Wat Renault niet voor elkaar kreeg met Fiat Chrysler Automobiles is PSA mogelijk wel gelukt
“Hey PSA, fuseren?” “Ok is goed”.
Zo moet het ongeveer gegaan zijn als je kijkt naar de aankondiging van een fusieaanbod en de daadwerkelijke beslissing. Officieel moeten beide partijen nog naar buiten komen met het nieuws dat de fusie gaat gebeuren. Volgens The Wall Street Journal is dat een formaliteit en is de beslissing genomen.
De Amerikaanse krant stelt dat het raad van bestuur zal bestaan uit 11 leden. Met 6 leden is PSA sterker vertegenwoordigd in vergelijking met FCA, dat vijf leden zal aanstellen. In vergelijking met de eerdere fusiepoging met Renault is dit alles bizar snel gegaan. Renault moest hier goed over nadenken en uiteindelijk is het niet doorgegaan.
Wanneer FCA en PSA de fusie officieel bekendmaken zijn ze in één klap één van de grootste autoconcerns ter wereld met een breed portfolio aan automerken en een marktwaarde van 48,4 miljard dollar. Van het Amerikaanse Jeep en Dodge tot het Italiaanse Fiat en Alfa Romeo tot het Franse Peugeot en Citroën. De verwachting is dat de aankondiging van deze fusie later vandaag bekendgemaakt zal worden.
Voor met name FCA zal de fusie goed nieuws zijn. Het gamma van merken als Fiat en Alfa Romeo is niet denderend te noemen. Inmiddels bejaarde modellen als de MiTO, de Giulietta en de Fiat 500 zijn broodnodig toe aan een nieuwe generatie. Wat deze fusie gaat brengen is afwachten wanneer beide concerns details uit de doeken gaan doen.
Update: Het is officieel. Beide partijen plannen te gaan fuseren. Het statement van de bedrijven lees je hieronder.
The Supervisory Board of Peugeot S.A. and the Board of Directors of Fiat Chrysler Automobiles N.V. (“FCA”) (NYSE: FCAU / MTA: FCA). have each unanimously agreed to work towards a full combination of their respective businesses by way of a 50/50 merger. Both boards have given the mandate to their respective teams to finalize the discussions to reach a binding Memorandum of Understanding in the coming weeks.
Met dank aan iedereen voor de tips!
larini zegt
Bij de wegenwacht gaat de vlag uit.
rufctr01 zegt
@larini: die wappert bij de ANWB al een jaar tijdje! De Duitse merken zijn niet echt beter!
milvus zegt
Komt Talbot nu ook weer terug?
skid zegt
@milvus: Ah yes, de Sunbeam en Solara. Die was ik gelukkig al bijna vergeten, vooral de Sunbeam. Niet het beste spul van dat tijdperk.
Hopen dat het ditmaal beter gaat met de vrijage.
milvus zegt
@skid: en de Tagora. Misschien wel de meest Franse auto ooit. Weergaloos comfort en hopeloos onbetrouwbaar.
sabrerator zegt
@milvus:
Een vriend van met uit het dorp heeft ze allebei: de Solara én de Tagora. En beiden rijdend en in regulier gebruik.
milvus zegt
@sabrerator: Top dat hij deze autos rijdende houdt. Ik heb een zwak voor de Tagora. Voorkant deed me als jochie denken aan de AM Lagonda. Geen idee waarom ik dat vond overigens.
sabrerator zegt
@milvus:
Niet zo gek, ik had hetzelfde vroeger.
Eigenlijk vond ik de Tagora best mooi. Toen ik op de MTS Autotechniek zat, had een van de directeuren een nieuwe Tagora. De voorkant had inderdaad wat weg van een Lagonda (ook schitterend).
Ding rijdt ook lekker, trouwens.
Die van de vriend is zeker niet in concoursstaat, maar geen roest en best een goed ding. En een van de allerlaatsten in Nederland. Net als zijn Solana, trouwens. Die is wat netter. Verder heeft ie nog een 605 en een 505 GTI.
vaakbenjetebang zegt
@sabrerator: Fantastisch dat mensen zulke spullen rijdend houden en gebruiken. Eerder deze week zag ik het neefje van de Tagora, de 604 nog rijden, en daar word ik echt even blij van. Iets langer geleden zag ik in Duitsland een Samba in volledige rally-uitdossing op iemands oprit staan. Zo veel leuker dan de zoveelste Golf GTI.
reset zegt
Dus nu heb je de ego’s van Italianen, Fransen en Amerikanen op 1 schip?! Ik voorspel 20 jaar ellende.
joejojo2012 zegt
@reset: 20 jaar? Jij optimist!
Dutchdriftking zegt
@reset: Heb je op zich wel een punt.
tenaci zegt
@reset: wordt een soort ‘allo ‘allo….. listen very carefully, I will say this only once….
BaRa zegt
@reset: Je vergeet Vauxhall / Opel.
reset zegt
@bara: Wat van vanaf 2009 van GM is geweest. En in 2017 door PSA overgenomen. Nog steeds Amerikanen en Fransen :)
Design_Driven zegt
Ja de grotere schaal en de penetratie van zowel De Chinese markt (psa voornamelijk) en de Amerikaanse maakt het wel erg aanlokkelijk.
Ik zie het wel als een mogelijk succes, de tijd dat Italiaanse auto’s echt Italiaans waren en Franse Frans is al lang achter ons. Ben benieuwd waar het hoofdkantoor komt.
hans75 zegt
@sketcher: dat zal wel in Monte Carlo of in Monaco komen…, hangt ervan wie je het vraagt…
olivier420 zegt
@sketcher: Beetje zoals de EU… eerlijke verdeling over Detroit, Parijs en Rome..
basman147 zegt
@olivier420: of in nederland, vanwege de belastingen.
skid zegt
@basman147: En jawel hoor!
Fiat Chrysler en moederbedrijf Peugeot fuseren, hoofdkantoor in Nederland https://www.nu.nl/auto/6007858/fiat-chrysler-en-moederbedrijf-peugeot-fuseren-hoofdkantoor-in-nederland.html (via @NUnl)
Tada!
olivier420 zegt
@skid: Das mooi! Want dan wint het verstand het van dat politieke sentimentele geneuzel (zoals dus bij de EU met de verhuizing om het half jaar)
Gulli zegt
@basman147: is natuurlijk wel historisch verantwoord. Je weet wel, die automerken die ooit door Nederlanders waren opgericht. Zoals Joop Jeep, Arie Alfa, Pietje Peugeot en natuurlijk Andre Citroen! (oh wacht die was ook echt half Nederlands :P)
karaya zegt
@sketcher: Amsterdam.
doublechevron65 zegt
@sketcher: Amsterdam; FCA zit er al
mashell zegt
@doublechevron65: en hier groot is dat de oppervlakte van dat “hoofdkantoor”, iets als 50x30x10cm met een klep er voor als ingang?
doublechevron65 zegt
@mashell: daar kan dan nog mooi een 108 en 500 doorheen
alfisstii zegt
@doublechevron65: bijna goed.. Lijnden.
Niet alles wat vlakbij Amsterdam ligt is Amsterdam
doublechevron65 zegt
@alfisstii: na ja voor de grote buiten wereld is heel Nederland Amsterdam ?
flik2punt0 zegt
@sketcher: als ze slim zijn in Nederland. Die van fca hebben we al maar ja voor werkgelegenheid zorgt dat helaas niet.
Gulli zegt
Dus over een jaar staat op de Autosalon in Parijs de nieuwe eMito met 136pk en 340km actieradius voor 34.000 euro
fabian159 zegt
@gulli: zal wel niet zo slecht zijn toch?
Dutchdriftking zegt
@gulli: Zou een bizar goede deal zijn.
Gulli zegt
@dutchdriftking: ja misschien een duizendje of twee/drie meer omdat ‘Alfa’ ? Maar zoiets ligt nu natuurlijk wel in de lijn der verwachting. Zou goed zijn als ze weer een fijne frisse B- en C-segmenter krijgen.
Dutchdriftking zegt
@gulli: Tja, en feitelijk is het nog historisch verantwoordt ook. De 159 en de Vectra stonden al op het zelfde platform. Dat zal met de volgende Giulia en Insignia dus ook zijn gok ik.
technofreak zegt
@dutchdriftking: Samengevat, de hele fusie is geen nieuws, maar alleen een andere organisatiestructuur. Opel (GM), FIAT en PSA zijn al decennia onlosmakelijk verbonden met elkaar.
dirkiii zegt
@dutchdriftking: nee niet hetzelfde platform, de vectra staat op het epsilon platform. De alfa staat op een ingekort premium platform die ontwikkeld is voor de luxere modellen van buick en cadillac.
Buick en cadillac hebben dat platform nooit in gebruik genomen omdat hij te zwaar zou zijn.
Mede hierdoor is de alfa 159 niet echt een lichtgewicht auto. Maar voelt wel zeer solide aan.
auto62 zegt
@gulli: niemand koopt AR. Waarom dan extra vragen. Kunnen beter €500 eronder gaan zitten, misschien dat het dan storm loopt
autodidact zegt
@auto62: hoho, wel je feiten goed checken voor je iets beweert. Ik heb een Alfa gekocht.
reactief zegt
@gulli: als je kijkt hoe veel ruimte eigen design krijgt binnen de PSA groep lijkt me dat helemaal geen slecht idee!
De basis verhouding van de Corsa / 208 is in ieder geval goed gelukt. Daar en Alfa sausje over lijkt me wel wat :)
tortuga zegt
@gulli: ik zie eerder een 508 QV verschijnen ?
alassad zegt
Enig idee wat de afzet van deze merken zijn per continent? Ben bang dat het zwaartepunt heel erg richting het auto-onvriendelijke Europa ligt..
apos1 zegt
@alassad: Fiat is groot in Z-America
screamer zegt
Gezien hoe snel PSA voor winst (?) bij Opel heeft gezorgd… ben ik heel benieuwd wat dit gaat doen met het modellengamma van FCA in 5 jaar. Ik hoop niet dat ze een 2e VAG gaan worden, waarbij elk merk marginaal anders is dan het andere (ik kijk naar jullie Seat, Skoda, Volkswagen en Audi !)
basman147 zegt
@screamer: is moeilijk te vergelijken,omdat Opel en PSA al voor de overname samenwerkten. Waarschijnlijk zal het een jaar of 3 duren voordat we FIAT’s op PSA platform gaan zien, of ze moeten de 508 sedan voor de Chinese markt snel van een Chrysler grille voorzien en in Amerika op de markt zetten.
subzero079 zegt
@basman147: het zou me niet verbazen als ze de DS7 en/of de 5008 zeer snel met Chrysler badge in de VS gaan aanbieden.
lekkerlinksrijden zegt
@screamer: de nieuwe Corsa en 208 staan op hetzelfde platform en hebben dezelfde aandrijflijnen, maar koets én interieur zijn totaal anders. Dus zo kan het ook
technofreak zegt
@lekkerlinksrijden: De Opel Corsa was in de vorige generaties tevens de FIAT Punto. En zo is het cirkeltje weer rond.
Dizono zegt
@lekkerlinksrijden: Kijk nog eens goed. Voorschermen en voor en achterruit kun je zo overzetten.
lekkerlinksrijden zegt
@Dizono: ik ga ze ff naast elkaar zetten, mij nog niet opgevallen
pel96 zegt
@lekkerlinksrijden: is al voor je gedaan:
https://lignesauto.fr/?p=12764
milvus zegt
@pel96: Knap werk van de Opel en Peugeot designers. Veel dezelfde componenten en toch beide een verschillend en uitgesproken uiterlijk.
mashell zegt
@pel96: oke, dat had ik nog niet door. Dat hebben Opel en Peugeot briljant gedaan.
lekkerlinksrijden zegt
@pel96: dankjewel voor de link
dragspert zegt
@Dizono: Peugeot 5008 en Opel Grandland X hebben ook dezelfde voorruit en dakplaat.
Design_Driven zegt
@screamer: dat gaat het wel want dat is de enigste manier om nog geld te maken. De marges zijn heel dun in deze sector.
dees zegt
@screamer: Ze mogen eerst flink wat geld pompen in Alfa en Maserati (die in elk artikel vergeten word).
Die twee hebben een bizar veroud modellen aanbod.
str8six zegt
De blinde helpt de dove
davelepeef zegt
@str8six: See no evil, hear no evil verschijnt weer op m’n netvlies…
Dutchdriftking zegt
@str8six: Het gezegde luidt : “De lamme helpt de blinde”…..
raoufff zegt
Ok mooi, wanneer komt de elektrische AlfaSud? De ESud!!
Dutchdriftking zegt
Mooi hoor! De vraag is nu alleen, heeft de volgende 508 achterwielaandrijving, of heeft de volgende Giulia voorwielaandrijving?
Edge zegt
@dutchdriftking: Of blijven het twee verschillende platforms. Volgende 508 op een verlengd verlengd platform dat ook voor de 308, Astra, Insignia en diverse crossovers in dat segment wordt gebruikt, en dan de Giulia op een RWD platform dat met wat andere nuances ook door Chrysler en Dodge gebruikt gaat worden.
Dutchdriftking zegt
@edge: En dan een Giulia met Hellcat V8 Supercharger?
dondeboer zegt
Maserati en Citroen eindelijk weer onder één dak, ik kan niet wachten op de nieuwe SM en Bora :)
Jansen zegt
@dondeboer: exact mijn gedachte, ook ben nu al enthousiast. Laat die Merak ook maar komen!
vaakbenjetebang zegt
@dondeboer: Twee auto’s die heel hoog op mijn ‘als ik toch eens geld had’-lijst staan. Liever zie ik daar geen retroversies van komen. Spirituele opvolgers: ja, graag! Maar ik vrees dat daar nauwelijks markt voor zal zijn.
Edge zegt
Yes! Kom maar door met die widebody 108 GTi met Hellephant op de plek van de achterbank!
tvklarenbosch zegt
Dit is voor de liefhebber van Italiaanse auto’s natuurlijk vreselijk goed nieuws. Fiat en Alfa kunnen enorm profiteren van de platforms van PSA, met name voor kleiner spul. Als dat deze merken in leven houdt, top!
Jochempie zegt
Mooi, binnenkort een Alpine A110 èn Alfa 4C op hetzelfde platform.
technofreak zegt
@jochempie: Dan moeten ze eerst Renault/Nissan nog in de fusie betrekken ;-)
Jochempie zegt
@technofreak: Oh wacht, ik ben in de war.
hans33sw zegt
@Jochempie: alfa maakte vroeg in haar bestaan al dauphines onder licentie
gekketurbo zegt
e500 op het psa platform en je hebt een verkooptopper van jewelste. Hoop wel dat ze een goede platform strategie neer kunnen zetten, dat doet Volkswagen meestal heel kundig. 1 platform 6-7 modellen; er is altijd wel iets bij wat in de smaak valt…
technofreak zegt
@RubenPriest: “Van het Amerikaanse Jeep en Dodge tot het Italiaanse Fiat en Alfa Romeo tot het Franse Peugeot en Citroën.”
Vergeet het Duitse Opel niet ;-)
Eigenlijk is de fusie helemaal niet zo verrassend en raar. Fiat en Opel deelden al jaren het bed, PSA en FIAT kennen elkaar al lang van de bedrijfswagens. Het is in grote lijnen alleen het opheffen van de joint-ventures en een gezamenlijk bord op de deur van de fabrieken.
Dizono zegt
@technofreak: En wat te denken van Chrysler en PSA in het Talbot-tijdperk en Citroen en Maserati in de vroege jaren 70?
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2F0%2F0d%2FSimca_Chrysler_Horizon_GLS_1979.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FSimca-Talbot_Horizon&tbnid=1U-LHIpRpeFw4M&vet=1&docid=s3kVmwWFFoi07M&w=1280&h=798&q=chrysler%20horizon&source=sh%2Fx%2Fim
technofreak zegt
@dizono: samengevat: PSA en FIAT zijn al tientallen jaren gefuseerd. De aanpassing van de organisatiestructuur is een laatste formailteit en eigenlijk raar dat dat nog niet eerder is gedaan.
Dizono zegt
@technofreak: nou, toch niet helemaal. Fiat en Citroen werken al sinds de jaren 70 samen en met de vorming van PSA is ook Peugeot daarin betrokken. Jarenlang hebben ze busjes en mpv’s samen ontwikkeld en gebouwd, maar sinds enkele jaren is nu juist PSA voor busjes met Toyota gaan samenwerken. Nog vreemder wordt het als je bedenkt dat Opel op dat vlak juist met Renault (Vivaro+Movano) en Fiat (Combo op basis van Doblo) samen werkte en die nu dus ook PSA/Toyota-bestellers in het assortiment hebben ten faveure van de Renault- en Fiat-bussen (De Movano nu nog uitgezonderd). Fiat is op haar beurt juist weer een versie van de Renault Trafic gaan verkopen als Fiat Talento, ongetwijfeld omdat Renault productiecapaciteit over had na het vertrek van Opel. En nu zitten Fiat, PSA en Opel dus weer bij elkaar. Iets zegt me dat op het gebied van bedrijfswagens Renault en Toyota de sjaak gaan zijn, tenzij die twee gaan samenwerken, al ligt dat met Nissan waarschijnlijk weer gevoelig.
gregorius zegt
De grootste winnaars? De C-level managers bij FCA en PSA! Die krijgen bij dit soort mergers gigantische bonussen. Die zitten over 5 jaar allemaal lekker op hun gigantische schepen in de mediterranean terwijl ze deze Costa Concordia van PSAFCA zien zinken!
utregcity zegt
Die coltrui gaat toch gelijk krijgen, met zijn er blijven zo’n 5 giga-bedrijven over. En da’s natuurlijk ook niet zo gek. Marges worden steeds minder. Kijken wie gaan volgen?
luxaeterna zegt
@utregcity: VW die Ford overneemt of Tesla. BMW samen met Mercedes of Toyota. Misschien eerder met Toyota. Mercedes met Volvo.
BMW zie ik ook nog wel iets proberen met JLR.
mashell zegt
@luxaeterna: Een ezel stoot zich toch geen twee keer aan dezelfde steen? Dus zelfs als JLR gratis af te halen zou zijn dan gaat BMW dat nog niet doen.
utregcity zegt
@luxaeterna: En Honda en Mazda dan?
Onehp zegt
Zweedse media spreekt van ‘Peugeot en Chrysler-Fiat’. Zie je hoeveel kijk ze op deze hier weinig verkopende merken hebbem…
baklava zegt
Doomed to fail. Fransen, Italianen en Amerikanen. Alleenstaand al geen kwaliteit, straks nog erger
luxaeterna zegt
@baklava: Dan is je interieur van je huidige auto ook maar niets? Want kom waarschijnlijk uit de PSA stal…
mashell zegt
@luxaeterna: Faurecia is een zelfstandig bedrijf. PSA heeft een aandeel van 57%. Visteon en Delphi zijn ook zelfstandige bedrijven die ooit afgesplitst zijn van een autofabrikant. Faurecia maakt delen van het interieur, stoelen, stuur en infotainment kunnen zomaar weer ergens anders vandaan komen. Stellen dat Faurecia het autointerieur maakt is wat te kort door de bocht.
baklava zegt
@luxaeterna: Mijn auto deelt onderdelen met Ford, dus nee.
mashell zegt
@baklava: Volvo kocht diesel motoren in bij Ford, die ze weer bij PSA haalde.
lithiumion zegt
Wat een negatief reacties allemaal, zeker dezelfde lui, die vastgeroest zijn in de folders van Alfa Romeo… in elk geval vast geroest… Gebaseerd op in verleden behaalde resultaten… maar ze weten het allemaal zeker!!! Echt! Maareuhm… hoe kan het dat de Franse overheid er nu niet dwars voor ligt?
normalantrieb zegt
@lithiumion: omdat de franse regering minder stemrecht heeft en dus minder te zeggen heeft dan bij renault. Daarnaast zijn de fabrieken van PSA in Frankrijk minder en zijn ze al redelijk lean dus kneiterharde saneringen in Frankrijk op korte termijn liggen minder in de lijn der verwachtingen. Zal meer natuurlijk verloop zijn.
kminne zegt
Het wordt een stuk overzichtelijker zo. Vrijwel alle merken met dubieuze bouwkwaliteit bij elkaar in één concern. Nu dit moloch nog fuseren met VAG en we zijn rond.
Jansen zegt
Ik word echt enthousiast van dit nieuws. Alle leuke merken samen in één huis. Nu alleen JLR, eventueel Renault of Volvo, er nog bij een t is helemaal af. Heeft niets met ratio te maken. T is gewoon vet.