Lazen we laatst nog over de bijna 1200pk tellende Melling Hellcat, van de Britse motor-designer Al Melling, gisteren wist The Blackpool Gazette te melden dat deze meneer een bod heeft gedaan op TVR. Hij wil de merknaam overnemen en zoveel mogelijk modellen weer nieuw leven inblazen. De kosten om de boel weer up-and-running te krijgen worden geschat op £10 miljoen pond.
“I want to take back as many of the workforce as possible and produce TVR models, old and new, as well as some of the models we produce here in Rochdale. We have an idea of what could make a successful bid and we have sufficient funds to go ahead with a proposal to take over the TVR name.”
De revival van de TVR Griffith behoort ook tot de plannen van Melling, deze auto was de start van de “glory years” bij TVR in 1990. Deze nieuwe Griff zal een V8 aandrijving krijgen (een Melling designed motor of een AJP8). Melling laat weten dat deze auto nooit had mogen verdwijnen, mooie woorden van een echte liefhebber!
En als aanvulling daarop heeft Melling plannen om met de Wildcat (een race versie van de Hellcat) mee te doen aan US racing series zoals de American Le Mans. Hij wil daarbij ook een nieuwe serie starten, een US versie van de Tuscan Challenge met de nieuwe Griff als basis (via pistonheads).
Met dank aan iedereen voor de tips!
sjaak lombok zegt
ik heb een relevant artikel gevonden! sjonge
Fons zegt
10 miljoen pond?
Ik neem aan dat hij niet eerst alle leveranciers hoeft te betalen?
Daar staat een veelvoud aan rekeningen open.
estingo zegt
Dit is heel goed nieuws als een trouwe tvr fan
slk55 amg zegt
dat lijkt me een mooi plan. het gaat niet zo lekker nu met TVR, dus wat doet een echte fan dan..? die koopt het hele zooitje op en brengt zijn favoriete modellen weer terug op de markt. van mij mag die….
Citrofiel zegt
@ slk55 amg; Ja. :P ;) Helemaal met je eens.
Fej zegt
Toch heerlijk als je autoliefhebber met enorm veel geld bent. Je koopt een merk op en brengt de modellen die je mooi vind (allemaal :-) ) terug op de markt.
heidekonijn zegt
Qua plot-twist kan dit wel tellen. Melling is niet zo best gezien bij een groot deel van de TVR klanten, want de Speed Six en AJP’s door hem ontworpen hebben een niet zo beste faam naar betrouwbaarheid toe.
Hopelijk leert ‘ie uit zijn fouten. Van mij mag hij meteen ook Damian McTaggart terughalen als designer.
Dink zegt
Meneer ‘big words’ Melling kan schitterende motoren ontwerpen. Er daar is dan ook gelijk alles mee gezegt. De insiders beginnen al te gniffelen en weten dat een Griff revival net zoiets is als nieuwe Porsches weer van luchtgekoelde boxers te voorzien.
Euro 4 en 2007 stellen andere eisen aan een sportwagen. Voor 75K Eu maak je geen 400 pk roadster meer . . .
Keep on dreaming sir. TVR is over en uit. En eigenlijk wisten we dat twee en een half jaar geleden al . . .
dekster zegt
even iets ander; wie heeft nu aston gekocht?
autoblogger zegt
@dekster: zodra we het weten schrijven we een berichtje ;)
Klassiekerrally zegt
Praatjes vullen geen gaatjes. Eerst zien dan geloven.
Ik zou het overigens wel graag geloven…
Past namelijk perfect in de geschiedenis van TVR: dat is er letterlijk één van vallen en opstaan.
Klassiekerrally zegt
Oh, wat betreft die Griffith: die heb ik nooit echt mooi gevonden. Ziet er nu naast de Sagaris ook wat tam/gedateerd uit.
Destijds had Martin Lilley wel succes met het terugbrengen van de pre-wedge vormen, maar ik betwijfel of zo’n modelwisseling/-revival nu weer succesvol zou zijn.
JH zegt
Melling is een man van veel woorden maar weining daden…zoals klassiekerrally zegt “eerst zien dan geloven”…
sjaak lombok zegt
“de rus” gaat verder met tvr…. :) misschien een potje maken mensen? :D
Jappy zegt
Hmm, ben benieuwd! Van mij mag hij wel!
Klassiekerrally zegt
De Rus vertrekt met z’n staart tussen de benen. Hij heeft de blunder gemaakt om het enige écht waardevolle ook nog kwijt te raken: de rechten op de naam TVR.
Laat ‘m maar mooi ophoepelen naar z’n rijke papa in Rusland. Opgeruimd staat netjes. En laat ‘m die Oxley maar gelijk meenemen.
Klassiekerrally zegt
Extra info: Al Melling wil de TVR fabriek en de (ex) werknemers gebruiken om zijn Hellcat te gaan bouwen. Hij schat dat hij 3 a 4 maanden nodig heeft om de rommel op te ruimen en productie van TVR’s te kunnen hervatten.
Melling gaat zijn pijlen op export (met name de USA) richten. Over herstel van het dealernetwerk in de UK rept hij met geen woord.
Op 23 februari weten we wie de uiteindelijke koper is. Ik ben benieuwd…
gebbetje zegt
Aaaaaaaaaahhh eindelijk vind ik toch nog iets positiefs vandaag. Ik zou het eeuwig zonde vinden als TVR voorgoed zou verdwijnen. Er moeten er toch altijd een paar zijn die echte hardcore sportauto’s blijven bouwen. Niet teveel (of geen) ingrijpende elektronika zoals tegenwoordig op bijna alle sport/superauto’s zitten. Nee, gewoon aan ’t wark in zo’n ding. Nu maar hopen dat Melling schurft heeft aan al die elektronica!?
Klassiekerrally zegt
Mocht ik het geld hebben en kunnen kiezen tussen een nieuwe TVR of een Wiesmann, dan was mijn keuze snel gemaakt. Hoe gek ik ook op TVR’s ben…
Een overname van TVR (door wie dan ook) garandeert ook helaas nog geen langdurige wederopstanding.