Groen, geel of turquoise op een Volkswagen Golf R. Weer eens wat anders dan grijs, grijs en grijs. Dit is het Volkswagen Spektrum Program.
Voor een exotisch wagenpark aan kleuren moet je niet in Nederland zijn. Er worden genoeg exclusieve auto’s verkocht in ons land, maar vaak wel in een saai kleurtje. Grijs of zwart voert de boventoon. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg is de boodschap hier.
Om het einde van de zevende generatie Volkswagen Golf R in te luiden deden ze aan de andere kant van de plas iets leuks. Volkswagen introduceerde in de Verenigde Staten het Volkswagen Spektrum Program. Klanten konden aan de hand van dit programma één van de 40 opvallende kleuren kiezen die normaal gesproken niet beschikbaar zijn. Het programma bleek een hit. De Golf R is zo’n beetje de enige hatchback waar de Amerikanen wél warm voor lopen. Sterker nog, De VS en Canda zijn samen goed voor de meeste Golf R verkopen ter wereld.
Historie
De meerprijs voor het Volkswagen Spektrum Program bedroeg 2.500 dollar MSRP. De kleuren zijn niet willekeurig gekozen, maar vormden onder meer een knipoog naar het verleden. Mars Red is bijvoorbeeld een ode aan de eerste generatie Golf GTI. Ginster Yellow is een verwijzing naar de derde generatie Golf GTI Drivers Edition uit 1997. Jazz Blue Pearl is de kleur van de Volkswagen Golf 4 GTI 20th Anniversary. En zo heeft elke kleur wel een verhaal.
Populairste kleuren
Volkswagen Noord-Amerika heeft bekendgemaakt dat Viper Green Metallic de populairste kleur was van het Spektrum Program. 17 procent van alle orders van het programma waren Viper Green. Een andere populaire keuze was Nogaro Blue Pearl. Dit is een Audi S- en RS-kleur.
Extra’s
Voor die 2.500 dollar onderging je Golf een hele behandeling. De kleur van de Volkswagen Spektrum Program Golf R werd in Wolfsburg op de auto gespoten. Dit gebeurde in een speciaal gebouw op één kilometer afstand van de fabriek. Daarnaast kregen kopers een handgeschreven bedankje van Megan Closset (Volkswagen Golf Product Manager), een palet met de gekozen kleur en een bevestiging met het aantal geproduceerde auto’s voor de Amerikaanse markt.
Alle beschikbare kleuren van het Volkswagen Spektrum Program check je in de video hieronder.
michaelcorleone zegt
Vooral die gele en groene zijn heel erg gaaf. Ik kan heel goed begrijpen waarom Viper Green Metallic de populairste kleurkeuze was.
escort77 zegt
@michaelcorleone: Magma orange zou ook prima staan denk ik
wimof zegt
kleur uit 1974.
nico111 zegt
Heerlijk die kleuren. Wagen park in NL is zo saai.
VeniVidiVici zegt
@nico111: Komt door al die leasebakken. Leasemaatschappijen willen geen toffe kleurtjes.
koeberg zegt
Nee hoor. Ik heb in mijn carrière 4 keer een auto mogen uitzoeken, nooit een beperking gehoord van de leasemaatschappij.
thomasthomas zegt
@koeberg: klopt
Robert zegt
@koeberg: @thomasthomas: ja en nee. Ja, je kunt bij de meeste leasemaatschappijen wel voor een opvallende kleur kiezen, mits de fabrikant dat ook aanbiedt. En nee, een leasemaatschappij ziet dat liever niet gebeuren, omdat dit als nadelig voor de restwaarde wordt beschouwd.
Ergo, kies je als leaserijder voor een opvallende kleur, zul je dat behoorlijk goed kunnen terugvinden in een hoger maandtarief. En dus kiest de grote meerderheid tóch voor zwart, antraciet, donkerblauw of zilvergrijs. Want bijtelling.
karhengst zegt
Dus eigenlijk is het de schuld van de tweedehandsrijders. Als die nu meer kleur zouden willen werkt dat goed voor de restwaarde en wordt het rijden van saaie kleuren in de lease afgestraft.
mashell zegt
@RRRobert: volgens mij is dat een fabel, ik rijd al jaren rood en dat maakt in de leaseprijs helemaal niets uit, maar in levensvreugde enorm veel.
Robert zegt
@mashell: nope. Het kan allicht per maatschappijen verschillen, maar bij sommigen laten ze de kleurkeuze weldegelijk meewegen in het maandbedrag.
Een van mijn zussen heeft nog een tijdje het beheer gedaan over het leasewagenpark van haar toenmalige werkgever, en bij hun leasemaatschappij scheelde dat tot wel 30 euro per maand. Da’s dus een kleine 1500 euro over een leasecontract van vier jaar…
ar156sw zegt
@RRRobert: Dat zal, iig voor een deel, ook de meerprijs van de optie zijn. Opties worden al snel voor 50% of meer verrekend in de totale contractwaarde. Lakoptie van 2,5-3k kan dus ook zo’n stijging veroorzaken zonder dat dat met restwaarde te maken heeft.
hooesi zegt
@RRRobert: klopt helemaal tot je laatste zij, want een hoger maandbedrag heeft niets met bijtelling te maken.
fabian159 zegt
Ik wel, quantum grey en turbo blauw zijn uitgesloten op de audi a4’s en voor de arteon was dat kurkuma geel uitgesloten.
VeniVidiVici zegt
@koeberg: Oké… ach ja, ik heb geen ervaring met lease koop m’n auto zelf wel.
blo3to3t zegt
@venividivici: de afnemende bedrijven niet, de leasetokos zal het een zorg zijn.
wceend zegt
Zou de neiging naar grijs ook door groepsdrang kunnen komen? Vermoed persoonlijk dat mensen (bewust of onbewust) mede om deze reden de keuze maken voor een onopvallende kleur, niet teveel willen opvallen.
roadronner zegt
Leuke kleurtjes, maar wat kost zo’n Golf R nou in de USA?
torsen zegt
@roadronner: Vanaf $40.395,-
Met een handbak.
sportstand zegt
En in Canada vanaf CAD 42.500, dus dat is € 27.000 euro. Startprijs in NL € 55.500 in 2019….
banderas zegt
Dat rechtse kleurtje is wel echt heel lelijk, maar die andere 2 best prima. Zou het waarschijnlijk niet kiezen, want valt wel iets te veel op.
RiKe zegt
@banderas: als meer mensen dat doen dan is dat maar tijdelijk
banderas zegt
Prima, maar het is niet mijn smaak. Mijn huis heeft donkergroen als ‘detailkleur’, verder geen gele of paarse delen. Vind ik fijner ;)
Paul58 zegt
Golfjes zijn nooit mijn ding geweest omdat ik ze persoonlijk vrij saai vind ogen (uitzondering van een MK2 gti). Maar moet zeggen een leuk kleurtje maakt wel veel goed bij moderne golfjes.
thomasthomas zegt
@kevin1989: nou de mk2 gti die is spannend met 107pk
Paul58 zegt
@thomasthomas: ik heb het over de looks niet over de prestaties. Persoonlijk rij ik liever de Stelvio pas met een standaard golf mk2 gti dan bijv een standaard golf 6 gti. Veel meer rijbeleving
vaakbenjetebang zegt
De Drugs Bunnies hier in de stad willen hem toch echt alleen in het zwart hoor.
tstile zegt
De echte drugsrijders kopen geen Golf meer. Die rijden een jonge Ford Ka ofzo. Een echte truttenschudder. Vallen ze het minst mee op.
vaakbenjetebang zegt
De slimme drugsrunners wel ja!
RiKe zegt
Kleuren op auto’s zijn tof! Maar in Nederland hebben we geen auto cultuur, die hebben ze in Den Haag al vakkundig de nek om gedraaid. Haast niemand kiest meer voor een auto met kleur want “dat is slecht voor de restwaarde”. Nederland rijdt rond met de portemonnee, niet met het hart (en als dat wel zo is dan hebben ze dat in Den Haag wel weer te duur gemaakt).
escort77 zegt
@rike: “Den Haag” heeft liever geen dikke V6 in een Golfje en ontmoedigt dat financieel. Er is helemaal niemand die er iets tegen heeft als jij je auto in een kleurtje wilt.
tstile zegt
Huh Nederlanr rijdt voor de portomonnee? Dat valt wel mee dan zou iedereen een Toyota yaris rijden of een octavia voor de ruimte.
Mensen kiezen geen kleur omdat de sociale richtlijnen nu eenmaal bepaalde kleuren voorschrijven. Alleen op het roadstertje voor het weekend durven ze dan rood te kiezen.
Maargoed, nog geen harlekijn uitvoering op de nieuwe golf?;p
406_v6 zegt
@tstile:”sociale richtlijnen”??? Waar vind ik die?? Never heard of.. wel van extra kosten bij leasemaatschappijen (€10-15 pm). En van mensen die tóch maar grijs of zwart tinten kiezen omdat die “makkelijker zijn mét inruilen”.
siemi zegt
@rike: ik ben zelf ook terughoudend met gekke kleuren, maar als ik bijvoorbeeld Enzo Knol zie die zijn Urus vaak anders laat wrappen is kleur wel heel gaaf.
vaakbenjetebang zegt
Wat een klets. ‘Den Haag’ heeft autorijden duur gemaakt, dat is zonder meer waar. Maar ‘Den Haag’ heeft zeer zeker niet een voorheen in Nederland florerende autocultuur de nek omgedraaid. Wij hebben geen autocultuur, het zit kennelijk niet in onze volksaard. Ook toen de lasten van het autorijden verhoudingsgewijs nog niet zo zwaar waren, reed de Nederlander door de bank genomen in hemeltergend saaie auto’s. Het straatbeeld van mijn kindertijd, de jaren ’80, was echt niet het youngtimer-paradijs dat je op basis van de auto’s die er nu nog uit die jaren rondrijden, wellicht zou vermoeden. Het was treurnis met een hoofdletter T. De straten stonden vooral vol met Kadettjes 1.3, Golfjes C zonder rechter buitenspiegel, Escortjes 1.4 en meer van dat soort basaal vervoer. Als je al een E30 zag, was het toch meestal een 316i. Wij Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rang, goedkoop is ons nog niet goedkoop genoeg. Dat bleek ook wel toen de E-Kadett eenmaal was opgevolgd door de Astra F. die kostte echt niet de wereld, maar wat deed de Nederlander? Die ging godbetert vrijwillig in een Daewoo Nexia rijden. En dan niet een paar Nederlanders, nee, in een jaar of 2 tijd verkochten ze meer dan 13.000 van die opgewarmde lijken! Dertien-freaking-duizend! Dat is onze autocultuur. Schrapen, schrapen en nog eens schrapen. Of dacht je dat mensen voor zo’n pastelkleurige Hyundai Accent kozen omdat ze die kleuren zo tof vonden? Welnee, dat was omdat dat niks extra kostte. Men accepteerde domweg dat het ding die kleur had. Dat er in de jaren ’70 wat meer kleur op straat te vinden was, was enkel een gevolg van het feit dat die vrolijke uni-kleuren geen meerprijs vereisten.
wimof zegt
En zo draaiden ze de Europese fabrieken de nek om.
vaakbenjetebang zegt
Nederland gaat geen fabrikant de nek omdraaien hoor, mer die paar autootjes die hier verkocht worden.
hooesi zegt
@vaakbenjetebang: amen, waar is de plus-knop als je ‘m nodig hebt.
bbfix zegt
@rike: klopt. Ik ben de enige in de buurt met een oranje Volvo. De spannendste auto bij mij in de straat is een nieuwe Opel Corsa in iets donkerder oranje. Dus ik zei dat hij een leuk kleurtje had uitgekozen. “Dat is de standaard kleur, anders moest ik bijbetalen”.
moveyourmind zegt
Mooie optie. En nog best betaalbaar als je bedenkt dat de auto voor deze lak een omweg in de productielijn heeft gemaakt.
Zou het er zeker voor over hebben, maar dan wel een lekker kleurtje kiezen zoals dat groen en geel hierboven.
Yzord zegt
Vind het eigenlijk wel kekke kleurtjes anders. Misschien toch maar eens de auto wrappen ermee.
wimof zegt
Het zijn inderdaad allemaal kleuren die in de laatste 46 jaar op een Golf hebben gestaan.
Driewerf helaas, de meest pittige verkochten in België ook niet, in Duitsland daarentegen.
E550 zegt
Volgens mij waren al deze kleuren ook leverbaar op de GTI.
scalvaro zegt
het aanbod kleurtjes MOET omhoog. Ik ben een groot fan van Javagrün van Audi, of de vergelijkbare groen kleur van porsche. Maar ook een donkergroene of donkerbruine limo: prachtig. Ik keek van de week op config van Mercedes E en die is alleen in dodelijk saaie kleuren verkrijgbaar. Zo zonde!
gromit zegt
Bij ons in Engeland zie je echt veel verscheidenheid in de kleuren van auto’s. Da’s heel gewoon hier. En nog beter: hier kijkt niemand je raar aan als je op je 65e met een Mini Cooper of met een RS4 of met wat dan ook rijd. Hier moet je niet tot een welbepaalde en afgebakende leeftijdscategorie behoren om met bepaalde merken en modellen te kunnen rijden zonder dat je meelijwekkende of afgunstige blikken en dito commentaar krijgt. Iets wat in de “low countries” echt wel het geval is.
rolov zegt
@gromit: Engeland is ook echt een auto land. In Nederland pretenderen ze het alleen maar.