Viermalig F1 wereldkampioen Alain Prost doet een J’accuse jegens Racing Point.
Omdat het F1 jaar van 2020 vooral gaat om wie tweede wordt achter Mercedes, is Racing Point een hot issue in de paddock. Zoals inmiddels iedereen zal weten, toont de RP20 ‘opmerkelijke gelijkenissen’ met de Mercedes W10 van vorig jaar. Nu blijkt dat de auto ook nog eens redelijk rap is, fronst de concurrentie de wenkbrauwen. Kan en mag dit wel in de F1? En áls het mag, wat betekent dat dan voor de toekomst van de sport?
Het laatste punt is misschien wel het meest interessant. Iedereen heeft er zo zijn eigen kijk op. Max Verstappen bijvoorbeeld is niet bepaald onder de indruk. Als je kopiëert, loop je immers altijd achter. In zijn ogen zal Racing Point dus nooit (het kampioenschap) winnen. Helmut Marko ziet ondertussen juist kansen. Als Racing Point dit zo mag doen, laat hij Alpha Tauri nog meer dan nu voortaan ook gewoon aan de start komen met ‘een Red Bull’. Kan Vettel daar ook meteen instappen. Maar ja, dan heb je dus op een gegeven moment dus wel een grid met acht Mercs, zes Ferrari’s, vier Red Bulls en de twee Renaults. Is de geest van de F1 dan niet overleden?
Het is in dat opzicht waarschijnlijk geen toeval dat juist het laatste merk in bovenstaand rijtje zich het meest vocaal uitspreekt tegen de Racing Point W10 RP20. Ook Alain Prost, alweer een paar jaar verbonden aan Renault, zet nu zijn gewicht in de strijd. Het is volgens de professor volstrekt onmogelijk dat team roze het design alleen op basis van foto’s heeft overgepend, zo laat Alain weten bij Auto-Motor-und-Sport:
Je moet wel heel naïef zijn om te beweren dat Racing Point hun design alleen op basis van foto’s gemaakt heeft. We weten allemaal dat dat niet kan, ook de mensen die nu anders beweren. Het is gewoon onmogelijk.
Alain Prost – Professor
Prost windt er dus geen doekjes om en zet de mannen van Racing Point feitelijk neer als huichelaars. Maar dat niet alleen, hij impliceert ook dat Mercedes een rol heeft gespeeld in dit schimmige spel:
Als je een Mercedes in dergelijk detail na wil bouwen, dan heb je daar hulp bij nodig. Elke millimeter die je afwijkt kan een groot verschil maken waardoor de auto niet werkt. In mijn ogen is het onbestaanbaar dat Racing Point de RP20 zonder hulp heeft gemaakt. En je hebt niet alleen tekeningen nodig, je moet het concept ook begrijpen. Ik vermoed dus dat er informatie uitgewisseld is tussen Mercedes en Racing Point.
Alain Prost – Professor
Shots fired! Zul je dadelijk zien dat Perez stand-in Hulkenberg eindelijk een podium pakt en een tijdje later gediskwalificeerd wordt. Of denk jij dat Prost doordraait en Racing Point ontkomt aan de autoriteiten met haar pink Meredes?
harrie zegt
Prost heeft gewoon gelijk, iedere engineer snapt dat.
Op basis van foto’s een F1 auto kopiëren is complete maar dan ook complete lariekoek.
Brundle heeft dat ook al naar het rijk der fabelen verwezen.
Zelfs met 3D scannen heb je enkel de buitenkant, en dan moet je ook al een dag de beschikking hebben over de auto om hem uit alle hoeken te scannen met een beetje fatsoenlijke tolerantie.
.
Ze hebben de data van Mercedes gekregen of gekocht, de vraag is of het legaal is en zo ja of deze maas in de regels gedicht gaat worden.
Daarom is het een interessant protest, als het afgewezen wordt staan er volgend jaar ook 4 Red Bulls op de grid
banderas zegt
Ding oogt nagenoeg hetzelfde EN is ineens erg snel. HoE kAn DaT tOcH?!
mashell zegt
Ik me graag naïef noemen door professor Prost. Waarom zou je niet op basis van heel veel foto’s een 3D model van de buitenkant kunnen maken? Alle aerodynamica zit aan de buitenkant, de bodem is gestandaardiseerd. Dus als je de buitenkant namaakt met je eigen know how hoe de binnenkant hoort te zijn (die verschilt sowieso niet al teveel bij F1 wagens) dan kun je prima een F1 wagen kopiëren. Het lijkt er op dat Racing Point gewoon de eerste was die zo slim was. Met een kopie wordt natuurlijk hoogstens tweede, maar dat is wel beter dan laatste. Maar eigenlijk is dit is helemaal geen zaak voor de professor of voor mij, dit is een zaak voor de FIA.
harrie zegt
Mijn god inderdaad dat niemand daar nog op gekomen was, wat een genieën daar bij RP.
Gewoon wat foto’s schieten en daar een CAD modelletje van trekken.
mashell zegt
Met heel veel heel goede foto’s moet dat kunnen. Tja, heel sportief is het niet dus niet iedereen wil dat doen. En teams als Ferrari en Red Bull gaan zoiets niet doen want die willen niet net zo goed zijn als Mercedes vorig jaar, die willen beter zijn dan Mercedes nu. Maar ik vind op basis van foto’s een kopie maken een stuk geloofwaardiger dan dat Mercedes hun de designs gegeven zou hebben. Daar heeft Mercedes niks bij te winnen. En kom nou niet met verhalen over Aston Martin, Lawrence Stroll en eventuele toekomstige overname van het Mercedes F1 team, dat zijn pas echte vergezochte verhalen.
harrie zegt
Je bent duidelijk geen engineer.
mrB zegt
Jij duidelijk ook niet. Bij een studie engineering ga je meer dan eens kijken bij vliegtuigen/auto’s bruggen etc afhankelijk van je richting. Elk project begint met een vergelijking met de concurrentie en er zijn hele industrieën op reverse engineering. Dat je een basis neemt en aanpast zodat het voor jou werkt kan gewoon als je daar je focus op legt.
mashell zegt
@harrie: nou ehh eigenlijk wel, ik ben R&D ingenieur in de automobiel industrie.
Ik denk dat je onderschat wat je tegenwoordig allemaal kunt afleiden van beeldmateriaal.
laptom zegt
@mashell: Als R&D engineer of architect of wat dan ook, snap je natuurlijk ook wel dat er onder die huid die je kan nabouwen ook nog iets zit wat iets lastiger te kopiëren is aan de hand vd foto’s? Daarnaast is de vloer vd auto niet gestandaardiseerd, alleen de afmetingen daarvan zijn beperkt. Iedere auto heeft zijn eigen vloer.
bisazza zegt
@mashell: je weet dat Toto mede-aandeelhouder is van RP?
mashell zegt
@bisazza: je verwart de klok met de klepel. Wolf heeft een belang in de automobiel fabrikant Aston Martin. Lawrence Stroll heeft daar een 20% belang in. Volgend jaar verhuist Aston Martin als titel sponsor van Red Bull naar Racing Point. Mercedes heeft onderdelen aan Aston Martin geleverd (ik beweer zelfs dat de Vantage een AMG GT afgeleide is) maar die relatie is aan het bekoelen, Aston Martin ontwikkeld zelfs weer zelf een motor.
karaya zegt
@mashell
Prost niet de enige professor.
Dank voor de toelichting. Die Prost lult uit z’n nek blijkbaar. Snapt er geen klote van.
mashell zegt
65+ die Prost, die snappen niet altijd wat je tegenwoordig met digitale techniek kunt.
bisazza zegt
@mashell: ik denk dat Prost (die al een aantal jaar in de F1 meedraait) precies weet wat er nodig is om een nieuwe auto te ontwikkelen. Ik heb niets maar dan ook niets met Renault maar in dit geval kan ik hem geen ongelijk geven
mashell zegt
@bisazza: Prost was een extreem goede coureur en een redelijk competente teambaas, maar auto’s ontwikkelen dat deed hij niet. Het gaat er ook niet om een nieuwe auto te ontwikkelen maar om een bestaande te kopiëren en ik denk dat je dat inderdaad gewoon met foto’s en computer analyses daarvan kunt doen.
davelepeef zegt
@mashell: op zich kom je een heel eind met foto’s, je kan daarmee op schaal werken. Alleen dingen als radii en hoeken van vlakken die (denk ik) essentieel zijn mbt aërodynamica kun je niet van foto’s afleiden. Daarbij pak je de grove lijnen en niet de kleine nuances. Denk dat je iets te makkelijk denkt :)
davelepeef zegt
Op zich snap ik dit drama niet zo. Het gaat toch om een wagen van vorig seizoen die gekopieerd zou zijn? Als je dit jaar daar niet op voorloopt is dat toch een gebrek bij je eigen Engineering? Bedoel, het voorbeeld was er blijkbaar al? Zou het juist een interessant element vinden als de minder vermogende teams zo’n design na een jaar kunnen kopen. Nu zit ik absoluut niet in de F1 dus misschien kan dit al op bepaalde manieren?
Richmond zegt
@davelepeef: het drama is dat het de bedoeling is dat elk team een eigen bedachte auto ontwikkeld. Daarom zijn het constructeurs. Anders heb je ook geen constructeur kampioenschap nodig.
davelepeef zegt
@benja01: zit wat in, maar motoren worden toch ook ingekocht?
harrie zegt
Dit is ook de essentie van het verhaal, waar wil de Formule 1 heen. Vandaar dat het een interessant protest is.
Als dit mag dan zullen meer teams volgen, 4 Red Bulls en 6 Ferrari’s volgend jaar. Scheelt een hoop kosten.
laptom zegt
@harrie: yep, en alles wordt nog saaier.
mopar70 zegt
Epische foto.
Specht zegt
Racing Point heeft gewoon even geshopt op Bol.com
https://www.bol.com/nl/p/formule-1-mercedes-amg-petronas-formula-one-team-f1-w10-eq-power-44-2019-1-18-minichamps/9200000129229954/?Referrer=ADVNLGOO002072-G-57566180079-S-555830407917-9200000129229954
Inscannen en vervolgens op schaal 1:1 weer opbouwen.
oliejunk zegt
Toto heeft aandelen moet geld verdient worden dus even een usb laten liggen met wat data
saxoke zegt
Ik zie het probleem niet zo. Voor mijn part hebben ze de oude mercedessen over gekocht en rijden ze daar dit jaar mee. Afstellingen zijn ook belangrijk, met een slechte afstelling is een mogelijke goede auto nog steeds slecht. Op deze manier kan bvb wel het kaf van het koren gescheiden worden. Mindere teams zullen altijd als laatste eindigen, terwijl topteams met grotere budgetten altijd bovenaan zullen eindigen. Als een “minder” team dan materiaal van vorig jaar rijdt van een top team, wat beter zou zijn dan hun eigen ontwikkeling, dan kan dit de sport wel spannender maken, niet saaier. Of, nog beter, geef iedereen de zelfde basis, dezelfde motor, en laat ze enkel toe de afstellingen aan te passen. Dan komt pas naar voor hoe goed een rijder is. Maarja, dan kan je net zo goed de Clio Cup gaan bekijken
joosstra zegt
Ale iedere coureur in dezelfde auto rijdt, voor mijn part een Mercedes, wordt de F1 juist interessanter. Dan gaat het puur om de rijderskwaliteit, en niet meer om wie de beste auto heeft.
karaya zegt
@joosstra
Ik denk dat je dan niet veel snapt van de essentie van de Formule 1.
saxoke zegt
@karaya: dan kunnen de ingenieurs van de teams en de rijders wel de juiste instellingen maken waardoor er duidelijk een verschil is tussen teams en rijders. Nu is het gewoon het team met de grootste zak geld die wint. De grootste zak geld bepaald of je een goede ontwikkeling kan doen van de auto.
karaya zegt
Formule 1 is in eerste instantie de strijd tussen constructeurs, rijders zijn bijzaak.
saxoke zegt
@karaya: dus, het gaat over de grootste zak met geld
autoriteit zegt
Ik dacht vanaf het begin direct hetzelfde als Prost. Mercedes heeft Racing Point gewoon de tekeningen van het W10 ontwerp gegeven, om er zo voor te zorgen dat Racing
Point de Red Bull’s en Ferrari’s punten kunnen ontnemen. Met als resultaat dat Mercedes nog gemakkelijker het volgende WK binnen kan slepen (voor zover ze dat toch al niet met 2 vingers in de neus doen door de totale dominantie).
henkp1 zegt
Duitsers en sjoemelen….