De uitstoot van Co2 moet in 2020 zijn teruggedrongen tot 95 gram per kilometer. Dit betekent niet dat alle auto’s minder dan 95 gram mogen uitstoten. Er mag gecompenseerd worden.
Dit moet onder andere gebeuren door hybride technologieën om zo de uitstoot van CO2 te reduceren. In totaal slechts 1,2% van de nieuwe auto’s binnen de EU in 2013 een hybride was, ligt dat cijfer in Nederland en Frankrijk een stuk hoger. In Nederland was in 2013 5,7% van de auto’s een hybride, in Frankrijk 2,6%. Beide landen hebben belastingvoordelen bij de keuze voor een hybride of elektrische auto, daardoor ligt dat cijfer hoger. Dat de afzet van hybrides inderdaad goed ging is te zien aan onder andere het aantal Mitsubishi Outlanders, Volvo V60 plugins en Opel Ampera’s in het Nederlandse straatbeeld.
Afwijking
De uitstoot lijkt dus steeds lager te worden. Toch blijkt uit een analyse van het International Council on Clean Transportation (ICCT), onder meer dan een half miljoen automobielen, dat het verschil tussen de fabrieksopgave en het verbruik in de praktijk gigantisch verschilt. Hoewel het verschil in verbruik in 2001 nog zo’n 8% bedroeg is dat inmiddels gestegen naar 31% voor privéauto’s tot wel 45% voor bedrijfswagens. De fabrieksopgaven zijn gedaan aan de hand van de New European Driving Cycle (NEDC).
Ook de auto’s die aan de euro-6 norm voldeden bleken in praktijk niet te voldoen. Gemiddeld werd er 7 maal zoveel NOx gemeten als de limiet was voor de euro-6 norm.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.