De robots nemen al ons werk over en zelfs autodesign kan wel eens een taak gaan worden van AI, zo meent een gerenommeerde auto-ontwerper.
Je hoort steeds vaker dat aardig geavanceerde AI technologie gebruikt wordt in het ontwerpen van producten. Sterker nog: als simpele ziel met toegang tot het internet heb je al vele voorbeelden van hoe kunstmatige intelligentie tot aardig geloofwaardige resultaten kan komen. De heisa rond ChatGPT heb je vast gehoord: die kan teksten schrijven op een dusdanig geloofwaardige manier dat bijvoorbeeld middelbare scholieren hun huiswerk uitbesteden aan dit programma. Met alle gevolgen van dien, helemaal voor de controlerende arm op school. Sterker nog, hier op de Autoblog-redactie is al ter sprake gekomen of ChatGPT niet onze baan gaat kosten…
AI afbeeldingen
Maar goed, dat is tekst. Het wordt nog meer visueel bij de vele programma’s die er zijn die afbeeldingen kunnen creëren dankzij AI. Dan kun je letterlijk de meest krankzinnige opdracht geven en je krijgt een meestal aardig geloofwaardig resultaat. En des te ‘normaler’ de opdracht, des te meer het lijkt alsof een mens het zelf heeft gemaakt. BMW deelde bijvoorbeeld een paar weken terug dat ook zij prima kunnen ontwerpen met behulp van een robot. En het voorbeeld dat altijd tevoorschijn komt is de Czinger 21C, waar kunstmatige intelligentie een grote rol heeft gespeeld in het ontwerpen en bouwen van de auto.
Autodesign dankzij AI
Interessant voer voor discussie, zo vindt ook Frank Stephenson. Die kun je kennen van een breed portfolio aan auto-ontwerpen, waaronder de originele New Mini (R50), BMW X5 (E53), Ferrari F430, Maserati MC12 en alles van het prille begin van McLaren Automotive, waaronder de MP4-12C en P1. Hij besteedt zijn vrije tijd nu in het maken van video’s op zijn YouTube kanaal waarin hij autodesign analyseert en langs zijn meetlat legt. Ook hij heeft het in een recente video over de kansen en gevaren van AI voor autodesign en zijn mening.
AI in autodesign biedt kansen…
Of autodesign kan profiteren van AI, Stephenson denkt van wel. Het scheelt je immers een hoop tijd als je hele essentie in een korte samenvatting gewoon omgezet kan worden in een schets. Die schets kan ofwel je rode lijn worden ofwel inspiratie bieden voor wat je rode lijn moet zijn. Ontwerpers gebruiken vaak een ‘mood board‘ om alles wat ze graag terugzien in het ontwerp op een rijtje te zetten en daar inspiratie uit op te doen. Stephenson deelt nog even een subtiele sneer uit naar BMW door een AI-programma de prompt te geven: “een BMW zonder afzichtelijke grille”.
…maar ook problemen
AI in zijn huidige vorm (en zeker een nog verder geëvolueerde vorm) kan dus autodesign echt helpen, maar Stephenson kaart ook een paar valkuilen aan. De makkelijkste is eigenlijk de robotisering van het proces. Dat kost in vele sectoren al banen en in de wereld van het autodesign gaat het je ook mensen kosten. Ook is het probleem dat de meeste huidige AI-programma’s dezelfde methode gebruiken en die is veelal gebaseerd op afbeeldingen die al bestaan. Echt innoveren is dus lastig, want AI kan niet iets verzinnen dat nog niet bestaat. Als vele designstudio’s dezelfde AI gaan gebruiken, ontstaat er ook een soort rode draad in de resultaten, waardoor auto’s wellicht (te) veel op elkaar gaan lijken.
Ten slotte denkt Stephenson dat het creatieve proces van het menselijk brein nog niet geëvenaard kan worden door AI. Momenteel is het dus vooral een hulpmiddel, maar een echte overname van het menselijke werk is toekomstmuziek. Een beetje zoals Full Self Driving of andere autonome hulpmiddelen: het werkt hartstikke goed, maar je moet nog steeds met je eigen ogen op de weg blijven letten.
Een interessante casus dus en AI in de wereld van autodesign gaan we vast op vele manieren terugzien. De hele video van Frank Stephenson kun je terugvinden op zijn YouTube kanaal.
Richmond zegt
Op dit moment heb jr een basis nodig, maar dat is met normaal ontwerp ook. Je hebt altijd invloeden, bewust en onbewust. Met AI niet anders..je geeft parameters en zegt maak dit of maak dit juist niet. Zoals met Loab, waar ze tegen de AI zeggen toon afbeeldingen die tussen de code regels van bestaande afbeeldingen bestaan. dus dan zal de Ai door stukjes code te veranderen en stukjes niet gebruikte code een eigen interpretatie maken van de basis opdracht.
En het zal traditionele banen kosten, maar al die ai moet ontwikkeld, geïmplementeerd en beheert worden en dan ook gebruikt worden. Totaal onder de streep zijn het misschien minder banen, maar het creëert ook andere banen.
mashell zegt
We zijn vreselijk geïndoctrineerd met “kost banen” en dat zoiets slecht is maar uiteindelijk betekent het gewoon minder werken of meer zinvol werk doen. Minder of meer zinvol werk is gewoon meer welvaart. Als ik maar 12 uur per week kan werken, de rest geautomatiseerd kan en ik gewoon kan rondkomen vind ik dat helemaal goed.
Dat wat we nu AI noemen is nog lang geen AI, zoals je al zegt het bedenkt niks nieuws, het is gewoon iets dat langs de randen van plagiaat gaat. Dat kan handig zijn maar vaak ook niet.
Neem nou autodesign, dat volgt bepaalde trends. Is meer mogelijk met plaatwerk vouwen, dan krijgt het autodesign meer vormen. Nu we andere aandrijvingsvormen hebben zijn is ook andere vormgeving mogelijk (denk aan de EQS), dat is iets wat de huidige AI gewoon niet kan bedenken. De vraag is of AI het ooit zal kunnen bedenken.
Overigens is het interessante aan auto-ontwikkeling natuurlijk dat wat er onder het plaatwerk zit en daar zie ik AI nog niet zo snel een bijdrage leveren.
Richmond zegt
Misschien kan over een paar jaar AI de beste/ meest efficiënte aandrijflijnen bedenken. Als je die genoeg data geeft van alle bekende aandrijflijnen dan zal die daar een resultaat op kunnen bedenken. Ook rijgedrag, als je de resultaten van subjectieve (fijn rijgedrag) data geeft, kan de computer daar ook een extrapolatie van nemen. De beste gemene deler. Hoe meer data her heeft, hoe meer het kan. Maar het is afhankelijk van de aannames die de programmeur erin stopt.
porker zegt
Ben een ai leek maar toch een gedachte. Ai doet wat ik ervan begrijp bestaande beelden en bv mode (wat vind mens mooi) combineren in een “ontwerp”. Ontwerpers van vlees en bloed bedenken iets dat wij als mensen nog niet eerder gezien hebben. Wat we nog niet weten dat we dat mooi gaan vinden. Creëren. Eat that, Ai!
potver7 zegt
Dat is ten dele waar; AI berekent een uitkomst gebaseerd op analyse van bestaande gegevens. Dat kán een uitkomst zijn die de mens uit zichzelf nooit heeft bedacht. Dat is bijvoorbeeld waarom de AlphaGo computer in 2017 won van Lee Se-dol, op dat moment de beste Go-speler ter wereld.
Geloof ik daarmee dat AI de ontwerper overbodig maakt? Nee. De uiteindelijke beoordeling van een nieuw ontwerp, en de beslissing of een model in een bepaalde vorm op de markt gebracht wordt, ligt bij verreweg de meeste producenten niet op de ontwerpafdeling maar bij de bedrijfsleiding. Dus de ontwerpafdeling zal een AI-gegenereerd ontwerp dus echt wel moeten beoordelen en waar nodig aanpassen.
Zal AI banen kosten? Misschien. Zonder computers waren die ontwerpafdelingen op z’n minst 4 keer zo groot, dus met AI zullen er misschien nog wat banen verloren gaan. Maar aan de andere kant groeit de IT-afdeling verder, en zullen er ook bij de software-ontwikkelaar banen bij komen. Het AI-systeem zal toch verder gevoed en verbeterd moeten worden.
Kortom, AI kost geen banen, het levert banen op.
Richmond zegt
Dat kan AI net zo goed. Google maar op loab.
drdre1 zegt
Je kan je ook afvragen waarom alle auto’s apart zijn vormgegeven. Ergens willen we altijd onderscheidend zijn in zoals we ons naar de buitenwereld presenteren. Maakt dat de wereld er ook divers uitziet gelukkig. Maar hypotetisch: zou er een tijd komen waarin elke auto gewoon een functionele capsule is en het enkel één doel heeft, nl ons te verplaatsen?
Denk dat zodra een product niets bijdraagt aan status of identiteit de nood om vormgeving er niet is. Voorbeelden… 🤔 Medicijnen… Eh… 🤔… Damn. Zelfs een pleerol draagt bij aan m’n status! 😢
porker zegt
Medicijnen ook niet, mensen eisen bepaald merk bij apotheken en dreigen zelfs de boel kort en klein te meppen als ze een ander merk (met dezelfde werkzame stof) krijgen. Iemand wil ze of dood hebben met die neppers of wil ze oplichten. Dat is de mensch. Er zijn wel merkloze dingen de bedenken als baksteen, dubbel glas (ik kijk even om met heen) etc. Maar die zijn dan ook dodelijk saai. Er moet een netje op staan!!
doublechevron65 zegt
AI zal ons helpen bij ontwerpen, maar definitief zal de mens, hier bij auto design, uitslaggevend zijn. Als ik bij food fotografie de juiste parameters intyp dan krijg ik een mooi bord, maar de details zijn het net niet, zal zeker beter worden. Maar wat is met het intellectuele eigendom? In de VS zijn er intussen duidelijke protesten.
flyerbunch zegt
Heb al genoeg gespeeld met verschillende AI graphic tools en ja soms komt er wel eens wat leuks, interessant of verrassend uit, maar alles is afhankelijk van de input. We hebben het al in vorig artikel hier over gehad. Een toekomstige BMW ontwerpen zal meestal met een kleine grille eruit komen. Dit omdat nu eenmaal het gross in de database met kleinere grille zit en ze worden in een Midjourndy etc niet gerangschikt op bouwjaar/recent. Daarvoor zou je eerst de hele tijdlijn moeten laten begrijpen aan AI en vervolgens enkel op dat merk gaan trainen. Beter zou zijn een aparte AI ivm auto’s die zich enkel daarmee bezighoudt. Vermoedelijk zullen verschillende merken hier ondertussen wel mee bezig zijn.