Even een dienstmededeling van de fiscus: er zijn al 1000 leaserijders gepakt voor onrechtmatig prive gebruiken van de auto van de zaak. De befaamde flitsteams van de belastingdienst legden de zondaars meermalen op de camera vast. Resultaat voor alle vakantiegangers is een mooie blauwe envelop op de deurmat bij thuiskomst.
Ongeveer 180 duizend mensen hebben schriftelijk verklaard dat zij privé minder dan vijfhonderd kilometer per jaar in hun auto van de zaak rijden. Tijdens steekproeven bleek echter dat circa dertig procent van de zogenoemde verklaarders die grens wel passeert. De hoogste tijd om achter dat “gratis” belastinggeld aan te gaan dus.Als je meer dan viermaal buiten reguliere werktijden wordt geflitst, dan kan de Belastingdienst om een gespecificeerde opgave van privékilometers vragen. Klopt de opgave niet dan volgt een naheffing.
robert zegt
Het zou ook kunnen dat de belastingdienst dit bericht naar buiten laat komen om de leaserijders het gevoel te geven dat ze nu gepakt kunnen worden. Waarom geven ze geen precies aantal?
JJ zegt
Prima zaak. Als je prive rijdt met je leaseauto, dan geef je dat gewoon op. En dan betaal je per saldo nog veel minder dan dat je prive een auto zou kopen en rijden.
sacha zegt
@robert: Volgens mij heb je gelijk. De onderbezetting bij de belastingdienst is dermate groot (al jaren) dat ik me hier echt geen voorstelling van kan maken. Ik denk aan FUD en H04X
dekster zegt
Wat krijg je als boete als je word gepakt?
JoCo zegt
@jj: ik denk dat dat niet echt geld, wat goedkoper is voor de meeste mensen die in een redelijke lease auto rijden (Catalogusprijs 35k+) is om deze auto puur zakelijk te houden en er gewoon nog een auto bij te kopen. Het kost je netto snel 350 euro per maan dan bij een 35K auto..
Dus de vraag is kun jij voor 4000 euro per jaar in een redelijke 2de handse auto rijden? Ik denk dat dat voor de meeste mensen wel kan..
dolf zegt
EN terecht . Als ondernemer krijg ik op mijn 3 persoons bedrijfsauto als enig vervoermiddel een bijtelling die er niet om liegt.Gelijke monnikken gelijke kappen
dolf
Supermug zegt
In België is het een Nationale kunst om de belastingen op te lichten en geloof mij, in Nederland is het net zo erg.
Mijn vrouw werkt in Nederland dus wij betalen ook Nederlandse belastingen. Onze financieël adviseur heeft ons verteld dat zij klanten heeft die 3 kinderen opgeven terwijl zij kinderloos zijn??? Misschien overdreven??? Moet kunnen. Moeten ze maar hun werk doen. En niet komen klagen dat ze onderbemand zijn want laten we eerlijk zijn. Kun je tegen die pipo’s in Heerlen echt zeggen dat ze moeten werken. Dacht het niet.
w0o0dy zegt
het zieke aan het hele bijtellingverhaal vind ik dat je belasting moet betalen over belasting (inkomstenbelasting over BTW en BPM) en nu komt het meest kromme…… je baas moet ook nog eens btw afdragen over jouw bijtelling?? WTF? IK betaal belasting over de prijs inclusie BTW, hoezo moet er dan nog BTW worden afgedragen?
Neemt niet weg dat ik wel vind dat mensen gewoon eerlijk moeten zijn in hun aangiftes. Belastingontduiking is en blijft een overtreding en die mag je dus ook bestraffen.
Maar goed, ze zijn wel echt helemaal gek in nederland en dit is het zoveelste voorbeeld. Bijtellings-stasi, wat een waanzin.
Rick dos zegt
Mooi! En wat zien wij van al dit belastinginkomsten er voor terug?
Krijg ik nou eindelijk een Japanse tuin in mijn achtertuin? Waar ik al zolang subsidie voor vraag van de staat en gemeente?
Merc R driver zegt
hoorde ooit een verhaal van iemand die een brandweer busje op vakantie in italie zag lol
Gespot door een politie agent op vakantie, brandweerman kwam terug van vakantie en kon zijn slag laten hangen;)
blij dat ik niet hoef te leasen…bespaard gezeur
PieterA zegt
Gewoon de grens oversteken op de binnenwegen.
Ryan zegt
ik ging zaterdagmiddag de grensover bij Arnhem/Oberhausen, maar daar stonden ze gewoon hoor, met 2 auto’s. Kennelijk hebben ze bij de RDW tijd over. Juist omdat ze er in Nederland (in Duitsland trouwens ook) zo’n belachelijke regeling hebben proberen meer mensen te frauderen. Maak het goedkoper en mensen zijn bereid om te betalen. Kijk naar Spanje (ook EU). Een veel goedkopere regeling en (bijna) iedereen doet mee. Ik begrijp niet waarom Nederland altijd de “voorbeeld” rol op zich moet nemen. Laten ze daar eens een gemeenschappelijk beleid over gaan voeren in de EU !
zo, ik ben het even kwijt….
oh, en ik was met mijn prive auto, dus geen probleem…
Pierre zegt
@w0o0dy: het is inderdaad erg vreemd dat er niet wordt gerekend met de waarde van de auto exclusief BPM. Maar wat betreft de BTW, dat klopt niet. De bijtelling wordt verrekend in het salaris. En over salaris wordt geen BTW geheven.
Pierre zegt
En wat betreft de onderbezetting, dat is een kwestie van rekenen. Het controleren op privégebruik van lease-auto’s is enorm lucratief omdat er relatief weinig werk tegenover een hoge boete staat. Kwestie van een aantal ijkpunten in de km-administratie aanbrengen en als er iets niet klopt, kan er een boete worden opgelegd. Die er niet om liegt.
kawouter zegt
Het kromste vind ik dat, in deze tijd van milieumaatregelen, de bijtelling-regeling in de hand werkt dat je zoveel mogelijk rijdt met dat grote geleaste benzinemonster.
Als je immers toch al de hoofdprijs betaalt voor die ene keer boodschappen doen in de week, waarom dan de auto op andere momenten laten staan? Dan grijp je toch iedere gelegenheid aan om in de wagen te stappen, want dan krijg je voor de hoge kosten in elk geval zoveel mogelijk kilometers terug.
Merc R driver zegt
als jij een grote geleaste benzineslurper hebt dan kun je wel een andere regeling treffen zoals mijn vader doet zodat je prive ook toegestaan bent er mee te rijden(dit gaat geloof ik doordat je het hele bedrag van je auto of een groot deel ervan bij je inkomen optelt… en me vader rijd in een Mercedes R (idee gestolen van zijn zoon;))
Benny1 zegt
De grootste boef zal altijd de overheid blijven.
Justin zegt
@ Pierre, wat w0o0dy bedoeld is dat een baas loonbelasting (inderdaad geen BTW) moet afdragen over de bijtelling (ook een belastingmaatregel) die op zijn beurt weer bestaat uit de nieuwwaarde inclusief BTW en BPM (wederom twee belastingmaatregelen). Zo blijf je belasting over belasting betalen. Het zou eerlijker zijn als je bijtelling kreeg over de dagwaarde van je auto exclusief BTW en BPM, aangezien je hiermee dus voorkomt dat je belasting over belasting blijft betalen. Het is sowieso al belachelijk dat ze van de nieuwwaarde blijven uitgaan, als is de auto 3-4 jaar oud! En het is dus nog belachelijker dat ze dan ook nog uitgaan van de waarde inclusief BTW en BPM. En mensen die roepen dat het terecht is; ik zou jullie wel eens willen horen als de WOZ-waarde van jullie woningen wordt vastgesteld inclusief de 6% overdrachtsbelasting die je betaald hebt bij de aanschaf van de woning en dan ook nog op basis van de huidige waarde……. zouden jullie vast ook niet helemaal reeel vinden….
GeeJee zegt
Autoblog: The place to be voor uw belastingtips… :-)
de sjonnies zegt
Het hele Nederlandse belasting systeem staat wat auto’s betreft al jaren ter discussie en is gewoon een oneerlijk systeem.
Eerst betaal je je scheel aan BPM dan betaal je nog iedere maand trouw voor je auto van de zaak.
Het gemene gedeelte zit em eigenlijk in de loonheffingen, waar je bij overwerk een gigantisch percentage belastingen betaald omdat de overheid denkt dat een bedrijf maar meer mensen in dienst moet nemen.
wat de overheid niet begrijpt is dat er veel bedrijven zijn die ;ast van pieken en dalen hebben, dus je betaald minder overuren uit en geeft mensen een auto van de zaak.
De ondernemer minder ge -oh over de uit te betalen overuren en de werknemer blij met z’n auto van de zaak……en de staat der Nederlanden lacht !
w0o0dy zegt
@Pierre en Justin: dat is niet juist. De bijtelling wordt tegenwoordig bij het loon opgeteld en daarover wordt idd de loonbelasting berekend. Maar over het privé gebruik door het personeel mag de ondernemer GEEN BTW AFTREKKEN! Dat komt in de praktijk tot uitdrukking in een heffing van 12% “btw” over de bijtelling. Het privé gebruik wordt door de overheid gezien als levering aan de eindgebruiker en daarom moet er btw over betaald worden. Het gekke is dat de bijtelling en daarme dus ook de loonbelasting ook al over de prijs INCLUSIEF btw wordt berekend…..
dolf zegt
Eenvoud.
Niet de oneerlijkheid van het belasting systeem, maar de rechtvaardigheid van gelijke monnikken gelijke kappen is van toepassing.
Het gebruik van een lease auto geeft voordelen. Die voordelen worden belast.
Degeen die denkt met het ontwijken van de belastingmaatregel extra voordeel te halen pleegt een misdrijf. Belastingontduiking is geen cavaliersdelict, maar een stelselmatige ondermijning van een langs democratische ingesteld systeem .
dolf
Ryan zegt
Als je praat over gelijke monniken gelijke kappen, waarom is er binnen de EU dan geen gelijkheid omtrent deze zaken met andere landen ? Waarom zijn mensen van Nederland meer of minder gelijk dan die van Spanje ?
Het is heel simpel, in Nederland is de auto een melkkoe(of beter gezegd de eigenaar/berijder ervan). Dus de overheid gaat zal dit NOOIT ten nadele van henzelf aanpassen cq gelijktrekken met andere Europese landen.
Het kwalijke is dat men onder allerlei valse voorwenselen (milieu/parkeren etc) de gewone burger met auto gewoon blijft pakken. Net of we elke ochtend met plezier in de file staan !!!
“democratisch ingesteld systeem”… dat is een lachertje Het systeem van de bijtelling om voor een 3 jaar oude auto de nieuwprijs bij te tellen is gewoon niet correct en zo zijn er nog veel meer haken en ogen aan. Maar de overheid is doof en blind, want waarom de Koe slachten als die nog meer uitgemolken kan worden.
dolf zegt
hallo… het ging hier om de bijtelling wel of niet voor een leaseauto.
Waarom ontkom ik als ondernemer met 1 (bedrijfsauto) nooit aan de bijtelling, terwijl een werknemer met een auto van de zaak prive bijna gratis in een riante luxe wagen kan rondrijden. Dat bedoelde ik met gelijke monnikken ,gelijke kappen.
Europa wijd zijn er nog veel verschillen, maar dat is een ander hoofdstuk.
Mijn zienswijze : Burgers die denken met een auto van de zaak, zonder bijtelling riant op vakantie te kunnen gaan worden geheel terecht beboet.
De verklaring voor de bijtelling onjuist invullen is zelfs een misdrijf, valsheid in geschrifte. Een gewijzigde situatie mag je altijd aan de belastingdienst doorgeven. Dus ga je op vakantie met een leaseauto, dan ga je extra inkomstenbelasting betalen.
mashell zegt
“Waarom ontkom ik als ondernemer met 1 (bedrijfsauto) nooit aan de bijtelling”
Waarom kan een ondernemer een auto kopen zonder daarvoor BTW te betalen en kan de “arme leaserijder” or gewone burger dat niet? Belasting betalen zullen wel, linksom of rechtsom.
Maar ik ben het helemaal met je eens, als je geen bijtelling betaalt dan rij je niet ook prive, geen meter. Doe je dan toch dan mag je inderdaad een flinke naheffing krijgen, nier meer dan eerlijk tegenover al die anderen die wel netjes hun belastingen betalen.
dolf zegt
Even bijstellen:
Een ondernemer betaalt wel degelijk de BTW, maar deze kan in mindering worden gebracht op de aan de fiscus af te dragen BTW.
De BPM werd ook in rekening gebracht tot voor kort. De betaalde BPM kon bij de fiscus worden teruggevraagd. Sinds kort dient de BPM op bedrijfsauto niet meer betaald te worden bij aankoop.
Eeen klein voordeel, omdat de cashflow van de onderneming daar niet meer mee belast wordt.
De leaserijder heeft niets te doen met al die regelingen .
Die rijdt riant in een lease-auto van de baas, geen onderhoud, wegenbelasting etc. Hij krijgt een bijtelling die een extra belastbaar deel van zijn inkomen betekent. Peanuts . Een leaserijder rijdt altijd nog goedkoper als de buurman, die alles zelf moet bekostigen. En daarom niet in een middenklasser maar in een gebruikte of in elk geval in een veel goedkopere auto.
De leaserijder die de zaak wil beduvelen moet niet klagen als hij wordt gepakt.
Vaak worden de bekeuringen die hij oploopt ook nog eens betaald door de zaak.
Ryan zegt
Op een normale auto van de zaak (geel) kenteken moet gewoon BPM betaald worden (lease of gekocht). Dus daar word je als ondernemer niet beter van.
Een auto van de zaak is secundaire arbeidsvoorwaarde voor veel mensen in een bepaalde functie. Uiteraard rijd je dan goedkoper als de buurman. Het is natuurlijk geen vergelijk. Er zijn mensen die een halve ton verdienen en mensen die 3 ton verdienen.
Ik heb als ondernemer een auto van de zaak (geel kenteken), en ik heb er duidelijk voor gekozen om een goedkopere auto te gaan rijden en 22% bij te tellen dan in het verleden dat ik een veel duurdere auto reed met (overigens correcte) KM administratie.
Het systeem dat de overheid hanteerd is niet correct. Ten eerste het feit dat over de catalogus nieuw waarde(incl BPM+BTW) 22% word geheven ook voor een auto van 3 jaar oud klopt gewoon niet. Tevens laat de overheid zelf een hoop onduidelijkheid bestaan over KM administratie/registratie. Omdat 22% er behoorlijk inhakt gaan mensen frauderen en proberen de dans te ontspringen, met het risico gepakt te worden. Er zijn ergere “misdrijven” in de maatschappij.
De kinderachtige manier waarop deze controles gebeuren…”mannetjes die in de berm liggen bij de grens overgangen” is schaamteloos. Dan moet de overheid gewoon duidelijke regels opstellen die op een volwassen manier gehandhaafd kunnen worden. Ik denk zelf dat de overheid weet dat als ze dat zouden doen (bijvoorbeeld het afschaffen van de KM administratie) dat ze in problemen met Brussel zouden komen.
Zoals de auto zijn er nog genoeg andere beroepen die speciale secundaire voorwaarden hebben. Personeel van luchtvaart maatschappijen die voor een appel en een ei vliegen, terwijl ik gewoon de volle mep betaal !?!?! Zo zijn er nog wel genoeg andere te bedenken ook.
Henk de Vries zegt
Deze en andere regeringen gungen de burger nul komma nul.Zelf profiteren ze van alles.Ik rij voor mijn werk 75.000 KM per jaar mag ik dan een klein voordeeltje hebben of niet?Nee dus.Ik betaal bijna 600 euro(bruto) voor een focus station.Het is een groot scandaal wat ze elke keer weer flikken.Misselijk en pissig ben ik.
Paul zegt
Goed zo – belastingontduiking = crimineel.
Criminelen dienen aangepakt te worden.
Frauderende leaserijders dus ook!!
dolf zegt
Henk , \Foei toch.
Je mag van je werkgever in een klasse auto rijden voor een schijntje.
Jouw schamele 600 euro per jaar voor een lease auto van 20.000 euro, die ook prive gebruikt mag worden is gewoon een kadootje.
De wijze waarop je echter veel drukte maakt om dat schijntje wijst erop erop dat je die focus prive nooit had kunnen betalen. Terug in je hok en aan je werk !
Ryan zegt
Dolf,
Uit al je gefrustreerde reacties lees ik toch een soort Calimero jaloezie (zij wel en ik niet).
altijd makkelijk iemand effe afzeiken, vind je niet ? Misschien zou JIJ wel eens aan het werk moeten zodat je een keer wat moois kan rijden/leasen. Zeker als je zelf ondernemer bent (zoals jij zegt).
dolf zegt
Ryan,
De mijne( 2006) is helemaal zelf betaald. Heeft een fors motorvermogen, cruise control, bull bar, navigatie, roetfilter! en andere luxe accessoires. Jouw antwoord toont gewoon mijn gelijk aan. Gefrustreerd ? Ik hoef geen 100.000 km per jaar in de file te staan voor mijn baas.
Ik rij door heel Europa op tijden die ik zelf kan kiezen. M.a.w. ik kan zelf mijn keuzes maken in de meest ruime zin van het woord. Zelfstandig ondernemer zijn heeft OOK voordelen. De fiscus betaalt zelf mee aan mijn wagenpark. Onderhoud, brandstof, afschrijving komt ten laste van de brutowinst van de onderneming. Ook de luxe! Daar tegenovervoor is de bijtelling een schijntje.
Datzelfde geldt voor een leaseauto van de baas. Lever die te dure leasebak in en reken uit wat je overhoud voor een eigen auto. Dan wordt het waarschijnlijk een mini i.p.v. een dure middenklasser.
dolf zegt
De waarheid van de meeste leaserijders.
dolf zegt
En houden jullie leaserijders een op te janken , als de fiscus de fraudeurs aanpakt en gelijktijdig de kosten verhaalt. Leaserijders behoren tot de groep die de meeste ongevallen veroorzaakt. Geen enkele interesse hebben in milieueffecten. Geen eigen risico, geen verlies noclaim. Wat zeuren jullie toch. Het maakt toch niet uit ! Nou voor mij als ondernemer gelukkig wel.
CO2 uitstoot verminderen. Leaseauto nog verder belasten. Ik heb vrijwillig een roetfilter laten plaatsen. Welke leasemaatschappij doet dat ?
Ryan zegt
Dolf,
Een auto van de zaak is een secundaire arbeidsvoorwaarde. De mensen die bij mij een auto van de zaak rijden doen dat omdat ze de kans krijgen. Ik mag aannemen dat als jij de kans krijgt dat je dat toch ook zou doen ? of zou je dan zou principieel zijn om te zeggen “ikke niet !” En of iemand wel of niet een grotere auto prive kunnen betalen doet toch helemaal niet ter zake ? De enige die hier jankt over leaserijders dat ben jij. Want jij vind jezelf wel heel zielig als ondernemer dat je de volle mep moet betalen. In alle realiteit, wie heeft het dan beter voor elkaar…die jankende leaserijder of jij ?
Feit blijft dat iedereen die zijn kop in NL boven het maaiveld uitsteekt door hard werken meteen afgestraft wordt te beginnen via zijn auto (lease of niet). Ik rij een X5 (prive) en een 3-serie(zakelijk)en ik laat me er niet uitjagen door die bandieten in den haag die dezelfde bekrompen opinie erop na houden als jij.
En als je daadwerkeliljk denkt dat de wereld er beter van word als jij (vrijwillig) een roetfilter plaatst moet je dat zeker doen. Maar dat is een andere discussie.
dolf zegt
bull’s eye, je hebt zelf gekozen voor die boeven in den haag.
Een lease auto betekent voor een werknemer een stukje schijnwelvaart.
Als hij zijn baan verliest , is hij ook zijn auto kwijt .Tsjakka
Leuk voor de buren.
En… ook met een X5 mag je niet sneller als 120 in ons land.
Heb je mij horen kankeren op het beleid. Nee hoor . Als alle BMW rijders zich aan de regels houden hebben we gewoon minder files.
gewoon netjes ritsen en niet tot het ein doorrijden dus.
nick zegt
Verschil
Als je een leaseauto van de zaak rijdt moet je bijtelling betalen, okay het is niet anders. Maar elke leaseauto word over één kam geschoren of je nu een golfje of een volkswagen bus met twee stoelen rijd, de bijtelling is hetzelfde, terwijl de voordelen toch behoorlijk verschillen. De luxe golf is voor een gezin veel aantrekkelijker dan het tweezits busje wat thuis ook nog eens voor parkeerproblemen zorgt, een dubbele last, ik rijd in een vw bus, tweezits van de zaak. Nu willen ze mij gaan pakken omdat mijn kilometerregistratie niet zou kloppen, terwijl ik een royale privé auto bezit en daar met mijn gezin ook gebruik van maak. De hardstwerkenden betalen het meest in dit land, laat ik wel voorop stellen ik hou niet van klagen, we hebben het goed in dit land maar ik word er wel een misselijk van dat ik in deze situatie het risico loop om flink financieel bestrafd te worden terwijl ik in zuid limburg dagelijks tegen dealende en frauderende mensen aanloop die je met gesloten ogen nog kunt aanpakken
Dennis A. zegt
Ach, zie het als belegging.
Je geeft op dat je je lease auto niet voor privedoeleinden gebruikt.
Je bijtelling is dan dus 0% ipv 25%. Reken vervolgens wel die 25% door en zet dat bedrag braaf apart. Word je gepakt, dan kan je het moeiteloos betalen, word je niet gepakt, dan heb je een mooie bak spaargeld na 4 jaar…
Ps: Dolf, Henk bedoelt 600 euro bruto per maand.
Ps1: Ik ben zelf van mening dat je gewoon voor 25% bijtelling moet gaan als je weet dat je die 500KM prive gaat overschrijden. (en dat doet iedereen als je echt streng gaat kijken…) Scheelt een boel gezeur.
Bedrijfswagens Alex zegt
Ik denk dat iedereen zich hier weleens aan bezondigd. Tja, regels zijn er om overtreden te worden, niet?
HyperTeHK zegt
600 per maand neem ik aan? Wat ik overigens vrij fors vind voor die belabberde Golf TDI hier zou het op ongeveer 550 euro neer komen (netto) per maand.
Daar kun je makelijk een auto voor kopen en rijden (die heb ik dus ook en geen bijtelling).
Dolf is weer een van die zielige ventjes die niet snappen dat een leaseauto niet gratis is en vaak alleen maar een irritante verplichting.
Waardoor je niet in je zelfgekozen jonge tweedehands (benzine) kan rijden maar in een auto die soms niet eens je eigen keus is gepropt wordt.
dolf zegt
Wie doen er nou zielig dan? Jullie leaserijders toch ! Over voordeel, schept verplichtingen. Let maar eens op . De recessie slaat ook bij de leaserijders toe. Straks rij je niet meer in een nieuwe heilige koe, maar mag je de afgetrapte auto (van je voorganger) oprijden.
Jan zegt
Als ik een aantal van de reacties lees denk ik voor de zoveelste keer: iedereen in ons landje van overvloed heeft er een mening over en de mond van vol als de ‘grote bazen’ het doen. Maar op alle denkbare niveaus vinden landgenoten van mij dat ze moeten of mogen ‘graaien’ en bijvoorbeeld de Belastingdienst (lees: de belasting betalende buurman) moeten en mogen ‘naaien’ waar en wanneer het maar kan. Alles louter en alleen voor de ‘heb’ en voor ‘meer’. Ik word er zo verdrietig van …