Dacht je dat de cijfers van Tesla tegenvielen? Dan heb je de halfjaarcijfers van Stellantis nog niet gezien.
Gisteren schreven we over de kwartaalcijfers van Tesla. Die waren niet direct om over naar huis te schrijven. De winst daalde in het afgelopen kwartaal met 45%. Bij Stellantis gingen de zaken niet veel beter. Integendeel, de zaken gingen slechter.
Stellantis heeft niet over de kwartaalcijfers, maar over de cijfers van het eerste half jaar. Het megaconcern noteerde een winst van €5,6 miljard. Dat klinkt goed, maar dit was wel eventjes 48% lager dan in het eerste half jaar van 2023. Oftewel: de winst is bijna gehalveerd. Ook de omzet daalde met 14%, naar €85 miljard.
Met name in Noord-Amerika heeft Stellantis flink minder auto’s kunnen leveren, omdat er verschillende modellen uit productie gingen, waaronder de Dodge Charger en Challenger en de Jeep Renegade en Cherokee. De VS was nou juist een markt waar Stellantis veel winst maakte. In Europe heeft Stellantis vooral minder Fiat 500’s en Opel Mokka’s kunnen slijten.
Maserati is ook nog het benoemen waard: de verkopen van het merk met de drietand daalden met maar 58%. Dat komt natuurlijk omdat het merk in een overgangsfase zit. Nu moest Stellantis het sowieso nooit van Maserati hebben, dus we kunnen de tegenvallende cijfers niet aan Maserati wijten. Sowieso lag het niet alleen aan de afname van de leveringen: ook zaken als herstructureringskosten en ongunstige wisselkoersen speelden Stellantis parten.
Stellantis heeft wel goede hoop dat het komende half jaar weer beter wordt. Ze hebben namelijk een hoop nieuwe modellen gelanceerd, waaronder de nieuwe 3008 en 5008, de Ypsilon en de Grande Panda. De spotgoedkope Citroën ë-C3 zou de verkopen van Stellantis ook nog wel eens een flinke boost kunnen geven.
HZW zegt
Minder 500’s verkopen is niet zo gek.
De brandstof 500’s (FIAT en Abarth) zijn het kopen niet meer waard, want dat zijn zeer gedateerde auto’s, die ook niet meer aan de eisen voldoen om in Europa verkocht te mogen worden. (geen verplichte veiligheid verzoeningen)
De Abarth 500’s zijn al vanaf de 2016 facelift niet meer ge-upgrade, oude motoren, oude versnellingsbakken met 5 versnellingen, en geen verplichte veiligheid voorzieningen.
De FIAT 500EV is veel te duur met € 30K+ prijzen voor de nog enigszins bruikbare 42kW/uur versies.
En de Abarth 500EV is helemaal bespottelijk geprijsd met € 40K+ prijzen, en die werkelijk niemand wil kopen.
Het wordt tijd voor de aangekondigde FIAT 500e Hybrid versie, en misschien dan ook weer een Abarth versie met brandstof motor.
Want de Abarth 500e ziet er niet eens verkeerd uit, dus met een 200 Pk ICE Hybrid motor zal dat best kunnen verkopen.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat ze de Challenger niet verder konden rekken. Dat was toch best humor. Lijkt mij de ideale huurauto, desnoods met V6.
waterisnat zegt
Stellantis heeft alles in zich van een “bad bank”. Allemaal kneusjes bedrijven die al jaren niet echt rendabel zijn bij elkaar stoppen om straks als “too-big-to-fail” te gaan bedelen voor subsidies of geheel een staatsbedrijf te worden zodat gezonde (mkb) bedrijven het falen mogen betalen ipv het gewoon een natuurlijke dood te geven. Treurige staat van de samenleving.
Specht zegt
Stellantis heeft teveel merken. En uiteindelijk zal het verdienmodel van Peugeots ombouwen tot Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel en Jeep niet voldoende zijn om levensvatbaar te blijven.
Kia en Hyundai en Toyota pakken het wat dat betreft beter aan. Tesla, Mercedes, BMW en Audi blijven de premiummarkt domineren. En de Chinese merken gaan (helaas) gewoon een flink deel van de markt pakken ondanks importheffingen.
Stellantis heeft dus gewoon een probleem op de lange termijn.
William zegt
Tesla is toch niet premium? In tegenstelling tot bijvoorbeeld Lexus of Audi / Porsche.
lekkerlinksrijden zegt
Tesla de premium markt bedienen? Wanneer gaan ze daar mee beginnen?
HZW zegt
Met de betrekkelijk nieuwe uitstekende FIAT Firefly 3 en 4 cilinder motoren, is niets mis mee, en toch worden die de nek omgedraaid ten faveure van de Peugeot Puretech zooi.
Niemand zit te wachten op Italiaanse auto’s met Peugeot Puretech troep onder de motorkap
Op EV gebied zal het niet veel uitmaken, maar op ICE gebied zeker wel, ik zal nooit, een FIAT, een Alfa Romeo, of Lancia kopen, met een Peugeot motor onder de motor kap.
mashell zegt
Terwijl Peugeot uitstekende aandrijflijnen maakt. Ja er is een slechte serie Puretech geweest maar dat overkomt elk merk. Volkswagen met de 1.4 TSI en laatst was er hier nog een lijstje met horror motoren van BMW. Reed dit jaar een gehuurde Corsa met Peugeot techniek en was onder de indruk van de aandrijflijn. Mijn advies is om niet in het verleden te blijven hangen.
petroldrinker zegt
Tja, teveel ingezet op de electrificatie tegenwoordig denk ik, de fiat 500e en abarth 500e perfecte voorbeelden, te duur en niet genoeg rijbereik etc, vreselijke producten zijn het. Ook bij ons op kantoor nooit een collega om de abarth zien lopen uberhaupt die bij ons in het pand stond…
Ook het rebadgen van modellen heeft geen zin, iedereen weet dat het onderhuids dezelfde autos zijn, sterker nog je ziet dat het dezelfde autos zijn met hier en daar een ander tierelantijntje, als ik de peugeot niet fijn vind, vind ik de citroen/alfa/jeep/lancia/fiat ook niet fijn…
mashell zegt
Aan de Corsa zie je de 208 basis nog wel af maar bij de Astra vind ik dat moeilijk. De cross overs zijn de winstmakers en die krijgen meer budget want daar zie je niets aan af.