Die voorkant, dat kan toch niet?
Niets is meer veilig tegenwoordig. Terwijl BMW rustig de wereld overvliegt en de Vision iNext aan een klein groepje geselecteerde klanten laat zien, heeft een ondeugend individu alvast een aantal persplaten op het internet gesmeten. De auto moet binnenkort officieel worden onthuld, maar met deze verrassing krijgen we de auto vroegtijdig te zien.
Normaal gesproken richten we ons in eerste instantie op de dimensies van de auto, of zaken als motorisering en interieur. In dit geval is dat niet mogelijk, want ons zicht wordt compleet geblokkeerd door die verschrikkelijk wanstaltige voorzijde. De neus, en dan met name de grille/nieren van de BMW, is/zijn wel zó onwaarschijnlijk groot en opzichtig, dat we ons oprecht afvragen wie dit idee heeft goedgekeurd, en om welke reden. Immers, aangezien de Vision iNext het concept is voor een toekomstig elektrische SUV ter grootte van de BMW X5, kunnen we er met het hoofd niet bij. Welk doel de grille gaat dienen, willen wij maar al te graag horen.
Afgezien van de uiterst merkwaardige neus, zijn we tamelijk tevreden over het resultaat. Met name de binnenzijde van de auto is goed te pruimen. Momenteel ligt de focus duidelijk op eenvoud en minimalisme. Twee digitale schermen moeten alle nodige informatie in beeld brengen. Daar blijft het bij, want binnenin het studiemodel herkennen we geen andere functionele zaken. Dit zal in het productiemodel ongetwijfeld veranderen.
BMW heeft nog voldoende tijd om de auto van binnen en buiten aan te passen en bij te punten, want in 2021 pas moet de iNext van de band komen rollen. Binnenkort zullen we meer concrete details over de bolide te horen krijgen. Wellicht voegt BMW er dan ook een paar nieuwe foto’s bij.
UPDATE: de iNext is inmiddels officieel, alle info HIER!
dwfc zegt
Gelukkig staat het logo er nog op !
Breinstein zegt
@dwfc: het is dat je het zegt, zag hem haast over ‘t hoofd.
jerry1950 zegt
OMG
roland78 zegt
I love that Kia tigernose grille!
goodolddays zegt
Dit gaan ze toch niet menen of wel!?
dare2think zegt
Maken ze een elektrische auto, is ie meteen groot, zwaar en hoog… Als je toch de beschikking hebt over de batterijen van de toekomst, waarom dan geen auto die écht aerodynamisch en licht van gewicht is?
Tja, SUVs zijn helemaal in. Het concept gaat wel ten onder aan zijn eigen succes want als iederéén hoog zit heb je nog niks bereikt. Een belangrijk onderdeel van het succes van de SUV is niet de SUV zelf, maar de andere (lagere) auto’s..
Breinstein zegt
@dare2think: licht van gewicht? Met al die zware accu’s?
peug206 zegt
@dare2think: tuurlijk wel. Zodra de wegenbelasting toch niet meer uitmaakt want alles is elektrisch koop ik een Amerikaanse pickup op batterijen. Dat is dan het enige wat nog indruk maakt op de linkerbaan…
87sandyd zegt
@dare2think: Je kan het ook omdraaien..
Waarom zou je een B-segmenter of een C-segmenter bouwen als nou juist de grootste winst te behalen valt bij een grote SUV? De x5 is in principe de grootste auto van BMW, oftewel het meest vervuilend. Als je nou die auto elektrificeerd dan heb je je grootste bron van co2 uitstoot aangepakt.
Als daardoor de m3 en m2 lekker bestaan zonder elektromotoren, dan ben ik tevreden hoor.
alfav6gta zegt
Trotste eigenaar van 2 E30’s en met pijn in mijn hart kijk ik naar de richting die bmw op t moment aan het bewandelen is. Best dat de techniek veranderd met elektrificering, plug-ins, autonoom rijden etc. Maar het lijkt me altijd nog mogelijk om gewoon een mooie tijdloze auto op papier te zetten.
e28forever zegt
@alfav6gta:
Zelfde hier.
E28 en E39 in bezit.
Allebei fijne auto’s met een knap design.
Als ik dit zie kan ik dat niet meer zeggen.
(Ik weet het, ik word oud…)
leaper035t zegt
@alfav6gta: Ze kunnen het nog steeds hoor. De nieuwe 8-series, de 6 Gran Coupe. Maar waarom ze voor hun elektrische wagens dergelijke gedrochten maken, neen dat kan er bij mij ook niet in. Ook vanuit marketing-standpunt niet.
lekkerlinksrijden zegt
@leaper035t: ook bij die is het niet gelukt, te veel lijnen, luchtgatan, flapjes en meer van die rariteiten. Een mooie strakke BMW, dat is lang geleden
roland78 zegt
@lekkerlinksrijden: De nieuwe 3-serie zal dat toch weer worden. Blijft toch een classic.
leaper035t zegt
@roland78: Ik bid alvast met je mee maar ik vrees vooral opnieuw veel te grote nieren.
jpoers zegt
@alfav6gta: eens, ik zou toch zeggen met de elektrische onderdelen ontstaat er weer meer vrijheid in ontwerpen. Niet rare gebolde motorkappen omdat er minimaal ruimte moet zitten tussen het motorblok voor het geval iemand er boven gaat liggen slapen. De wielen meer naar de hoeken minder front /rest overhang.
Breinstein zegt
Nu ben ik van mening dat de heer Wagener dronken en de weg kwijt is, maar dat het altijd erger kan bewijzen onze vrienden van BMW keer op keer. Die hebben toch een serieus uitstralingsprobleem en afschuwelijke design visie te pakken.
560pk zegt
@breinstein: zelden het zó met iemand eens geweest (zowel voor MB als voor BMW)
Breinstein zegt
@560pk: met mijn voorliefde voor Duitse auto’s (met de oudste voorop) doet dit alleen maar pijn in mijn hart. Echter is de merkwaarde en reputatie van Mercedes (ondanks dat ik het design niet mooi vind) wel stijgende, evenals de verkopen. BMW heeft het wat dat betreft moeilijker, de puristen lopen bij ze weg en ook zijn ze hun 1e plek qua verkopen kwijt. Als dit dan hun toekomstvisie is dan zie ik daar zo een crisis vormen, men heeft daar geen flauw benul welke richting ze op moeten.
skinnybmw zegt
@breinstein: ach, vroeger maakte BMW ook gedrochten van concepten, en ook hele mooie. Net als ieder ander merk. Niet alles afserveren over een merk door één model. Ik kan je zo een recente concept van BMW laten zien die je hart sneller doet slaan?
dees zegt
Gtever kan iemand hier even een doek overheen gooien.
BrutaalAapje zegt
@dees: Ik ga voor benzine. Zijn er ook rokers in de zaal?
mistermini zegt
Mooier dan de nieuwe GLE en EQC naar mijn mening
Breinstein zegt
@mistermini: merkblind of zit je nog in de ontkenningsfase?
mistermini zegt
@breinstein: Nee, ik ben niet zo conservatief en vind het tof dat er merken zijn die het anders doen. De i3 is naar mijn mening ook geslaagd.
Waarom mogen ontwerpen niet out of the box zijn?
jochempie zegt
@mistermini: Karim Habib werd vriendelijk verzocht om een andere werkgever te gaan zoeken, omdat z’n auto’s steeds saaier en voorspelbaarder werden. Je hebt helemaal gelijk, een radicale ingreep als deze auto is bij BMW helemaal op z’n plaats en hard nodig. Ze worden links en rechts voorbij geschoten door Kia, Genesis, zelfs Mercedes-Benz.
560pk zegt
@jochempie: Karim Habib is de briljantste ontwerper die BMW sinds Claus Lühte heeft gehad. Na zijn vertrek mankeert aan het ontwerp van zo goed als iedere BMW wel iets. De grote kracht van Habib was dat hij tekende wat de BMW koper zocht. Nu gaat het alleen nog om provoceren. En dat lukt: op basis van de eerste concepts heb ik serieus overwogen om over 3 jaar (precies wanneer ik aan een nieuwe auto toe ben) de INext (of waarschijnlijk I5) te gaan kopen. Op basis van dit gedrocht overweeg ik om na 30 jaar BMW van merk te wisselen (tenzij ze dan een grotendeels elektrische 5,7 of 8 in het gamma hebben).
Esprit_de_Flandre zegt
@560pk: “De grote kracht van Habib was dat hij tekende wat de BMW koper zocht. ”
Een sneller paard dus…
jochempie zegt
@Esprit_de_Flandre: precies. Subtiele verwijzing naar Mr Ford :)
jochempie zegt
@560pk: “nu gaat het alleen nog om provoceren”
Kom je vaker aan “the wrong side of history” terecht? ;) (‘t is maar om te lachen, hè)
jochempie zegt
@560pk: Karim is een briljant ontwerper, maar als designmanager is hij te voorzichtig geweest.
560pk zegt
@mistermini: dat is dan ook niet moeilijk. Maar dan nóg: deze concept is verschrikkelijk
fejjie zegt
Leuk zo een bruine anus op je voorbumper.
fastforward zegt
BMW is echt van het padje
rhellema zegt
@fastforward: de consument is van het padje dat eenheidsworst het enige is wat nog geaccepteerd wordt. Steek als merk vooral je hoofd niet boven het maaiveld uit want dan vindt de meute het niet meer mooi. Iedereen jankt dat BMW’s teveel op elkaar lijken, vooralsnog is BMW de enige fabrikant die dit aandurft om te tonen. Een ieder die dit soort Concepts niet kan respecteren heeft zelf het vermogen niet om verder te kijken dan de neus lang is.
BaRa zegt
@rhellema: Verder kijken dan mijn neus lang is wilt in dit geval alleen maar lukken lukken met een extra sterke roze bril. Anders kan ik die Vision iNext simpelweg niet aan.
skinnybmw zegt
@rhellema: helemaal mee eensch!
mrrallycross zegt
Zou er niemand bij bmw zijn die zegt dat ze dit lelijke hok niet moeten publiceren?
lekkerlinksrijden zegt
@mrrallycross: RAUS!!!
freezzr zegt
Ik kan er niks aan doen maar jullie titels van artikelen slaan de laatste tijd kant noch wal. Dit artikel ook weer zo rete-subjectief… hoeveel azijn zuipen jullie op een dag???
Ik dacht dat ik op leeftijd aan het raken ben, maar als ik dit zie… we klagen over autofabrikanten die overal dezelfde neus op schroeven, maar als het ook maar enigszins afwijkt klagen we ook weer steen en been…
peug206 zegt
@freezzr: heel eerlijk: de titels zijn de laatste tijd echt slecht. Maar ja, je moet ook clicks genereren om gratis content te kunnen produceren, anders zijn er geen inkomsten. Maar in een artikel mag je best de mening ventileren, daarvoor is het een blog en geen autoweek/visie etc. En dat kan qua design dus op 2 manieren met zo’n uitgesproken ontwerp: hate it or love it.
freezzr zegt
@peug206: je hebt gelijk hoor ;) maar wat een zeik-artikel. Ja het is geen briljant mooie auto, mee eens, maar das een Giulia ook niet.
peug206 zegt
@freezzr: komkommertijd…
BaRa zegt
@freezzr: aaah niet fair, zo trollen!
tenaci zegt
Oei…. is dit het merk dat ons ook de 507 schonk?
jochempie zegt
Ein-de-lijk weer wat cojones bij BMW!!
gokartmozart zegt
BMNEE
Goed_Koopman zegt
Dit is niet mijn BMW meer.
janmetdelangeachternaam zegt
God bmw is ook echt de weg kwijt de laatste decennia
skinnybmw zegt
@janmetdelangeachternaam: gaat slecht hè, met BMW de laatste decennia?
RiKe zegt
Prima dat een merk origineel wil zijn em gedurfde designs maakt, maar er zijn toch ook dingen die zelfs vanuit dat oogpunt te ver gaan. Mijn hemel wat een gedrocht!
Loek zegt
Er zijn van die auto’s die volledig kloppen qua design, op één aspect na. Pak van alle designs dat ene aspect (met name de lelijke LED strips boven de koplampen van bijv de Kona of Sportage, de hondslelijke X4-achterkant), combineer ze in 1 auto en voila: de BMW iNext.
okdoei zegt
Aan de grootte van de grill te zien verwacht ik dat ze bij BMW met een nieuwe ontwikkeling bezig zijn waarbij ze vers gevangen insecten vermalen tot een hyper-moderne insectenplasma. Met die plasma kun je dan weer bijvoorbeeld de batterijen opladen. Meen hier laatst iets over gelezen te hebben.
Denk dat het zoiets is/wordt.
Moet wel.
potjak zegt
Ik zie een opgepompte BMW i3. Dat vind ik een fraaie auto.
2wheeler zegt
Wat een ophef im niks zeg, sinds wanneer is het productiemodel van de conservatieve Duitsers gelijk aan het concept? Precies, vrijwel nooit. De iNext is straks gewoon een iets hippere X5.
Esprit_de_Flandre zegt
Many kudos als BMW dit op de markt durft brengen…
En ja, ik denk wel dat dit ‘m wordt. Zelfde grille zagen we ook al op de i Vision Dynamics, wat de voorbode is van de i5. Daar zag het er natuurlijk wel beter uit, omdat het een sedan is en geen SUV.
https://static.designboom.com/wp-content/uploads/2017/09/BMW-i-vision-dynamics-IAA-designboom07.jpg
https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c680-d465/content/medias/images/news/27000/700/0/bmw-concept.jpg
Daarnaast worden de nieren op de X7 ook tegen elkaar gedrukt (maar nog niet samengesmolten)
http://static1.fnp.de/storage/image/0/7/3/1/2011370_cms2image-fixed-605x320_1pK0Fu_VmUDxJ.jpg
stationcar zegt
Die neus: hazentanden gekruist met de Kia tigernose grille, wat een drama…
BaRa zegt
BMW’s interpretatie van de Ssanyong Rodius? Want elke niche moet gevuld worden, hoe klein ook.
milieumeneertje zegt
Aartslelijk
maxidyne zegt
Mooie varkensneus…
galverink zegt
Dit moeten kenners van Chinese emoji’s maar uitleggen. Wel mooi dunne voorruitstijlen overigens.
sannydanny zegt
Wat een mottig ding en ik ben zo een bmw fan
allesmetturbo zegt
Ben wel fan van dikke bmw’s maar wat een afschuwelijk ding is dit zeg. Waarom moeten die nieuwe elektrodingen zo intens branden op je netvlies?
Gwn vag na-apen en van een golf een e-golf maken. Pak een 3,4,5 of wat voor serie dan ook en maak m elektrisch. Verkoopt vast lekkerder dan dit design.
mashell zegt
En we zijn allemaal zo trots op Adrian van Hooydonk!
rhellema zegt
En net zoals met de Bangle 7 zal iedereen over een jaar of 20 zeggen “wauw wat is deze auto mooi oud geworden zeg”.
cossiekiller zegt
Dit is de BMW zoals viezefreddyw de 5-serie door zijn bril ziet.
eron zegt
Auw auw dat doet pijn aan mijn ogen
rob5nismo zegt
Ik denk dat dat expres gedaan is dat er nu een paar social media mensen bij BMW de reacties op de neus zitten te bekijken en doorspelen naar het designteam
Gulli zegt
Ik ga de eerstvolgende beurs waar dit ding staat bezoeken met een kilo tomaten in mijn tas. Iemand moet toch een boodschap doorgeven dat dit echt niet kan!?