Het afscheid van de Mercedes-AMG GT gaat ons zwaar vallen. Het is nu gelukkig al een geheide klassieker.
De Mercedes-AMG GT is voor Mercedes én AMG en een enorm belangrijke auto geweest qua imagebuilding. In vergelijking met de extroverte en excessieve supercars van weleer (zoals de SLR McLaren en SLS AMG) was de AMG GT meer in lijn met de rest van het gamma. De AMG was de eerste model onder het AMG-label en een rechtstreekse concurrent voor de Porsche 911. Commercieel heeft de auto AMG ook geen windeieren gelegd.
Maar het afscheid van de Mercedes-AMG GT komt er dan binnenkort aan. Nu hadden we geen definitieve datum in ons hoofd, maar gevoelsmatig is het een beetje aan de vroege kant. De sportauto kwam echter eind 2014 op de markt. Eind 2017 werd de AMG GT gefacelift. In 2020 werd het modelgamma nog ietsje herzien.
Hoop
Stiekem hadden we gehoopt dat de auto nog een tijdje in productie zou blijven, maar dat gaat helaas niet gebeuren. Volgens het doorgaans uitstekend geïnformeerde Spaanse Motor.es is het einde nabij. In december moeten de laatste modellen van de band rollen.
Dat impliceert ook dat de auto niet meer te bestellen zou zijn. De orderboeken zijn namelijk gesloten. Alles wat besteld is, wordt gebouwd. Daarna is het over en uit voor de bijzondere sportwagen. We hadden heel even de hoop dat het enkel en alleen om de Coupé zou gaan. het sluiten van de orderboeken geldt voor de zowel als de Coupé (C190 voor intimi) en Roadster (R190).
Opvolger na afscheid Mercedes-AMG GT
Over de opvolger kunnen we kort zijn. Dat wordt de Mercedes SL. Dat zal in eerste instantie een opvolger worden. Die auto zal aanvankelijk alleen als Roadster op de markt komen. Dat is al heel erg snel. Met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid wordt dat november 2021, volgende maand dus.
Volgens de bovengenoemde Spaanse kwaliteitspublicatie komt er op latere termijn wel een iets sportievere coupé-versie op basis van die SL, maar verwacht die niet voor 2023. Bovenstaand nieuws geldt niet voor de AMG GT 4-Door. Ondanks de overeenkomsten qua design, is de vierdeurs versie een compleet andere auto, gebaseerd op de CLS (die weer gebaseerd is op de E-Klasse).
Via: Motor.es
goodvibrations zegt
Tijd voor een elektrische versie? Zetten ze zichzelf wel meteen goed op de kaart als ze wat moois neer kunnen zetten.
sportabgasanlage zegt
Die was er toch al? Oh nee, dat was een elektrische SLS..
mattr zegt
Dit was iig sinds 10 september al bekend: https://mbpassion.de/2021/09/aktuelle-lieferzeiten-der-modelle-im-ueberblick/
sportabgasanlage zegt
Wat mij betreft de enige begeerlijke moderne MB. De rest met AMG badge heeft helaas een fout imago.
mashell zegt
Deze heeft toch ook niet bepaald een gentlemans imago?
petroldrinker zegt
Zonde, de enige leuke auto die ze nog leveren in mijn ogen, om dan de bejaardenbadge sl weer van stal te halen als vervanger…
rikv99 zegt
Heb het altijd bijzonder gevonden dat de GT geen lite versie heeft gekregen met V6/I6. Als in GT43 AMG of GT53 AMG.
karhengst zegt
Eens. Zeker toen ze de C400 ombenoemden naar C43 had ik dat ook wel verwacht. Genoeg vermogen om leuk te zijn en tevens klonk het blok heel niet verkeerd. Ik denk dat ze hier exclusiviteit hebben verkozen boven bereikbaarheid, best jammer eigenlijk want daarmee had het model bereikbaarder geweest en een betere concurrentie voor de F-Type en een zwikkie Porsches kunnen zijn.
mashell zegt
Waarschijnlijk is kostprijs van de wagen te hoog om deze met kleinere motoren aan te kunnen bieden, want alles aan deze wagen straalt uit dat deze eigenlijk als vervanging van de SL bedoeld was.
osmo zegt
Jammer, de AMG GT altijd een prachtige auto gevonden.
Hoop dat de SL als opvolger ook sportiever uit de hoek gaat komen dan de vorige generaties SL maar het feit dat hij eerst alleen als roadster uit gaat komen zal wel weer betekenen dat het een zondagse flaneermobiel voor opa en oma zal zijn, en dat hij eerder te spotten zal zijn voor de deur van een kapsalon dan op de Nürburgring.
bmwadept zegt
Dus een kapper verdiend genoeg om een Mercedes SL te kunnen betalen? Mmmm, misschien heb ik een verkeerde beroep gekozen.
osmo zegt
Ik heb het eerder over de voetbalvrouwen die daar inwonen ;)
ukbob zegt
Ben helemaal geen Mercedes liefhebber; maar als er ooit een mooie schuur met ‘leuke auto’s’ komt dan maakt een instapper GT Cabrio zeker kans op een plekje.
kniesoor zegt
Eens, ‘gewoon’ een 476 pk versie, meer dan genoeg. In D op te halen voor rond de EUR 100K, is nog (enigszins) te overzien voor het soort oto.
Charles Taycan 4S zegt
Ga er toevallig as zondag op uitnodiging van Mercedes weer mee testrijden. Heb er 3 jaar geleden ook al mee gereden , een leuke en dikke auto met heerlijk V8 geluid echter mist de scherpte qua sturen en gebruiksgemak en opbergmogelijkheden van een 911. Wellicht vandaar ook niet het gehoopte succes van MB tov de 911. De 911 blijft in dit segment al decennia een onaantastbaar en moeilijk te evenaren icoon . De Som der Delen…😉
De Nieuwe SL / AMG wordt wel een hele serieuze sportauto hoor met 4 en 8 cilinders, en 2+2 configuratie, leverbaar vanaf 2022. 👌
SanderB zegt
Dat insturen was met de originele GT zeker het geval. Echter bij de GT C en GT-R met de bredere body en 4 wielsturing is dit aanzienlijk verbeterd.
Charles Taycan 4S zegt
@sanderB, wellicht, echter maakt het nu niet meer uit, je kunt hem al niet meer bestellen…😉
TT225man zegt
Heb de nieuwe SL AMG reeds live kunnen zien. Onder NDA, dus kan niet veel details disclosen, maar het is inderdaad “gewoon” de opvolger van de AMG GT Roadster (qua beleving, maatvoering, technieken, etc). Erg mooie auto, maar zal daarom lastig worden om SL (en S coupe/cabrio) rijders over te halen deze auto te gaan kopen, maar we gaan het zien.
De nieuwe AMG GT Coupe komt er dan ook al vrij snel, op basis van zelfde chassis. Dat het de SL naam krijgt is meer marketing dus (net als de 8-serie van BMW, wat eigenlijk gewoon een 6-serie is, ofwel een 5-serie coupe/cabriolet, en geen 7-serie coupe/cabriolet).
TT225man zegt
De nieuwe SL en AMG GT worden trouwens op hetzelfde MSA platform gebouwd.
hehe zegt
Wat betekent dit voor de Aston Martin Vantage?
Die modellen delen onderhuids toch wat techniek?