natuurlijk wel even de batterij van zijn hybride X5 kunnen volladen tijdens het sushi-shoppen. Het is nu mogelijk om bij maar liefst 5 vestigingen je accu ook op te laden. 5! Van de 1.150. Goed bezig jongens!
De AH bezorgauto’s zijn ook nog niet echt heel duurzaam. Want alleen in 010 en in Den Haag verzorgt AH deze dienst 100% elektrisch. Er is dus nog een wereld te winnen.
Dat onze hoofdredacteur tijdens de Autoblog Snellaadtest 2023 niet echt te spreken was over de ontwikkeling van laden bij de lokale supers is dus wel terecht.
Om nog even te vergelijken met de concurrentie. 29 Lidl vestigingen hebben al wel een (snel)lader op de parking en Picnic bezorgt ALLES elektrisch. Ok Appie, nu jij weer!
Het aantal (snel)laders bij supermarktvestigingen heeft natuulijk helemaal NIKS te maken met de brandstof van de bezorgautootjes. De gemiddelde bezorgbus komt maar heel sporadisch in de buurt van de parkeerplaats van een winkel. Die twee dingen staan volledig los van elkaar.
En dat Picnic inmiddels wel 100% electrisch bezorgt: helemaal waar, maar de capaciteit van die dingen is wel zodanig dat ze veel vaker terug naar het ‘honk’ moeten om weer bijgevuld te worden. Ook niet heel efficiënt en duurzaam. Daar komt bij dat AH op plekken bezorgt waar Picnic z’n vingers niet aan wil branden.
Waarom moet ieder nieuwtje over verduurzaming hier totaal afgezeken worden? Echt, ik snap dat niet.
Die stijl is toch helemaal niet nodig?
Voelt af en toe wel wat zuur ja….plus was er recent een onafhankelijk onderzoek waarbij alle Supers in NL besproken werden en hoewel geen een dikke voldoende kregen. Was AH / Aldi en nog 1 andere nog wel het beste bezig…dus is wel gemakkelijk clicks scoren op bekende merknaam van de Appie…
Misschien om dat de.meeste ‘groene’ nieuwtjes inderdaad vaak niet duurzaam zijn, maar vooral gewoon duur en een vorm van Greenwashing?
Heel doorzichtige greenwashing dus….
Of niet, als ze de aantallen benoemen. En ook de keten (transport elektrisch, betreft niet hun eigen auto’s). Dat zou juist geen greenwashing zijn..
https://www.ad.nl/economie/supermarkten-vaak-nog-niet-duurzaam-genoeg-albert-heijn-en-lidl-scoren-goed-plus-staat-laatste~a45673f2/
Albert Heijn is duur maar niet zaam…
Alsof er genoeg stroom beschikbaar is, voor alle transportbedrijven. Je kan als bedrijf niet eens meer groeien, omdat er geen stroom genoeg is.
Chauffeurs ook niet
Er is stroom genoeg, soms zelfs stroom teveel. De kabels zijn alleen niet dik genoeg om het overal te krijgen. De netbedrijven moeten een paar jaar flink investeren en dan past het helemaal. Het is semi overheid dus ze reageren te traag op de markt vraag.
Greenwashing. Kan me daar wel aan irriteren. Vrachtwagens die 100.000 km per jaar op diesel lopen. En dan reclame er op hoe groen ze bezig zijn…
Laat mij niet beinvloeden door Greenwashing.
Weet dat de meeste slogans leugens of halve waarheden zijn om de consument een rad voor de ogen te draaien is.