Een nieuwe week, een nieuwe special edition Koenigsegg Agera.
Zoals wel eerder gemeld ben ik fan van de Koenigsegg Agera maar zelfs ik begin Agera-moe te worden na de lancering van wéér een limited-edition-one-of-a-kind-unique-only-one-in-the-world-Koenigsegg. Kom op zeg Koenigsegg, dit begint op Pagani te lijken!
Dit schijnt Koenigsegg nummer 100 te zijn die van de band rolt in de Koenigsegg fabriek, dat meldt de oprichter Christian von Koenigsegg in een bericht dat in de handen kwam van Shmee-150. De naam Hundra is dan ook afgeleid van het Zweedse woord voor honderd. De biesjes die je op de foto ziet zijn handgemaakt van 24 karaats bladgoud en de stiksels in de stoelen en het dashboard zijn ook van 24 karaats gouddraad.
De prestaties zijn zoals altijd bij Koenigsegg dik in orde: 1140 pk, meer dan 1000 Nm, 2,9 seconden naar de honderd en een topsnelheid van honderdtriljoenbiljard centimeter per nanominuut dankzij een pk-gewichtsverhouding van 1:1,24. Dat begint in de buurt te komen van de gewenste 1 op 1 verhouding die gewenst is voor de Koenigsegg Agera One:1.
prettyflaco zegt
Leuk
aallex zegt
Achjoh iedere koenigsegg is een one-off. Klanten besteden gemiddeld een week tijd om alles te configureren.
norge zegt
Bladgoud voor de sier op een sportwagen? Teiltje….
lemster zegt
@norge: Het mooiste goud zit in de motorruimte van de McLaren F1 inderdaad.
lemster zegt
@lemster:
ropbp zegt
Alles aan deze auto is overdreven… Dus een beetje bladgoud valt ook niet op :-)
jrmpower24 zegt
Een Agera is natuurlijk heerlijk maar in
deze kleur met die rode streepjes… Nee.
lambo4all zegt
@CasperH: Hoezo begint op pagani te lijken? Koenigseggs en pagani’s bouwen bijns geen limited edition specials, dat doet porsche bij bosjes tegelijk. Ze bouwen gewoon wagens naar de wens van de klant en zijn dan even zo vriendelijk om daar even een berichtje over te sturen naar autoblog. jullie zijn degene die er het special edition labeltje aan hangen, niet de merken zelf.
Jeroen297 zegt
@lambo4all: Zomaar een greep uit de bestaande modellen van Pagani:
Pagani Zonda C12 6.0
Pagani Zonda C12-S 7.0
Pagani Zonda C12-S 7.0 GR
Pagani Zonda C12-S 7.0 Monza
Pagani Zonda C12-S 7.3
Pagani Zonda C12-S 7.3 Roadster
Pagani Zonda Cinque
Pagani Zonda Cinque Roadster
Pagani Zonda F
Pagani Zonda F Clubsport
Pagani Zonda F PS
Pagani Zonda F Roadster
Pagani Zonda F Tricolore
Pagani Zonda R
Dan ook nog gepersonaliseerde:
2009 Zonda PS
2009 Zonda GJ
2010 Zonda Uno
2011 Zonda HH
2011 Zonda 750
2011 Zonda Rak
2011 Zonda Absolute
2011 Zonda 760RS
2012 Zonda 760LH
2012 Zonda 764
2013 Zonda CC
Hoe zijn dat niet veel verschillende versies “met een labeltje”???…
Vincegail zegt
@Jeroen297:
Die Zonda RAK is alleen maar een investeringsconstructie van Autosalon Singen. Bestaan alleen maar renders van.
En wat is een Zonda CC? Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Pagani#Custom
is dat dus een Crazy Cinque en komt er ook een Huayra CC.
Meer info please????
kickass zegt
@Jeroen297: Dat je dan gewoon de Huayra vergeet…
lambo4all zegt
@lambo4all: precies, gewoon kleine updates van de bestaande wagen waar pagani zelf niet heel bijzonder over doet. er is niets ‘special’ aan die updates van het huidige model, dat maken alle autosites ervan. dit valt onder een totaal andere catogie als posche die roept een totaal nieuwe wagen te hebben omdat ze een mooi spoilerlipje en titanium wielmoeren onder een 911 hebben geschroefd.
pieter-jan_catteeuw zegt
@lambo4all: als je blijft unieke typenamen geven aan speciale lakjes en uitlaatjes of zo – dan ‘lijkt’ dat meer het ego strelen vd klant.
Natuurlijk – mijn opinie over het soort mensen dat Paganis koopt was wat gekleurt door mijn persoonlijke negatieve ervaringen met financiële leiders types lager op de ladder – waardoor ik op een anti-ego-strelings campagne was geraakt waarbij ik mij misschien sterkt heb uitgedrukt over de hypothetische psychologie achter dit soort speciale modelletjes.
If you were present you would’ve appreciated the sentiment I was channeling. Positions of power do seem to attract bullies in a disproportionate fashion.
Uiteindelijk is uniekheid-exclusieviteit wel goed – zeker als je dit soort bedragen neerlegd voor een wagen.
bsxc2 zegt
En hopelijk de laatste.
jrk68 zegt
@bsxc2:
Die gaan ze Plundra noemen, naar de uitverkoop van Ikea….
rufctr01 zegt
Schitterende auto’s! Bugatti heeft toch ook tig speciale modellen??
Carreza zegt
@rufctr01: maar bij Bugatti is dat omdat ze die Veyron anders nog niet aan de straatstenen kwijtraken.
Carreza zegt
Nummer 100… hmm, ik had er toch al wat meer verwacht.
redneckdarian zegt
Wow 100 maar? Ze zijn al een wereldwijd bekend merk en ze hebben nog maar 100 autos gebouwt?
kickass zegt
@redneckdarian: Iets met prijs en crisis. ;) Maar je hebt gelijk, Pagani en Bugatti doen het iets beter.
agera zegt
Ik ben een groot Koenigsegg fan zoals mijn naam al doet vermoeden. Ook Pagani is meesterlijk soms kan ik gewoon niet kiezen, beide merken zijn extreem en het uiterste op het gebied van hypercars.
Koenigsegg is extreem bouwt nu ook zijn eigen motoren die ze in hun auto’s lepelen ipv de oudere Amerikaanse blokken.
Plus aan de bouwkwaliteit van de Zweden twijfel ik niet. Ik ben eigenlijk benieuwd of Horacio Pagani op den duur ook een motor wil bouwen ipv AMG’s te gebruiken.
straatpiraat zegt
@agera: Verander je naam anders in koning-open-deuren-intrappen, dat zou jou namelijk ook niet verkeerd staan.
ropbp zegt
Toch wel grappig dat massa-sportautofabrikanten als Koningsei en Spijker geïnteresseerd waren in Saab. Dat zou ongeveer hetzelfde zij als Ferrari nu VAG zou overnemen :-) :-) :-)
camber24 zegt
Rijtest svp
kickass zegt
Prachtige kar! Maar over de foto’s: C-C-C-CONTRAST!!!