Er wordt steeds meer en over langere afstanden gependeld in ons land.
Dit blijkt uit cijfers van het Planbureau voor Leefomgeving. Het PBL dook in de cijfers en zocht uit wat er tussen 1995 en 2016 allemaal veranderd is qua woon-werkverkeer.
Om te beginnen is de afstand van woon-werkverkeer toegenomen naar 19 km. In 1995 was dat nog 14,6 kilometer. Dit is geen dramatische stijging, maar op jaarbasis worden er op die manier toch heel wat extra kilometers afgelegd. Vandaag de dag pendelt zo’n 33% van de werkenden tussen steden. In ’95 ging het nog om 27%.
Niet geheel verrassend zijn de hoogopgeleiden theoretisch opgeleiden de grootste kilometervreters. 40% van hen pendelt tussen steden. Verder blijkt dat vrouwen en part-timers het vaak dichter bij huis zoeken, maar dat is eigenlijk nooit anders geweest.
Vooral de pendelstromen vanuit Den Haag en Utrecht richting Amsterdam zijn toegenomen. Ook vanuit Brabant en Gelderland is er meer woon-werkverkeer richting de randstad in vergelijking met 1995.
Het PBL heeft niet alleen naar woon-werkverkeer gekeken, maar ook naar het reizen voor andere doeleinden. Als het gaat om winkelen, recreatie en vrienden- en familiebezoekjes zijn Nederlanders niet noemenswaardig verder gaan reizen.
Hoewel het positief voor de economie is dat hoogopgeleiden een baan op niveau kunnen vinden, ook al is die misschien wat verder, kleven er natuurlijk de nodige nadelen aan het toegenomen woon-werkverkeer. Files, om maar iets te noemen.
Het PBL pleit er daarom voor dat de overheid de werkgelegenheid bijvoorbeeld concentreert op verkeersknooppunten, mocht de overheid pendelen willen stimuleren. Aan andere aanpak zou zijn om de afstanden te verkleinen door bijvoorbeeld meer woningen te bouwen in grote steden. Als de wonen in de stad wat betaalbaarder wordt zou dat natuurlijk ook enorm helpen.
Bron: PBL
Foto: Jaapie op Autojunk
berlinetta zegt
Meer werkgelegenheid buiten de Randstad zou misschien ook een optie zijn. Ik weet alleen niet of ze in Den Haag weten dat NL groter is dan de Randstad.
Dutchdriftking zegt
Tja, woon-werk in kilometers is nogal een breed begrip. Van Zwolle naar Hoogeveen is verder dan van de ene naar de andere kant van Amsterdam, maar het duurt nauwelijks langer en rijdt veel lekkerder. Daar komt bij, in bepaalde regio’s moet je gewoon wat verder rijden voor een baan. Natuurlijk zijn er altijd Amsterdammers welke in Utrecht werken en vice versa, maar over het algemeen doen we toch ons best dicht bij huis te werken. Wel zo prettig.
basman147 zegt
Andersom zouden werkgevers er ook over kunnen denken om niet met zijn allen in de Randstad te gaan zitten, maar zich te vestigen in gebieden waar werknemers nog wel een huis kunnen betalen (Noordelijke provincies, midden Limburg etc).
rutgerg zegt
@basman147: beetje kip en ei verhaal. Zo ken ik meerdere bedrijven die juist uit limburg naar de randstad zijn vertrokken omdat er in limburg geen (goed) personeel te vinden is.
pa045 zegt
@rutgerg: deze heb ik nog nooit gehoord. Dus de gemiddelde Fries of Limburger is niet zo slim als een Amsterdammer?
Ik zou je nu al een heleboel argumenten kunnen geven die dit tegen zullen spreken.
rutgerg zegt
@pa045: dat zeg ik natuurlijk niet. Maar wat wel zo is dat er in Limburg geen universiteiten zijn. Veel mensen die hebben gestudeerd keren niet meer terug naar limburg. Ik noem maar iets.
Daarnaast is het wellicht ook makkelijker om expats aan te trekken als je in de randstad zit dan dat je in Limburg of Friesland zit…
berlinetta zegt
@rutgerg: Universiteit Maastricht? Daarnaast is er ook nog de Open Universiteit en bieden diverse hogescholen masters aan.
En expats aantrekken is voor Maastricht ook geen probleem. 60% van de studenten daar komen uit het buitenland.
rutgerg zegt
@berlinetta: oeps shame on me….
pa045 zegt
@berlinetta: plus brightlands
ericd zegt
Er komt een tijd dat “wie denkt zich snel te kunnen verplaatsen in een auto die even breed dan wel breder is dan de automobilist lang is” moet niet lopen zeuren… 95% van de auto’s valt hier tegenwoordig onder. Check zelf ff voor je eigen kar. Kijk, effectief verplaatst iedereen zich in de file alsof ie overdwars over de rijbaan ligt. In de spits zal de bezettingsgraad van de auto rond de 1,1 persoon zijn. Al met al, niet bijster efficient gebruik van onze dure infrastructuur, niet?
RiKe zegt
@ericd: En wat is dan jouw voorstel?
toniominestrone zegt
@ericd: er is geen touw aan vast te knopen, wat een onsamenhangend betoog.
poes zegt
In tijden van schaarste van personeel zou ik niet zo snel in de buiten gelegen regio’s gaan zitten als organisatie. Liever de lonen wat hoger leggen en goed personeel binnen hengelen, dan aanmodderen met wellicht niet de mensen die je wilt hebben.
ericd zegt
Hey, je kan niet meer deeplinken… Denk ff aan Minority Report, de film, wou ik zeggen, maar dan zonder die dure flyovers. Daarin zie je Tom Cruise langszippen in smalle voertuigen. https://pics.imcdb.org/0is184/minorityreport33gk.5905.jpg
mashell zegt
Hoe moeten we dit interpreteren? Mensen pendelen verder, is dat omdat een afname van de verkeersdruk dat mogelijk maakt dat te gaan doen, of omdat om betaalbaar te kunnen wonen je wel steeds verder moet pendelen?
Waarom pleit het PBL ergens voor? En dan ook nog voor werk bij knooppunten? Dat is toch net wat we niet willen? We willen het verkeer op de knooppunten juist verminderen. Dus juist werk verplaatsen naar plekken waar nu weinig is. Daar kan gemakkelijk naartoe gependeld worden en ook aantrekkelijk naar toe verhuist worden. Ik pleit daarom voor een randstad belasting voor bedrijven. Zit je bedrijf in de randstad dat betaal je 1% extra omzet belasting. Dit als stimulans om het bedrijf naar buiten de randstad te verhuizen.
potver7 zegt
Definieer ‘Randstad’, waar ligt de grens, en hoe ga je voorkomen dat al die bedrijven precies ee kilometer van die grens gaan zitten zodat je het probleem alleen maar verplaatst in plaats van oplost?
Robert zegt
@potver7: die grens wordt anno nu vooral bepaald door het interesse gebied waarvoor onze landelijke overheid nog aandacht heeft. Per saldo betekent dit dat de randstad ophoudt voorbij Almere, Amersfoort en Maarssen.
mashell zegt
@potver7: dit is zo’n mooi geval dat het probleem verplaatsen het ook oplossen is.
pomoek zegt
Ik zou zeggen. Zullen we eens een keer beginnen met die spitsheffing? Is al 20 jaar een idee waar iedereen het wel over eens is dat het werkt. Kosten kunnen worden door belast aan de werkgever. Inkomsten niet naar algemene middelen maar investeren in infra en openbaar vervoer. Mark, het is een rot maatregel, niemand vindt dit leuk. Maar het is waarschijnlijk de enige manier om het fileprobleem in de randstad in beweging te krijgen.
PunicaOase zegt
@pomoek: werkt dit bewezen? Is er ergens in de wereld gebleken dat die maatregel heel succesvol is? Zowel voor de economie als de filedruk?
PunicaOase zegt
@punicaoase: ik ben meer voor thuiswerken met een goed ‘controlesysteem’ dat er daadwerkelijk hard gewerkt wordt..
RiKe zegt
@punicaoase: ga jij maar eens thuis werken als automonteur zijnde, of zuster in het ziekenhuis… Mijn punt is, dat gaat bij heel veel banen niet op
rutgerg zegt
@rike: mijn vrouw mag thuis haar zusters pakje wel aantrekken hoor!
RiKe zegt
@rutgerg: Dat zijn hele andere (wenselijke) situaties ;)
PunicaOase zegt
@rutgerg: ?
PunicaOase zegt
@rike: ja duh, maar voor best een aantal banen kan het prima.. en al 5-10% minder auto’s zou enorm schelen..
RiKe zegt
@pomoek: Haha, nee. Er zijn teveel banen waarbij je geen flexibele tijden kan hebben en dus wel de weg op moet. Als het door belast wordt aan de werkgever dan wordt dit in de eindproducten doorberekend en betaal je er uiteindelijk alsnog zelf voor. Ergo, het is dan gewoon een lasten verhoging voor de mensen zelf
jack_abarth zegt
Enkele reis naar kantoor is 58,4km en de afstand naar mijn projecten is wisselend van keer tot keer maar zit meestal wel rond de 100km enkele reis vanuit huis.
svdv zegt
Iedereen op de motor!
PunicaOase zegt
@svdv: is ook gelijk het ‘donorprobleem’ opgelost ?
svdv zegt
@punicaoase: een win win situatie
daihatsucuore zegt
@pornoek In principe heb je een prima punt. De spitsheffing is een redelijk eerlijk en effectief middel om verkeerstromen in de dammen en de gebruiker te laten betalen. Toch ben ik er geen voorstander van om één simpele reden. Ik denk niet dat de Nederlandse overheid een systeem invoert waardoor de autolasten gelijk blijven.
RiKe zegt
@daihatsucuore: Bovendien hebben veel banen helemaal niet de mogelijkheid om flexibel te zijn om buiten de spits te kunnen rijden. Als een winkel open gaat om half 9 dan zal je toch echt in de spits moeten rijden. Of als je dienst in het ziekenhuis om die tijd begint. Niet elke baan is geschikt voor flexibele tijden of thuis werken
berlinetta zegt
@RiKe: Klopt dat het niet geldt voor elke baan, maar voor veel banen wel. Het gaat erom dat het aantal gezamenlijke kilometers omlaag moet. Dat kun je onder meer bereiken door flexibele werktijden en thuiswerken te stimuleren bij banen waar dat mogelijk is.
RiKe zegt
@berlinetta: Zeg dat ook maar eens tegen detacheerders die een reistijd hanteren van een uur. Het lijkt er soms wel op alsof ze expres de meest verre projecten opzoeken
pomoek zegt
@PunicaOase: Ja hoor in London werkt het best aardig. Nogmaals, blij is niemand er echt mee.
pomoek zegt
@RiKe: Hangt natuurlijk maar helemaal van af. Als een ondernemer monopolist is kan hij in principe doen met de prijs van zijn product wat ie wil. In een vechtersmarkt zal het voor de prijs van het product niet uitmaken. Doet er verder ook niet toe, ik had het over de forens, niet over de consument. Er wordt vaak geroepen dat als 10% van de spitsrijders vroeger of later zouden gaan rijden files voor een groot deel zouden oplossen. Ik kan me moeilijk voorstellen dan meer dan 90% van de forenzen per se om 8 uur achter hun computer moeten zitten van hun baas.
RiKe zegt
@pomoek: de organisaties waar ik allemaal kom hebben dat wel. De werkgevers zijn vaak niet zo flexibel, die denken alleen maar aan efficiëntie in hun voordeel. Dat jij als werknemer vroeger op moet om toch nog op tijd te kunnen komen door een file (wat ten koste gaat van je nachtrust) maakt hem niet uit.
trasimo zegt
Steeds meer mensen verhuizen vanuit de Randstad naar provincies zoals Gelderland. Enerzijds omdat de huizen daar tenminste nog wel te betalen zijn, anderzijds vanwege de achteruit gaande mentaliteit en hogere criminaliteit in de grote steden. De extra reistijd wordt dan op de koop toe genomen; vind ik zelf wel logisch op zich.
Dat bedrijven zich nog weinig buiten de Randstad vestigen is een simpel vraag -en aanbod probleem qua personeel. Ik heb zelf een bedrijf in hartje Rotterdam en als ik hier vacatures uitzet krijg ik genoeg reacties. De verhalen van bedrijven uit Limburg en andere rustigere provincies zijn anders; zeker nu de economie zo goed gaat krijgen zij nauwelijks goed aanbod. Kip en ei verhaal dus, zoals hierboven ook al terecht werd gesteld.
Ps; hoe is het trouwens mogelijk dat in Google Chrome op desktop de ‘beantwoorden’ functie al weken lang geheel niet werkt? Benieuwd hoe dat bij een rondje testen niet naar boven is gekomen.
rutgerg zegt
@trasimo: er werkt wel meer niet…. likes geven bijv. Erg jammer en hoe hoog ik autoblog ook heb zitten snap ik niet dat dit zolang moet duren. Er zijn mensen die hele websites in elkaar zetten en updaten in een paar dagen tijd.
baklava zegt
En daarom bedrijven stimuleren om buiten de Randstad te vestigen
slowland zegt
Eind jaren 80 ging de overheid decentraliseren: PTT naar Groningen en Zwolle, Belastingdienst naar Apeldoorn, RDW naar Veendam en nog wat van dat soort zaken…
Inmiddels zijn veel diensten weer terug in Den Haag…
Ik heb zelf 9 jaar lang 3 dagen in de week van Groningen naar Utrecht gereden… Waarom? Omdat ik weigerde in een fenix wijk te wonen. Dat is mijn keus, iedereen die er woont zal ongetwijfeld blij zijn met zijn/haar huis…
Het werk zit nu eenmaal in het Westen van Nederland…. In het Noord, Oosten en Zuiden zitten nu eenmaal minder bedrijven. En werken over de grens (Duitsland, Belgie) is nog altijd niet eenvoudig met alle regelgevingen en belastingstelsels…
Ik had het geluk een paar jaar geleden naar Canada te kunnen verhuizen…. Woon nu aan de voet van de Rockies en heb weer andere ‘problemen’….. De winters zijn lang met veel sneeuw. En van goed wegenbeheer en sneeuwschuiven hebben ze hier nog nooit gehoord…. Ach, zo heeft iedereen wel wat…
cloverleaf zegt
354 km woon ik van m’n werk. Gelukkig hoef ik maar 2x per maand op en neer. Vergelijk het met 20 werkdagen per maand en ik zit met 35,4 heen en 35,4 terug toch nog ruim boven het gemiddelde. Wel praktisch allemaal snelweg, weinig files…