Nee toch…toch niet tijdens EV-week? Gelukkig werkt Tesla al aan een ‘oplossing’.
Kwaliteitspublicatie 24/7 Wallstreet heeft een lijstje opgesteld van de 25 auto’s die het duurst zijn om te verzekeren in de US of A. In het lijstje staan enkele auto’s die je in deze lijst zou verwachten, zoals de Ford Mustang en de Dodge Challenger. Veel vermogen in combinatie met dudebro’s achter het stuur is nou eenmaal geen puike combinatie als het gaat om ongelukken voorkomen. Helemaal bovenaan het lijstje prijkt echter de Tesla Model S. Er is dus nog maar weinig veranderd ten opzichte van vorig jaar.
Destijds raakte Tesla nog in een fittie verzeild met verzekeringsmaatschappij AAA, die pardoes de premies voor Tesla-rijders verhoogde met dertig procent. Ook enkele andere verzekeraars verhoogden hun premies voor Tesla’s, vanwege de ‘abnormaal hoge frequentie van schadeclaims‘. Ruzieën met dergelijke molochen heeft echter niet zoveel zin, dus kiest Tesla inmiddels voor een (mogelijk) productievere aanpak. Ze gaan gewoon hun eigen verzekeringsmaatschappij oprichten!
Tesla is in Hong Kong en Australië al enige tijd bezig met het uitrollen van hun eigen verzekeringen voor Tesla’s en claimt dat de meeste klanten in die markten al opteren voor de service. Op de thuismarkt werkt Tesla samen met partners onder de naam InsureMyTesla om klanten niet door de neus te laten betalen om hun EV te verzekeren. Dit initiatief krijgt later dit jaar meer smoel dankzij Tesla’s nieuwe aanwinst Alex Tsjetsjenië Tsetsenekos, een voormalig bons van verzekeraar Liberty Mutual. Het beoogde doel is het bouwen van een Customer Centric Insurance Company for Tesla:
The evolution of the customer experience is accelerating through the advent of new products, partners, and services. As an auto manufacturer, Tesla recognizes that delivering a truly digital insurance customer experience is critical to the ‘Tesla experience’ moving forward. I’m excited to share our four key areas of focus to make this happen and discuss synergies between insurance and utilities.
Synergieën en een stukje kernpunten et cetera. Sorry ik haakte even af. Enfin, puik plan van Tesla om dit zo aan te pakken, of is dit een noodgreep waarmee ze zich alleen maar een berg problemen op de hals halen? (via electrek.co)
lincoln zegt
ding is dan ook sneller op een legale snelheid dan al die handtasjes bij elkaar ..
aalt zegt
Hier in België overwogen een 2e hands Tesla Model S aan te schaffen in plaats van mijn Subaru…. Na wat onderzoek bleek het verschil in de premie ‘slechts’ € 6500,- per jaar te zijn voor een Model S van 2014…. tegenover een nieuwe auto… ongeveer € 700,- per maand voor WA + met 10 schade vrije jaren tegenover een kleine € 150 per maand all risk voor de Subaru met extra coverage….. Ja België is duurder in verzekeringen maar € 700,- per maand enkel aan verzekering… nee dank u.
djim zegt
@aalt: ik betaal 1900 per jaar voor een P85, omnium, in België. Blijf weg bij grote verzekeraars die naar vermogen kijken om de premie te bepalen. Via Tesla club be kan je trouwens nóg betere rates krijgen.
aalt zegt
@djim: Dat klinkt beter :) beetje vergelijkbaar wat ik nu voor mijn ‘18 Impreza betaal. Ook niet via de ‘grote jongens’.. Leuk ook te horen dat via de Tesla Owners Club er alternatieven/kortingen beschikbaar zijn ;)
wildewesten zegt
@aalt: baal je nu?
dromedaris zegt
@wildewesten: wrm zou hij? Is een fokkin’ Tesla…
aalt zegt
@wildewesten: Niet echt, ben erg blij met mijn ‘18 Impreza weliswaar niet electrisch maar een genot om in te rijden en toch net weer iets unieker dan de Model S. De volgende zal wel electrisch worden ;) over 2 jaartjes!
Gulli zegt
@aalt: held! Volgens mij is de nieuwste Impreza die ik ooit op Nederlands kenteken heb gezien er eentje uit 2004. Jullie Belgen hebben misschien soms wel geluk wat dat betreft, maar je bent ook niet voor de waarschijnlijk even dure standaard 320i business gegaan. Ik herhaal, held! ?
aalt zegt
@gulli: Thanks! Als Nederlander die graag wat anders rijdt en nu in Belgie heb ik ‘iets meer keuze’ ;) en 5,5 mnd wachten op de Rode Impreza was het waard (fotos op mn profiel als je interesse hebt)
stanny zegt
@aalt: hier is de Model S verzekerd voor 1.200 eur/jaar full omnium, geen franchise en 2jaar nieuwwaarde (dus geen afschrijving in geval van ongeluk).
Was goedkoper dan mijn A5 met 2.0tdi.
aalt zegt
@stanny: klinkt niet verkeerd! ;) hoop dat je veel plezier hebt van je Model S.
stanny zegt
@stanny: zoals Djim zegt, niet tevreden zijn met de eerste verzekeraar. Bij mij is hij verzekerd via mijn bank.
acizane80 zegt
@stanny: wil he ook meedelen bij wie je verzekerd bent?
stanny zegt
@acizane80: de bank (Belfius) heeft alles geregeld. Verzekerd bij DVV.
Heb offertes gehad van 1.200 tot 3.500. En de duurste waren zeker niet de beste.
2wheeler zegt
Goed plan, maar als je nu bij Rogam een nieuwe auto koopt kun je hem ook verzekeren bij Das Haus. Hoe is dat anders dan wat Tesla van plan is? Het klinkt namelijk een beetje hetzelfde.
roadster1976 zegt
Mooie titel ook weer. Stervensduur.
Wanneer stopt het neerhalen van Tesla hier…. goed azijn voor het eten bewaren…
chriscross zegt
@roadster1976: mee eens, ik ben geen Tesla fan maar om nou keer op keer iets te vinden wat er slecht aan is.
lincoln zegt
@roadster1976:
onzin ..
autoblog.nl lezers staan ver boven telegraafnieuws (voor lager opgeleiden) ..
en zouden stemmingmakerij nooooooit accepteren ..
roadster1976 zegt
@lincoln: ik wacht wel op een diepte interview van autoblog met Elon Musk…
introductiemap zegt
@roadster1976: Dat. Gelukkig laten gebruikers in de praktijk anders zien. :)
moveyourmind zegt
Er is ook goed nieuws, mensen die een nieuwe Tesla 3 besteld hebben kunnen als die eindelijk een keer uitgeleverd wordt juist een hele voordelige verzekering afsluiten…
De 3 is tegen die tijd namelijk al een youngtimer.
dees zegt
Over wat voor schadeclaims hebben we het dan? Kan me voorstellen dat er veel zijn voor lakschade aangezien de lak op de Tesla vrij slecht is en snel krast.
Maar is ook wel logisch, het ding is bizar snel en je zult genoeg idioten hebben die dit wel even willen laten zien en hem dan ergens tegenaan zetten.
moveyourmind zegt
@dees: Hele diverse schadeclaims.
Pomphouders die je aansprakelijk stellen wegens gederfde inkomsten.
Maar ook schadeclaims van knderen uit een land waar je als Tedlarijder nog nooit van gehoord die een schadeclaim indienrn omdat ze zestien uur per dag aan het werk zijn in mijnen om grondstoffen voor accu’s voor jouw Tesla uit de grond te halen.
En niet te vergeten de Amerikaanse Vakbond van Herkauwers die claims tegen je indient omdat de imitatieleren bekleding van je Tesla plagiaat is van hun leren jas.
flutterby zegt
In Nederland heeft Tesla ook een aparte verzekeringspolis via ene externe partij. Het gebruikte alarm wordt door 9 vd 10 verzekeraars namelijk niet erkend, waarbij je bij diefstal dus niets uitgekeerd krijgt.
porsche928 zegt
@flutterby: daarom moest ik een peilzender laten plaatsen.
Erik zegt
Tja, die grote jongens, daar moet je ook niet verzekeren. Betaal met max. no-claim voor een Dacia Logan MCV BI-Fuel nieuw € 45,- per maand met 5 (!) jaar NIEUWwaarde dekking. Gewoon via de Dacia dealer bij Bovemij (Bovag).
johnhert zegt
@erik2907: Dat betaal ik per maaand aan Dacia om er niet in te hoeven rijden…
Erik zegt
@johnhert: gewoon proberen en je laten verrassen ….
jeejem zegt
Veel van die Tesla’s zullen natuurlijk All-risk verzekerd zijn. De polissen die hierbij horen worden niet allen gebaseerd op de kans op schade maar ook op de algehele schadelast. Naast het feit dat alle Tesla boordevol electronica zitten (joh…) zijn de onderdelen ook nog eens belachelijk duur. Daar verdient ome Elon stiekem al een boel aan. Prima natuurlijk, maar dat vertaalt zich wel naar hoge verzekeringspremies.
rpaolo zegt
Eerlijk gezegd vraag ik me af waarom dit interessant is voor Nederland
Esprit_de_Flandre zegt
@rpaolo: Dat is het niet, maar het is Tesla, dus levert sowieso reacties op. Dit bericht staat ondertussen ook al op de Nepalese autoblog hoor…
jorden zegt
Verzekeraars doen aan Tesla’s pesten, maar hebben een leger autistische analytici in dienst en die komen simpelweg tot de conclusie dat de premie een X bedrag moet zijn. Blijkbaar is een auto die in 3 seconde naar de 100 km/h trekt niet voor iedereen een verstandig plan.
janesh zegt
Ik betaal 38 euro per maand voor de all risk verzekering van mijn nieuwe BMW i3s. 3 jaar nieuwwaarde dekking en 1000 euro eigen risico.
Nieuwwaarde i3s ruim 60.000 euro
mashell zegt
AAA? De Anonieme Alcoholisten Assuranties? Nogal wiedes dat bij hen een Tesla duur is om te verzekeren. Hun klanten zetten de autopilot aan en de fles aan de mond, dan wordt er echt niet meer opgelet.
flashevan zegt
Dit is oa waarom het zo duur is… https://www.autoblog.nl/nieuws/miniscule-model-3-schade-kost-een-godsvermogen-109741
flashevan zegt
@flashevan: hier had best naar gelinkt kunnen worden Autoblog
Joerek zegt
Klopt, Tesla is onwijs duur om te verzekeren, ook in NL. Eigen risico is 1500 euro.
Heeft te maken met hoge levertijden op onderdelen, waardoor vaak vervangend vervoer enorm in de kosten loopt. Reparaties mogen ook alleen maar bij door Tesla aangewezen schadeherstelbedrijven. En de auto is eigenlijk veel te breed om fatsoenlijk te parkeren/in garages te rijden, waar veel schades ontstaan.
ouwedibbes83 zegt
@Joerek: ik begrijp ook dat het repareren van blikschade duur is omdat er zo veel aluminium gebruikt is
tvr1974 zegt
Volgens mij schreef ik dit al ruim een jaar geleden (hier op t blog nav een Tesla Artikel).. Toen waren er mensen dat dit niet zo zou zijn..
Ik schreef toen; veel Tesla rijders komen uit auto’s die bij lange na niet zo snel waren als dat ze nu zijn en daarom veel schade rijden. Een bocht niet gehaald, op een achterligger geknald enz enz. T is zo gebeurt. Als je wat minder snel accelereert dan heb je dus minder snelheid en een minder lange remweg nodig. Vrij simpele conclusie dus.. maar ok, ik ben geen Tesla rijder…