Elon laat klanten betalen voor nog meer dingen die eerder gratieees waren.
Teslarijders van het ‘eerste uur’ konden zich verheugen op een paar voordeeltjes. Zo konden ze gratis terecht bij Tesla’s Supercharging stations en ook de uitgebreide internet connectiviteit van Tesla’s was free of charge. De eerste perk is al aan banden gelegd en nu acht Tesla de tijd ook rijp om mensen te laten betalen voor hun internetdiensten.
Tesla doet het in principe wel netjes. In tegenstelling tot je lokale black tar heroïne-dealer, is het merk niet van plan bestaande klanten opeens te laten betalen voor een dienst die voor hen tot op heden gratis was. Iedereen die al een Tesla heeft óf er vóór 1 juli een koopt, behoudt ‘voor altijd’ de huidige internet functionaliteit van zijn/haar auto. Voor nieuwe klanten die na 1 juli toehappen, komen er echter twee niveau’s van internet goodies beschikbaar, te weten het Standard Connectivity package en het Premium Connectivity package.
Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar het komt erop neer dat het Premium Connectivity package alle functionaliteit heeft die tot nu toe standaard was. Het Standard Connectivity package betreft een uitgeklede versie van het connectiviteitspakket, waarbij enkele features die data opslokken geëlimineerd zijn. Denk daarbij aan Satellite Maps en de visualisatie op het scherm die de hoeveelheid verkeer op een bepaalde weg aangeeft met kleurcodes, maar ook de internet browser en muziek streaming diensten als Spotify.
Maar dat is nog niet alles! Ook voor de fameuze over-the-air updates van Tesla zal je met het Standard Connectivity package verbinding moeten maken met je WiFi-netwerk. Alleen als het een update betreft die met de veiligheid te maken heeft, is Tesla nog bereid minvermogenden te voorzien van nieuwe software via mobiele data.
De prijs voor het Premium Connectivity package is nog niet bekend, maar volgens Electrek mikt Tesla op 100 Dollar per jaar. Kopers van een Model S, Model X of Model 3 met het premium interior (een optie van 5.000 Dollar) krijgen het premium pakket een jaar gratis. Daarna moeten ze de harde beslissing maken of ze zonder kunnen of willen betalen om het pakket te behouden. Toch nog een beetje drugsdealer praktijken dus.
De strategie van Tesla lijkt precies te passen in de ambitie van het merk om eindelijk eens winst te gaan maken. De tijd van lokkertjes is voorbij, het product moet nu voor zichzelf spreken. Een acceptabele ontwikkeling, of zullen klanten Tesla laten vallen nu het merk ‘net als alle andere’ wordt?
Robert zegt
100 dollar per jaar voor premium connectivity is nog best redelijk. Of je moet bijvoorbeeld een telefoonabonnement hebben met riante of onbeperkte databundel; in dat geval is het slimmer om je telefoon als mobiele hotspot te gebruiken.
ukbob zegt
@RRRobert: valt inderdaad nog reuze mee.. ga maar eens kijken wat je betaald bij Duitse ‘premium’ merken voor dezelfde geintjes op een veel kleiner schermpje.
flutterby zegt
Tja, de voordeeltjes die de beta rijders hadden verdwijnen langzaam. Nu het steeds meer bewezen technologie wordt hangt er ook een prijskaartje aan.
Rick-dos zegt
Volgende stap is dat je een reclame van 30 seconden moet kijken voordat je je auto kunt starten.
Robert zegt
@rick-dos: breng ze niet op verkeerde ideeën…
flutterby zegt
@Rick-dos: zo lang er een buy-out is vind ik het prima.
Donstil zegt
Prima toch? Dit kost bij de andere fabrikanten ook gewoon geld, de early adopters hadden een voordeeltje.
willeme zegt
Op zich niet eens zo heel vreemd. Of duur. Bij BMW, Audi en Mercedes kun je functies op je navitainment systeem laten activeren voor enkele honderden euro’s per item. Het enige wat vaak veranderd is dat het ‘unlocked’ wordt. That’s it. Dingen als real time traffic informatie, DAB-functie en dergelijke zitten er gewoon al in, maar nog niet geactiveerd. Dat is goedkoper dan allerlei verschillende specificaties van de module te hebben. En wat te denken van keen paar duizend euro meer lappen voor een sterkere variant van dezelfde motor. Geregeld dat het exact dezelfde motor is, maar dan op een ander programma. Dus 100 euro per jaar voor constante updates valt best mee. Dat betaal je tegenwoordig ook voor Forza Motorsport (alle DLC e.d.). Dus zo erg is dat niet.
crepito zegt
@willeme: De updates krijg je sowieso. Alleen niet altijd via het LTE netwerk.
kempenaer zegt
There’s no such thing as a free lunch.
Het innovatieve Tesla verbrandt cash harder dan Armand weed verstookte.
Dat is op den duur niet vol te houden.
De investeerders zitten er met zoveel geld in, die kunnen nauwelijks meer terug, die moeten door en hopen bibberend dat de winstgevende tijden eindelijk eens aan zullen breken…
De enigszins megalomaan aangelegd Musk onderneemt lekker door.
Tunnels boren, de ruimte in…
Prachtig!
stanny zegt
Op zich vreemd, want Tesla zal altijd verbonden zijn met internet voor hun fleet-learning database. Volgens mij is mijn in-car verbruik redelijk laag.
Als je de simcard zelf zou vervangen door een eigen kaart zal Tesla jouw data opslorpen…
stanny zegt
@stanny: maar mrijs valt mee, maar in deze categorie had dit toch inbegrepen moeten blijven vind ik.
porker zegt
O O O en aiiii wat erg. Not. Allemaal logisch. Zet die NL bril eens af Jaap.
stfu zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
crepito zegt
@porker: Dokken!!!!
kobus1967 zegt
Via het referral programma kun je nog levenslang gratis laden, dus als je van plan bent een Tesla te kopen en je kent een Tesla eigenaar even zijn referralcode vragen.
2wheeler zegt
€100 per jaar, waar hebben we het over… kan je bij Porsche 8 wieldopjes van kopen voor je Macan.
flutterby zegt
@2wheeler: weet blij als je 8 velgbouten red voor 100 euro.
carstrom zegt
Heel normaal dit. Audi, Merc en BMW heb je dit ook gewoon
jvdsanden zegt
Voor de duidelijkheid Spotify kost voor één kaal abonnement al € 9,99 / maand, dus deze 100 euro/jaar is eigenlijk nog steeds verliesgevend.