Tesla Motors liet deze week weten goede zaken te doen. De verkoop van de Tesla Roadster verloopt keurig volgens verwachting en men heeft inmiddels al voor 560 exemplaren een aanbetaling ontvangen.
Mocht je net ingeschakeld zijn en de Tesla Roadster gemist hebben, even opfrissen: De Tesla Roadster is een volledig elektrische sportauto met een acceleratietijd rond 4 seconden en een topsnelheid van meer dan 208 km/u. Met volle accu’s heeft de auto een actieradius van meer dan 320 km. Met zulke cijfers hoef je niet bang te zijn dat iemand je een groene hippie zal noemen.
De eerste 100 exemplaren waren vorig jaar al snel uitverkocht en het bedrijf heeft nu al 560 aanbetalingen ontvangen. De auto kost 98.000 dollar en voor een extra 1.200 dollar krijg je daar een navigatiesysteem bij, voor 3.200 dollar een carbon hardtop en voor 500 dollar een mobiel laadstation.
Tesla maakt verschil tussen “Premium Buyers” en “Patient Buyers”. De mensen die een aanbetaling van 50.000 dollar hebben gedaan krijgen volgend jaar in juli de sleutels van hun auto. Degenen die 30.000 dollar hebben aanbetaald, krijgen hun auto nadat de auto’s zijn afgeleverd van de mensen die 50.000 dollar hebben aanbetaald. De allereerste modellen zullen echter vanaf de herfst dit jaar worden afgeleverd.
Tesla verwacht volgend jaar zo’n 2.000 Roadsters te verkopen met dat succes heeft men ook een beetje kapsones gekregen. Zoals we je eerder lieten weten, zou de autofabrikant werken aan een 5-serie killer. Mijn zegen hebben ze in ieder geval, want ik vind dit een zeer geslaagde ontwikkeling. (via: mercextra)
henk htz zegt
Doen ze het toch beter dan Spyker ;)
Phycenz zegt
Acceleratietijd van 4 seconden? 4 seconden om te de eerste meter te doen? 4 sec voordat de motor start?
You get the point. :)
Pim zegt
Toch kan ik me niet voorstellen dat ik net zo kan genieten van een elektrische sportauto als van een sportauto die op brandstof loopt. Het lijkt me sterk dat de sensatie even groot is (een groot deel wordt natuurlijk bepaald door het geluid, en dat heb je bij een elek. auto niet).
Y. zegt
Gimmegimmegimme!!
Ideale auto voor lekker vlot woon-werk-verkeer. Jammer dattie hier nooit op de markt zal komen, anders zou ik ‘m meteen kopen. Echt waar.
Dennis zegt
@Y: Zou er in Nederland geen type-goedkeuring voor deze auto te krijgen zijn? Want dan kun je ‘m natuurlijk gewoon (laten) importeren.
PieterA zegt
Wat ben je ermee, ik wil een auto horen brullen.
VW Polo Abt Version. zegt
Tja wat heb ik hier over te zeggen:
sportwagens en elektromotoren bevallen me niet.
Die auto’s zijn speciaal gemaakt met een superieure motor waar een bangelijk geluid moet uitkomen wat dat moet doorgeven dat het een wagen is die zich niet laat doen.
In dit geval zal je zeggen (meneerke zit in een bmw 530i en de zoon zit er langs) (ligier=deze elektrische sportwagen):
Haha wat een belachelijk karretje is me dat nou.
Seg pa ge laat u toch niet doen door die verneukte ligier.
Reken er maar voor jongen dat ik als het groen wordt, mijn platvoeten zou induwen.
” Ow yeah ” zegt de zoon.
na 10 sec. groen en de verneukte ligier is al niet te zien.
Vader moet zijn mond open en de zoon die maar de hele tijd zit te zeggen: ow yoh…
Hier bedoel ik bij: waarom worden die elektrische motoren in sportwagens gebruikt? Ja het antwoord zal zkr zijn voor de natuur.
Spijtig dat die elektrische motoren maken die helemaal niet schoon klinken ons allemaal de loef afsteken :(
Racer X zegt
@PieterA
Amen
Hoox zegt
Altijd als er een elektrische auto wordt besproken komt ook steevast de mededeling dat zo’n auto geen geluid maakt. Logisch want in het eerste opzicht lijkt dat een enorm gebrek. Maar volgens mij is zo’n auto verre van fluisterstil hoor.
Als ik me voorstel hoe het zou zijn om in zo’n auto te rijden dan moet ik toch denken aan het horen gieren van de aandijflijn, hoge toeren in de elektro motor en het geluid van het rubber op het wegdek (kun je ook nog een gehoor ontwikkelen hoe het met je grip staa). Ik denk dat er dus genoeg geluiden zijn die met de snelheid mee veranderen om het zelfde gevoel van kracht en snelheid te krijgen als met een verbrandings motor.
De luidheid zal het niet kunnen halen maar sportief klinken kan prima, denk maar aan het geluid van een compressor zonder de motor (volgens mij vergelijkbaar), heerlijk toch? Het lijkt mij best wel vet.
In de toekomst zullen ze ouderwetse motoren misschien wel te afleidend vinden om het ware auto rij gevoel te bereiken.
Hoox zegt
Oja, en elektrische autos heeft niet perse iets met de natuur ofzo te maken, ik denk dat uiteidelijk elektromotoren de meest efficiente en dus best presterende motoren zullen worden. Sommige fabrikanten hebben die visie al en zijn daarom zulke autos aan het maken.
Iedereen piept wel anders als over een paar jaar (paar decennia?) de snelste autos elektrisch zijn.
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Wel gaaf om zonder geluid bij het stoplicht weg te scheuren.
Ze zullen niet weten wat er gebeurt.
RobTWo zegt
@ Phycenz: Zoals ik het lees, “….met een acceleratietijd rond 4 seconden en een topsnelheid van meer dan 208 km/u….”, denk ik dat hier records gevestigd worden: in 4 seconden naar de 208 km/u. Vind je het gek dat het ding zo goed verkoopt?
Lampredi zegt
Kan wel merken dat jullie nooit in open auto’s rijden: Als je met een roadster ook maar enigzins snelheid maakt hoor je de motor niet meer hoor. Met andere woorden: als jij tijd hebt om naar je motor te luisteren, ben je een watje dat niet tegen de kou kan en te langzaam rijdt!
Ewout zegt
ben heel benieud wat voor geluid er in de motor zit
Romeo zegt
Boven de 80 km/uur maken de banden van een auto meer geluid dan de motor zelf.
Dus als je in je BMW M5 wordt weggeflitst bij een stoplichtrace door een Tesla kun je in ieder geval zeggen dat je auto bij het stoplicht toch een mooier geluid maakt…lekker puh..
Kermit zegt
@ Phycenz
4 seconden voor de kilometer vanuit stilstand uiteraard :-p
Rick dos zegt
Wat ik me dan afvraag, hè? Als je gas geeft in zo´n auto, beginnen de koplampen, achterlichten en binnenverlichting dan ook wat feller te branden? Offuh……..
CSL zegt
als ik het goed had begrepen heb je je maximale koppel al vanaf stationeer !
lincoln zegt
is dit niet een Jay Leno project?
RScosworth zegt
@ Lampredi
‘als jij tijd hebt om naar je motor te luisteren, ben je een watje dat niet tegen de kou kan en te langzaam rijdt!’
Hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zo leen ik op een mooie dag wel eens een vorig model clk 320 cabrio van een goede vriend van me. Als je daar bij de 160 nog even plankt vind ik het vrij heerlijk om naar de zang van die 6-cilinder te luisteren waarvan het geluid op dat moment bij die snelheid nog dominant aanwezig is. Ik maak op zo’n moment dus wel even tijd vrij om naar het geluid te kunnen luisteren dan maar een watje :)
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Ik rij wel eens in een SLK kompressor en als deze bijspringt krijg ik alleen van het geluid al koude rillingen.
en met het dak open nog veel erger.
Dit is echt een kik
nout zegt
Persoonlijk vind ik het geluid van een auto erg belangrijk. Hard hoeft het niet te zijn, maar ’t moet iets speciaals hebben. Een mooie diepe brom van een 6 in lijn, een stevig fluitende turbo, een gorgelende V8 van een ouwe amerikaan, of het wat rauwe geluid van een 5 cylinder, allemaal fijne kippenvelveroorzakers.
Maar ik kan jullie verzekeren dat ook een accelererende Tesla verre van saai is.
Inderdaad maakt hij niet veel lawaai, je hoort eigenlijk alleen maar een soort suisend geluid, maar ondertussen gaat ie wel als een kanonskogel. Vreemde ervaring maar wel zo stoer dat ik een dikke grijns niet kon onderdrukken. ( onlangs van dichtbij gezien en gehoord op Goodwood Festival of Speed).
Mooi het tegengestelde van kleine trage autootjes met veel te dikke uitlaatpijpen.
Tinos zegt
Volgens mij is het net of je in een remote control race autootje zit. wel lachen voor een keer, maar volgens mij ga je toch zaken als toerenopbouw, vermogens en koppel pieken missen. Geluid is nog wel op te lossen. Gewoon doen wat ik vroeger als klein jongetje op de fiets had: een soort plastic stip tussen de spaken steken!