We weten dat airbags lifesavers zijn, maar we weten ook dat de explosieve ballonnetjes alles behalve garant staan voor een prettige ervaring. Gisteren was hierover een item in het consumentenprogramma Kassa.
Kort samengevat komt het er op neer dat een airbag vooral bij ernstige ongevallen duidelijke meerwaarde biedt. Echter bij lichte en gemiddelde ongevallen, loop je een verhoogd risico dat juist diezelfde airbag je verwond. Er zijn tal van gevallen bekend waarin de airbag zich ontpopt, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Bestuurders houden hier meer dan bij uitzondering botbreuken en brandwonden aan over.
De Britse trauma-arts Mark Chong heeft hier onderzoek naar gedaan. In 20 procent van de gevallen zijn de verwondingen die ontstaan bij een auto-ongeluk, het directe gevolg van het uitklappen van de airbag. De airbag is namelijk een kleine bom (en leuk speelgoed) die met een snelheid van 300 km/u tevoorschijn komt.
Doordat de airbag ontwikkeld is voor een man met een gemiddelde lengte, lopen mensen die hier niet aan voldoen extra risico. Denk aan grotere of kleinere personen, maar ook kinderen. Ook ouderen die over het algemeen dichter op het stuur zitten, lopen meer risico op verwondingen. Chong denkt dat met de gordel-airbag veel letsel aan polsen en gezicht kan worden voorkomen.
Naast het fysieke letsel speelt ook geestelijk letsel. Het rijdt niet comfortabel wanneer je continu in angst leeft dat bij een iets te diep kuiltje in de weg, airbag plots kan opduiken. Heb jij ervaring met al dan niet overijverige airbags?
Bekijk de Kassa uitzending HIERRR (vanaf 18:45 min)
Jochempie zegt
Houdt men die botbreuken en brandwonden ook niet wanneer er wel behoefte is aan airbags? Wellicht moet de relatieve snelheid waarmee een airbag wordt geactiveerd verhoogd worden. Ik weet nog wel dat ik in de handleiding van onze oude Ford Escort las dat de airbag af zou gaan bij een aanrijding harder dan 25 km/u. Lekker link!
aaaaaaaap zegt
Doe mij die 2 tussen die gordel maar
SuperChan zegt
Liever het risico om bij een kleine ongeval licht gewond te geraken door een airbag dan te sterven bij een zwaar ongeval omdat er geen airbag is.
aaaaaaaap zegt
Ik bedoel waar de gordel tussen zit
Stef_4 zegt
Een airbag kan bij een kuiltje in de weg niet afgaan..een airbag maakt gebruik van een voertuigvertraging..en de voertuigvertraging waarbij een airbag afgaat kan nooit worden bereikt met remmen(Ook geen sportwagen)
Jochempie zegt
@Stef_4: Niet waar, een airbag gaat al af voordat een voertuig vertraagt. Zo ging de airbag van de door mij eerder genoemde Ford Escort af bij een voorwerpafstand van 1 meter tot de voorbumper.
Citrofiel zegt
@Jochempie: Dus die Escort had al sensoren die vóór de auto uit keken, een voorlopen van de adaptieve cruise controle? Een voorwerp dat voor de auto langs waait kan dus de airbag activeren? Of voelt hij ook het materiaal en de richting van het voorwerp? :roll:
Ook ik heb geleerd dat airbags worden geactiveerd door vertragings- en druksensoren. :?
Jochempie zegt
@Citrofiel: Oké het lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar dat staat in m’n geheugen gegrift.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Denk dat je geheugen een beetje met je voeten speelt. Even bumperkleven en BAM! Een bok op je muil.
Zou natuurlijk wel een goed middel zijn tegen bumperkleven dan…
Captain zegt
@Jochempie:
volgens wat ik geleerd heb is dat zoals citrofiel zegt met sensoren, met name een stalen bolletje dat met een magneet op zijn plaats gehouden wordt. Door een fikse vertraging zoals een botsing kan het magneet het bolletje niet meer vasthouden waardoor het bolletje een elektrisch contact maakt die de airbag aanstuurt. Dus dat zou niet kunnen op voorhand gebeuren. En ik vermoed niet dat een escort de pionier is in dit soort dingen :)
Captain zegt
@Captain:
met dat laatste bedoel ik gewoon dat ford er waarschijnlijk geen radar’s of andere afstandssensoren inbouwd ;)
Jochempie zegt
@Captain: Nee ik ook niet, achteraf gezien lijkt de technologie voor een proximitysensor me iets te ambitieus voor een Escort.
xilver zegt
Dat gaat erover… met zo’n gewelf rondlopen…
dbonline zegt
Ik kan er van meespreken. Toen ik met een renault Kangoo tegen een boom knalde, had ik het stuur naar links gedraaid vast. Toen de airbag ontplofte, waren de “uitlaten” van de ontploffing niet meer naar beneden gericht, maar op mijn rechterarm, waarop de verbrandde gassen twee brandwonden achterlieten. Ze zijn zo goed als volledig genezen, maar toch zie je nog een licht pigmentverschil in de zomer.
Jansen zegt
@dbonline: en dat probleem heb je dus niet met een stuur met vaste kern.
Esprit_de_Flandre zegt
@dbonline: Moraal: altijd recht vooruit tegen bomen rijden…
huupe zegt
Is toch gewoon instelbaar voor de fabrikant?
p.s. dips Inge
huupe zegt
trouwens waarom niet werken met een 2-delige airbag uit het stuur dan worden je armen niet naar buiten gedrukt. een helft onder en een helft boven.
betonstaal zegt
mijn hi-jet heeft niet eens een kreukelzone.
laurensje zegt
Kassa vooral voor de Vara (dacht ik).
HDM zegt
Ik heb een beetje het idee van, waarom zeiken ze er zo erg over. Oldtimers hebben helemaal geen airbags, en massieve constructies voor bijvoorbeeld bumpers en interieurdelen… Dat was nou eenmaal zo in die auto’s, maar je kiest er toch voor om ze te rijden.
Zoals ze zeggen, airbags zijn continu in ontwikkeling dus je kan gewoon niet verwachten dat het gelijk de eerste keer perfect uitontwikkeld is. Bovendien is het volgens mij redelijk afhankelijk van welke auto je rijdt, ik kan nog herinneren dat bij Fifth Gear ze een Corsa of zo in een grindberg reden om te tonen dat de airbag niet onnodig afgaat, dat is toch wat anders dan dat kind dat toen tegen het stoepje reed en door die airbag niet meer durft te rijden…
HDM zegt
Overigens is lezen en kijken blijkbaar moeilijk, het is RADAR en niet Kassa, dat zijn twee verschillende programma’s.
fastpuk zegt
Wat nou consumentenprogramma Kassa, het was toch in Radar hoor! Altans daar heb ik het gezien.
Tommy2 zegt
Zeikers, heb je iets aan boord wat je leven kan redden gaan ze zeiken dat hij je licht kan verwonden. En een botbreuk overhouden aan een aanvaring met een airbag, das best knap trouwens! :D
Esprit_de_Flandre zegt
@Tommy2: Niet persee door de aanvaring met de airbag, maar als je arm door de airbag weg wordt gekatapulteerd, tegen het dak bvb, zou je wel eens je hand/pols kunnen breken.
autoblogamateur zegt
Volgens mij heeft de airbag te maken met een chemische reactie en wordt deze aangestuurd door druksensoren… ’t Lijkt me sterk dat dat ‘balletje op magneet’systeem nog wordt.gebruikt…
kingkay zegt
Hehe, klopt wel. Ben zo een paar jaar geleden met een 206 tegen iets van een 80km/u in de vangrail geknald en had geen schrammetje. Wel een paar gekneusde ribben omwille van die kut-airbag. Maar goed, da’s op zich natuurlijk maar een klein ongemak voor zo’n lifesaver. Die twee airbags onder de gordel zijn overigens ook wel de moeite :)
MichaelvdBroek zegt
haha die chick van die foto heeft geen gordel nodig ;)
opgooier zegt
Dat filmpje blijft mooi, die gast knalt bijna voor het plafond heen :D.
Esprit_de_Flandre zegt
“Doordat de airbag ontwikkeld is voor een man met een gemiddelde lengte, lopen mensen die hier niet aan voldoen extra risico.”
Daar wordt tegenwoordig ook een mouw aangepast hé. Er is al een tijdje een systeem (Volvo of Renault, weet niet juist meer), die, bij een ongeval in een fractie van een seconde de zetel en hoofdsteun goed zet, de gordel aanspant, enz… In een 2.0 versie mag je dus ook verwachten dat dat systeem gaat rekening houden met je grootte, gewicht, enz…
E34M5Touring zegt
@Esprit_de_Flandre: Mercedes in de vorige S klasse had dat ook nieuwe ook volgens mij dat systeem positioneert de stoel en hoofdsteun etc in de optimale stand zodat de airbags het beste effect hebben
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Gordelspanners zijn nu niets nieuws hé, die vieren binnenkort toch ook al hun 30e verjaardag als ik me niet vergis.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Gordelspanners zijn meestal passief, in die zin dat ze gewoon blokkeren bij een snelle voorwaartse beweging. Die dingen die ik bedoel trekken je echt achteruit in je stoel, zodat te dicht zitten geëlimineerd wordt.
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Die ik bedoel ook, zit een cillindertje met dynamiet in aan vast. Vlak voordat de airbag afgaat trekt dat je stevig in je stoel.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Maar dat bestaat toch nog geen 30 jaar?
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gordelspanner
Wikipedia to the rescue!
Ik wist dat het ergens in m’n cursus scheikunde ooit vermeld is geweest. Dus ja toch wel 30 jaar he.
1e waren met Natrium-azide een interessante stof ware het niet dat die best wel giftig is en stinkt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Klets! Mooi op mijn plaats gezet. :P
tweetyv6 zegt
Heb de uitzending gezien.
Wat een kul allemaal. Een airbag kan alleen kwaad als je te dicht erop zit of je gordel niet draagt. 25cm afstand is voldoende (met gordel om)
En dat een airbag spontaan afgaat als je door een kuiltje rijdt is al helemaal bullshit.
Wat niet ter sprake kwam is dat hij het (waarschijnlijk) over amerikaanse airbags heeft die ook moeten werken als de gordels niet gedragen worden. Die zijn veel volumineuzer.
In de rest van de wereld hebben we SRS Airbags -> SRS Supplement Restraint System dus een airbag is een aanvulling op het gordelsysteem.
Knap staaltje bangmakerij van Kassa
En ja, ik heb ervaring met airbags. Heb bij Autoliv gewerkt, producent van o.a. gordelsystemen en airbags.
Ben daar vanuit mijn kwaliteitsfunctie betrokken geweest bij zowel ontwikkeling als ook onderzoek naar incidenten met airbags.
tweetyv6 zegt
@ jochempie
De airbag wordt zeer wel getriggerd door een of meerdere vertragingssensoren. Verder wordt nog de voertuigsnelheid gecheckt, wat het ABS doet, stand van het gaspedaal, mogelijke rotatie om y- en z-as, sensoren in de stoel etc.
Primaire trigger is echter een vertragingssensor. Zodra deze een abnormale (niet door het voertuigeigen remsysteem haalbare) vertraging waarneemt worden vliegensvlug de andere parameters gecontroleerd om vervolgens al dan niet de airbag te ontplooien
tweetyv6 zegt
@ Esprit de Flandre
Wat jij bedoelt is een systeem van Autoliv.
De stoel wordt rechter gezet en de hoofdsteun komt een stuk naar voren.
De stoel wordt rechter gezet om het zgn submarining tegen te gaan (onder de gordel doorschuiven)
De hoofdsteun wordt richtin het hoofd geplaats om het hoofd eerder op te vangen en zo nekletsel (whiplash) te voorkomen door overstrekking van de nek (bij een aanrijding van achteren)
Gordelspanners zijn idd al redelijk oud. Eerst mechanisch, daarna pyrotechnisch (samen met airbag)
tweetyv6 zegt
@ Esprit de Flandre gordelspanners zijn actief. Op het moment van de aanrijding wordt de gordel gespannen of door ’terugdraaien’ van de rolautomaat of door het terugtrekken van het gordelslot.
Bonnoh zegt
haha 20:15 t/m 20:26 dat is een middelbare school in mijn dorp :D
savipe zegt
denk dat de foto geshopt is die gordel net onder de borsten, dat klopt toch niet?
vwally zegt
@savipe: nu je het zegt! een gordel loopt nooit zo strak langs het lichaam. scherp hoor ;)