Heerlijk familievervoer, maar na dik 2 jaar was het tijd voor een kleine upgrade. Echter niet voordat we een afsluiting van de BMW 535i Touring schrijven.
Begin 2021 schaften wij de BMW 535i Touring xDrive F11 aan. Het was nogal een upgrade ten opzichte van de MINI Cooper S Cabriolet waar de vrouw des huizes voorheen reed. Dat was echter ook nodig, want feitelijk hadden we geen fijne auto waar we met comfortabel met zijn vieren in pasten.
Afschrijving
Om maar met het zoet te beginnen: een oudere auto in een gewilde configuratie hoeft niet altijd een afschrijvingskanon te zijn. De wereldeconomie zat ook nog mee, tweedehandsauto’s zijn in 2021 en 2022 soms zelfs meer waard geworden. Zo’n feest was het in dit geval niet, hoewel met meer geduld in het verkooptraject de afschrijving wellicht nihil had kunnen zijn.
We hadden de BMW 535i xDrive Touring F11 in totaal 27 maanden in bezit en reden ongeveer 33.000 kilometer ermee. De afschrijving was zo’n 2 mille ofwel 6 cent per kilometer.
Onderhoud
Een 12 jaar oude BMW, ja die heeft dus wel wat TLC nodig. In een statusupdate tussendoor heb ik jullie al bijgepraat over de waterpomp, remblokken en luchtbalg. De volgende sessie waren het de stuurbekrachtigingscomputer die foutmelding gaf, diverse andere zaken, stofhoezen voor de aandrijfassen, steunlagers schokdempers, het derde remlicht en nog wat andere zaken. En oh ja de beurt zelf en de APK.
Daarna viel er nog een deel van het achterlicht uit in de achterklep uit, de volgende stofhoes en de bekende lekkende klepdekselpakking voor het N55 blok. Best een aantal van de zwakke plekken van de F10/ F11 generatie BMW 5-serie zijn voorlopig weer even afgetikt.
De totale rekening voor al het onderhoud was meer dan 4 mille. Dat hakt er dan wel weer in.
Benzineverbruik
Voor de Porsche 911 996.2 ben ik een ontzettende nerd die iedere tankbeurt in Spritmonitor invult, dus het werkelijke verbruik is tot achter de komma uit te rekenen. Mijn vrouw heeft daar terecht geen zin in, dus we moeten het doen met wat de boordcomputer aangeeft. Die zijn over het algemeen wat positiever over dit soort zaken, maar het geeft natuurlijk wel een beeld.
Eveneens mis ik de data over de exacte prijzen waarvoor getankt is, wat deze nerd voor de 911 wel allemaal invult. Ook hier werk ik dus met een best guestimate van 1,90 euro per liter.
Over het verbruik doe ik meteen de volgende mededeling: grofweg gebeurden er twee dingen met de 535i: met 150 op de klok de autobahn/ autoroute/A12 over richting vakantie of familie. Voor als de KLPD meeleest, de snelheden varieerden wat, maar voor de fervente Autoblog lezers: de rijstijl laat zich omschrijven als met een iets hoger gemiddelde afleggen van grotere afstanden over de snelweg. Meestal met mijzelf achter het stuur, lekker traditioneel.
De tweede usecase van de 535i was de soccermom mobiel: veel kortere ritten in en om Rotterdam. Beide gevallen hebben een negatieve impact op het werkelijke verbruik.
Volgens de boordcomputer van de BMW 535i xDrive gemiddeld 1 op 8,2. Ja, ouch. Wellicht toch eens in dat “het nieuwe rijden” duiken.
In 27 maanden reden we 33.000 kilometer met de 535i, dus het plaatje werd als volgt:
- Totaal getankt 4026
- Prijs per liter € 1,90
- Brandstof € 7.649,40
- Prijs per km € 0,23
Totale kosten BMW 535i Touring
Nou daar gaat die dan hé. De BMW 535i was niet uitgezocht om heel goedkoop mee rond te rijden, maar toch kan je schrikken van de bedragen. Het onderhoud viel in ieder geval niet mee, dat is ook mede een reden om een nieuwere auto aan te schaffen. Daarover later uiteraard meer in de Autoblog Garage, hoewel luisteraars van de Autoblog podcast al meer weten.
In onderstaande overzicht is ook de MRB (het is een zwaar loeder) en (allrisk) verzekering meegenomen. Op het laatste punt is nog winst te halen, met meer schadevrij jaren en/ of door voor een andere dekking te kiezen. Maar jullie weten wel hoe dat werkt.
Het kostenplaatje per maand voor de BMW 535i xDrive Touring F11 uit 2011:
- Per maand € 717,50
- Per kilometer € 0,59
- Prijs per maand zonder brandstof € 434,19
Het is goedkoper dan een nieuwe Lynck&Co, die ten tijde van schrijven 550 euro per maand kost. Daar moet je dan nog wel met tanken en/ of laden, waarmee je ook wel ongeveer op 700 euro per maand komt. Ergo: we reden een premium zescilinder met 300+ pk voor de prijs van een Chinese stekker-SUV. Not bad.
Als je minder kritisch bent op kleine storingen die soms er maar tijdelijk zijn, dan was er nog wat winst te halen op onderhoud. Aan de andere kant, kosten voor banden zaten nu niet in het onderhoud. Dat hangt er dan ook maar weer vanaf of je tweedehands 5-serie op redelijke frisse banden staat of juist niet. Aan deze berekeningen kunnen dus geen rechten worden ontleend.
bunnylebowski zegt
Ah daar is die. Was er al nieuwsgierig naar. Kosten zijn herkenbaar, ik rijd ook of 130+ of file / binnendoor om kids weg te brengen. Gevolg 1 op 9 nu over 15,000 km. Ach ja..
Ik vind het een heerlijke auto die qua kosten nog wel beheersbaar is voor wat je krijgt. Motorisch gewoon super betrouwbaar. Wat me wel echt tegen valt is de gevoeligheid van het (adaptief) onderstel. Ik heb nu al paar keer opnieuw laten balanceren omdat er bij nieuwe banden bijv. Trilling ontstond.
Geniet van de nieuwe funfer. Mis je de zes in lijn al? Even in sport, doorhalen is zo lekker. Maar goed je hebt de 911
Powerslide zegt
Laat je de banden balanceren? Helpt dat?
De trilling kan ook met de tussenbak van de xdrive te maken hebben. Die is erg gevoelig voor verschil in profiel tussen de banden.
bunnylebowski zegt
@powerslide ik hoop niet dat het de tussenbak is van de xdrive want dan heb ik wel een probleem :)… je maakt me nu gelijk bang ;-)
Nee ik denk zelf niet dat dat het kan zijn. Altijd de juiste banden gehad en per 4 gewisseld.
Ik had een kromme velg achter, opnieuw gericht en gebalanceerd, trilling grotendeels weg. Nieuwe banden erop achter, weer trilling. Profiel verschil tussen voor en achter is 0.5-1mm dus valt mee. M’n velg is nog steeds niet 100% goed dus laat m nu as we speak weer richten maar nu door andere partij.
Het is bekend dat de F1x reeks heel gevoelig is voor onbalans trouwens.
rw1994 zegt
Laat deze eens balanceren met “road force”, hiermee wordt de onrondheid van de band tegen de onrondheid van de velg weg-gemiddeld als het mogelijk is.
V8Vantage zegt
Netjes.
Met het huidige prijsverschil tussen diesel en benzine en de hierboven genoemde kosten zie ik wat ruimte ontstaan voor een G31 zescilinder diesel. Luxury line met adaptive onderstel. Ziet er beter uit, vind ik, dan de m sport versie en is pure verwennerij. Als ie niet te oud is kan je het onderhoud voor de komende 3 -5 jaar ook afkopen bij de dealer.
Richmond zegt
Ik gebruik fuelio als app om mijn verbruik bij te houden
1000bochten zegt
Enerzijds heel herkenbaar; dikke moderne auto die kost geld en onderhoud is vaak duurder dan gepland. Afschrijving viel nu mee. Ik heb dezelfde ervaring met een V60 D6. Duur onderhoud en in mijn geval zelfs waardestijging. Qua verbruik ook herkenning; de 525i E39 die ik voor de Volvo reed werd op vergelijkbare manier gebruikt en verbruik lag ook rond 1 op 8,5. Anderzijds is het maandbedrag wel stevig voor 33.000 km in 27 maanden; dat is nog geen 15.000 km per jaar. Zo’n bedrag per maand hoop ik nu te bereiken met 25.000 km per jaar in een nieuwe Tesla Model 3 met 441pk…
Rudy zegt
Snap het nut nooit zo van het exact bijhouden van het verbruik, het is niet zo dat ik er anders van ga rijden. Kortom ik bespaar lekker mijn moeite.
Verwacht overigens dat je met de opvolger (530i begreep ik?) in de praktijk best wat zuiniger ga zijn. Valt me op dat mijn (G21) 330i best nette verbruiken neerzet op de Duitse autobahn met 150-160 op de teller! ~7 op 100 is haalbaar zonder moeite te doen.
Johanneke zegt
Ik vind het wel leuk om bij te houden. Ik rij enorm zuinig omdat ik zeer weinig rem. Zit altijd boven fabrieksopgave, ookal rij ik goed door. Kwestie van anticiperen en hard door bochten / over rotondes. Soms rij je achter iemand en dan heb je al 15x de remlichten zien branden terwijl ik niet heb hoeven remmen. Vind het wel een leuke uitdaging altijd om de route naar mijn werk zo efficient en vlot mogelijk af te leggen.
Mijn huidige auto heeft fabrieksopgave 8.7 liter per 100km, ik die 7.5. en rij vrijwel altijd 10km boven de toegestane snelheid.
frederik zegt
Herkenbaar, al denk ik dat je juist nu de komende tijd minder onderhoud zou hebben nu al deze dingen opgelost zijn. Ik rij gemiddeld 1 op 9.5 met de 535i. Op lange stukken is 1 op 11 haalbaar maar in de stad is het bedroevend. Voornaamste reden voor mij om naar een andere auto te kijken is het wat logge rij- en schakelgedrag. Ik reed laatst in een nieuwe 330d en daar werd ik wel blij van! Helaas met drie kinderen wat krap. Overigens heb ik ook nog een 996 Turbo voor de leuke ritjes gelukkig dus op zich mag de familieauto wat saaier zijn. 🙂
bunnylebowski zegt
@frederik Ja denk ook dat onderhoud hierna zeer beperkt is want alle grote items zijn nu aangepakt. Ik twijfel om de waterpomp preventief te doen, maar zit dit jaar nu op zo’n €2k aan onderhoud en banden dus dit jaar ben ik wel weer klaar 😵💫.
ik heb stage 1 trouwens wat wel verschil maakt. Schakelgedrag herken ik wel, maarja blijft een comfortabele 5 serie natuurlijk :). Sportstand is wel echt ander verhaal, zowel de aandrijflijn, onderstel als de automaat. Zou hierna ook nooit meer zonder adaptief onderstel willen. Auto wordt compleet anders
HelldogBE zegt
Heb je ook een F-reeks 5-serie? Stuurt idd wat als een boot in krappe bochten, het trage stuur geeft dan wel weer veel rust en controle op de autosnelweg.
Overweeg eens om je ZF te spoelen en daarna software te flashen met xHP. Kan vanaf je gsm met een USB-C naar ethernet adapter en een Enet OBD kabel voor een heel beperkt budget.
Het adaptief onderstel op dit model is ook buitensporig duur (4k aan onderdelen alleen) tov andere modellen zoals de 3-reeks en nieuwere series.
frederik zegt
Ik kan me de waterpomp niet herinneren en heb de auto alweer 7 jaar. Zou het lekker laten en sparen voor de koplamp die ooit stukgaat. 😂 Ik heb ook adaptief, is wel ok maar blijf het wat zompig vinden en de sportstand is dan weer te onrustig.
kromatic zegt
Dus EUR 0,59 de kilometer exclusief eventuele afschrijving? De tandjes hé! Met een nieuwere 540i ga je dan dus gewoon naar de euro de kilometer..
wigboldus zegt
Je moet in leuke autos niet naar het brandstofverbruik kijken, gewoon genieten, zo lang je bankrekening het enigszins vol kan houden.
Hou hem gewoon 10 jaar, geef hem alle liefde, zodat hij in uitstekende staat blijft.
Zonde om weer een andere auto te kopen, je kent hem nog maar net, geef het ja woord voor onvoorwaardelijke liefde, tot de dood jullie scheid.
lexis zegt
Komt heel herkenbaar over rij zelf een 435i, een zuipschuit,maar dat heb je zelf nog enigzins in de hand (rechtervoetje in bedwang houden of eens de fiets nemen). Maar die hoge onderhouds kosten niet, er gaat immers veel en te snel stuk op nieuwere BMW’S van de laatste 10j. De f30 heeft dezelfde euvels, onderstel en besturing o zo fragiel. En dan de lekages, kleppendeksel, achterdiff. En waterpomp.(dank je BMW om zoveel goedkoop premium plastic te gebruiken voor vitale onderdelen).
Rij ook nog een mini voor woon werk, verbruik natuurlijk pak minder maar ook geen betrouwbare (BMW) techniek.
Vorige wagenpark was Japans. Jawel een Lexus, pak betrouwbaarder en als ee iets serieus defect ging (dat gebeurt ook hoor) 7 garantie en soepele coulance.
Kans klein dat de huidige BMW 435i zal opgevolgd worden door iets uit Bayeren, daarvoor is de liefde niet groot genoeg.
vpowert zegt
Oehf, dat zijn wel serieuze onderhoudskosten voor 33.000km! Met een setje banden erbij ga je over de 5k. Je zou er bijna een Japanner van gaan rijden.
grandmasterb zegt
Dan is mijn 6 jaar oude BMW X5 5.0 V8 (heerlijk geluid) niet duur in onderhoud, vorig jaar weer 5 jaar regulier onderhoud bijgekocht voor 1800 euro, daarbuiten 1 maal nieuwe zomerbanden erop (er zat een winterset bij toen ik hem 5,5 jaar geleden kocht met 4000 km, een servicecontract voor 5 jaar onderhoud en 40% korting t.o.v. de nieuwprijs (wie zegt dat dure Duitse auto’s niet snel afschrijven? Die liegt). Verbruik gem. 1 op 7 omdat er veel stadsritten van slechts 3-4 km op zitten, op langere afstanden veel zuiniger.
Binnenkort wel nieuwe schijfremmen en blokken (mag ook wel na 5,5 jaar) en de winterbanden zullen ook wel vervangen moeten worden. Ik blijf er nog minstens 5 jaar in rondrijden denk ik en misschien nog veel langer, deze V8 benzineauto’s geven veel meer plezier dan een elektrische.