Afstuderen is tegenwoordig ook niet meer wat het geweest is. Zo lezen we dat Jolieke Mesken van de Rijksuniversiteit Groningen een onderzoek heeft gedaan naar de rol van emoties bij het rijgedrag. “Het viel op dat deelnemers die tijdens de rit geïrriteerd waren op bepaalde wegen harder reden dan deelnemers die niet geïrriteerd waren“, WAT? Echt waar?
Ja, u leest het goed! Boze bestuurders hebben de neiging om riskanter te rijden…
Het onderzoek, waarop ze 30 november promoveert, heeft ze verricht in samenwerking met de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Ze liet proefpersonen in een auto vol camera’s ritjes maken van telkens vijftig minuten. De proefpersonen moesten onder begeleiding van een rij-instructeur een vaste route afleggen, waarbij hun hartslag werd gemeten. Mesken zat zelf op de achterbank en vroeg constant naar de emoties van de bestuurders.
De conclusie is uiteraard dat rijscholen hun leerlingen meer zouden moeten wijzen op de gevaren van deze negatieve emoties (via nu.nl).
Z-Rider zegt
Hoe je promoveert in 2 stappen……
p.s. die mensen werden gewoon agressief van het gezeur van de dame op de achterbank…. Stel je voor wat er zou gebeuren als zo’n tante om de 2 minuten, herstel “constant” in je rechteroor zit te lullen……
http://dump.geenstijl.nl/mediabase/6680/8485c3cf/index.html
alleen dan met haar hoofd op het dashboard??? :P
Z-Rider zegt
Nee hoor…. Just kidding ;)
Rick dos zegt
Jezus, als je op dit soort onderzoekjes promoveert, dan was ik al prof.dr.ir. Rick dos geweest!
Daar had mevrouwtje echt geen onderzoek naar hoeven doen. Dat had ik haar al zo kunnen vertellen.
Benny zegt
Ja dit onderzoek heeft wederom de mensheid een stuk verder geholpen, hulde!
Zoef zegt
Ja, de werkelijkheid omdraaien is wel een van de specialiteiten van links hedentendage.
Ik word boos van het trage verkeer. Het tergende getreuzel van het verkeer is de oorzaak van mijn boosheid. Ik wou zowizo al harder rijden.
Juister is dus: wie houdt van vlot rijden raakt geïrriteerd door de huidige verkeersafknijping.
Vroeger reed ik hard zónder irritatie, nu mét. Da’s alles.
64-JV-DS zegt
@ Zoef:
Ooit gehoord van situatie-aangepast rijden?
Ofwel: de snelheid aanpassen naar het asfalt gebruik.
Het is een gegeven dat hoe hoger de wegbezetting, hoe lager de gemiddelde snelheid wordt.
In Nederland hebben we dan (generaliserend gesproken) ook nog de “wegwezen, ik eerst” en de “ik bepaal zelf wel hoe hard ik rij” attitudes waardoor er veel van rijbaan wordt gewisseld, zonder daarbij rekening te houden met de snelheid van andere weggebruikers en afstand tussen de auto’s. Dat zorgt voor het welbekende remmen, waardoor schrikreacties bij andere weggebruikers worden teweeggebracht. Uiteraard met alle vertragingsgevolgen van dien.
Dit leidt tot de volgende formule:
(Wegbezetting +snelheid) * attitude – afstand = FILE!
Wanneer de vergelijking wordt doorgetrokken leidt dit tot ongelukken en doden.
Ik zou ook een proefschrift moeten schrijven. :-)
Mijn devies: rij de maximum snelheid waar het *kan*, maar neem de minst verkeersbelemmerende snelheid waar het *moet*. We moeten allemaal toch dezelfde kant op en waarom jezelf en anderen irriteren? Het kost veel energie en het lost niets op. De file gaat er toch niet korter op worden.
Rick zegt
Tja dit is inderdaad duidelijk een geval van hoe promoveer je zonder er veel voor te moeten doen, als ik met zo’n onderzoekje aan zou komen bij mij op de Erasmus Universiteit zou ik hard uitgelachen worden, en zou eerder mijn bachelor ontnomen worden :).
japie zegt
tja van het “nederlands” rijden wordt je zowieizo zwaar geirriteerd. gister moest ik van alkmaar naar amdam. kom ik bij een stuk met van die electronische borden waar 70 op stond, na een kilometer braaf honderd gereden te hebben hield het op en was er niets aan de hand! waarom doen ze dat nou? (dat terwijl ik ook lekker 120 had kunnen gaan :s)
Pannekoek zegt
Riskanter rijden is wel veel leukerL:)
dekster zegt
schreef michien hierover al niet in z’n collums?
Sander zegt
@ Z-rider,
Whahahahahhaahahahahahahhahahaha,… Leuk:)