Daar is ‘ie dan, de Aiways U6. Het tweede model van de elektrische autofabrikant uit China.
Ze blijven nog even in de hoogte hangen. Ook het tweede model van Aiways is een SUV geworden. Wel met een aflopende daklijn, geheel in trend met de auto’s van tegenwoordig. Net als de U5, staat de U6 op het MAS (More Adaptable Structure) platform van het merk. En ook deze elektrische auto komt naar Europa. Als je kijkt naar het uiterlijk van dit nieuwe model model moet ondergetekende meteen denken aan de Polestar 2.
De Aiways U5 is zo’n beetje de goedkoopste ruimste elektrische auto van het moment. Zijn directe concurrenten zijn iets kleiner en iets duurder. Met scherpe prijzen hoopt Aiways het hart van de consument te veroveren. Enkele kenmerken van de nieuwe Aiways U6 is zijn enorme panoramadak en ‘kenmerkende’ achterlichten. Dat laatste is een beetje flauw van het merk, want er is geen foto van de achterkant vrijgegeven. Spannend hoor. In het interieur valt een grote hendel bij de middenconsole op. Daarmee zet je de EV in z’n Drive. Het heeft wat weg van een vliegtuig.
Aiways U6 interieur
China is de eerste markt dat de U6 krijgt. Europa volgt later dit jaar. Prijzen en meer informatie over aandrijflijn is op dit moment niet bekendgemaakt. Alleen het uiterlijk en het interieur van de elektrische auto is nu, deels, vrijgegeven.
mashell zegt
Het is natuurlijk een samenraapsel van alles en nog wat. Maar het belang van kleur in het interieur dat hebben ze goed begrepen.
Honda NSX zegt
Dit ziet er toch heel wat beter uit dan die ID-rommel van VW. Als ze dit dan ook op het kwaliteitsniveau van een Japanner ge-engineerd en gemonteerd hebben, zie hier de winnaar van morgen !
mashell zegt
Ik vind de ID.4 juist een sterk ontwerp. Een moderne auto met goede proporties. Japanse engineering is niet meer wat het geweest is, kijk maar eens naar de elektrische wagens van Honda, Toyota, Mazda en Lexus. Allemaal een te kleine accu en te langzaam snel laden. Alleen Nissan doet het netjes maar die krijgen dan ook de instructies uit Frankrijk. De Koreanen verslaan de Japanners inmiddels en als ze niet snel verbeteren halen de Chinezen hen ook nog in.
kniesoor zegt
Van opzij bekeken zit er inderdaad een flink Polestar 2 luchtje aan. Enfin, vanwege de manier waarop er in de chinese cultuur tegen dit soort stylistisch ‘leenwerk’ aangekeken wordt, kan Geely de gelijkenis als een compliment beschouwen.
ghengiskhan zegt
Bij de merknaam ‘Always’ moet ik, als goed geïndoctrineerde consument, toch echt niet aan een auto denken. Maar wellicht hebben ze daar in China uit het doelgroeponderzoek (🤢) gehaald dat ze zich voornamelijk op vrouwen moeten richten. En dan vraag ik mij af of de stoelbekleding extra absorberend is…
ghengiskhan zegt
@ghengiskhan: oeps. Niet Always. Bril opzetten!
Jetlag zegt
@ghengiskhan: Goed dat je je grap even nader toelicht, want ik dacht aan dezelfde vorm van dyslexie te lijden en dacht dat je “vliegtuigen” bedoelde, als in Airways,
Heeft ook iets met vleugels te maken, maar mijn dyslexie-vorm plakt er rustig een letter tussen… 8-/
harrie zegt
Ik dacht inderdaad even dat de Polestar 2 nu ook in kleuren voor niet depressieve mensen verkijgbaar was.
mashell zegt
De Polestar 2 is er toch alleen maar in kleuren voor niet depressieve mensen. Depressieve mensen hebben baat bij vrolijke kleuren en die laten de Polestar 2 dus aan zich voorbij gaan. Want wat is dat is dat een treurige boel…
Edge zegt
Dat interieur ziet er gewoon heel netjes uit, maar dat exterieur…. aiaiai(ways). Zowel de U5 als deze U6 liggen niet lekker op het netvlies.
Jozo zegt
Van de zijkant een (soort van) Polestar 2.
‘Maar laten we de neus dan wel zelf ontwerpen!’
En daar ging het mis.
vacano zegt
Als de kwaliteit is zoals de rest uit China en er worden er véél van verkocht in Nederland is het misschien nog de moeite om een Chinees afval recyclagebedrijf te beginnen.
Het enige uit China dat er erg goed uitziet is de dochter van het Chinees Restaurant hier om de hoek.
O plaat zegt
Chinese rommel in tegenstelling tot kwalitatieve Europese merken zo als Volvo, MG, Mercedes-Benz, Lotus, Range Rover en Jaguar… bedoel je?
mashell zegt
Mercedes Benz is maar voor 15% in Chinese handen. JLR is gewoon Indiaas, de koloniën rulen het empire.
vacano zegt
Chinese investeerders aka aandeelhouders hebben of Made in China is niet hetzelfde!
O plaat zegt
Als ze op een chinese wagen van het merk Lynx een Volvo logo kleven en hem in zweden in één steken blijft het Chinese kwaliteit hoor.
Honda NSX zegt
Volvo en MG zijn gewoon Chinees hoor. Alles is bijna Chinees. Europa loopt steeds verder achter op veel fronten…..
potver7 zegt
Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het ding er een stuk beter geproportioneerd uit had gezien als ze ‘m een centimeter of 10 lager hadden gemaakt. Wielen een maatje kleiner, wielkasten drie maatjes kleiner, en dan kost het nog nauwelijks binnenruimte ook.
mashell zegt
Dan was er minder ruimte geweest voor de batterij onder de auto en had het een gewone ouwe lullen sedan geleken die niemand meer wil hebben in plaats van een cross over waarvoor de mensen in de rij staan.
duderuud zegt
Jammer dat ‘ie zich laat zien. Had van mij niet gehoeven hoor…wat een lelijk ding #verbanSUV’s
moveyourmind zegt
Die vliegtuigachtige ‘hendel’ vind ik wel heel gaaf dat ik hem heel graag zou willen hebben…
Alleen zo’n hendel dan. Met een Alfa 75 er omheen.
Esprit_de_Flandre zegt
Achterkant is wel vrijgegeven…
https://www.byri.net/2021/04/30/the-aiways-u6-will-land-in-europe-in-2021/