Aangezien de nieuwe Ford Focus is gepresenteerd moeten we ons geestelijk gaan voorbereiden op het afscheid van die heerlijke Ford Focus RS. Gelukkig gaat het gerucht dat Ford met een lekkere afscheidseditie gaat komen. Enkele steekwoorden: 350 pk, lichter en slechts 500 stuks.
De 2.5 liter grote vijfcilinder die onder de motorkap van de Focus RS ligt levert normaal 305 pk, maar we zagen al dat diverse tuners dat wisten op te peppen tot 340 pk, 370 pk en zelfs 401 pk. Dus die 350 pk moet Ford er zeker uit kunnen halen.
Verder vinden we in het interieur lichtgewicht stoelen en is ook het onderstel wat strakker afgesteld. En om het geheel af te maken zou Ford gekozen hebben voor een zeer opvallende kleurstelling voor het exterieur. Het nadeel is dat er slechts 500 exemplaren gebouwd gaan worden.
Het Britse AutoExpress weet verder nog te melden dat er ook van de volgende generatie Focus een RS variant gaat komen. Dat zal (schrik niet) een hybride worden met AWD. De vijfcilinder wordt met pensioen gestuurd en onder de motorkap vinden we een 2.0 viercilinder EcoBoost die gekoppeld is aan een hybridesysteem dat samen met Peugeot/Citroen ontwikkeld is. De voorwielen worden aangedreven door de benzinemotor en de achterwielen voor elektromotoren. Het systeem hebben we overigens al kunnen zien in de Peugeot SR1 Concept.
Het vermogen van de volgende generatie Focus RS zal zo’n 300 pk zijn en de sprint van 0 naar 100 zal zo’n 5 seconden duren. Maar dankzij het hybridesysteem, DSG, start-stop en brake energy recovery zal de gemiddelde Co2-uitstoot van de nieuwe Focus RS slechts 150g/km zijn.
Voor de nieuwe Focus ST wordt een 2.0 EcoBoost motor verwacht met zo’n 240 pk.
Gizzi zegt
Wachten totdat we de volgende generatie met 20% bijtelling kunnen ophalen :)
Blijft een heerlijke auto dit!
jan zegt
350 pk op de voorwielen (en dat voor een standaard-fabrieksauto :|)………….TE GEK :)!!!!!
Jordi zegt
Die neus van de nieuwe focus is nog wel oke maar die kont met die koplampen is zoooo lelijk
Ahura zegt
Meer kan het ook wel hebben. Toen de RS reed was ie natuurlijk lekker snel maar niet veel sneller dan concurrenten met minimaal 40pk minder.. verder rijdt het lekker hoor en dat motorgeluid is verslavend! Maar exterieur vind ik nog altijd een beetje sjonnie en fout en het interieur helemaal niet sportief met die lichte kleurstellingen. En dat vreselijk stuk staal in de tellers is ook geen gezicht. De vorige RS blijft imo nog alijd vééél mooier
.
.
Voor het uiterlijk zou ik sowieso bij de huidige voor de ST gaan..
.
.
RaKiM zegt
@Ahura: nu maar hopen dat mazda met een concurrent voor de rs komt of niet dan
Ahura zegt
@RaKiM: hebben ze toch al? :P Slechts 0.2 slomer van 0/100 maar dan wel voor 8.750 minder en met veel meer luxe ;)
alfa mannetje zegt
@Ahura: als alleen de stopklichtsprintjes tellen heb je wellicht gelijk.
mathieu_vantieghem zegt
En nu maar hopen dat hij wel zijn vermogen haalt !
Lan_Evo zegt
AWD zal wel een verbetering zijn, maar ik vraag me af wat voor een zware tank die nieuwe RS dan wel niet wordt. Volgens mij was deze generatie al meer als 1500 kilo (voor een FWD hatchback!). Wat moet dat wel niet worden met AWD en extra accu’s en elektra etc? 1700 kilo ofzo? :shock:
prop zegt
kijk .. dit zijn mooie acties, hiermee zet ford zich op de kaart
-edit: als je klachten hebt over banners kan je ons een mailtje sturen!-
jelle46 zegt
Ben blij dat Ford toch nog een échte RS heeft uitgebracht en nu deze Clubsport erbovenop. Een kameraad van mijn stiefbroer heeft de “gewone” RS, in het wit. Wat een beest!
Mr. Dj M. zegt
Als je het geld hebt en je bent in voor een auto als deze, zeker doen, want dit pakketje ziet er gewoon zo dik uit! Een auto als deze met zulke rally achtige looks, dat zullen we waarschijnlijk niet meer zien!
MacReady zegt
Dus nu wel echt 300 pk? ;) (laatst bleek de gestelde 300 van een “gewone” RS immers niet meer dan zo’n 278pk op de meetbank).
rider zegt
@MacReady: dat was in een vergelijk met de nieuwe renault rci Megane RS 250. die had net iets meer vermogen, namelijk 270pk en de Focus RS had er 278pk! Nu maar hopen dat ze de clubsport versie wel een fatsoenlijke dosis vermogen geven. in iedergeval de beloofde 300pk!
jammer dat met de volgende generatie RS die schitterende 5 cylinder verdwijnt! maar wel begrijpelijk. 4 cylinder is lichter (qua gewicht), zuiniger en niks langzamer! ook Ford moet aan het CO2 debat me doen.
als de volgende generatie RS een hybride gaat worden, dan graag wel ok het gewicht letten jongens bij Ford! niet zwaarder dan de huidige versie graag.
JanJansen zegt
@rider: Mee eens.
Ongelooflijk hoe Ford met de cijfertjes heeft lopen konkelen en draaien. Als je er mee rijdt geloof je ook niet echt dat er de volle 300+ uit het blok komen. Iets wat ik bij de oude generatie RS wel had. Deze stuurde ook veel spectaculairder en lichtvoetiger.
Dit wordt misschien wel de RS zoals hij eigenlijk had moeten zijn. (afgezien dat hij nog steeds te zwaar is)
pilot zegt
het blijft een focus..
John zegt
@Jordi, achterkant met koplamen? Wat bedoel jij?
@Ahura, het vorige RS model is in jou ogen mooier en je zou voor het uiterlijk voor het huidige model gaan?
De pizza was niet lekker maar de smaak was heerlijk???
Ahura zegt
@John: sorry ik was niet helemaal duidelijk. Ik zou sowieso voor de oude RS gaan. Maar in het huidige Focus gamma zou ik voor de ST gaan
Timmie zegt
Oeboehoe: de volgende RS zal gedownsized worden, AWD, hybride, minder power… Help, de besmetting zet zich voort! Mocht het gerucht van zo’n Clubsport waar ijn, heb ik een boodschap aan de tuners: blijf eraf, want je hebt de RS reeds aangepakt en boven 350 pk getild!!!
timberleek zegt
“Dat zal (schrik niet) een hybride worden met AWD. De vijfcilinder wordt met pensioen gestuurd en onder de motorkap vinden we een 2.0 viercilinder EcoBoost die gekoppeld is aan een hybridesysteem dat samen met Peugeot/Citroen ontwikkeld is. De voorwielen worden aangedreven door de benzinemotor en de achterwielen voor elektromotoren. Het systeem hebben we overigens al kunnen zien in de Peugeot SR1 Concept.”
hmm.
vaarwel geweldig 2.5 blok
hoi saai eco ding. (die 2.0 zal altijd minder zijn als de 2.5. zo’n 5 cilinder heeft altijd een prachtig geluid)
awd is wel chill
maar samen met psa :(. maar dat komt misschien door mijn afgunst voor franse auto’s ;-). ik moet het gewoon even aankijken denk ik.
Jesper zegt
Ik heb in principe altijd al gevonden dat de RS 4WD verdiende. Dat-ie dat nu krijgt is mooi, maar waarom nu weer met een pak duracell d’r aan? En erger nog, waarom een 4 cil.? :? Hadden ze die 2.5 nou opgeboord naar 3 liter en er dán een elektromotor aangehangen, had het leuker geweest :)
Ford, lezen jullie even mee? ;)
Louis R. zegt
350 pk volgens opgave Ford, dus in werkelijkheid dan 305 echte pk die ze bij de huidige versie al beloofden?
Het Engelse blad EVO kreeg niet meer dan 270 pk zichtbaar op de rollenbank bij de huidige versie…
killioq zegt
mooi ding
rikus zegt
Ik rij op dit moment een Ford focus st 170, en vind dat zelf al een hele fijne wagen.. Nog nooit een rs gereden, dus zou wel willen weten hoe dat rijdt..
Mn ST gaat hard, dit moet helemaal een kanon zijn..
maar inderdaad, hoeveel effectieve pk’s zou die hebben..
ik heb in ieder geval 174 stuks, mede door een ander uitlaatsysteem, dus weet niet hoeveel hij had in standaart trim
rider zegt
@rikus: wat voor uitlaatsysteem? alleen een einddemper of een complete uitlaatlijn. en is je motormanagement er ook op aangepast en is er een ander luchtfilter bij geplaatst. dan is een vermogenswinst van ongeveer 12pk mogelijk bij dit type motor.
Thomas Bol zegt
Beetje jammer, die upgrades hadden ze bij de introductie van die auto ookal kunnen doorvoeren, want de ‘normale’ 300pk versie is niet eens zo veel sneller dan een andere hot hatch.. Vind de auto sowieso al te veel gehyped.
rikus zegt
@ rider
Er is een complete uitlaatlijn op geplaatst, met 4 eindpijpjes.. Ook een luchtfilter. Er zit ook een lipkit onder (verandert niks aan het vermogen, maar ik dacht ik vermeld het even)
Of het motormanagement is aangepast weet ik niet, aangezien ik de auto zo gekocht heb.
Wat zou de St standaart aan pk’s in huis hebben dan?
aangezien de rs een stuk minder heeft dan op papier staat..
Vincenzo zegt
zijn hier nou serieus mensen die een ford kopen voor het uiterlijk?
En waar blijven de comments over usa trash bla bla nou?
Euphoric77 zegt
@Vincenzo, het besproken model is zo Europees als maar wat, misschien daarom???
@rikus, de ST 170 is niet bepaald vergelijkbaar met een nieuwe ST of RS. Puur alleen vanwege de afwezigheid van een turbo, wereld van verschil betreffende vermogen en ook tunebaarheid.
CSL zegt
Ooh wat zal dat heerlijk rijden zeg, 350pk op alleen de voorwielen. Ik zie de eerste beste boom al te gemoet!!
Past wel bij de kleurtje groen…Nee doe maar leiver een Z4M met 343 echte pk’s voor de juiste lol
super458i zegt
Dat hybride is geeneens het ergste, kijk naar dat uiterlijk van de 2011 Focus! AAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Rikus zegt
@ Euphoric77
Ik vergelijk mijn wagen helemaal niet met een RS, en heb niks gezegt over een nieuwe ST.. Wou alleen weten of de wagen standaart minder power heeft dan Ford eigenlijk opgeeft..
Ik kan zelf ook wel bedenken dat het niet vergelijkbaar is. Heb wel proefgereden in een nieuwere ST, en voelde toen al een wereld van verschil.
lincoln zegt
een uber statement ..
ik heb er nooit 1 in het echt gezien ..
en weet niet eens of ie echt bestaat ..
en toch weet ik dat verschrikkelijk goed is ..
Benz.. zegt
In mijn ogen DE hothatch van dit moment!
Stoer uiterlijk + lekker veel vermogen en koppel (voor een hatch)..
@CSL: Je hebt natuurlijk gelijk een proefrit gemaakt in de Focus RS begrijp ik? ;)
Of zeg je maar wat..? (zoals gewoonlijk)
BananaFlip zegt
Oh, gottegot! De ClubSport-editie is natuurlijk heerlijk, maar ook de nieuwe RS wordt slachtoffer van het milieuoffensief. En dat is verschrikkelijk. Want er moet een vijfpitter in met FWD.
Tostitje zegt
mmmhm laat hem maar hoe hij is,,,,,prachtig genoeg voor mij:D
Kyanite zegt
Gewoon de oude vertrouwde Escort RS Cosworth weer op de weg. De Cosworth YB blokken die konden tenminste wat vermogen aan, als je een beetje je best deed tegen de 600pk… en dat uit een 2.0 liter blok!
CSL zegt
@Benz
Daar heb je niet eens een autokenner voor nodig om daar erachter te komen! Laat weer zien hoeveel jij weet!
De Voorwielen zijn alleen er voor bedoeld om mee te sturen.
papa zegt
blijft een graf auto, ik rijd er zeer regelmatig in en vind het erg storend dat je constant moet overschakelen omdat je geen grip meer hebt in zijn 1 en de auto begint te stuiteren. Ik kan me ook mateloos ergeren aan testfilmpjes waarin mensen beweren dat deze auto al zijn pk’s op de voorwielen prima kwijt kan door een speciaal diff. Het is gewoon niet zo, bij droog weer niet, en bij nattigheid helemaal niet. Hij begint gewoon te stuiteren.
Doe mij dan maar een st met wat opties vvoor dat geld
papa zegt
of liever nog een tweedehands Ferrari, i.i.g. Geen f.w.d. Met 300+ pk, onbegrijpelijk dat de RS geen 4wd heeft gekregen., dan was hij af geweest, fantastische motor en de mogelijkheid dat op de weg te krijgen.
alfa mannetje zegt
@papa: ..moet je eens leren rijden.
4 wd is er bewust uit gelaten en zo hoort het .
bennyb zegt
aan alle achterblijvers, de nieuwe pillen autos zijn onvermijdelijk. als je wilt dat je kinderen ook nog kunnen genieten van een auto zal iedereen die een klein beetje verstand heeft zich moeten aanpassen
zo een fort rs zal wel subliem rijden maar is helaas niet meer van deze tijd. en hier kun over lullen zoveel als je wilt, dit zijn nu eenmaal feiten
CSL zegt
@alfa mannetje
Wat een onzin. De Audi R8 heeft 4×4 en je kan er prima je power kwijt zonder dat die stuiterd tijdens maximaal accelereren!
Maar je zult wel gewend zijn aan je zwaar onderstuurende alfa met nog net 100pk.
alfa mannetje zegt
@CSL: ja natuurlijk , die Audi heeft 4 keer 4 , je zegt het zelf
pfff…..wat een niveau hier soms.
Benz.. zegt
@CSL: Beantwoord mijn vraag eens in plaats van dat nutteloze gelul er om heen..
Ik stel jou een vraag en vervolgens verwijt je mij ervan dat ik nul kennis van auto’s heb?
Begrijpend lezen is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd hier..
“Laat weer zien hoeveel jij weet!”
Aangezien ik je al niet eens meer serieus neem (is 9/10 keer ook geen aanleiding voor)
Wat alfa mannetje al zei: 4wd is er bewust uitgelaten.. Check ook even de rijtest van Wouter. Deze RS kan weldegelijk een bocht nemen. Ook met glad wegdek. Heeft een prima wegligging en 4wd maakt een auto in de meeste gevallen een stuk zwaarder.
Laat weer eens zien dat er weinig zinnigs uitkomt bij jou!
En wat rijd jij eigenlijk voor een auto?
Of blijft het bij een mountainbike met BMW-sticker? :lol:
JAN zegt
ik heb zelf een nieuwe rs gekocht voor mijn vrouwke,eigelijk omdat ik er zelf zot van ben,maar dat ding rijdt fantastisch,zelfs in 6de op de autobaan gaat hij hard,zelfs harder als mijn porsche 911c2
de auto is gewoon een plezier om mee te rijden,als je tenminste van puur auto rijden houd,heb er op 2 weken al 2000km mee gedaan;gewoon zalig
Cantago zegt
Een snelle sportbak combineren met een hybride en zuinig? KANSLOOS! Ik wil een RS met AWD, die lichter is dan de huidige, mogelijk?:P
Vladimir Suckmeov zegt
Het zou leuk zijn als de heren Cosworth zich weer eens met het Ford wagenpark gaan bemoeien.
Geert zegt
Ik rij sinds november met een RS en heb nu een 5000 km.Mijn verbruik ligt ongeveer 13l/100km bij een redelijk sportief rijgedrag.Op droog wegdek plakt hij op de baan,heb je echter een hobbelige baan dan krijg je wel wielspin bij hard optrekken.Op nat is een andere kwestie dan krijg je nog wielspin in 4de vernelling,in de bochten valt dit nog eigenlijk mee.En ja ik mankeer op nat wegdek een 4wd.Mijn banden(voor) zijn reeds halfweg,dit word een bandenvreter.