Volgens Alain Prost had Verstappen het wereldkampioenschap al lang in de tas moeten hebben.
De laatste fase van de Formule 1 komt er nu aan. Het wordt spannender dan ooit, zouden we willen zeggen. Gezien de bijzondere overspeed die Mercedes sinds Brazilië plotseling heeft gevonden, lijkt het er overigens niet op dat het spannend gaat worden. Als Lewis Hamilton de komende twee races wint, dan is hij wereldkampioen.
Dat heeft Lewis Hamilton helemaal zelf gedaan. Niet alleen in sportief opzicht, maar ook de tik in Copse corner. Dat was namelijk het moment dat Hamilton maximaal kon profiteren. Na een ongeluk in Copse corner crashte Verstappen hard. Hamilton won de daarentegen de race, terwijl Verstappen een extra motor moest wisselen (met 10 plaatsen gridstraf). Uiteraard was dat vooraf nooit de bedoeling geweest van Hamilton, maar het pakte wel briljant voor hem uit. Logisch dat je dat uitbundig gaat vieren.
GP Engeland
Volgens viervoudig wereldkampioen Alain Prost had Verstappen al lang wereldkampioen moeten zijn. Dat laat hij weten aan de Fast Lane Podcast. Hij bespreekt daarin de periode van Daniel Ricciardo bij Renault, de nieuwe testcoureur van Alpine (Oscar Piastri) en natuurlijk het titanengevecht van dit seizoen.
Daarover is hij vrij stellig. Als dat ongeluk tijdens de GP Engeland 2021 niet gebeurd was, dan had Verstappen al wereldkampioen kunnen zijn. Destijds gaf Prost al te kennen dat het moment van die crash het sleutelmoment was in het kampioenschap. Daar lijkt hij nu gelijk in te krijgen.
Alain Prost: Verstappen beter dan ooit
In tegenstelling tot iedereen in Nederland en Jackie Stewart, heeft Alain Prost géén favoriet voor de titel. Lewis is volgens de Professor meer ervaren, hij weet hoe hij een wereldtitel moet behalen. Aan de andere kant vind Prost dat Verstappen beter dan ooit rijdt. De foutjes van vroeger ziet hij dit seizoen niet voorbij komen.
Volgens Prost zit Verstappen dan ook op hetzelfde niveau als Lewis Hamilton. Dat heeft Max ook nodig volgens de Fransman, omdat het nog maar de vraag is of Verstappen ooit nog zo dichtbij gaat komen.
Via: In The Fast Line.
Erik zegt
Tja, Alain Prost, de man die ook geen lieverdje was met Senna, vertrok met de staart tussen de benen bij McLaren naar Ferrari. Kwam bij Williams met als eis in het contract geen Senna naast hem bij Williams terwijl Verstappen juist roept dat elke coureur naast hem mag rijden in het team.
thearchitect zegt
@Erik: dus?
roadster zegt
Dat Prost niet nog eens met Senna in een team wilde, is logisch. De eerste keer was de sfeer ver beneden 0. Dat Verstappen roept dat iedereen naast hem mag komen rijden (dat roept Hamilton ook), wil nog niet zeggen dat hij dat ook meent. Met Sainz verliep de samenwerking ook niet bepaald soepel. Hij wil net zo goed de nummer 1 status, als ieder ander.
Maar jouw verhaal heeft verder geen enkele relevantie tot het artikel.
berlinetta zegt
Ja natuurlijk had Max allang kampioen kunnen zijn. Als hij in Bakoe geen klapband had, was hij nu al kampioen. Als Hamilton had niet van de baan had getikt, was hij nu al kampioen. Als Bottas hem niet van de baan had getikt, was hij nu al kampioen. Als Hamilton niet zoveel geluk had in Bahrein en een gratis ronde cadeau kreeg, was hij nu al kampioen. Als al deze dingen niet waren gebeurd, was Max weken geleden al kampioen. Maar goed, als als als. De situatie is hoe die nu is en uiteindelijk wordt degene met de meeste punten kampioen.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Vooral je laatste zin vind ik heel sterk!
chrisvis zegt
@berlinetta: zal er nog een als bijdoen. Als Max zich in England een beetje had gedragen zoals Lewis in Brazilië dan had het wk allang beslist geweest…maar om dan gelijk een kartende beginner in te sturen dan gooi je het zelf weg he…
berlinetta zegt
Ja je kunt erover twisten wiens schuld het was in Silverstone, maar Hamilton is uiteindelijk degene die straf heeft gekregen.
chrisvis zegt
@berlinetta: ja maar als het gaat om WK’s te winnen en niet over de schuldvraag, dan had Max-middels een beetje voorzichtigheid- zijn schaapjes al op het droge. Op het einde van de rit weet niemand over een paar jaar hoe die titel tot stand kwam…maar wel wie hem uiteindelijk won…
917 Porsche + Audi zegt
@berlinetta; Een penalty van 10 sec om iemand richting het ziekenhuis te sturen vind ik persoonlijk geen straf.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Ik neem aan dat je Emilia Romagna (Ferrari circuit) bedoeld IPV Bahrein, verder ben ik het helemaal met je eens.
berlinetta zegt
Je hebt gelijk, my bad!
hanso zegt
Verwijder “Uiteraard was dat vooraf nooit de bedoeling geweest van Hamilton” maar gerust uit dit artikel. Deze uitgekookte hypocriete narcist weet precies waar hij mee bezig was/is. Als je anders gelooft ben je naïef dat weet Prost ook “Lewis is volgens de Professor meer ervaren, hij weet hoe hij een wereldtitel moet behalen.”.
Johanneke zegt
Zonder gekheid was het voor Max:
+25 baku
+25 silverstone
+15 hongarije (ik denk dat ie daar 2e was geworden)
Alleen monza heeft ie toch echt zelf verpest.
Hamilton had dan:
+15 baku
-7 silverstone
+7 hongarije
Dusja hij had 50 punten verder voor moeten staan.
Johanneke zegt
Oja Hamilton had wel meer punten in Monza moeten pakken als ie er niet af was geduwd.
berlinetta zegt
Maar vergeet niet dat Max dan ook meer punten had gehad. Waarschijnlijk had Hamilton die race wel gewonnen en was Max 2e, maar het verschil was niet zo groot geweest.
Edge zegt
Dat is absoluut waar. Als je ziet hoeveel punten Verstappen buiten zijn toedoen heeft verloren in Silverstone, Hongarije en Baku kun je niet anders dan concluderen dat het haast oneerlijk is dat Hamilton überhaupt nog kampioen kan worden. Die titel had op dit moment, met twee races te gaan ofwel gewonnen moeten zijn, of een formaliteit moeten zijn.
De Formule 1 is niet altijd even eerlijk. Zelfs als je zelf alles goed doet, blijf je afhankelijk van die andere 19 coureurs om je heen en de techniek. Dat is helaas de harde realiteit waar Verstappen nu mee te maken heeft. Hij is niet de eerste coureur die het overkomt, en zal ook niet de laatste zijn die zoiets overkomt. Ik denk dat we ons allemaal Felipe Massa in 2008 wel herinneren. Zonder dat dat incident met die brandslang in Singapore was hij kampioen geweest. Of Hamilton overkwam in 2016, toen zijn motor vanuit een leidende positie Maleisië de geest gaf en Rosberg het gat kon dichten.
chrisvis zegt
@Edge: …als Max in Silverstone niet instuurt in England had hij zeker 18 punten behaald ipv een dikke nul. Hij kan miss eens vragen aan Lewis hoe hij dat in Brazilië oploste. Het WK wordt over een heel jaar beslecht en dat is iets dat Max nog altijd niet schijnt te begrijpen na 6 seizoenen F1. Hij rijdt nog altijd alsof hij niets te verliezen heeft rond(en hij heeft echt wel wat te verliezen)
sportevo zegt
Helemaal mee eens, ook Verstappen had zijn aandeel in de crash op Silverstone.
Johanneke zegt
Heb je gezien hoe erg Hamilton de Apex miste? Zelfde geldt voor Max in Brazilië. Zijn gewoon enge streken. Hamilton had de mazzel dat ie zelf door kon in Engeland, en hij ontweek Max vakkundig toen die veel te vroeg van de rem af ging en doorschoot in Brazilië.
boriske zegt
Wanneer heeft Hamilton geen mazzel? Oprechte vraag….
dirkiii zegt
@boriske: herstart in Baku bijvoorbeeld
weereentankleeg zegt
@chrisvis: dus je kan elke coureur die op de race lijn eraf rijden in een bocht omdat die dan maar niet moet insturen?
Als iemand Ham er in de eerste bocht eraf tikt is het Ham’s schuld omdat hij stuurt om door de bocht te gaan? Grappenmaker.
chrisvis zegt
@weereentankleeg: gaat er niet over wie schuldig is of niet…gaat erover hoe je een WK binnenhaalt…vooruit en nu terug onder je Max dekbed hop….
weereentankleeg zegt
@chrisvis: ik heb geen Max dekbed, en hoef die van jou niet te hebben.
Dus jij zegt dat een coureur niet moet insturen, want het is eigen schuld als je er af gekegeld wordt.
Hop hop, verstand gebruiken.
chrisvis zegt
@weereentankleeg: again…gaat niet over de schuldvraag maar over het puntenverlies….
Edge zegt
Niet mee eens. Je kunt niet van een coureur verwachten dat hij de hele race maar angstvallig naast de racelijn blijft rijden uit de angst voor iemand die zijn apex mist. Verstappen deed precies wat hij moet doen: Hamilton genoeg ruimte laten om de bocht te halen.
Ik vraag mij ook af waarom die logica wel telkens op Verstappen in Silverstone wordt geprojecteerd, maar niet op Hamilton in Monza. Hij had die bocht toch ook anders kunnen nemen?
chrisvis zegt
@Edge: draai het of keer het hoe je wilt…toch wordt je zo WK. Dacht in het begin vh seizoen dat Lewis zelfs TE voorzichtig aan het rondrijden was maar achteraf bekeken is dit heel verstandig geweest van Lewis. Lewis weet van Max dat hij altijd de deur dichtsmijt maar blijkbaar is dit in de andere richting nog altijd niet het geval. Dit bewijst wat mij betreft ook het gebrek aan maturiteit (nog altijd) van Max. U haalt Silverstone en Monza aan??? Wie zat daar telkens aan de binnenkant vd bocht??? Precies Lewis…die weet echt wel dat hij kwetsbaar is aan de buitenkant vd bocht en zal dan ook altijd(en zeker in duel met Max) enige marge houden. Monza en Silverstone dat was gewoon als jij de deur dichtdoet dan vlieg je eraf en in het slechtste geval ga je er met alle 2 af…
ericbmw2000 zegt
Bocht 2 in Monza zat hamilton toch echt aan de buitenkant. En hij kneep max alsof hij er niet reed. Ocon en raikkonen deden dat wel netjes
Erik zegt
Zullen we dan ook maar niet meer naar Oostenrijk op vakantie gaan of het land gebruiken als transitieroute?
Edge zegt
@Alfarobert: In welk opzicht heeft Mercedes de FIA mee?
sportevo zegt
Mooi verhaal en een hoop als, als, als maar ik heb wel een hele grote als: corona.
Als er geen corona was geweest dan hadden we dit jaar al met de nieuwe auto’s gereden en waren er geen ‘Mercedes remmende’ maatregelen doorgevoerd aan de 2020 auto’s om het spannender te maken.
Dan zou het de vraag zijn geweest hoe goed de Red Bull zou zijn geweest en of Verstappen überhaupt kans zou maken om kampioen 2021 te worden. Hetzelfde geldt overigens ook voor de 8e titel van Hamilton.
chrisvis zegt
@sportevo: ook volledig waar! Was ik zelfs al vergeten…
berlinetta zegt
Ik zie het wel als iets positief. Nu hebben de andere teams nog een jaar langer om aan de nieuwe auto’s te werken, terwijl Mercedes de focus dit jaar waarschijnlijk nog op de huidige auto heeft liggen. Hopelijk leidt dat ertoe dat we volgend jaar andere teams aan kop gaan zien.
Overigens ben ik dan ook heel benieuwd naar Red Bull. Ik kan me voorstellen dat al hun focus ook op de huidige auto ligt en het voelt een beetje als een nu of nooit scenario voor ze.
sportevo zegt
Datzelfde zal dan ook voor Red Bull moeten gelden. Ik hoop voor ze dat ze al begonnen zijn met de ontwikkeling want volgens mij werkt die hele fabriek aan 1 auto op het moment.
Maar de kans bestaat best dat we een herhaling van 2008/2009 krijgen. Ferrari en McLaren hadden zich gericht op de strijd in 2008 en misten volledig de boot met de nieuwe reglementen in 2009 waardoor Brawn GP en Red Bull het stokje overnamen.
wza1979 zegt
Ik denk dat red bull flink heeft lopen klooien met hun 2e rijders. Ze hebben geluk met max en ook de motor. Het was zoveel beter geweest als ze iemand hadden genomen die in de buurt kan komen van max en een MB. Perez is het niet, denk dat Gasly en Sainz beter zouden zijn. Maar ze hadden Al eerder Norris, Russel of lecler moeten overnemen. De verschillen tussen eerste rijder en 2e is veel te groot.
Schumi had vroeger vaak strategisch wat aan de 2e rijder , dat heb ik bij RB niet meer gezien sinds Daniel weg is .
gekketurbo zegt
Ik zou zeggen; Max, ram hem erin a la Senna in de eerste bocht in de laatste race als je qua punten voorstaat!
HZW zegt
Ja, als Max nog voor staat op punten (waarschijnlijk 1 of 2) dan is het een kwestie om Hamilton van de baan af te jassen, en zeker te weten dat hij niet verder kan racen, en klaar.
Toch hoop ik nog dat Max 1 van de 2 races weet te winnen, Honda moet in de 2 laatste races gewoon met vol vermogen gaan rijden, schroef die motor maar helemaal open, als je het niet doet wordt je geen kampioen, dus dan maar met vol vermogen proberen, en ploft de motor jammer dan, maar dan heb je het wel geprobeerd.
Een nog veel betere optie is dat iemand anders de laatste 2 races wint en Hamilton hoogstens 2de wordt, en Max steeds 3de met snelste ronde.
sportevo zegt
Ja, laten we lekker sportief het kampioenschap binnen hengelen!
Als Hamilton het doet in Silverstone (waar ik nog steeds van mening ben dat er gewoon door beide heren keihard geraced werd en er geen opzet in het spel is geweest), is het je concurrent eraf rammen maar als Verstappen het doet, dan is het volledig toelaatbaar?
Ik hoop, als hij dat doet, dat de FIA hetzelfde met hem doet als met Schumacher in 1997.