Het gaat goed met onze Nederlandse trots Spyker uit Zeewolde. De beurshandelaren hebben het aandeel ontdekt en de SSUV D12 Peking-To-Paris, die eind februari in Genève werd onthuld, lijkt goed in de smaak te vallen. Inmiddels heeft Spyker al 114 orders mogen schrijven voor z’n Super Sports Utility Vehicle…
De bestellingen werden puur gedaan op basis van het conceptmodel dat in Geneve is getoond. Spyker verwacht de D12 in de tweede helft van 2007 in productie te nemen. Spyker draaide vorig naar nog 1,9 miljoen verlies, maar dat was al een een stuk minder dan de 5 miljoen euro verlies in 2004. De omzet steeg van 4,2 naar 8,0 miljoen! En stonden er eind 2004 nog 99 wagens in bestelling, eind 2005 was dit opgelopen tot 191 wagens.
Spyker verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar een positieve cash-flow te hebben, winst komt dan hopelijk in 2007. Ook hoopt men de productie voor 2006 met meer dan 100 units te verhogen (Persbericht Spyker).
Lexus zegt
Vind dit ook zeker geen lelijke auto, apart wel.
Christoff zegt
het heeft idd wel iets
Wouter zegt
Deze auto is door zijn appartheid (meteen ook de lelijke factor) meteen zo leuk :D Net als bij een Hummer of een Cayenne (die zijn nml ook niet mooi, maar wel dik )
marcos zegt
Ik vind dat ding eigenlijk spuuglelijk…
Waarom zou zo’n SUV Spyker uit de rode cijfers moeten halen? Ik zou er geen geld aan uit willen geven.
Nee, ik ga voor de C8 Spyder of de C12 LaTurbie…
Wouter (autoblog) zegt
Jij niet Marcos, maar veel anderen blijkbaar wel. Hiermee kan Spyker verder bouwen aan de toekomst. Hopelijk storten ze zich nu niet alleen op de SUV’s, maar blijven ze ook mooie sportwagens bouwen.
Rits zegt
Ben eigenlijk benieuwd of er tussen die 114 orders rappers of andere celebs zitten die deze d12 hebben besteld. vraag me uberhaupt eigenlijk af wie van de amerikaanse celebs een spyker heeft. want meestal hebben ze een ferrari,lambo,hummer,benz(amg),RR, bmw of een bentley
Sacha zegt
Hoera voor Spyker, het zij ze gegund. Zul je zien dat net als bij Porsche de SUV alles financiert. Had die Victor het toch niet helemaal bij het verkeerde eind.
Maar de esthetiek blijft een puntje van aandacht :-)
tijmen zegt
k zou mijn geld er niet aan uitgeven maar blijkbaar andere wel , het zijn denk k van die mensen uit dubai die houden wel van dit soort
marcos zegt
@tijmen: Ik ben blij dat ik niet alleen sta ;-)
knaller zegt
@Rits
Je geeft juist aan waarom ze die Spyker willen. Precies omdat iedereen al een ferrari, bentley, of lambo heeft……
Ejay zegt
@ Rits, misschien omdat de Spyker daar nog niet road legal is, ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen dat daar wat probleempjes mee waren.
Verder, driewerf hoera voor Spyker. Hopelijk doet deze SUV wat de Cayenne voor Porsche gedaan heeft (financieren Carrera GT en de Cayman en de aanschaf van 25% van de aandelen VAG)
Tim zegt
@ Rits: De man van Jennifer Lopez (Marc antony) en Busta Rhymez (ofzo) hebben een Spyker… ;-)
Djivy zegt
Bloedstollende sportwagens maakt Spyker.
Dit noem ik geen sportwagen.
Wouter (autoblog) zegt
Geheel offtopic: ik ben het spoor compleet bijster wie de man is van Jennifer Lopez. Ik ben het in ieder geval niet, dat is het enige wat ik zeker weet.
Djivy: het is inderdaad geen sportwagen. Net zoals een Astra 1.4 sport niet sportief is. :-)
jeroen zegt
heb hem in’t echt gezien in genève…verschrikkelijk lelijk ding…een oversized coupé met gigantische wielen en een kitch interieur…’t is niet omdat je geld hebt dat je smaak hebt…zie ook het monsters met plexi kap van Rinspeed…
dekster zegt
niet de “”mooiste”” spyker maar hij heeft idd wel iets
Sacha zegt
@Wouter: Dat is toch Tony Lopez?
JPM zegt
Iedereen vond een SUV van Spyker een slecht idee. Maar Victor Muller zette door en hield zich aan de lijfspreuk van de auto: Nulla tenaci invia est via!
Appeltje zegt
Jammer dat mooie merken hun winst altijd halen uit de meest walgelijke creaties. Neem een C8, rek hem verticaal uit en zet er een deur tussen. Ik vind het geen kloppend ontwerp, de elementen passen niet bij elkaar.
Lexus zegt
Dat is toch gewoon jou eigen mening, ik vind hem wel gaaf eruit zien, en spyker moet wel, want anders bestaan ze straks niet meer, ze mogen blij zijn als ze winst maken met de C8.
leendert zegt
Ik zou 100 maal liever een gewone spyker hebben
A.r zegt
Hmmm, de voorkant heeft wel wat weg van een AM Zagato.
http://www.seriouswheels.com/pics-abc/Aston-Martin-Zagato-DB-AR1.jpg
BO zegt
@A.r Nee niet echt :S het enige dat overeenkomt, is dat ze allebei een enorme vissebek hebben :P
Maar ik ben ook (aangenaam) verrast, het is ze wel gegund, hopelijk kom ik deze een keer int wild tegen, dan is mijn leven compleet
Patrick T zegt
heb m uitgebreid gefotografeerd tijdens de persdagen. PRACHTIG! nterieur is juist super, wat een details! Dat is net zo vet als van een Pagani!
ray zegt
het is om in het echt et zien een zeer aparte auto de lijne zijn effe wennen maar het heeft zeker wat deze ssuv. ben bij de productie betrooken geweest ne de ontwikkeling van deze auto. maar de vekoop zal ligt nu al boven verwachting.
Jan zegt
Over Amerikanen: Ik denk dat er veel meer Amerikanen de Spyker gaan kopen vanwege zijn rol in Basic Instinct 2 en bijvoorbeeld spellen als Gotham 3.
Over de marketing: Wie kopen sportauto’s? Over het algemeen zijn dat mannen. Oudere mannen. Oudere mannen die geld over hebben om hun jeugddromen uit te laten komen. Als je dan een sportwagen wil waar je goed in kan stappen… Spyker heeft dus een goed gat gevonden.
En dan nog iets: Ik vind de styling best goed, goede proporties voor zo’n type wagen. Niemand komt in de buurt. Ik bedoel een Porsche Cayenne lijkt nog altijd een vrachtauto vergeleken met dit karretje! Het interieur: Het was een showmodel, maar Jeremy Clarkson zei er al iets over… Fashion on wheels.
Bishop zegt
@ Jan.
Ik weet niet hoor, maar ben je wel eens in een Spyker gestapt??? Die oudere mannen hebben het aardig moeilijk hoor, haha
sjoerd zegt
heey ik vindt het een coole auto
rocobob zegt
Jammer dat Spyker zo’n ontwerp maakt. Ik vind deze laatste creatie een monster. Men verloochent de Spykerlijn. De strakke zwarte lak en de crome onderdelen maken het uiterlijk strak, maar het ontwerp klopt niet. Met name het kippengaas aan de voorzijde kan echt niet. Het lijkt wel of dit de enige ontwerptechnische oplossing was.
Kan de auto ook rijden?
Carlo zegt
Die gasten bij Spyker zijn slim geen SUV bouwen maar een SSUV zo rij je de concurrentie uit en ik vind dat deze auto slecht word ontvangen op deze forum want het is een geweldige auto (een SUV heeft namelijk wat grote afmetingen).
kris zegt
Dikke grill!!!!!!daarmee kan je niet eens meer bumperkleven, mensen schrikken zich rot als je achter ze rijdt!
dune zegt
Deze wagen heeft voor mij het zelfde charisma als zo’n klassieke houten Riva boot… de exclusiviteit straalt eraf.
Edwin zegt
Ik vind de voorkant wel mooi. Maar de achterkant valt wat tegen. Ik begrijp wel dat mensen interesse in deze auto hebben. Het heeft wel wat aparts.
Sam zegt
Haha, nu weet ik waarom dat Spyker voor geen meter draait. Kijk naar dit soort concepten ? ziet er eerlijk gezegd niet uit, maar ja smaken verschillen en er zullen dus ogentwijfeld mensen zijn die dit soort misbakksels wel mooi vinden. Tog gaat mijn voorkeur dan weer uit naar de C63 AMG of de Cayenne turbo, Range Rover Sport en Volvo XC90 mogen er ook zijn :D