Nu klinkt het ineens wel heel serieus, want dat bedrijf heeft best wel wat verstand van vliegende objecten. Toch?
Sinds de eerste auto de weg opging, wordt er al gefantaseerd over een vliegende variant. Tot de dag van vandaag is uit die fantasie nog nooit een fatsoenlijk exemplaar voortgekomen, al wordt het wel geprobeerd. Maar Airbus zegt dat daar heel binnenkort verandering in gaat komen.
In de Amerikaanse tech-enclave Silicon Valley zit een bedrijfje, A3 genaamd, dat onder de vleugels (haha, vleugels) van moederbedrijf Airbus bezig is met de ontwikkeling van een vliegende auto, de Vahana. Het ding heeft nog het meest weg van een drone met 4 propellors die alle kanten uit kunnen bewegen en daardoor het starten en landen lekker makkelijk maakt. Ideaal om in te zetten als taxi om over de files heen te vliegen, denken ze in Frankrijk en Amerika. Afijn, laten we A3 zelf maar even aan het woord.
“Het vliegtuig dat wij bouwen heeft geen start- en landingsbaan nodig, is zelfvliegend en kan automatisch obstakels en andere vliegtuigen detecteren en vermijden. De Vahana is ontworpen om een persoon of een hoeveelheid vracht te vervoeren en moet het eerste passagiersvliegtuig worden dat zonder piloot mag vliegen, aldus het bedrijf .”
“Hee”, zie ik je denken “er staat dat dit ding zonder piloot mag vliegen”. Dat klopt. Zoals ik al zei, het apparaat lijkt niet alleen op een drone, het is er ook echt 1. Want hij wordt ontwikkeld om autonoom te vliegen. En dan wordt het ineens wél interessant. Volgens de projectmanager van de Vahana, Rodin Lyasoff moet er volgend jaar een full-size prototype klaar zijn en in 2020, over drie jaar en een beetje dus, moet er een functionerende drone-taxi zijn gebouwd. Het is de bedoeling dat het een volledig elektrisch aangedreven toestel wordt en daar zit hem ook net de kneep; de accu’s zijn nog niet genoeg ontwikkeld. Met andere woorden, ze zijn te zwaar en leveren te weinig stroom. Maar als dat is opgelost, staat niets het vliegtuig / de taxi nog in de weg.
Maar tot die tijd eerst nog een impressie. Graag gedaan!
branko zegt
Mogen we eerst even wennen aan autonoom rijden voordat dit allemaal komt?
peug206 zegt
@branko: dit liever gelijk. En dan verbieden om op de weg te komen, dan neem ik de gewone auto wel. Lekker rustig!
mrB zegt
@branko: autonoom vliegen is makkelijker dan autonoom rijden. Het is minder druk in de lucht en behalve links-rechts kun je ook onder-boven uitwijken. Dit project gaat zeer waarschijnlijk niks worden. Gegarandeerd veel te duur.
checkmate zegt
Ken dat ding ook rijden, ofwa ?
nvn1993 zegt
@checkmate: nee daar heb je een normale Mercedes voor. Dit is de Mercedes o der de dronea
dirkiii zegt
Helikopter toch?
oxymoron zegt
@dirkiii: VTOL is het toverwoord. Vertical Take-Off and Landing. Denk aan wijlen de Engelse Harrier straaljager, en tegenwoordig de JSF. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_V-22_Osprey
Enorm energievretende manier van starten en landen, dus elektrisch wordt het niets.
Esprit_de_Flandre zegt
@oxymoron: Veel kleine drones zijn toch ook VTOL, en die zijn wel elektrisch. Misschien is het wel doenbaar hoor, mits licht. Dat is het probleem met de Osprey en co, allemaal veel te zwaar…
Dutchdriftking zegt
Lijkt me best wel een gekke gewaarwording je eigen laten vliegen door zo’n kreng.
retsok zegt
Ziet er veilig uit met al die ‘blades’.
fmgarcia zegt
Meer wat voor Mercedes.
marinepower zegt
Ik hou het eerst maar bij mijn eigen Audi, A3!
Esprit_de_Flandre zegt
Voor hoeveel personen? Er lijkt op het eerste zich maar één plaats te zijn. Een beetje taxi heeft plaats voor vier…
seeq zegt
4 Propellers? Ik tel er 8 volgens mij