Zet de beschuit met muisjes maar klaar voor het broertje van de Renault 5.
Bij Renault zijn alle ogen gericht op de 5. De elektrische hatchback moet het na jaren van concepts en aankondigingen eindelijk waar gaan maken. Natuurlijk heeft Renault niet een dure elektrische aandrijflijn ontwikkeld die enkel en puur voor de 5 is gemaakt. Die aandrijflijn gaan we op termijn ook bij andere modellen van het merk zien.
Nieuwe Renault Clio in 2026
Eén van de eerste elektrische auto’s van Renault die de 5 aandrijflijn krijgt is de nieuwe Clio. De volgende generatie Clio staat op de planning voor 2026 en komt zowel als hybride als volledig elektrische auto op de markt, daarover bericht Autocar. Op die manier kan Renault twee doelgroepen bedienen. Waar de 5 echt een puur elektrische auto moet worden, wil Renault met de Clio de klant blijven bereiken die op zoek is naar een benzineauto.
Omdat de Renault 5 geproduceerd wordt op een puur elektrisch platform (Ampr Small) betekent dat de Franse autofabrikant een zijstapje maakt met de nieuwe Clio. De hatchback komt op zowel het Ampr Small platform als het reguliere CMF-B platform te staan. Laatstgenoemde is ook de architectuur waar de huidige Clio op gebouwd is.
Ongeveer 60 procent van de basis van CMF-B is overdraagbaar op Ampr Small. Dat is ook logisch, want het zou anders onmogelijk worden om de Clio als één auto op twee platformen te bouwen. Een vergelijkbare aanpak zien we met Stellantis. Zowel de Peugeot 208 als de Opel Corsa zijn verkrijgbaar in benzine en volledig elektrische uitvoeringen. Met de nieuwe Renault Clio in 2026 zullen dit dan ook de belangrijkste concurrenten blijven. Met het grote verschil dat de Clio ook elektrisch gaat.
Clio gaat groeien
De huidige generatie Clio is voornamelijk een evolutie in vergelijking met zijn voorganger. Voor de nieuwe Renault Clio in 2026 gaat het merk flink uitpakken. Hoewel het CMF-B platform nog steeds de basis vormt, groeit de hatchback naar verluidt 20 mm in de lengte. Daarmee is de Clio straks langer dan de Renault 5.
De traditionele Clio-rijder kan voor een compacte Renault straks bij de 5 terecht. De Clio zoals we die nu kennen groeit een maatje, wat weer moet resulteren in meer been- en bagageruimte.
HZW zegt
Het echte eerste broertje of zusje van de Renault 5 wordt volgens mijn de geheel nieuwe Renault 4.
utregcity zegt
Ja, of de nwe Nissan Micra.
MarcoM zegt
De Renolen worden weer mooi!
Edge zegt
Een hatchback die een maatje groter is dan de Clio, had Renault niet al zoiets voordat ze besloten dat ze moesten Megane met die crossover/SUV trend? 🤔
Robert zegt
Ik had de hoop dat men ook een elektrische reïncarnatie van de Twingo mk.1 in de pijplijn had.