Misschien wel de beste CEO die een merk kan wensen, Akio Toyoda van Toyota, kapt ermee.
Een CEO van een automerk komt vaak in het nieuws omdat hij degene is die het merk in goede banen moet leiden. De man aan het roer, de commandant, de persoon die verantwoordelijk is voor het merk. Dat is, als we even mogen generaliseren, meestal gewoon een goede zakenman die beter is in bonen tellen dan de rest van zijn arsenaal bonentellers.
Akio Toyoda
Niet Akio Toyoda. De CEO van het gelijknamige merk (Toyota begon ooit als Toyoda en Akio is de kleinzoon van de oprichter) is misschien wel de beste CEO die een merk ooit heeft gekend. Niet eens vanwege de getallen, maar vanwege het feit dat Toyoda altijd er bovenop zat wanneer het ging om een beslissing die de autoliefhebber leuk vindt. En dan bedoelen we niet dat ‘ie het daarvoor verantwoordelijke team extra geld toeschoot, nee, hij wilde het zelf ervaren en zijn mening was volgens menig ingenieur goud waard. Zo was hij één van de personen die de Lexus LFA maakte tot wat het was en vrijwel alles wat onder de naam Gazoo Racing (GR) verscheen heeft zijn handtekening dan wel expertise meegekregen.
Morizo
Zo is er bijvoorbeeld van de nieuwe Toyota GR Yaris een ‘Morizo Selection’, bedoeld als de rijdersvariant van die auto. Morizo is het racing-alias van Akio Toyoda, wat ‘ie dus ook nog doet naast zijn CEO-taken. Zo’n iemand kan je wel vertrouwen om leuk spul uit te brengen, toch? Dat is dan ook recent veel gebeurd. Maar ook Akio Toyoda heeft een einddatum en die is nu bereikt.
Akio Toyoda stopt als CEO
Tenminste, Akio Toyoda heeft een einddatum als CEO van Toyota. De inmiddels 66-jarige kleinzoon van de oprichter legt zijn taak als CEO neer en wordt nu chairman of the board. Het hoofd van de raad van bestuur, dus geheel zonder zeggenschap komt Toyoda niet te zitten. De opvolger van Toyoda wordt Koji Sato, de huidige president van Lexus en Gazoo Racing. Dat is ook wel goed nieuws: de baas van GR zwaait nu de scepter bij het hele merk Toyota. Al deze veranderingen vinden plaats vanaf 1 april 2023.
Toyota belooft dat de richting die ze momenteel op gaan blijft, wat de petrolheads onder ons natuurlijk goed nieuws zullen vinden. Toch laat Akio Toyoda grote schoenen om te vullen achter voor de nieuwe CEO. Hopelijk dat zijn plannen nog steeds blijven doorschijnen in de raad van bestuur.
kniesoor zegt
Op een andere oto-site (die met de kibbelende bejaarden) wordt Toyoda san tot aan de schoenveters van z’n Sparco’s afgebrand, omdat ie niet voldoende doet/deed om Toyota om te vormen tot EV-producent. Dit ondanks de recordwinsten, die Toyota recentelijk wist te scoren. Benieuwd hoe daar hier tegenaan gekeken wordt.
leaper035t zegt
Hahaha. Doelpubliek van die andere website lekker omschreven!
stgp zegt
Toyota /Toyoda heeft 100% gelijk! Ev is leuk in NL en Noorwegen maar met BEV kan je 60 hybrids maken wat uiteindelijk beter is voor portemonnee van fabrikant (en wellicht ook voor moeder aarde)!
CYBRTRK zegt
Daar zal zijn opvolger wel beter mee bezig moeten dan Toyoda, wil Toyota op het niveau blijven waren ze nu zitten
LoutervanPlezier zegt
Wat Toyoda al wist en weet, is dat electrisch rijden helemaal niet de heilige graal is. De verbrandingsmotor gaat na 2035 nog gigantisch gemist worden, als nieuwe varianten nauwelijks nog voorhanden zijn. De uitval van electriciteit, door het toedoen van de elektrificering, wordt erg onderschat en dat had en heeft Toyoda goed door gehad. Niet te vlug overstappen en meedansen op de hype, een eigen koers varen is al vele malen beter geweest, dan inspringen in alle bochten en hoeken van de maatschappij. Die nieuwe CEO heeft een vergelijkbare visie las ik net. Die heeft ooit gezegd; ‘Breakthrough doesn’t happen like magic. The World isn’t changed in an instant. Always be loyal to the basics, never cut any corners and follow your principles to the very end.’. Zegt mij genoeg voor de manier waarop Toyota geleid gaat worden. Laat anderen maar lullen, Toyota poetst zich wel een weg naar de toekomst.
steephh zegt
@loutervanplezier
Dat zelfde kon ook 100 jaar geleden worden gezegd:
“Wat paardenhandelaar Henk Jansen al wist, was dat de brandstofauto helemaal niet de heilige graal is. Het paard met wagen gaat na 1925 nog gigantisch gemist worden, als nieuwe zadels nauwelijks nog voorhanden zijn. Het niet meer kunnen stoken van de oliekachels – door toedoen van het maken van benzine van olie – wordt erg onderschat en dat had heeft Henk goed doorgehad.”
Wat mij betreft angstpraat die je bij élke energietransitie terug ziet. Zag je ook met transitie kolen > gas in de jaren 60.
https://imgur.com/98AUcyU
joki zegt
Anders moet je je eens verdiepen in het monopoly dat China heeft op gebied van de grondstoffen voor het maken van batterijen. De Westerse landen lopen hopeloos achter en worden volledig afhankelijk van hen. Tot op zekere hoogte zijn we dat nu ook al, voor de andere brandstoffen maar, buiten Rusland, zijn dat kleinere spelers die we nog wel aan kunnen. China daarentegen…
Ik weet ook wel dat het allemaal politiek is, en dat “Europa” zich constant als een klein kind laat bedotten. Maar we hebben reden tot angst want als het over batterijen bij elektrisch rijden gaat domineert China de hele wereld volledig…
Dat boezemt mij meer angst in dan wat dan ook. Dus gaat die angst bij sommigen niet altijd over het rijden, of de laadsnelheid of de range, maar bvb ook over wat onze kinderen te wachten staat. Ik weet ook wel dat het zich allemaal moet bewijzen maar dat één land 80% van bepaalde grondstoffen bezit, en dat dat dan nog China is, daar moet je op zijn minst een beetje voor huiveren.
M.a.w. je hebt nog wat huiswerk alvorens een aantal mensen als angsthazen af te schilderen…
pomoek zegt
@joki: om maar even met een whataboutism uit de hoek te komen: De belangrijkste olie producerende landen staan nu ook niet echt te boek als fijne democratische rechtstaten die mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan. Wat dat aangaat is het echt lood om oud lithium. Feitelijk is er maar een remedie die helpt de CO2 uitstoot te beperken op een in alle opzichten duurzame manier en dat is minder auto rijden.
steephh zegt
@joki
Terecht punt over afhankelijkheid haal je daar aan. Grappig vind ik wel dat “we” ons daar nooit druk over maakten in de afgelopen decennia wat betreft de toelevering van fossiele brandstof (die we verbruiken), maar dat nu ineens wel een “big issue” is in (recyclebare) grondstoffen met betrekking tot hernieuwbare energie.
Een jaar geen olie, dat levert gigantische problemen op; een jaar geen windmolens kunnen plaatsen (of in de toekomst vernieuwen) dat vertraagd ons hooguit, we moeten dan wellicht wat creatiever met onze energievraag omspringen. Onze directe afhankelijkheid is simpelweg veel kleiner.
Daarbij, óók in Europa en andere westerse gebieden hebben we zeldzame aardmetalen in de grond. Omdat we liever geen mijnbouw dicht bij huis wilden, hebben we ze altijd van ver weg gehaald. Nu wordt er veel meer onderzoek gedaan om ze ook dichter bij huis te winnen. Zie bijvoorbeeld:
https://nos.nl/artikel/2459591-zweden-ontdekt-grote-hoeveelheid-zeldzame-aardmetalen-in-de-grond
Wat betreft het belangrijke element lithium: dat kan ook in Duitsland, véél duurzamer dan tot nu toe werd gewonnen en men heeft het zelfs over miljoenen tonnen:
https://www.change.inc/energie/lithium-uit-europa-voor-duurzame-batterijen-krijgt-vorm-dankzij-nederlandse-bedrijf-37579
Tuurlijk: we zijn er nog niet en onze afhankelijkheid van sommige landen mbt. accu’s of grondstoffen is zeker aanwezig. Maar daar kunnen we aan werken: het is niet zo dat alle kritieke metalen precies binnen de landsgrenzen van China liggen. :-)
joki zegt
Ook @pomoek: ik weet ook wel dat oliestaten en hun regimes niet deugen maar het grote verschil is dat zij nooit de dominantie kunnen bereiken EN behouden zoals China dat wel zal kunnen. Ik bedoel dat de chinezen de boel hier alleen maar meer gaan regelen en er is geen weg terug… Kijk maar naar hun aandeel in onze Europese havens. Pas op, het ergste is dat onze politiek het nog toegelaten heeft ook…
Ik wil gewoon zeggen dat China een niet te stoppen opmars is begonnen en dat gaan we geweten hebben, laat ons dit over 10 jaar nog eens bespreken, ik vrees dat het zelfs nog niet zo lang zal duren… Nu ik toch aan het voorspellen ben ga ik mijn Lottoformulier invullen.
pomoek zegt
Wat je angst betreft: Vanwege de bevolkingskrimp van China is de kans groot dat de Chinese economie niet de grootste economie van de wereld wordt. De machthebbers in China hebben lange tijd de hoop gehad dat door de bevolkingsgroei de interne economie van China zo groot zou worden dat ze veel minder afhankelijk zouden zijn van de internationale handel. Dat gaat nu waarschijnlijk niet gebeuren.
petroldrinker zegt
-edit: probeer het eens vriendelijk te zeggen. –
porker zegt
I say Toyota you say Toyoda
doublechevron65 zegt
Waterstof is het antwoord van Toyota! Blijf zelf ook bij dit alternatief, EV is namelijk niet de oplossing. Porsche kijkt ook verder dan de elektro neus lang is…
steephh zegt
@doublechevron65
H2-ICE is een fantastisch alternatief voor de petrolhead, maar ábsoluut geen oplossing voor de dagelijkse ritjes van de 99% die gewoon goedkoop en veilig van A naar B wil. Engineering Explained heeft daar een mooie video over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=vJjKwSF9gT8
FCEV (waar Toyota al jaren lang aan werkt met als resultaat de Mirai en de Mirai ’21) is naar mijn idee een leuke EV voor hen die met laadstress zitten, maar combineert in wezen de slechte eigenschappen van een EV met de slechte eigenschappen van een brandstofmotor. Ook geen oplossing dus, men heeft een zielloze wagen gecrëeerd.
Michel-GR zegt
All good things come to an end. Thanks Toyoda voor mijn speeltje!
martijnev zegt
Het ophemelen van Toyoda/Toyota begrijp ik nog steeds niet. Toyota maakt zeker auto’s van goede bouwkwaliteit, is technisch innovatief, en biedt enkele leuke automodellen, maar in het algemeen zijn die laatste voor een selecte doelgroep met ruimere beurs. Het grote arsenaal aan modellen voor het gewone publiek en dus de massamarkt vind ik in het algemeen karakterloos en oersaai, vaak voorzien van een discutabel design, en waar bar weinig innovatiefs in terug te vinden is. Daar waar menig concurrent een aantrekkelijker en innovatiever aanbod heeft. Dus ja, jammer dat Toyoda als petrolhead en goed bestuurder aftreedt, maar niet omdat Toyota nou zulke bijzondere of aantrekkelijke (massamarkt) auto’s produceert.
bluebluered zegt
In NL misschien met ruimere beurs. Vergeet niet dat in België de GR86 bij 34000€ begint, absoluut koopje. Da’s minder dan een MX5.
petroldrinker zegt
-edit: probeer het eens zonder scheldwoorden ;-) –