Dat niet alleen, de 911 van Aimé Leon Dore is door Porsche zélf onder handen genomen!
Tuning en modificaties kunnen wel degelijk wat toevoegen aan een auto. Vaak gaat men ervan uit dat een fabrikant dit zelf het beste weet. Dit klopt niet helemaal, een fabrikant moet natuurlijk ook rekening houden met kosten. Neem zoiets als een schokdemper: aftermarket is er véél beter spul verkrijgbaar bij firma’s als Bilstein, Öhlins en AST. Maar een fabrikant kan niet van alles het beste kiezen.
Aimé Leon Dore
Niet iedereen waardeert de veranderingen c.q. verbeteringen en de prijs wordt er onevenredig hoog van. Het mooiste is als er wel veel onderdelen met zorg zijn aangepast, maar dat je echt even drie keer moet kijken wat de verschillen precies zijn. Dat is wat ons opviel bij deze Aimé Leon Dore Porsche 911 van de 964-generatie. Mocht je denken: “Is Aimé Leon Dore nóg een nieuwe Porsche restomodder?” kunnen wij dat niet bevestigend beantwoorden.
Modemerk
Aimé Leon Dore is een modemerk uit New York. De Porsche die je op de foto’s ziet is van de eigenaar van het merk: Teddy Santis. Nu komt het vaker voor dat er Porsches onder handen worden genomen. Dat is niet nieuw. Verre van zelfs. Wat er wél bijzonder aan is: Santis liet het door Porsche zélf doen! Naar het schijnt hebben Teddy Santis en Porsche er maanden over gedaan.
Zandbeige
De auto heet vanaf nu af aan dan ook ‘Aimé Leon Dore 964 Porsche Carrera 4’. Voor de bekleding nam Santis zelf wat mee. Gezien hij bij Aimé Leon Dore de beschikking heeft over mooie stoffen, kon hij de bekleding regelen. Het dashboard is een in soort warme tint zandbeige uitgevoerd.
Recaro
Je zit overal ietwat ‘dikkig’ leder (fraai!) en mooie stoffen. De mooiste stof is op de stoelen te vinden. Het rijtjesmotief staat geweldig in de semi-klassieke recaro sportstoelen. Uiteraard is er ook een mattenset aanwezig, uiteraard met Aimé Leon Dore-logo. We hadden niet anders verwacht.
Uiterlijke wijzigingen
Qua uiterlijke wijzigingen lijkt de Porsche van Aimé Leon Dore helemaal standaard. Dat is echter niet het geval. De velgen zijn afkomstig van een latere 993-generatie van de 911. De kleur is geen Porsche tint, maar heeft de zelfde kleur als de Aimé Leon Dore winkel in Manhattan.
Ducktail
Aan de achterzijde valt de ducktail-spoiler op. Waarschijnlijk een van de fraaiste spoilers die mogelijk is op een 911. Ook op de 964 staat het uitstekend. De spoiler is een hommage aan de Carrera RS 2.7 uit 1973. Op de voorschermen zien we een rode ‘Pegasus’-afbeelding, een hoedtik naar de race-Porsches van weleer. Op de klassiek aandoende grille is er een unieke badge voor deze unieke Porsche.
Porsche Classic
De Porsche 964 is verder door Porsche Classic weer helemaal naar nieuwstaat gebracht. Elk onderdeel dat niet meer binnen de tolerantie viel, werd vervangen door een nieuw én origineel onderdeel. Wat het hele geintje gekost heeft, is niet bekend gemaakt.
olivier420 zegt
Omnomnom wat lekker. Begin er spontaan van te kwijlen
fromtheg zegt
Ooit had Autoblog een eigen Aimé.
mark997gt3 zegt
@fromtheg: idd. Was een heerlijke
meid. Wat is er van haar gekomen?
Robert zegt
@mark997gt3: https://m.facebook.com/aimee.devries.5
moveyourmind zegt
Heerlijk!
Geweldig wat Porsche Classic doet. Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon een slimme zet om van de klassiekers van hun eigen merk een verdienmodel te maken.
Maar ze leveren wel fantastisch werk af, ze brengen klassiekers terug in een staat waar je u tegen zegt zonder dat het originele karakter en de charme van een klassieker verloren gaat.
sanderz28 zegt
Schitterend!!
lekkerlinksrijden zegt
Stoelen zijn briljant
emping zegt
Een Amerikaan met smaak. Erg strak!
grabtourismo zegt
Pakt een handdoek en veegt zijn kwijl op… man man man wat een pakket!
Robert zegt
Moderne velgen onder een klassieker, dit is slechts een van die zeldzame keren dat het werkt. En dan nog dat interieur: wow…
Prachtig en stijlvol, zo heurt het!
mashell zegt
Hoezo moderne velgen, volgens mij werden deze velgen gewoon nieuw op de 964 geleverd.
b088y zegt
@mashell: zijn cup velgen van de 993. De 964 is ook met cupvelgen geleverd (latere versies) maar die zijn wat massiever. Deze 964 is een vroege versie, dat zie je aan de spiegeltjes (latere versie zijn ze ronder).
ricardo964 zegt
@b088y: maar hij heeft wel het airbag stuur dat in NL alleen zat in het “facelift” model met de druppelvormige spiegels.
Zeker door de Amerikaanse regels?
competition102 zegt
Pffff, kwijl kwijl. Als je toch zou mogen kiezen tussen een nieuwe 992 of deze. Ik zou mooi deze kiezen.
917 Porsche + Audi zegt
EENS .
stephane8200 zegt
Heel mooi! Ook fijn dat de foto’s in de app er weer zichtbaar genoeg uit zien.
cazzo046 zegt
Echt heel bijzonder vind ik het niet. Wel fraai, maar kleuren combi ook niet echt mijn smaak. Ligt er ook een dikke 4.0 in of is hij motorisch standaard gebleven?
mashell zegt
Ik zeg het maar gewoon hardop: de 964 is het hoogtepunt van de 911 historie!
Boomer zegt
Mooie auto. Hoewel ik de 964 de minste vind in de 911 range (ja lager dan de 9960 vind ik dit een zeer fraaie verschijning. Persoonlijk zou ik die pegasus er af laten, voegt niets toe, doet eerder afbreuk aan het chique thema in mijn optiek.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Ik had er alleen een drie-spaakstuurtje in gezet om de boel af te maken. Deze lompe hoepel doet net afbreuk. Verder natuurlijk heel erg fijn!