Dat is een pijnlijke conclusie, als de AI beter BMW’s kan tekenen dan hun eigen studio. Toch?
BMW ligt de laatste tijd redelijk onder vuur vanwege de vermeende bijzondere ontwerpen. Het Duitse merk heeft alle schroom van zich afgeworpen en maakt bijna zonder uitzondering auto’s die enorm opvallen, maar niet noodzakelijkerwijs mooi of elegant zijn.
Dat zorgt ervoor dat tientallen fans daar echt iets van vinden. Het kopende publiek kan het wél waarderen, want BMW doet in commercieel opzicht uitstekende zaken.
AI kan beter BMW’s tekenen?
Maar toevallig, in een onderonsje tussen confrère @jaapiyo en ondergetekende vroegen wij ons af. Verkoopt BMW nu enorm veel auto’s VANWEGE het design of ONDANKS het opvallende design? Jaap stelt dat BMW nog veel meer kan verkopen als ze weer ingetogen design toepassen.
Wat we wel weten is dat de combinatie ‘BMW’ en ‘Styling’ elke maand wel een of twee keer voorbij komt. In dit geval is dat wéér zo, maar dan compleet anders.
BMW liet namelijk op hun Instagram-pagina enkele afbeeldingen zien die je hier op deze Autoblog-pagina kunt aanschouwen. Het is niet 100% zeker, maar het model lijkt het meeste op een BMW X5 van de G05-generatie.
Althans, hoe de auto er ook had kunnen zien. In principe hebben de Duitsers de opdracht gegeven: “Teken een offroader van BMW!”. Dat werd deze auto. Die je op bovenstaande afbeeldingen ziet, de twee hieronder zijn van een ‘echt’ BMW-ontwerp.
Niet helemaal een eerlijk vergelijk
Of beter gezegd, auto’s. Het grijze exemplaar wijkt ietsje af van het ogenschijnlijk groene exemplaar. Maar de strekking is duidelijk, als het gaat om BMW-offroaders kan de AI (Artificial Intelligence) het beter dan de ontwerpers zelf.
Is die stelling terecht? Nou, ja en nee. Als we naar de afbeeldingen kijken, zien we ontwerpen die (op de maffe proporties na) niet eens zo verkeerd zijn. De AI werkt natuurlijk met alle ideeën die er al zijn.
De dames en heren van de ontwerpstudio moeten met nieuwe ideeën komen om de designtaal te laten evolueren. Daarnaast moeten de ontwerpers ook nog rekening houden met alle techniek, veiligheidseisen, milieu-eisen, consumenteneisen en dan ook nog de gevoelens van mensen die een E46 rijden. Het is allemaal niet makkelijk.
Meer lezen? Deze 10 auto’s zijn stiekem een generatie ouder!
Richmond zegt
je kan nooit weten hoeveel BMW zou verkopen met een minder polariserend design. In mijn BMW dealer tijd op aftersales heb ik weinig klachten gehoord vanuit verkoop of klanten over het design. Heb het idee dat het vooral op internet erg leeft bij de mensen,.
maarteno zegt
als in op internet leeft bij de mensen die toch al geen BMW zouden kopen…c.q. niet kunnen betalen.
Edge zegt
De aftersales van BMW lijkt mij nou niet de beste plek om dat te peilen. Ik acht de kans zeer klein dat een klant een BMW koopt en dan na een paar maanden pas ontdekt dat het design toch niet fraai is. Ik acht de kans ook zeer klein dat iemand zonder ook maar enige voorkennis (zonder online oriëntatie, zonder brochure aan te vragen, zonder de auto eens in het echt gezien te hebben in het verkeer) een BMW-dealer binnenstapt en de aankoop dan nog laat afhangen van het exterieurdesign van de auto.
Als je daar echt een duidelijk antwoord op wil hebben zou je eigenlijk iedereen (of een representatieve groep) in het klantenbestand van Mercedes, Audi, BMW en eventueel nog Volvo, Jaguar en Tesla (ander soort auto, prijstechnisch vaak wel een alternatief voor Duitse luxe) zover moeten krijgen om deel te nemen aan een enquête en dan gericht de vraag stellen waarom ze (bijvoorbeeld) wel Mercedes rijden/kopen/overwegen maar BMW steevast links laten liggen.
Richmond zegt
Klopt, maar je hoort wel dingen. Als het een enorm issue was, had ik het wel gehoord van de verkopers. Laat ik het dan zo zeggen. En idd zou je het echt willen weten dan zou je alleen kunnen weten via een onderzoek onder de potentiële doelgroep. En zelfs dan, er is een hoop napraat. Mensen laten zich gemakkelijk beinvloeden, Dus 100% waterdicht is dat niet.
ericc zegt
Ze verkochten vorig jaar meer dan Mercedes en Audi dus hebben ze er niet veel last van.
adyton zegt
Omdat ze zo slim zijn van de verkoopstoppers er wel nog enigzins deftig te laten uitzien. Het zijn eerder de nichemodellen en flagships waar ze veel extremer gaan qua design. Dus voorlopig valt dat nog mee.
Weinig mensen zullen zeggen dat de nieuwe modellen mooier zijn, maar voorlopig weerhoudt het mensen niet om erin gezien te worden.
Richmond zegt
De 1 serie, 2 GC, X modellen, M3, 4 serie hebben anders behoorlijke grote grilles (waar het alleen om draait, over de rest van het design zegt men niks). BMW geeft er niks om, omdat ze geen pijn lijden. Had het misschien meer kunnen zijn? Dat zou kunnen, maar het zou ook minder kunnen zijn. Er is geen concreet verband te leggen tussen de aantallen en het design. Alleen dat het een grote doelgroep aanspreekt waardoor BMW het 5e best verkochte merk in NL is en wereldwijd het beter doet dan de andere 2. Dus BMW heeft niks te klagen. En die polarisatie zorgt ervoor dat ze veel aandacht krijgen wat mensen naar de showroom brengt en daardoor weer auto’s kunnen verkopen.
karhengst zegt
Mercedes heeft dan ook een belachelijke levertijd en Audi heeft in ieder segment een model dat bejaarder is dan de klandizie van eerdergenoemd merk.
ghost zegt
Het design wat wij waarderen is niet wat men in China waardeert, helaas zijn wij zulke sukkeltjes dat wij onze productie volledig uit handen hebben gegeven aan China. Ons geld gaat dus volledig daarheen, daar groeit de economie, en worden auto’s als warme broodjes verkocht. Well played Europe..
intimrasiert zegt
Ach, na de i7 en de XM kan het alleen maar beter worden met het design. Tenzij ze op de afdeling overgaan op de creativiteitsverruimende middelen die ze bij Mansory innemen – dan is het beter om DesignGPT het over te laten nemen.
ukbob zegt
Zag op Twitter iemand die een AI plaatjes had laten maken van SUV’s, maar dan op basis van merken hun model gamma in (ik geloof) de 70’s.
Result: hele gave retro designs van ondermeer een 70’s Cayenne, Touareg en X5.
Aanrader!
rollingstoned zegt
Aanrader? De wereld heeft al veel te veel SUV’s…
ukbob zegt
Das t mooie van die gegenereerde plaatjes, je komt zo op de A2 zo gauw niet tegen :)
V8Vantage zegt
“De AI werkt natuurlijk met alle ideeën die er al zijn.” Zolang dit het geval is hoeven we ons geen zorgen te maken. Zodra daar creativiteit bij komt…..
potjak zegt
Ontwerpt is een groot woord. Want er wordt niets gecreëerd wat er nog niet is.
CYBRTRK zegt
Een ontwerp hoeft per definitie ook niet iets nieuws te zijn, daarnaast bestond deze auto nog niet dus is er is wel iets gecreëerd wat nog niet bestond
Richmond zegt
Met AI kun je zeker dingen creëeren die er niet zijn. Kijk dit: https://tcrn.ch/3BgYXDk AI Software die gebruikt wordt om soort van kunst te maken, door zoekopdrachten te geven om te zoeken naar iets wat wij niet kunnen zien maar wel bestaat soort van. Latent space.
Robert zegt
Zo’n beetje elke vorm van kunstmatige intelligentie haalt z’n bronnen van het internet af; of het nu gaat om teksten via ChatGPT of afbeeldingen via bijv. Midjourney of Dall-E. Logisch dat deze software een cross-over tekent met (beeld)informatie die over een periode van 5, 10, of 20 jaar zijn vrijgegeven; dat maakt wel heel veel uit in het uiteindelijke ontwerp.
flyerbunch zegt
Dall E2, Midjourney, Stable diffusion en nog enkel anderen maken gebruik van een database die foto’s van het internet hebben geschraapt, sommige dus al 10j lang. Uiteraard gaat het hier over een BMW design dat al gekend is en dat is meestal met de kleine grille. Heb zelf ook al ff de test gedaan met een paar programma’s en kwam toch op een BMW SUV uit met grotere grille als je maar lang genoeg blijft proberen. Prompting blijkt al een kunst op zich.