De Audi RS6 met Akrapovič-uitlaat klinkt eigenlijk zoals ‘ie standaard had moeten klinken.
Eigenlijk leven we in een bijzonder vreemde tijd. Aan de ene kant zijn we bezig met het elektrificeren van het wagenpark. Waar vroeger lol, beleving en plezier bovenaan stonden, zijn het nu efficiency, autonoom rijden en infotainment-schermen waarmee je scoort in de cappuccino-corner op kantoor.
Beleving
Maar aan de andere kant zien we dat het kopende publiek daar niet allemaal op zit te wachten. Het is in technisch opzicht waanzinnig, die hypersnelle elektrische auto’s, maar ‘beleving’ roept het bij lange na niet op. Na drie keer accelereren is de lol er wel af. Gelukkig zien we aan de andere kant dat tuners en fabrikanten nog hun best doen om met leuke spulletjes te komen. Als een soort laatste protest of meer een laatste toegift. Zie het als zo’n gitaarsolo uit de jaren ’80 van de betere glamrock-bands. Je wilt met veel herrie eindigen. Ook in je familieauto.
Akrapovič uitlaat voor RS6
Wie weleens een standaard RS6 heeft gehoord, kan concluderen dat deze redelijk stil is. Nu kun je bij Audi Sport een sportuitlaat bestellen voor je sportieve Audi. Maar het kan nog beter, want je kan nu bij Akrapovič terecht. Zij hebben een nieuwe uitlaat ontwikkeld voor de Audi’s wintersportkanon.
Upgrade
Het is een upgrade in alle opzichten. Ten eerste ziet de Akrapovič-Evolution Line uitlaat er zeer goed uit. Het recept van de Akrapovič RS6 uitlaat is beproefd, maar titanium en koolstofvezel zijn nu eenmaal fraaie materialen. Het eerste voordeel is het gewicht van de uitlaat. De Evolution Line uitlaat van Akrapovič weegt namelijk 11,6 kilogram minder dan de standaard stortkokers van Audi.
Goed nieuws
Maar er is meer goed nieuws met de Akrapovič RS6 uitlaat. Niet alleen is de uitlaat lichter, maar is de weerstand ook veel minder groot dan de standaarduitlaat. Dit zorgt voor een toename in vermogen én koppel. Dat bedraagt nu 616 pk en en 818 Nm. Standaard bedragen deze waarden 600 pk en 800 Nm.
Het gaat waarschijnlijk helemaal leuk worden als je een vooraanstaande specialist een remap laat uitvoeren voor het motormanagement. In dit vierkante blok (de boring en slag zijn even groot) zit namelijk de nodige marge.
Resultaten Akrapovič-uitlaat voor RS6
Dan de prestaties, prijs en beschikbaarheid van de Akrapovič RS6 uitlaat. De adviesprijs ligt op 7.410 euro exclusief BTW en montagekosten. Waar een standaard RS6 C8 op een goede dag 603 pk levert op een rollenbank, brengt een Akrapovič RS6 het vermogen naar 617,9 pk. Het koppel stijgt van 828 Nm naar 832 Nm. Wil je het systeem in combinatie met downpipes dan kijk je naar een bedrag van 10.715 euro exclusief BTW en montage, aldus GPProducts tegenover Autoblog.nl
Daarnaast is er (uiteraard) een video met een ietwat te zacht sprekende man. Gelukkig kun je de uitlaat ook horen. Je mag best trots zijn op een V8. Zeker in Nederland, dankzij de extra BPM die je betaald hebt, kunnen de buren geruisloos elektrisch rijden. Zo helpen wij elkaar.
Robert zegt
@willeme: just asking, Geen linkje naar de video? Bij voorbaat dank!
Johanneke zegt
Ik snap de obsessie van uitlaten die sommigen hebben niet. Auto’s krijgen er ook steeds meer, terwijl de motoren kleiner worden. Vooral bij VAG en goedkopere mercedes modellen, zie je zelfs van die chromen vlakjes in de achterbumper links en rechts, die dan van een afstandje een dubbele uitlaat voor moeten stellen oid? In de straat staat een seat ibiza 1.0 tsi met groot FR erop en 2 neppe uitlaten. Ik zou mij schamen.
156sw zegt
@Johanneke: mijn OCD kan dat ook niet aan. Vraag me af of er ooit uit een marktonderzoek daadwerkelijk naar voren is gekomen dat de consument dit wil, of dat het simpelweg mode is en iedereen begint elkaar maar te kopiëren..?
erwinlagcher1977 zegt
Ik heb zelf een 23 jaar oude lijn 6 met aan weerszijden 1 uitlaatpijpje. Subtiel genoeg.
alcantara zegt
Aan beide zijden een uitlaat is al vrij fors voor een sub 200pk auto.
Mijn 4 in lijn met één uitlaatje heeft al 220pk. Beide zijdes een uitlaat hoort eigenlijk pas boven de 250pk.
kennone zegt
@alcantara: een 1000pk Supra of Skyline heeft meestal ook maar een pijpje enkel aan de linker kant. Dus die 250pk vind ik in dit geval niet opgaan, ondanks ik wel 2 uitlaat gaten heb in mijn 250pk auto
Benny_Weisz zegt
@alcantara:
En vanaf 6 cylinders? Mag dat dan ook?
alcantara zegt
Cilinders zeggen niet zoveel, al heb je er 10 het gaat uiteindelijk om het totale vermogen dat eruit wordt geperst.
En dat is bijzonder schraal bij veel 6 cilinders van 20 jaar geleden als je ziet wat men nu (mbv turbo’s) uit een 4 cilinder weet te persen. Dus ik blijf bij mijn standpunt dat het vermogen ernaar moet zijn, dus vanaf zo’n 250pk.
mcshine zegt
@alcantara: een viercilinder met meer dan één pijpje is sowieso nonsens. In het meest optimale geval klinkt het als een auto die schedel laat…
monsieurleloure zegt
@erwinlagcher1977
Hier hetzelfde, 3,6 liter V6 met aan weerzijde een subtiele uitlaatpijp.
Die ook fluisterstil is, ik zou mij eigen doodschamen met zo’n aftermarket uitlaatsysteem, zeker als ie ook nog eens van die infantiele ‘scheetgeluiden ‘ gaat maken tijdens gas los. Je rijdt in mijn ogen dan gewoon voor lul.
wmku zegt
@monsieurleloure: helemaal mee eens! Het is te zielig voor woorden en geeft ook nog overlast voor mensen die helemaal niet op het gescheet van iemand anders zijn tokkiemobiel zit te wachten
wmku zegt
@erwinlagcher1977: ik heb een 6 liter V12 en de enkele uitlaat met dubbel pijpje is amper zichtbaar..
banderas zegt
Ik word langzamerhand moe van al die schreeuwuitlaten met vooral veel herrie ipv mooi geluid
sjaakerdeknaak zegt
Zou ook fijn zijn als het filmpje eens zou gaan spelen op een android toestel. Gek genoeg doen de reclames het als enige altijd wel..
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Gebruik gewoon de mobiele website. Snelkoppeling maken en je gebruikt ‘m net als de app. Werkt probleemloos.
bmwadept zegt
Precies! Hierom heb ik de app ook verwijderd.
phaeton zegt
Deze heeft vast nog twee keer zoveel pop and bang. Briljant. Next.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het geluid is een belangrijk onderdeel van de beleving, maar het moet wel een beetje fatsoenlijk blijven. Daarom zijn uitlaten met kleppen ideaal. Bij normaal gebruik in de bebouwde kom, bij bebouwing en in natuurgebieden lekker stil, en op ’t circuit of de oprit van de snelweg even genieten van ’t geluid.
Goos Boer zegt
doe mij maar een goedkope fraaie auto, van https://www.fraaiebak.nl/artikelen
michiel_vandelft zegt
Hebben ze de soft limiterer bij 4000rpm er ook afgehaald?
Dutchdriftking zegt
Hij klinkt nu dus zoals de C7 standaard al klonk. Lekker hoor. Maar dat carbon randje op de sierstukken hoeft van mij niet. Gewoon RVS sierstukken graag.