En je raadt al welk apparaatje als grote schuldige wordt aangewezen.
De noodklok wordt geluid door Stichting Incident Management Nederland (SIMN). In de afgelopen twaalf maanden vonden op de Nederlandse hoofdwegen fors meer ongelukken plaats. Er waren maar liefst 25.963 crashes waar een bergingsbedrijf bij moest komen en da’s een toename van 27% ten opzichte van vier jaar geleden.
Men kan niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is van deze toename, maar “het vermoeden” bestaat dat de smartphone er iets mee te maken heeft. Kennelijk hebben ze bij Arnhem (A12) en Nijmegen (A73) het lastigst om de pokkie onderweg met rust te laten. Daar nam het aantal ongelukken met respectievelijk 91 en 131 procent toe.
Gelukkig is het niet overal kommer en kwel. Op de A10, A13 en A15 vonden minder klappers plaats, wat waarschijnlijk te maken heeft met aangelegde extra rijbanen. Op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag gold dat dan weer niet, daar nam het aantal crashes fors toe.
Foto: gebutste VW Polo door @randomuser, via Autojunk
lincoln zegt
SIMN doet subsidie aanvraag ..
Zet em op minderwaardige klaplopers ..
Loek zegt
Men kan bijna met zekerheid zeggen dat het aan de smartphone ligt, blijft een grote factor. Maar het aantal idioten op de weg neemt ook fors toe, helemaal nu die slagingspercentages van rijscholen naar buiten zijn gekomen. Het lijkt erop dat de smartphone als excuus wordt gebruikt voor mensen die gewoon niet nadenken in het verkeer. Zoveel smartphonegebruik zie ik namelijk niet in het verkeer.
lincoln zegt
@720s:
Beetje Kutargument om subsidie mee aan te vragen ..
Om de “hoger opgeleiden” als simpletons weg te zetten ..
rhellema zegt
@lincoln: hoef je echt niet om te janken hoor, je uitkering blijft echt wel gelijk, dat komt namelijk uit een ander potje.
granlusso zegt
@720s: Nou, eerlijk gezegd zie ik het bijzonder vaak. Wat zeg ik, dagelijks meerdere keren (zit veel op de snelweg). Laatst reed ik op de rechterbaan (ja, een Autoblog-lezer op de rechterbaan, het verbaasde mij ook) en toen reed er links verkeer langs me.
6 auto’s, waarvan maar liefst 5 op hun telefoon aan het kijken waren… Tel daarbij jouw argument over het gebrek aan rijervaring en opleiding op en het is feest voor de sleepbedrijven.
mick0210 zegt
@720s: ik zie dagelijk mensen die voor me staan, via hun binnenspiegel, op hun telefoon kijken. Het word echt wel veel gedaan. Maar ja zolang er niks aan gedaan word blijven die het toch doen
dracae zegt
@720s: Zou een andere factor ook niet de bezuiniging op de verkeerspolitie kunnen zijn?
Camera’s doe niet veel meer dan geld innen, terwijl politiemensen de ECHT gevaarlijke dingen eruit kunnen picken. Juist onopvallend verkeerstoezicht kan het aantal idioten verminderen.
simonferrari zegt
@720s: Daarbijkomend: de nieuwe afslag Arnhem gezien? Wat een rampenbocht..
jaso013 zegt
@720s: ik rijdt niet veel (8k per jaar) maar ik zie gigantisch veel mensen op hun telefoon kijken of bellen tijdens het rijden. Wat ik persoonlijk echt bizar vind! Wtf moet je de hele dag met die poep-gsm in je klauwen!? De (A)sociale media…. daar gaan we met zijn allen van naar de klote.
Rick-dos zegt
Komt door asociale Volvo rijders. Die moeten we verbieden. Rijders….
towi1989 zegt
Conclusie, meer rijbanen aanleggen en je kan zelfs veilig aan het verkeer deelnemen met een telefoon in de hand.
SimonMc zegt
Tijd dat men een systeem met camera’s installeert, dat bestuurders herkent die met de smartphone bezig zijn.
bmwfreak038 zegt
@SimonMc: bedankt he, help jij de belasting nog even een handje.
beefcake zegt
@bmwfreak038: wie denk je dat er opdraait voor de inzet van al die hulpdiensten?
SimonMc zegt
@bmwfreak038: Je mag de idioten bedanken die het nodig achten om te whatsappen in combinatie met autorijden.
bmwfreak038 zegt
@SimonMc: heb je het artikel gelezen? Er word nadrukkelijk gezegd dat ze DENKEN dat het door de snartphone komt. Ik zeg niet dat het niet gebeurt, en er is zeker een percentage te wijten mede door smartphone gebruik. Zolang dat exacte percentage niet bekend is, blijft dit slechts insinueren. Maar we zijn vandaag de dag druk met proberen te voorkomen ongelukken kun je nu eenmaal niet geheel tackelen.
rulefollower zegt
@simonmc: Tijd om elke smartphone met een camera uit te rusten om de hele boel maar eens in de gaten te gaan houden.
bmwfreak038 zegt
@rulefollower: ja ja dus jij wil 24/7 in de gaten gehouden worden…
wimof zegt
Mentaliteits wijziging en een combinatie met steeds snellere en stillere wagens , betere wegen, meer verkeer.
Overmoed geholpen door een “beetje” alcohol en drugs.
Haantjesgedrag, opzwepende muziek.
Kennis van het voertuig, rijsituaties .
Onoplettendheid.
Dat geeft een zeer explosieve cocktail.
viezefreddyw zegt
Stichting open deur is ook weer bezig geweest zie ik?
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: er hebben er weer een paar geld nodig. Lekker lobbyen
str8six zegt
Pff, dat kan een reden zijn maar de grootste reden is m.i. door al die incompetente idioten die zich op de weg begeven. Van die lui die eigenlijk hun rijbewijs zouden moeten inleveren omdat ze niet durven te rijden, niet goed kunnen kijken, anticiperen, links blijven hangen, met hun smartphone bezig zijn etc…
kniesoor zegt
@str8six:
Amen. Dan zijn er zwakbegaafden, die de volstrekte incompetentie van een groot aantal bestuurders (m/v) willen ondervangen door auto’s van allerlei (nogal dure) elctronische Spielerei te voorzien, die noodsituaties e.d. moet herkennen en de auto dan vliegensvlug automagisch tot stilstand dient te brengen. Maar ondertussen geen f*ck aan de rijopleiding en vereisten voor voor het verkrijgen van een rijbewijs doen en lui, die niets (herhaal : NIETS) achter het stuur van een auto te zoeken hebben, ‘gewoon’ van een roze pasje blijven voorzien. Onbegrijpelijk.
bmwfreak038 zegt
Er lopen meer mafketels los, dan dat er smartphone gebruikers zijn in het verkeer.
trustmeiamanengineer zegt
MEER cobtroles, voornamelijk op de snelwegen. Pakkans met mobiel kloten e.d. is nihil. Verder rijexamen moet strenger worden, opfris cursussen invoeren inclusief uitgebreidere rijvaardigheid als slipcursussen en dergelijke. Maar goed, over een paar jaar heeft elke auto een noodrem systeem en andere aanvullende hulpmiddelen waarvan we het effect zeker moeten kunnen merken dan. En over een jaar of 20 rijdt geen enkele kneus zelf meer….
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: keihard aanpakken! totale surveillance ! hallo politiestaat!. Dat kost bakken met geld en zorgt dat we ons van alle vrijheid bevrijd voelen. Terwijl het oplossing zo simpel is: zorg dat die “slimme” telefoons zo slim zijn dat ze in de auto niet werken. False positives dat ze voor (bus)passagiers ook niet werken zijn een kleine prijs om te betalen voor verkeersveiligheid.
lekkaah zegt
@mashell: Liever een politiestaat dan het voor iedereen limiteren door een paar sukkels.. wordt al veel te vaak gedaan in onze rubberentegelsamenleving.. Bovendien, hoe ga je dat nou bewerkstelligen?
mashell zegt
@lekkaah: dat is niet zo moelijk. Een verkoopverbod voor Apple, Samsung en co als ze die feature niet invoeren. Dan heb je die software binnen een paar dagen gereed.
Het is leuk gezegd rubberentegelmaatschappij maar we hebben een enorm probleem, een collectieve smartphone verslaving. Mensen zijn panisch als het om hun smartphone komt. Ze willen en kunnen het gebruik tijdens het autorijden niet onderdrukken. Terwijl iedereen die logisch nadenkt weer dat het wel zou moeten. Het is geen aantasting van je vrijheid dat je tijdens het autorijden niet met je smartphone kunt spelen. Maar het is wel een aantasting van mijn vrijheid als jij onnodig gevaar veroozaakt omdat je een facebookpost of gevatte opmerking in een groepsapp belangrijker vindt dan autorijden. Dus dan moeten we de verslaafden maar met rubberen tegels omplakken zodat ze zichzelf en anderen niet kunnen bezeren.
lekkaah zegt
@mashell: Typisch weer Mashell… laat de overheid maar denken voor het gepeupel..
jack_abarth zegt
@lekkaah:
Meestal ben ik het niet met hem eens, maar helaas heeft hij wel een punt omdat gebleken is dat het gepeupel weer eens niet voor zichzelf kán denken.
mashell zegt
@lekkaah: eerst geven we het gepeupel de vrijheid, blijkt dat ze daar niet mee om kan gaan leggen we het het aan banden. Heel normaal in een samenleving.
mashell zegt
@lekkaah: “Typisch weer Mashell… laat de overheid maar denken voor het gepeupel”
Maar het is natuurlijk al lang en breed verboden. Hier gaat om hoe gaan we het handhaven? Dan vind ik een technogische oplossing die misbruik van de smartphone tijden het rijden onmogelijk maakt een heel stuk prettiger dan een politieagent met een bonnenboekje op elk kruispunt. In zo’n controlemaatschappij ben je niet vrij, juist in tegendeel.
trustmeiamanengineer zegt
@mashell: Af en toe een oom agent op de brommer naast je op de snelweg die ‘ff boos naar binnen kijkt als je met je tengels aan je telefoon zit noem ik geen politiestaat…. En ik wil m’n telefoon graag nog kunnen gebruiken voor navigeren en muziek, laat staan als bijrijder.
rhellema zegt
@mashell: wanneer denk je beter af te zijn? Als je zelf na mag denken over wat je doet, of dat alles voor je “bedacht” wordt?
mashell zegt
@rhellema: dat er voor je gedacht wordt is de essentie van die smartphone. Onbelangrijke dingen besteed je uit aan de smartphone. Belangrijke dingen doe je zelf. Misschien moeten we gewoon een app maken die onzin op facebook en in groepsapps post zodat je dat niet zelf hoeft te doen. Kun je weer tijd besteden aan autorijden.
rhellema zegt
@mashell: dat er voor je gedacht wordt is de essentie van een smartphone??? Met denken bedoel ik of de staat ons door middel van allerlei software en hardware moet verplichten waar we onze smartphone wel of niet kunnen gebruiken. Ik heb mezelf aangeleerd dat ik mezelf niet afhankelijk hoef te maken van mijn smartphone, en ik ben echt niet één of ander medisch wonder hoor. Iedere boerenlul kan zichzelf dit aan leren maar helaas zijn er teveel mensen die het liever laten regelen dan dat ze zelf de verantwoording voor willen nemen. Dus vandaar de vraag of je liever zelf nadenkt of dat er voor je nagedacht wordt?
mashell zegt
@rhellema: “dat er voor je gedacht wordt is de essentie van een smartphone?”
Ja! Smart is engels voor slim. De essentie van dat apparaat is dat het je helpt. Het herinnert je aan afspraken, vertelt je het weer, vertelt je of er file staat op weg naar je volgende bestemming. Dat het apparaat zo slim is en je geen facebook, whatsapp etc laat bedienen tijdens het rijden is niet onlogisch.
mashell zegt
@rhellema: “Met denken bedoel ik of de staat ons door middel van allerlei software en hardware moet verplichten waar we onze smartphone wel of niet kunnen gebruiken”
In beginsel niet. Maar als het niet anders kan, ja dan is het de taak van de samenleving via de door hen democratische gekozen regering beperkingen aan iedereen op te leggen. Zo hebben we een snelheidslimiet, zijn hardrugs verboden en mag je niet in je blote kont door het winkelcentrum lopen.
rhellema zegt
@mashell: we hebben inderdaad een snelheidslimiet, maar alle auto’s die hier geleverd worden kunnen die snelheidslimiet ruimschoots overschrijden. En er zijn ook regelmatig mensen die dat doen en dan post krijgen van het CJIB. Die bestuurders zijn er zelf verantwoordelijk voor en ze betalen de boete die daar bij hoort. Maar zoals ik uit je woorden begrijp zou je het dus liever hebben dat de staat op alle auto’s een stukje technologie laat zetten die er voor zorgt dat iedere auto alleen maar de snelheid kan rijden die geldt waar de auto zich op dat moment bevind, want dat is ook hoe je het op het gebied van mobiele telefoons wil hebben.
Ik heb er nog één voor je; er vallen doden in het verkeer doordat sommige bestuurders met alcohol in hun bloed rijden. Alle alcohol per direct verbieden, want er is namelijk gebleken dat sommige mensen met een alcoholverslaving niet van de alcohol kunnen blijven?
Zomaar twee hele simpele voorbeelden van hoe jij het graag zou willen hebben in ons prachtige landje. Neem van mij aan, als dit de stelling gaat worden in Nederland dan gaat er inderdaad weinig meer mis want iedereen zal het land dan gaan verlaten, op jou na want jij wil het graag zo hebben. Ik hoop serieus dat je geen ambities hebt om Minister President te worden in dit land.
itiswhatitis zegt
Gewoon ervoor zorgen dat iedereen die een rijbewijs bezit om de zoveel jaar een opfris cursus te laten doen. Ik stel voor beginnende rijders om de 1á 2 jaar, daarna om de 2 jaar tot 65 en vervolgens na 65 jaar om het jaar. Het verbaasd met namelijk dat de oudere steeds slechter gaan rijden en zo dus gevaarlijke situaties laten ontstaan.
bmwfreak038 zegt
@itiswhatitis: wie gaat dat betalen? Een rijbewijs is voor jan modaal al bijna onbetaalbaar en jij wil om de 1 of 2 jaar een opfriscursus? Wanneer kun je aan de slag in den Haag?
itiswhatitis zegt
@bmwfreak038: onder een opfriscursus versta ik 1 of 2 uur een rondje rijden met een instructeur in je eigen auto. De kosten zullen dan maximaal 80 euro bedragen? Misschien kan hierdoor de premie omlaag van de verzekering zodra er een verband wordt gelegd op de vermindering van verkeersongelukken. Nee qua kosten plaatje zal dit wel meevallen
bmwfreak038 zegt
@itiswhatitis: goed over nagedacht, haha excuses maar wellicht ben ik doorsnee hollander, dat de mond ongecontroleerd los gaat na het horen vallen van het woord geld.
itiswhatitis zegt
@bmwfreak038: geen probleem vraag me alleen af of een opfriscursus wel voldoende is als ik de gemiddelde rijde bekijk…..
itiswhatitis zegt
@bmwfreak038: onder een opfriscursus versta ik 1 of 2 uur een rondje rijden met een instructeur in je eigen auto. De kosten zullen dan maximaal 80 euro bedragen? Misschien kan hierdoor de premie omlaag van de verzekering als er worst aangetoond dat de verkeersongelukken zullen afnemen. Nee qua kosten plaatje zal dit wel meevallen
amg88 zegt
Zo’n vier jaar geleden begon Max verstappen in de formule1. Misschien heeft het allemaal met de Maxmania te maken en willen teveel bestuurders Max nadoen op de openbare weg met alle gevolgen van dien.
VeniVidiVici zegt
@amg88: Haha die is goed. Ik denk ook dat dat het is :-)
jack_abarth zegt
“Er waren maar liefst 25.963 crashes waar een bergingsbedrijf bij moest komen en da’s een toename van 27% ten opzichte van vier jaar geleden.”
En hoeveel % is het drukker op de weg geworden ten opzicht van vier jaar geleden?
yipikaye zegt
@jack_abarth: en hoeveel randdebielen zijn er op de weg bijgekomen via “altijd geslaagd.nl” ?
lekkaah zegt
@yipikaye: gewoon uit de buurt blijven van Golf 3’tjes met spacers + angel eyes en getinte ruitjes.
bmwfreak038 zegt
@lekkaah: ??? hij is leuk en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zich aangesproken voelen. Maar je hebt even goed vrouwen die spaansbenauwd worden als ze de snelweg op rijden.
koekwaus zegt
@bmwfreak038: dus ook uit de buurt blijven van C1’tjes, Aygo’tjes, 108’jes en fiat 500’tjes
galverink zegt
@jack_abarth: precies. Ze doen niet eens een poging om de cijfers te analyseren. De economie is beter dan in 2013 en dus zijn er meer files. Daarnaast kan het aantal dagen met storm of sneeuwval per jaar anders zijn. Het zou zelfs kunnen dat de wegbeheerders of de verzekeraars zelf eerder een berger inschakelen, wie weet. Maar nee, de autoverzekeraars – want die zitten achter SIMN – hebben hun zondebok.
arjontje zegt
Op de A12 is niet alleen de telefoon het probleem. Maar ook de indeling van de weg. Het is een 2 baans snelweg. Waarbij er 130 gereden mag worden. Plus er rijd enorm veel vracht verkeer. Hierdoor is het snelheidsverschil enorm. En doordat mensen totaal niet opletten en Duitsers ontstaan er veel harde rem situaties. Samen met onvoldoende afstand geeft dat veel ongelukken.
Oplossing is, snelheid verlagen. De 2 verboden om naar rechts te gaan bij Zevenaar weg halen(Beek naar Arnhem). En een oprit in Zevenaar (Beek naar Arnhem) sluiten.
towi1989 zegt
@arjontje: die duitsers ook altijd!
bmwfreak038 zegt
@arjontje: snelheid omlaag? Doe dat lekker op de A12 dan waarom gaat het op de A28 dan veel beter? Daar is het niet anders, sommigen kunnen gewoon totaal niet inschatten of het interesseert ze geen reet en smijten hem gewoon naar links.
beefcake zegt
Grappig, als het over alcohol en verkeer gaat, gaan alle moraalvingertjes de lucht in. Heb je het over smartphones en verkeer, dan is het gelul. Ik zie mensen op de weg met telefoon in de hand gevaarlijkere capriolen uithalen dan iemand die pak ‘m beet 2x de limiet heeft gedronken. Het probleem van smartphones is groter dan de meesten hier (lijken te) denken.
z4coupe30si zegt
@beefcake: eens.
Nu ik recent ben gaan motorrijden zie ik pas hoe asociaal en onoplettend autorijders rijden. Voor mij nooit meer een (smart)phone bedienen tijdens het rijden!
karhengst zegt
Een publicatie doen met cijfers en vervolgens er een “vermoeden” als conclusie aan hangen. Puik werk mensen, puik werk.
LaLancia zegt
Als je ziet hoe men tegenwoordig rijdt verbazen deze cijfers me niet. Zeker hier in Osdorp rijden malloten in hun VW’tjes rond. ‘s Nachts zonder verlichting rijden, bumperkleven, kloten met je telefoon, 80+ rijden waar je 50 mag, niet stoppen voor zebrapaden, door rood rijden. De lijst is eindeloos. Ik woon nog geen half jaar op kamers in Osdorp of een idioot ramt haar auto al in de mijne, waardoor ik mijn auto kon afschrijven. Als ik niet wat defensiever was begonnen te rijden zou ik ieder half jaar wel aan de nieuwe auto moeten. Ik zie maar een oplossing (of eigenlijk twee), autorijden heel duur maken, en de telefoon in de auto verbieden. Vooral dat eerste was ik altijd mordicus tegen, maar het is te druk op de weg, en dat werkt frustratie in de hand.
koekwaus zegt
@lalancia: dus mensen met veel geld kunnen beter rijden?
Arnoud zegt
Niet geheel verwonderlijk dat rondom Arnhem en Nijmegen zoveel meer aanrijdingen zijn dan elders. Grote knelpunten qua filevorming. Dus iedereen kijkt daar even op Flitsmeister, is even afgeleid en enkelen weten elkaar dan te vinden.
roadrage78 zegt
Tsjonge wat een bulls***. Recent nog een bericht gelezen dat examinatoren van het CBR om gevaren toeslag vroegen vanwege het belabberde niveau van de kandidaten… volgens mij wordt het tijd dat er hogere eisen aan rijschoolhouders/instructeurs worden gesteld.
Daarnaast kan het ivm de vergrijzing geen kwaad om vanaf leeftijd x een toetsing te laten komen om aan te tonen dat ze nog over de juiste vaardigheden en reactievermogen beschikken…
kingjoop zegt
Weten we van al deze ongevallen de details? Leeftijd bestuurder, eenzijdig ongeval ja/nee, weersomstandigheden, type auto, verkeersomstandigheden en wat niet meer? Pas dan kun je wat meer roepen over tendens van de oorzaken. Nu is het schieten uit heup /onderbuik. En van wat ik zie/beleef als Verkeersdeelnemer.
bmwfreak038 zegt
@kingjoop: nou dan like je bericht maar! Precies dat, ik zit veel op de weg vooral s’avonds/s’nachts je wil niet weten wat mensen doen om een paar minuten eerder thuis te zijn. Nieuwe situatie A6 nabij Almere rijden ze doodleuk achteruit over een vluchstrook en zo zijn er nog veel meer dingen.
ff40 zegt
Rij examen iedere 3 tot 5 jaar!
posthumus zegt
Waarom verplichten we de carkit niet in iedere auto. Andere veiligheidsmaatregelen zijn ook al jaren verplicht.
kniesoor zegt
@posthumus:
Je zal je verbazen over de hoeveelheid halve zolen, die ondanks de aanwezigheid van een carkit in hun auto die niet gebruiken. Zo’n carkit an sich lost het probleem dus hooguit deels op.
posthumus zegt
@amghans: dat is waar. Het hebben van gordels betekent niet dat je ze ook om doet.
Wellicht een carkit 2.0. Zodra je smartphone binnen het bereik komt, maakt hij automatisch verbinding en schakelt alle overige functies uit. Hoewel weer een rubberstoeptegeloplossing, is dat technisch gezien niet heel
lastig te bewerkstelligen
rhellema zegt
@posthumus: opzich snap ik je oplossing, maar hoe gaan we dat dan doen met eventuele passagiers en het gebruik van de mobiel in de auto?
kniesoor zegt
@rhellema:
Waarom zou een passagier een carkit moeten gebruiken ?
rhellema zegt
@amghans: hoe ziet de carkit het verschil tussen een passagier en een bestuurder?
kniesoor zegt
@rhellema:
Een carkit herkent en verbindt alleen mobiele telefoons waarmee-ie vooraf een keer gepaired is. Anders zou-ie bijvoorbeeld ook verbinding (kunnen/gaan) maken met mobiele telefoons van iemand, die naast je auto staat. Is niet de bedoeling.
rhellema zegt
@amghans: nee dat is ook niet de bedoeling maar in mijn gezin zijn er al 3 smartphones die door 3 verschillende personen minimaal 1 x met de auto gepaird zijn. Regelmatig gaan we met ons gezin op pad en dan moet de carkit toch weten wie de bestuurder is en wie passagier.
kniesoor zegt
@rhellema:
Bluetooth van alle mobiels, behalve van die die met de carkit verbonden moet zijn, uitschakelen lost dat problem in 2 tellen op.
rhellema zegt
@amghans: dus blijft het de verantwoording van de bestuurder zelf, en zo hoort het ook te zijn. Iedere bestuurder dient zelf die verantwoording te dragen en dat moet niet geregeld worden door een stukje techniek. Het leven is soms zo ongelofelijk simpel hahaha
mashell zegt
@rhellema: waarom moeten die passiegers wel zo dringend de mobiel kunnen gebruiken, waarom is dat belangrijk?
De werkelijke oplossing voor het probleem van smartphone gebruik tijdens het rijden is de smartphone verlaving die mensen hebben te verminderen. Dat is wat we werkelijk moeten aanpakken. Smartphone vrije zones zoals op de weg zijn daarvoor een eerste stap. De techniek om verschil te kunnen maken tussen bestuurder en passagier is niet alleen overbodig, die is zelfs ongewenst.
rhellema zegt
@mashell: wie ben jij om te bepalen dat personen die bij mij in de auto stappen geen gebruik mogen maken van hun smartphone? Wie ben jij om te beoordelen dat de personen die bij mij in de auto stappen verslaafd zijn aan hun telefoon? Niet iedereen is verslaafd aan zijn telefoon en persoonlijk gebruik ik mijn telefoon ook niet zodra ik achter het stuur zit. Dat besluit heb ik voor mezelf genomen en daar heb ik geen zones op de weg voor nodig die dat tegen zouden moeten gaan. Ik ben gelukkig iemand die zelf kan en mag bepalen of ik een bepaalde techniek kan gebruiken ja of nee en ik zit er helemaal niet op te wachten dat dit soort dingen gereguleerd gaan worden door een ander stuk techniek. Gezond verstand gebruiken is echt niet moeilijk en dan mogen de personen die te gast zijn in mijn auto de vrijheid behouden om wel of niet gebruik te maken van hun smartphone.
mashell zegt
@rhellema: de regels gelden niet exclusief voor jou en je passagiers, ze gelden voor iedereen! Als blijkt dat er teveel mensen zijn die niet van hun smartphone kunnen afblijven dan is het de taak van de samenleving via de de door hen gekozen regering daar in te grijpen. En daarvan kan de consequentie zijn dat de beleving ontstaat dat er een bepaalde “vrijheid” verloren gaat, is natuurlijk niet zo, afgeleid zijn in de auto mocht toch al niet. Ik ben dus niet degene die dat beslist maar dat zijn we allemaal samen, dat doen we met een onderlinge maatschappelijke discussie, zoals bijvoorbeeld hier en nu.
rhellema zegt
@mashell: dus jij bent een voorstander van een regel die bepaalt dat iets totaal aan ons onttrokken wordt, ook al heb je niet de verantwoording voor de veiligheid op de weg (de passagiers in de auto) want het is verslavend dus mag je het helemaal niet meer doen. Je wilt geen politiestaat maar wat je wel wil gaat nog ver voorbij aan een dictatorschap. Wellicht zou het voor jou heel prettig zijn om te verhuizen naar Noord Korea want daar gaan ze zo met de vrijheid van mensen om.
rhellema zegt
@mashell: ik lees nu mijn reactie even terug en ik vind zelf dat het 2 x “wie ben jij dan” behoorlijk agressief over komt. Dit was en is zeker niet de bedoeling dus bij deze mijn welgemeende excuses indien je je er aan stoort.
mashell zegt
@rhellema: een beetje passie houdt de discussie levendig. Geen probleem.
jack_abarth zegt
@posthumus:
Omdat je mensen dan ook zou moeten verplichten om een mobiele telefoon te hebben.
posthumus zegt
@jack_abarth: die volg ik even niet… dan gebruik je de carkit toch gewoon niet. Alsof ik alle vijf de gordels in m’n auto altijd gebruik? Of m’n airbag??
jack_abarth zegt
@posthumus:
Je Carkit dient een irritatiefactor (knipperende lampjes, geluidjes etc.) te hebben om mensen aan te sporen om ‘m te gebruiken, net zoals bij een gordel. Indien je een systeem maakt wat je aan en uit kunt zetten dan is de kans groot dat het uitgezet wordt. Dus mensen zouden een telefoon MOETEN hebben om de irritatiefactor uit te kunnen zetten, en daar gaat het mank.
cloverleaf zegt
Gewoon smartphones verbieden! Of auto’s! Of allebei!!
cloverleaf zegt
@cloverleaf: of ongelukken!
SimonMc zegt
@cloverleaf: of mensen!
bmwfreak038 zegt
@SimonMc: of snelwegen..
tarquesh zegt
Wat mij opvalt is dat de afstandsregel niet word nageleeft.
Ik kan een veilige afstand tot mijn voorganger aanhouden wat ik wil, er rijd altijd een
ezel, ik zeg het maar gewoon, naar links. Het gaat er niet in dat ik en andere afstandshouders dit doen om voldoende remweg over te houden bij eventuele noodrem acties.
En wie ontkent dat erveel bestuurders tijdens het rijden hun pokkie niet gebruiken moet
maar eens als het donker is opletten, dan zie je de verlichting van de pokkies heel goed.
Ik schat in dat 1 op de 4 een smartphone bediend tijdens het rijden.
michielp zegt
Oplossing: Educatieve maatregel gedrag. Niet meedoen is rijbewijs opnieuw halen. En een gesprek of filmpje over mensen die hierbij iemand zijn kwijtgeraakt. Kosten in het potje voor de wegen! Ik zie elke dag zoveel gekken met die telefoons.