Alles wat je moet en wilt weten van airbags. We behandelen het hier, op Autoblog!
Bijna elke auto heeft ze wel: airbags. We hopen er nooit mee te maken te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Integendeel. Tegenwoordig zijn er werkelijk overal airbags. In principe kun je een auto kopen en er jaren mee rijden zonder dat je ervan op de hoogte bent. En toch gaan we je vandaag alles wat je moeten weten over de plofzakken vertellen.
Voordat we verder gaan heel even kort de uitleg over een airbag. Want wat is het eigenlijk? Vrij vertaald betekent het ‘luchtzak’ en dat klopt helemaal. Het idee erachter is simpel. Als de sensoren in een auto een zware aanrijding registreren, wordt de airbag in werking gesteld. In een paar milliseconden wordt een luchtzak opgeblazen. Deze vangt dan een gedeelte van de klap op van het lichaam. Direct loopt de lucht er ook weer uit, zodat je niet knel komt te zitten.
Geschiedenis van de Airbag
De plofzakken zoals wij ze kennen werden in principe uitgevonden in de jaren ’50 door John Hetrick. We zeggen even ‘in principe’, want enkele maanden later vond Walter Linderer óók een soortgelijk product uit zonder dat hij er notie van had. Pas in de jaren ’70 zagen we ze voor het eerst toegepast worden, veelal in Amerikaanse auto’s.
In 1981 kon men Europa ook genieten van de airbag. Het was een (prijzige) optie op de Mercedes-Benz S-Klasse (W126). De eerste auto met standaard een bestuurders- en passagiersairbag was de Porsche 944 in 1987. De 944-duurtester van Jaapiyo heeft er overigens geen enkele, opmerkelijk genoeg. In de jaren ’90 werd de veiligheidsfeature gelukkig gemeengoed bij veel auto’s.
Zijn er veel verschillende airbags?
Ja. Ooit was het vrij simpel. Er was alleen eentje voor de bestuurder. Later kwamen daar een airbag voor de voorpassagier bij. Volvo was de eerste met een airbag voor een zijdelingse aanrijding. Deze noemde Volvo de ‘SIPS-bags’. SIPS stond voor Side Impact Protection System en de SIPS-bags maakte het geheel af.
Later kwamen er meer airbags. Denk aan zijairbags achter en ‘window-bags’. De Toyota Avensis in 2003 was de eerste auto met een knie-airbag waarmee het totaal op 9 uitkwam. Tegenwoordig zijn er zelfs gordels met airbags erin.
Gaan alle airbags af bij een crash?
Nee. In sommige gevallen duurt het nog vrij lang voordat de airbags uberhaupt afgaan. Het vervangen is namlijk heel erg prijzig. Bij merkdealers al helemaal. Gelukkig zijn er airbag-specialisten, maar ook dan is het zeker niet goedkoop. Bij een aanrijding detecteert de auto waar precies de airbag eruit moet komen.
Airbaglampjes die branden: is dat een probleem?
Heel kort geantwoord: ja, dat is een probleem. Het wil echter niet zeggen dat het een onoverkomelijke issue is. Als er een airbaglampje brandt bij een Marktplaats occasion, functioneert deze niet zoals het hoort. Bij de meeste auto’s brandt alleen het lampje, en kun je niet precies zien WELKE airbag niet functioneert. Dit wil overigens niet zeggen dat de airbag defect is. Het kan ook zijn dat de sensor vuil is of er een stekkertje loszit. Echter, als je met een brandend airbaglampje heel erg hard crasht, kan het betekenen dat een of meerdere luchtzakken niet werken.
Is het toegestaan om met een brandend airbaglampje te branden?
Ja. Ondanks dat we adviseren de auto na te laten kijken, is het niet verboden.
Is een brandend airbaglampje een APK afkeurpunt?
Nee, gek genoeg niet. Ook hierbij geldt: laat de airbag controleren door de garage. Bij de APK keuring wordt er wél melding gemaakt en dringend geadviseerd om het te fixen.
Is een defect airbaglampje een APK afkeurpunt?
Ja! Dat dan weer wel! Als je de auto op contact zet, gaan alle lampjes aan in het instrumentarium, zodat je kunt zien welke lampjes het allemaal doen. Als alles in orde is, gaan de lampjes uit. Maar een lampje dat überhaupt niet werkt is keiharde afkeur.
Kun je een airbag laten vervangen?
Ja, dat is mogelijk. Je kan ‘m eventueel vervangen. Dit kan als deze al tot ontploffing is gekomen of je ander meubilair in de auto krijgt. Bij sommige aanrijdingen valt de schade erg mee, maar is de airbag zekerheidshalve toch afgegaan. Soms zelfs door slecht wegdek. In zo’n situatie kon het lonend zijn dat de luchtzak in kwestie vervangen wordt.
Heeft een airbag onderhoud nodig?
Nee, in principe niet. Wel gecontroleerd worden of alles werkt (en dan brandt er dus geen lampje).
Hoe zit het met airbags en kinderzitjes?
Dat is geen goede combinatie. De airbags knalt tegen het zitje aan dat daardoor tegen de stoel klemt. Dit kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Je kunt beter het kinderzitje op de achterbank monteren. In sommige auto’s is het mogelijk om de passagiersairbag uit te schakelen. Andere (veelal modernere) auto’s hebben sensoren die detectoren wanneer er een zitje is gemonteerd waardoor de plofzakken automatisch wordt uitgeschakeld. Ander dingetje: er zijn zelfs kinderzitjes met, jawel, airbags. Echt waar.
Wat als er een ander stuur op komt, is de airbag dan anders? En werkt het dan ook?
Dat hebben wij meegemaakt met onze BMW 325d duurtester. Het is vrij simpel, ja, maar niet zomaar. Soms is de airbag (licht) afwijkend in een ander type wiel. Hierbij is het noodzakelijk dat je een nieuwe airbag monteert (of het stuur met airbag en al koopt). Dan de vervolgvraag: werkt het dan ook? Nee, in principe niet. Grote kans dat het lampje eerst nog brandt. De nieuwe module dient even gecodeerd te worden. De computer van de auto moet even ‘leren’ met welke airbag hij van doen heeft.
DeWitteCondor zegt
Prachtig dat een defect airbaglampje een APK afkeur is, maar een brandend lampje omdat er iets met de airbag is niet. Die APK keuring is echt lachwekkend.
alassad zegt
@DeWitteCondor: hmm ja en nee. Je kan het denk ik alleen APK afkeur maken op het moment dat je het verplicht stelt dat elke auto airbags MOET hebben. Daarnaast schijn je er ook niet uit duidelijk te kunnen maken om welke airbag zoiets gaat, wat het natuurlijk nog lastiger maakt.
Richmond zegt
@DeWitteCondor: versleten remmen is ook geen afkeur zolang de remmen test goed is.
mustang750supersnake zegt
@benja01: ligt eraan tot hoever…. ijzer op ijzer is afkeur…..
danmar zegt
Leuk artikel!
Was ook nog wel leuk geweest om die Mazda commercial te noemen waarin de bestuurder op een boom o.i.d. inrijdt net zolang de airbag afgaat en hij er lekker met zijn hoofd op kan liggen om te slapen. Anno 2021 zijn we daar veel te gevoelig voor en zullen hele volksstammen zich serieus er niet gerespecteerd door voelen.
Ook noemenswaardig, vind althans ik, was dat er hele generaties auto’s zijn geleverd met ontzettend lelijke sturen omdat ze die eerst niet in een klein stuurtje kregen. En soms moest je je dashboardkastje opofferen voor een bijrijdersairbag.
vaakbenjetebang zegt
@danmar: Volgens mij is mijn Mercedes S124 er zo eentje. Geen dashboardkastje, wel een plofzak.
crashingduke zegt
@danmar: Jaguar XJ40 en de eerste X300’s.
danmar zegt
yikes!
http://i590.photobucket.com/albums/ss344/d-j-b/P1030945.jpg
crashingduke zegt
@danmar: Ik heb overigens een zwak voor die sturen.
potver7 zegt
Interessant artikel, dank weer :)
Maar hoe zit ’t nou met open daken? Ik kan me herinneren dat sommige fabrikanten in het begin (of misschien nog wel, geen idee eigenlijk) afraadden om aftermarket open daken te monteren, omdat dat van invloed kon zijn op de werking van de airbags. Geen idee of dat ook zo is, of dat het vooral een manier was om meer af-fabriek-schuifdaken te verkopen… Op zich heeft een airbag minder tegendruk als een dak open staat, dus dat het wat uitmaakt geloof ik wel. Maar dat is ook zo als je een raam open doet.
vaakbenjetebang zegt
@potver7: In het begin was het natuurlijk allemaal nogal nieuw en spannend, dus namen de fabrikanten daar het zekere voor het onzekere. In principe maakt het allemaal geen donder uit: die zak komt echt wel naar buiten op het moment suprême. En dat gaat met zo veel geweld dat de omgevingsluchtdruk er echt geen invloed op heeft. Schuifdaken, ramen open, net een forse wind gelaten? No problem.
mustang750supersnake zegt
@vaakbenjetebang: zou ene zijn , als je hebt geruft en je airbag gaat niet af🤣🤣🤣🤣 hoe ga je dan achter de oorzaak komen……
dufornee zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MarcoM zegt
Ik heb ooit een artikel in de Duitse Autobild gelezen waarbij men 1 van de eerste Mercedessen met airbags kocht van iemand die daar een nieuwe Mercedes voor terugkreeg, bewuste Benz werd getest of deze na 25 jaar zijn werk nog deed, en jawel, met vlag en wimpel.
Houthakker zegt
@marcomanta: klopt inderdaad! Stond ook in de nederlandse autoweek destijds.
560pk zegt
@marcomanta: bij mijn E34 BMW stond nog in het instructieboekje dat je na 10 jaar de airbag door de dealer moest laten deactiveren
MarcoM zegt
@560pk: reed je dan verder zonder airbag?
mustang750supersnake zegt
@560pk: nice…..kijk das nou goed voor je klanten zorgen!🤣
wildbeest zegt
Bij de 944 is van jaapiyo is ie er natuurlijk een keer uitgeklapt in de jaren 90
g60gti zegt
Niet helemaal waar een airbag lampje is een reparatie advies punt (RA1) bij auto’s na 1 januari 2018 is dit zeker wel een afkeur punt daarvoor niet.
mustang750supersnake zegt
@g60gti: zat al te denken…..nieuwe regels zeggen ‘ er mogen GEEN lampjes op het dashboard blijven branden’……
vaakbenjetebang zegt
Wat ook wel belangrijk is, althans, voor het principe: het is allemaal zodanig uitgekiend dat de inzittende met zijn gezicht in de zak valt als deze net begint leeg te lopen, en niet als deze nog aan het ontvouwen is. Want als dat laatste gebeurt, krijg je effectief een klap in je gezicht waar de honden geen brood van lusten.
pivavar zegt
Airbags gaan laat af want vervangen is duur, zeker bij een merkdealer……. Nooit geweten. Een dooie is goedkoper of zo? Of een airbag gaat niet af omdat het niet nodig is, misschien? Omdat er toch niemand op de stoel zit? Omdat de gordel het werk alleen aan zou moeten kunnen? En een defecte gordelhouder zorgt ook voor een brandend lampje, kost echt niet veel.
polpol33 zegt
@pivavar: De dealer rekent inderdaad vaak forse prijzen. Ik heb pas de gordelspanner laten vervangen door http://www.airbagbank.eu/.
Super vriendelijk, snel en heel scherpe prijs. Niet mijn bedrijf maar ik raad ze zeker aan ipv de dealer.
pivavar zegt
Wat kost het dan bij de dealer?
boomhauwer zegt
De meeste airbags moeten vervangen worden na 15 jaar. In de praktijk doet niemand dat maar het mag wel in het artikel staan.
HelldogBE zegt
De nieuwe voetgangerveilige wagens hebben een mechaniek waarbij met springstof de sloten aan de kant van de voorruit worden geopend, waarna gasveren de motorkap omhoog duwen. Die dingen worden blijkbaar gekeurd bij de Duitse TUV en gaan maar 5j mee. Gelukkig voor een 25 à 50€ te vervangen.
De Volvo V40 (laatste model, de hatchback die nog maar kort uit productie is) had overigens ook een airbag onder de motorkap ter hoogte van de ruitenwisserbak om ‘m voetgangervriendelijk(er) te maken!
mondial zegt
Ik sta er soms van te kijken dat men met de voeten op het dashboard ligt. Levensgevaarlijk bij een aanrijding.
mondial zegt
@mondial: legt, ofc. Nare autocorrect
evdw zegt
@willeme: Leuk artikel maar ik mis toch wel wat technische informatie over wanneer en waardoor een airbag nu precies afgaat.
De sensor registreert een aanrijding, ja klopt vast wel maar hoe dan precies?
Is het de remvertraging van een botsing wat de sensor registreert? En zo ja bij hoeveel G is dat dan? Of zit er echt een sensor in of achter de bumper die afgaat zodra deze geraakt wordt?
povel zegt
@evdw: Het zou niet fijn zijn als hij afgaat als de bumper geraakt wordt.;) https://youtu.be/u2zgr_Gg11U
Davion zegt
Er zit bij de meeste moderne auto’s een G-sensor onder de bestuurdersstoel. En die detecteert hoeveel G er is, en bij een aanrijding zal de airbag-module een keuze maken of het nodig is dat deze uitkomen.
Het kan zeer goed mogelijk zijn dat je een lichte aanrijding tegen laat ons zeggen 30-40 Km/h hebt en dat er geen enkele airbag uitkomt :)
evdw zegt
@Davion: Dat lijkt mij dan ook prima, bij die snelheid is je gordel voldoende denk ik.
In theorie kan je dus ook heel hard remmen en dan gaat je airbag af, in theorie. ;)
Davion zegt
Ik denk dat bij remmen er wel een verandering van G is (vertraging), maar bij een botsing is er een echte piek, de Airbag module zal het verschil wel kennen en zal normaal bij noodrem geen airbag uit laten komen :) (Tenzij je een noodstop maakt en alsnog met een hoge snelheid ergens tegenaan botst, dan weer wel :))
vaakbenjetebang zegt
@evdw: Nee, ook niet in theorie. Om de crash-ECU zo ver te krijgen dat hij wil gaan nadenken of er misschien een airbag geactiveerd moet worden, zul je hem een significant ernstigere vertraging moeten laten zien dan die anderhalve G die je misschien op een goede dag kunt remmen. Een crash-ECU heeft namelijk een input nodig waarbij de G-waarde hoog genoeg is èn lang genoeg duurt. Wat er in een crash-ECU gebeurt is het volgende (ik versimpel het wat): Er wordt een vertraging gemeten. Deze heeft een verloop in de tijd en een richting. De richting (in combinatie met eventuele stoelsensoren die vaststellen of er iemand op een stoel zit) bepaalt welke airbags eventueel geactiveerd moeten worden. Het verloop in de tijd (de zogenaamde crash pulse) bepaalt of ze ook geactiveerd worden, op welk punt in de tijd dat gebeurt en (in het geval van multi stage airbags) welke stage(s) geactiveerd moeten worden. Het verloop in de tijd is belangrijk, je neemt namelijk (wederom een versimpeling) als het ware de integraal van de vertraging over de tijd om te bepalen of de gemeten vertraging daadwerkelijk een crash is of iemand die domweg met een moker op de crash-ECU slaat. In dat laatste scenario is de G-piek weliswaar enorm, maar die is zo scherp/steil en duurt zo kort dat de ECU prima kan uitrekenen dat dit géén crash is en dat de airbags lekker in hun holletje kunnen blijven.
dennise zegt
@vaakbenjetebang: bedankt voor deze toelichting, zeer verhelderend!
ricksmits zegt
precies wat hier beschreven staat. bijna dagelijkse discussie hier met klanten dat wanneer een auto flinke zichtbare schade heb de airbags niet afgegaan zijn, terwijl bij sommige ogenschijnlijk kleine tikken ze wel af gaan. de reden is simpel, hoe meer er kapot gegaan is aan de auto, hoe meer energie geabsorbeerd is die niet op de inzittende terecht komt.. de vertraging was niet afdoende en de airbag zou wss meer schade toebrengen aan de persoon als helpen.
andersom, een ogenschijnlijk kleine schade met een bumpertje/koplamp, waarbij de auto precies op het blok/langsdrager de klap aangegaan is > weinig kreukelzone, veel vertraging, plof.
petroldrinker zegt
Airbags, die dingen in autos die het in mijn ervaring nooit doen….
povel zegt
Gaan die plotzakken mij wat vertellen dan ? Bedoel he wat je moet weten over de plofzak ?
bpc zegt
Als je ooit een zetel deur of stuur demonteert ook hierom altijd batterij even afkoppelen, als je geen draden doorknipt maar de aansluiting gebruikt zal die normaal nooit afgaan , maar het lampje gaat wel branden ervan.
Nog een leuk feitje over airbags, Amerikanen hebben er grotere omdat ze statistisch minder vaak hun gordel dragen!