Als je een BMW 1-serie hebt, wikkel ‘m dan snel in een Hazmat Suit.
Met elke dag die passeert komen we dichterbij het einde der tijden. Daarmee bedoelen we uiteraad niet het moment dat de zon verandert in een supernova, maar het moment dat de voorwielaangedreven BMW 1-serie op de markt verschijnt. Je merkt dat bepaalde krachten binnen BMW hier niet op zitten te wachten, vandaar dat de huidige F20-generatie al een paar keer opgekalefaterd is om nog wat langer op de markt te kunnen blijven. Maar de honcho’s bij het bedrijf zijn bean counters die de merkwaarden de moeder vernaggelen, dus dat er een Kia Ceed (rijtest) met BMW-badge komt staat vast.
We hoopten echter dat het nog even zou duren voordat ‘ie er definitief was. Ja, in China rolt er al een als BMW 1-serie verkleede Hyundai i30 sedan met FWD rond sinds 2016, maar BMW verzekerde ons dat die auto in China zou blijven. Het rijk van het midden was zeg maar de Patient Zero voor het BMW’s prefererende FWD-virus. De geruchten gingen dat het om een mutatie zou gaan van het gevreesde vogelgriepvirus, hoewel dat nooit bevestigd is door gezaghebbend research. Hoe dan ook waren experts het erover eens dat het virus zich waarschijnlijk niet direct kon verspreiden naar andere regio’s.
De schrik sloeg ons zodoende om het lijf toen we een bericht van CarBuzz lazen dat er nu ook besmetting heeft plaatsgevonden in Mexico. Tsja, in deze tijd van globalizering houd je zoiets ook moeilijk tegen. Elke dag meren er boten volgepakt met auto’s aan in havens en na zo’n lange overtocht plegen die logischerwijs gezelschap en genegenheid van de lokale bevolking op te zoeken. Contaminatie is bijna niet tegen te houden onder dergelijke omstandigheden.
De gevolgen van de besmetting zijn echter gruwelijk. De Mexicaanse 118i laat nu nog maar 136 pk los op -jawel- de voorwielen. De spieren aan de achterkant lijden aan een agressieve vorm van complete posttraumatische dystrofie. Het sprintje van nul naar honderd duurt liefst 9,4 seconden. Man man man, how the mighty have fallen.
Nederlandse 1-serie eigenaren die het beste voorhebben met hun auto worden aangeraden speciaal ingerichte safe zones op te zoeken. Tevens moeten zij naar verluidt op hun hoede zijn voor sommige dealers, die in de toekomst van plan zouden zijn slapende klanten hun gezonde RWD 1-serie in te laten ruilen op een besmette FWD 1-serie. Bij deze ben je gewaarschuwd.
leaper035t zegt
Laten we een minuut stilte houden voor dit intrieste moment in de automotieve geschiedenis.
Een opkikkertje in de vorm van heugelijk autonieuws is meer dan ooit welkom.
jack_abarth zegt
Tja, hoe naïef moet je zijn om te denken dat de aandrijflijn van de MINI niet naar de 1-serie zou komen.
kennone zegt
@jack_abarth: het had ook andersom gekund he!!
jack_abarth zegt
@kennone:
Nou, ik denk dat je bij een MINI niet zomaar een motor in de lengterichting geplaatst krijgt zonder het herkenbare silhouet te verpesten.
stradale888 zegt
@jack_abarth: Dat ben ik op zich met je eens, ware het niet dat dat silhouet bij de huidige Mini al is verpest.
gove zegt
lijkt me toch opgelost als ze beide aandrijvingen aanbieden, +€1500 als je de rwd variant wil, dan houden ze de vaste kern nog enigszins vast
jorden zegt
@gove: t is geen sportuitlaatje dat je er even onder schroeft… je moet dan 2 auto’s ontwikkelen, die
in precies het zelfde segment vissen. Dat wordt niet rendabel. Je kan de 3 serie compact nieuw leven in blazen, maar dat was in de 90’s ook niet zo’n succes.
gove zegt
@jorden: hoe zo niet? ze bouwen toch nu ook xdrive modellen van elke uitvoering? dus de tunnel en alles is er toch al voor gebouwd (bijv. x1 sdrive is standaard xdrive is optie)
frederik zegt
@gove: Onmogelijk, RWD werkt alleen als gewicht deels op de achterwielen rust. Daarom hebben alle BMW’s de achterwielen vrij ver naar voren, wat als nadeel heeft dat er niet zoveel ruimte op de achterbank is. Het grote voordeel van FWD is dat je de achterwielen verder naar achteren kunt plaatsen omdat het gewicht meer op de voorwielen mag komen. Bovendien ben je de transmissietunnel kwijt. Maar dan kun je dus niet optioneel achterwielaandrijving aanbieden.
bmwe81 zegt
@frederik: een liefhebber kan met deze dingetjes leven, anders moet je gewoon Audi gaan rijden of een X1. Dat puntje van de achterwiel aandrijving heeft ook zn voordelen. Door het gebrek aan aandrijfassen hebben zowel de bestuurder als de passagier ook stukken meer beenruimte.
Foramen zegt
@bmwe81: auto’s worden in het echte leven niet door liefhebbers gekocht maar door mensen met een gezinnetje of geleased met een beperkt budget van de werkgever.
Dezelfde mensen die nu ook niet weten dat hun huidige auto voor, achter of éénwiel aangedreven is, als het maar van a naar b in de file kan.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik weet niet waar ze mee bezig zijn daar bij BMW, maar het begint in de meeste gevallen triester per jaar te worden .. vroeger vond ik het echt een vet merk maar dat begint ook wel langzaam af te sterven ..
VeniVidiVici zegt
@janmetdelangeachternaam: Rustig maar… de trieste modellen van BMW zijn gericht op een bepaalde suffe doelgroep.
ruben_vandenberg zegt
@venividivici: Citroën rijders?
Gulli zegt
@venividivici: de M140i zal straks de snelste voorwielaandrijver bij de McDonalds worden
hollow zegt
@gulli: de meer potente versies zullen enkel als xdrive beschikbaar zijn. Nog steeds geen fwd zoals voor echte mannen, maar soit.
jack_abarth zegt
@janmetdelangeachternaam:
Gauw overstappen naar VAG, daar is de boel veel vetter ;)
cloverleaf zegt
@jack_abarth: Bij VAG moet je juist elke 1000km er een liter vet bijgooien…
kennone zegt
@cloverleaf: ondanks ze met dat olie verbruik nu wat meer de “remmen” er op lijken te houden, moeten deze weer om de zoveel kilometer vervangen worden..
wimof zegt
@cloverleaf: Omdat er één motor met een zeer verhoogd olieverbruik was gaan we dit tot het einde der dagen blijven herhalen, alsof wij Audi fanaten de kleine kantjes van BMW niet kennen
cloverleaf zegt
@wimof: uiteraard gaan we dat tot in den treure herhalen. In ieder geval totdat VAG wil toegeven dat ze fout zaten en een redelijke coulance regeling aanbieden ;)
wimof zegt
@cloverleaf: Mag ik een beetje van jullie tijd, Ik , Wim, 61 jaar oud, in het Audi circuit sinds 1974, met een ziel voor het merk en vooral voor mijn klanten. In 2008 werden in Belgiê een aantal Audi A5 coupe met de bewuste ( ons onbekend op dat ogenblik)1.8l benzine geleverd.
Bijna onmiddellijk werd duidelijk dat deze motor aardig wat olie wenste.
De eerste maanden was het gewoon observeren, toen we doorhadden dat er iets loos was en onze klanten +-1.5 liter per duizend verbruikten werd er contact met de i voerder (d’ieteren ) ( België) gezocht.
Hun neus bloedde , mijne niet en gaf mijn klanten een verpakking van 24 liter op mijn rekening mee, dewelke mij nooit werden vergoed.
Later vonden ze mij een ettertje en bonjourde ze mij eruit ( 2010).
De afloop avn de 1.8 Tfsi ken ik niet, wat ik wel weet dat ze de kunst kenden om te zeggen “hoe was het alweer) Duitsland 1946 iets van gewust.
transaxleman zegt
90% van de huidige 1 serie rijders in Nederland weet niet eens wat achterwielaandrijving is. Dus het is heel logisch dat ze overstappen. Die mensen gaan straks naar de dealer voor een nieuwe 1 serie en zien opeens dat er wel een bruikbare achterbank en bagageruimte is (ten opzichte van de concurrentie)
kars zegt
@transaxleman: Inderdaad. Als je tijdens de wintersport de vertegenwoordigers (m/v) met sneeuwkettingen om de voorwielen ziet rijden in hun BMW 1- en 3-serie, dan weet je voldoende.
StijnB zegt
@transaxleman:
En waarom? Omdat net die 10% al jaar en dag zo hard staat te roepen dat BMW top qua rijden is. Zonder die influencers kan het ook snel bergaf gaan…
kennone zegt
@transaxleman: zou dat echt zo veel schelen in ruimte? Bij de meeste auto’s waar je de keuze hebt in FWD of 4WD lever je bij de 4WD volgensmij nooit je bagage ruimte in
Ram-G-maN zegt
Alle F21 M140i eigenaren met een handbak springen een gat in de lucht én maken een driedubbele backflip met het bezit van hun toekomstige klassieker. De laatste der Mohikanen. De puristen 1-serie. You’ll always live forever…
ErikkNL zegt
@AutomotiveDesigner: lijkt mij meer de E87 130i te worden. N/A blok. Laat die nu net hier in de garage staan..
Ram-G-maN zegt
@erikknl: Wat het blok betreft heb je zeker gelijk. Alleen kan ik de E87 nooit mooi vinden. No offence maar het lijkt alsof het passagiers compartiment is geknakt bij een frontale botsing (lees: de frivole Bangle-lijnen op de flanken). Het neusje is ook niet prettig op het netvlies imho. De F20/F21 vond ik initieel ook onooglijk. Gelukkig was dat gefikst met de LCI. Wég waren de Polo achterlichten en de syndromale koplampen. De F21 LCI is niet perfect; alleen Apple CarPlay is ondersteund. Ondersteuning van Android Auto ontbreekt helaas.
ErikkNL zegt
@automotivedesigner: De neus vind ik nog best geslaagd als de Xenon lampen zijn aangevinkt. In de juiste kleur is de bangle lijn juist wel mooi vind ik (ik heb een blauwe). Qua tech in het interieur loopt het inderdaad hopeloos achter. De enige optie om het weer richting 2018 te krijgen is door een Dynavin radio te installeren zonder het cleane dashboard te verknallen. Momenteel ben ik al blij dat er een Aux poort is. CarPlay vind ik een drama in combinatie met Apple Maps dus voor mij niet noodzakelijk in een auto.
bmwe81 zegt
@AutomotiveDesigner: daarom rij ik ook een e81?
jaapiyo zegt
@automotivedesigner: let maar op, mochten we ooit zover komen dat de F20 een geliefde klassieker wordt zullen die F20 prelift exemplaren populairder worden dan de postlifts. Veel karakteristieker snuitje.
karhengst zegt
@jaapiyo: Eens. De lijn van de koplampen en hoe deze overgaat in de flank klopt gewoon en oogt mooi strak.
Ook de Polo-achterlichten houden de achterkant een stuk netter en vooral breder dan de Auris-achterlichten.
ErikkNL zegt
@AutomotiveDesigner: dat lijkt mij meer de e87 130i te worden. Mooi N/A blok.
dare2think zegt
@automotivedesigner: Ik meende te lezen dat de M140i qua uitlaat ook al beperkt is door nieuwe regelgeving.
boomhauwer zegt
@AutomotiveDesigner: mijn e87 116d is toch wel een pak exclusiever.
duderuud zegt
@AutomotiveDesigner: Zoiets, ik heb mede hierdoor een M140i gekocht. Wel automaat, bevalt me uitstekend ?
Ram-G-maN zegt
@duderuud: Lekker Ruudje! Hulde! Is het trouwens mét of zonder xDrive? Mét lijkt mij een RS3 killer van het eerste uur.
duderuud zegt
@AutomotiveDesigner: Zonder x-drive. Ik wilde een échte rijders auto, geen Audi
?
tjongejongejonge zegt
Nou en, over een paar jaar zijn alle auto’s toch elektrisch aangedreven
cloverleaf zegt
Staat straks gewoon een RWD Hyundai Romeo Guillietta bij de dealert met 7 jaar garantie… Ik zie het probleem niet!
wimof zegt
@cloverleaf: Vrij selectief, die garantie
dare2think zegt
Wat is het nieuws?
desjonnies zegt
Decennia lang worstelde de gehele auto industrie met het fenomeen voorwielaandrijving, in de dertiger jaren van de vorige eeuw waren het merken als Cord ( een Amerikaans prestige merk dat zeg maar in de Bugatti league zat) en Andre Citroen (een industrieel van een nog groter kaliber als Elon Musk) die de stap maakten en voorwielaandrijvong op de kaart wisten te zetten.
Citroen deed het dmv zijn Traction Avant (Frans voor Tractie Voor) en deze wagen is eigenlijk samen met de in 1947 gelanceerde Hudson Hornet de eerste echte modern automobile, dwz alle andere auto’s hadden qua lay out en constructie nog erg veel gelijkenis met de koets.
Na de tweede wereldoorlog dacht met dat de motor achterin geplaatst met achterwielaandrijving zaligmakend was, maar de 2CV, wederom van Citroen en de FIAT Topolino bevestigden het tegendeel .
Maar voorwielaandrijving kwam pas goed in zwang met de lancering van de Morris MIni Minor in 1959 en de daaropvolgende Renault 4 in 1961.
Constructeurs begonnen de voordelen van voorwielaandrijvng te zien, de betere koersvastigheid, de stabiele wegligging en de relatieve ongevoeligheid voor zijwind.
Een ieder die ooit Ford Taunus, Opel Kadett A, B of C heft gereden zal het alleen maar kunnen beamen.
Veregeet niet dat de auto’s uit dat tijdperk wars waren van elektronische hulpmiddelen, die moesten nog uitgevonden worden.
Met de komst van deAutobianchi Primula in 1964 werd wederom een enorme stap gezet, dit was de allereerste auto waarbij de versnellingsbak naast de dwarsgeplaatste motor stond ipv eronder, Autobianchi (FIAT) was erin geslaagd de technische problemen die een lange en een korte aandrijfas met zich meebrengen op te lossen.
In Duitsland koos NSU met de R0 80 voor voorwielaandrijving en DKW, wat later Audi zou worden gebruikte al jarenlang voorwielaandrijving voor hun auto’s.
Ik begrijp de weerstand dan ook nooit zo, voorwielaandrijvers zijn inmiddels zo ingeburgerd en ikzelf heb er nooit moeite meegehad.
Sterker nog, ik juich het van harte toe dat BMW eindelijk aan de voorwielaandrijver gaat, de rest is jarenlang gelul geweest van de marketing afdeling van BMW, de afdeling die overigens voor mij afbrandde toen ze met de eerste M3 uitkwamen, de jaren daarvoor had BMW succesvol de zes in lijn aan de man weten te brengen in potente sedans : de Drie serie en de Vijf serie.
Met de komst van de M3 was het praatje dat een vier cylinder een kortere krukas had en het blok stijver zou zijn. Ammehoela, dat begrijpt een zes jarige nog!
karhengst zegt
@desjonnies: Het is voor BMW dus hopen dat andere fabrikanten het niveau van ergonomie en I-Drive niet weten te benaderen, want anders is er dus geen reden meer om BMW te rijden.
Ja, de badge….
Niet dat RWD per definitie beter is, maar het rijdt wel anders. En wanneer anders gelijk staat aan leuker, dan is het een selling point.
mashell zegt
@karhengst: weet je, de grap is dat BMW, Mercedes, Audi, Volvo, Jaguar, Lexus vrijwel al hun auto’s verkopen op basis van ergonomie, kwaliteitsbeleving, merkbeleving en helemaal niet op technische eigenschappen. Een voorwielaangedreven BMW verkoopt gewoon precies even goed.
karhengst zegt
@mashell: Ik vrees dat je gelijk hebt. De badge-kopers gaan de bonentellers gelijk geven, terwijl je eigenlijk zou hopen dat zulks gedrag wordt afgestraft en BMW bij zinnen komt door z’n waarden niet te grabbel te gooien.
desjonnies zegt
@karhengst:
Datzelfde werd gezegd toen BMW in 1984 met de 524TD uitkwam, Diesels en BMW leek een ongelukkige combinatie, de geschiedenis heeft inmiddels iets heel anders uitgewezen zo blijkt !
Er is maar een ander automerk dat ik ken dat zo ontieglijk veel aarts conservatieve fans had : MG eigenaren, dat waren net zulke zeurpieten als BMW rijders
frederik zegt
@desjonnies: Heus ik zie je punt wel. Maar je maakt mij niet wijs dat je in een grote auto liever voorwielaandrijving zou hebben. Zeg Passat vs 5-serie. Ja er zijn veel slechte achterwielaandrijvers geweest. Maar met multilink-achteras en een goede gewichtsverdeling rijdt het gewoon beter. Alleen al dat je bij helling op wegrijden niet die krabbelende voorwieltjes hebt…
mashell zegt
@frederik: beter, afgelopen winter kon ik toen de straat vol lag met sneematsch de straat niet uitkomen, leuk zo’n 50/50 gewichtsverdeling bij de achterwielaandrijving. Op verse sneeuw was het juist een verademing ten opzichte van een voorwielaandrijver, slippende wielen en gewoon kunnen sturen is heel prettig. Het heeft voor- en nadelen maar op een droge weg, ach als we eerlijk zijn maakt het amper verschil. Het meeste verschil zit tussen de oren. Wat niet tussen de oren zit is het gewichtsnadeel en verminderde interieurruimte die een achterwielaandrijver heeft.
frederik zegt
@mashell: Mwah, ik heb een MINI Cooper S gehad en hoewel een zeer vermakelijke auto, is dat torque steer eigenlijk gewoon niet fijn. En een XC60 zonder AWD en die had vreselijk last van gebrek aan tractie, bijvoorbeeld als je helling op even snel wilt invoegen. Dan is een 3-serie echt een verademing.
Mijn huidige 5-serie heeft altijd ruim grip (goed, niet op sneeuw). Bij de S-Max van een vriend heb ik meteen slippende voorwielen.
Nou heb ik ook een Citroën DS en een CX en daarbij werkt het wel. Veel gewicht op de voorwielen vermindert het tractieprobleem en nou ja, het helpt ook om maar 100 pk te hebben. :)
phevtreb zegt
@frederik: precies dat, je wordt geduwd ipv getrokken, dat voel je gewoon en is erg fijn. Bij fwd voel je altijd de aandrijfkrachten In het stuur, ik vind dat waardeloos. Dat is ook de reden waarom mevr. phevtreb een smart forfour rijdt.
phevtreb zegt
@phevtreb: en geen ander fwd gebakje. Dat moest er nog achter, maar drukte te vroeg op versturen.
jack_abarth zegt
@phevtreb:
Grappig verhaal over dat gevoel van duwen of trekken, maar dat kan natuurlijk niet en zit 100% tussen je oren. De voortstuwing die jij krijgt komt in beide gevallen vanuit je stoelzitting en rugleuning, en dus is ook in beide gevallen gewoon hetzelfde.
phr34k zegt
@jack_abarth: Dat dus.
Ik ben van een 159 naar een 3 serie overgestapt en merk geen enkel verschil in fwd of rwd in dagelijks gebruik. Behalve als je als een idioot een rotonde neemt, dan is rwd wel geinig.
dennisdd zegt
Gewone rijders merken er in de praktijk weinig tot niets van. Ik moest m’n collega tijdens een slipcursus op Lelystad uitleggen dag het in zijn auto allemaal net iets anders zou moeten werken. Hij had hem pas 3 jaar en wist niet dat ie achteraangedreven was.
wimof zegt
@cloverleaf: Mag ik een beetje van jullie tijd, Ik , Wim, 61 jaar oud, in het Audi circuit sinds 1974, met een ziel voor het merk en vooral voor mijn klanten. In 2008 werden in Belgiê een aantal Audi A5 coupe met de bewuste ( ons onbekend op dat ogenblik)1.8l benzine geleverd.
Bijna onmiddellijk werd duidelijk dat deze motor aardig wat olie wenste.
De eerste maanden was het gewoon observeren, toen we doorhadden dat er iets loos was en onze klanten +-1.5 liter per duizend verbruikten werd er contact met de i voerder (d’ieteren ) ( België) gezocht.
Hun neus bloedde , mijne niet en gaf mijn klanten een verpakking van 24 liter op mijn rekening mee, dewelke mij nooit werden vergoed.
Later vonden ze mij een ettertje en bonjourde ze mij eruit ( 2010).
De afloop avn de 1.8 Tfsi ken ik niet, wat ik wel weet dat ze de kunst kenden om te zeggen “hoe was het alweer) Duitsland 1946 iets van gewust.