Terwijl de aandacht van autojournalisten en autobloggers de laatste dagen vooral uit gaan naar de Autosalon in Genève, gaan de wereldwijde terugroepacties in onverstoord tempo door. Nu de tsunami aan berichten uit Genève wat begint af te zwakken, hebben we dus ook weer tijd voor ander nieuws.
Het lijkt er op dat je als fabrikant niet meer meetelt wanneer je niet tenminste een paar honderdduizend auto’s terugroept, maar liefst een paar miljoen. Afgelopen dinsdag schreven dat General Motors 1,3 miljoen auto’s terugroept vanwege de stuurbekrachtiging die kan uitvallen. GM is dus ook lekker hot!
Toch is General Motors niet gelukkig met de situatie een wijst indirect met de vinger naar aartsrivaal en terugroepkoning Toyota. Een onderdeel dat GM gebruikt heeft voor de geplaagde stuurbekrachtiging is afkomstig van een leverancier die deels eigendom is van Toyota, het Japanse bedrijf JTEKT. Het bedrijf zou niet hebben voldaan aan alle eisen voor betrouwbaarheid en duurzaamheid, stelt GM.
Ondertussen doet ook Nissan gezellig mee met de terugroepacties. Weliswaar kinderspel, want wereldwijd moeten er slechts 540.000 auto’s terug naar de garage vanwege problemen met het rempedaal en een storing aan de brandstofmeter. Hierbij gaat het voornamelijk om auto’s die in de VS zijn geleverd. Er zijn volgens Nissan nog geen ongelukken gerapporteerd die hieraan kunnen worden gerelateerd.
Oh ja, en de Kia Venga eigenaren mogen ook een extra pitstop maken bij de garage. De autogordel kan bij een frontale botsing gemakkelijk beschadigen en scheuren. Dat meldde EURO NCAP gisteren na een test. De gordel kan gemakkelijk tussen de geleiderail van de stoel komen waardoor hij beschadigt en kan afscheuren bij een botsing. Kia heeft hiervoor een beschermhoes ontwikkeld.
Laten we een voorspelling proberen te doen. Van wie wordt de volgende grote terugroepactie waarbij minimaal 100.000 auto’s terug naar de garage moeten? Roept u maar!
Met dank aan timberleek voor de tip
Marco zegt
dat moet Renault zijn….
TJR zegt
Ik gok dan op Renault.. Iets zegt me dat het te maken heeft met de samenwerking tussen Nissan en Renault..
En GM moet niet zo zeuren, dan zijn hun eigen kwaliteitscontroles niet voldoende geweest en hebben ze het productieproces niet ondercontrole.
Bullet zegt
Wat een onzin van GM, het is duidelijk dat GM er alles aan doet om Toyota zwart proberen te maken. Men is immers niet meer de grootste. Het protectisme apprataat in de VS werkt weer op volle toeren. Je maakt als fabrikant zelf de keuze voor een toeleverancier, vaak is prijs een van de doorslag gevende aspecten.
xiran zegt
@Bullet: die prijs is idd doorslag gevend
Roedy zegt
Victor Muller zal ongetwijfeld wat Saabs terug laten roepen.
Lan_Evo zegt
Tijd voor een nieuwe hype!
Treff zegt
Renault, dat is een potentiele terugroeper! Zal voornamelijk elektronisch zijn dan :-)
Dimglor zegt
@Treff: Wow lekker origineel zo meelopen met de andere autobloggertjes….
Renault is kwalitatief goed bezig voor het moment..
En elektronica? Bij een vriend van mij is hun bmw x6 meer dan een maand binnengeweest met een elektronicaprobleem…. en de wagen was nog maar een maand oud..
Dimglor zegt
@Dimglor: En bij deze denk ik dan waarschijnlijk dat een volgende terugroepactie van de 3 grote Duitse merken ook wel eens mogelijk zou kunnen zijn..
Thys zegt
Nou gaat GM met hun ‘we-maken-een-auto-waarvan-elk-onderdeel-door-de-laagste-bieder-is-gemaakt’-policy de schuld in de schoenen schuiven bij een producent?
Dat is wel heel erg zwak..
Jaap zegt
Zal niet Renault zijn, zijn al een tijdje de concurrentie ver voorbij qua kwaliteit. Zie laatste tests van ADAC, Powell etc.
Vincenzo zegt
Wat zijn ze betrouwbaar he die aziaten :)
kcoupe24 zegt
iets premiums uit de VAG groep stal??
Waxweazel zegt
De volgende zou VW-Audi moeten zijn, aangezien die 2 de laatste tijd ook met veel problemen te kampen hebben. Maar ik denk dan wel enkel de modellen voor Amerika of die dat daar geproduceerd zijn.
Aangezien de problemen met onderdelen van toeleveranciers allemaal in Amerika zitten..
zesinlijn zegt
VW in Brazilie. 193.000 auto’s terug. Weet alleen niet hoe vers dit berichtje is…
Esprit_de_Flandre zegt
GM maakt zich weer populair. Wat een zever. Ik hoop dat ze ferm op hun dak krijgen en nog meer mogen terugroepen.
Zijn er eigenlijk al Lexii teruggeroepen?
CSL zegt
DE VS lijkt wel een aanval op Toyota te zijn geopend!
Om ze hun eigen auto’s te kunnen verkopen.
RSX zegt
Mazda CX-9 die probemen hebben in Amerika.
http://www.autoblog.com/2010/03/03/hot-cross-buns-mazda-recalls-2010-cx-9-due-to-seat-over-heater/
BaRa zegt
Een half jaar geleden ging de PT Cruiser van een kennis in de fik. Lekkende brandstofleiding. Hij was net terug van de garage. Conclusie van de expert: noch de garage, noch de fabrikant (GM) waren in fout. Anders gelezen: je mag verwachten dat een auto zomaar spontaan de hens in gaat. Het is zeker nooit GM’s fout. De defecte waterpompen in m’n Saab, neen, dat is ook niet GM’s fout. Ze zouden beter hun eigen stoep schoonvegen voordat ze met *** naar een ander gooien.
jp zegt
Iets Italiaans, of ja daar is het eigenlijk wel gewoon dat auto’s om de haverklap naar de garage moeten. Een soort van build-in terugroepactie. Dus eigenlijk niets speciaals. Je moet gewoon zorgen dat de kwaliteit van je autos zowiezo al ruk is, hoef je ook nooit terugroepactie te doen.
Supra1981 zegt
Ik ga voor Ford en dan voornamelijk het Amerikaanse gedeelte. Nadat er bij GM en Toyota voornamelijk in Amerika acties zijn geweest gaan ook bij dat merk Modellen terug geroepen worden omdat men bang is voor alle onderzoeken :-)
GM moet niet zo piepen nu ze op het strafbankje zitten.
Hendrik zegt
@Waxweazel: het gebeurd voornamelijk in Amerika, omdat daar de afweging tussen een class action suit en een recall snel gemaakt is. Een class actions suit kost namelijk enorm veel en zorgt voor nog meer negatieve publiciteit, waardoor auto fabrikanten sneller, vaak voor iets miniem, auto’s terug roepen.
Carmaster zegt
@ BaRa
In jouw geval is GM inderdaad niet fout.
De PT Cruiser (detail) wordt namelijk gemaakt door Chrysler…
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@autoblog/dennis
lees de tips even goed volgende keer, Suzuki roept ook meer dan 400.000 auto’s terug.
Als we het toch over terugroepacties hebben.
http://www.reuters.com/article/idUSTRE61O25L20100225
Suzuki, daihatsu en nissan.
Overgens heb ik sterk het idee dat de autoindustrie nu voor zero risk wil gaan.
Dit kan ze nog wel eens opbreken omdat zero risk zeer hoge kosten met zich mee brengt….
Jipp zegt
wat was er ook alweer zo betrouwbaar en goed, niet de aziaten blijkt wel weer;p
oniwo zegt
Volkswagen, Audi, Seat. Die zullen wel snel volgen.
Jipp zegt
@oniwo: denk het niet, die willen geen gezichtsverlies lijden, is wel slimme marketing op dit moment.
alfa mannetje zegt
@Jipp: vw ontkent al jaren hun bevriezende 1.0 en 1.4 motoren . Terugroepactie ? Onmogelijk want onbetaalbaar en dan moet je maar volhouden.
Jipp zegt
@alfa mannetje: dat is precies wat ik zeg daarbij moest ik een paar weken geleden toch weg met een vw 1.0 motor in een leen fox die toch gewoon weg kwam al was het die nacht -10 geweest dus vraag me af waar het vandaan komt?
Waxweazel zegt
@ Jipp :
Ik denk dat het eerder de vraag is :
Welke autofabrikant durft ervoor uit te komen dat er een probleem is met hun auto’s/onderdelen, en durft de verantwoordelijkheid ervoor te nemen ?
De Amerikanen duidelijk niet zoals in het artikel wel te lezen valt. Maar de Duitsers kunnen er ook wat van. Enkel Mercedes durfde toe te geven dat er serieus wat fout was met hun electronica van hun E-klasse paar jaar geleden.
Jipp zegt
@Waxweazel: Ik ben het wel met je eens, VAG zal niet snel nu een terugroep actie gaan doen, wat wel wordt gehoopt, ze willen eerst de grootste zijn, en wanneer er iets mankeer zullen ze eerder de problemen verhelpen tijdens normale onderhoudsintervallen denk ik. ‘
Net als wat hierboven word geroepen door onder andere INIWO zullen renault, peugoet/citroen en de vag merken alleen terugroep actie’s doen wanneer niet anders kan ze willen geen gezichtsverlies lijden.
Naar mijn inziens komt er dus geen terugroepactie van de europeanen….!
yanktank zegt
ik vind het raar dat GM inkoopt bij iets Japans en niet bij iets dat made in Amercia is. ze hadden gewoon beter moeten controleren voor ze daar besloten in te kopen. Bovendien vermoed ik dat voormalige BIG 3 met de toeleveranciers van toyota onder een hoedje spelen
Ik denk niet dat het renault wordt want mijn pa heef jaren lang in een renault senic van de eerste generatie rondgreden. volgens hem de betrouwbaarste en beste auto die hij ooit gehad heeft.
Waxweazel zegt
Wat ik niet begrijp is dat er bij Toyota geen “inganscontroles” gebeurd op de onderdelen van toeleveranciers.
Als er een controle was gebeurd op die onderdelen (bv 1 op de 100 stuks controleren) voor het onderdeel wordt gebruikt, dan was het probleem nooit zo groot geweest.
Elke producent van gelijk wat zou nochtans zulke steekproefcontroles op hun inkomende grondstoffen moeten uitvoeren.
Dat GM zoiets niet doet is best te begrijpen met hun mentaliteit. En ze zullen ook wel gedacht hebben, als het betrouwbaarste merk (Toyota dus) het gebruikt, dan kunnen wij daar ook bestellen.
JPM zegt
Als je iets outsourced ben je voor 100% verantwoordelijk als dat product gebruikt wordt in je eigen product. Als ze niet aan de kwaliteit voldoen dan ben je daar zelf schuldig aan omdat je of niet goed genoeg controleerd wat men doet of te weinig invloed hebt om de kwaliteit te garanderen. Het is een keuze van GM om te outsourcen en ze zijn daarom verantwoordelijk voor het eindproduct. Dat ze nu naar Toyota wijzen is ongekend laag bij de grond. (Als dat werkelijk waar is dan)
NovaStar zegt
Waarom gebruiken ze die onderdelen dan?
Bewijst dus dat wnnr je een GM auto koopt je een stuk techniek koopt dat gewoon bij elkaar geraapt is en niet eens wordt getest.
lincoln zegt
je mag alleen naar Amerikanen en/of Chinezen wijzen ..
anders ben je een racist ..
jan1666 zegt
@lincoln
zo zijn wij nederlanders. leer er mee leven of emigreer (volg de nederlander naar amerika..)
lincoln zegt
@jan1666:
“zo zijn wij nederlanders” ..
tegen wie denk jij het te hebben arrogant stuk stront ..
“leer er maar mee leven” ..
het motto van een verrader ..
“of emigreer” ..
het antwoord op alles van een racist ..
jan1666 zegt
@lincoln
stoer hoor.. is eigelek stiekem wel een applausje waard…mensen vergelijken met uitwerpselen als ze hun mening geven, dat is pas rascisme.
kom uit je schulp, zie nederland, zie wat de gemiddelde nederlander wilt..
Bob zegt
@jan1666: ik denk niet dat jij voor de ‘gemiddelde’ Nederlander staat. Maar goed .. da’s ook een mening en die kun je hebben.
Bob zegt
Bob had de Nissan terugroep aktie al 2 dagen geleden ingezonden.
Cardesigner zegt
Ehmm…sorry hoor, het maakt me echt niet zoveel uit ofzo, maar ik had gisterenmiddag al een tip geplaatst…
jan1666 zegt
@bob
daarom..maar ik zie graag mijn ideaalbeeld in iedereen :P wat zou de wereld dan…anders zijn
Jipp zegt
@jan1666: dan zou de we wereld uit de sp bestaan zeker, nee laat maar dan liever de vvd, d66 of pvv.
BaRa zegt
@carmaster: je hebt volledig gelijk! Geen idee waar ik met m’n kop zat :-) Feit blijft wel dat GM in een recent verleden niet echt kampioen waren te noemen in de betrouwbaarheid van hun voertuigen. Hoe dat tegenwoordig zit, weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat gezien het businessmodel van GM de zaken niet zo veel veranderd zijn.
karm zegt
Wat een rare oproep.
Terugroepen is niet slecht, je product in de gaten blijven houden is prima, deed Philips dat maar met z’n koffiesetters. Maar je problemen niet erkennen! en lekker onder de (vloer)mat schuiven; dat is met levens spelen.
En vooral Renault blijven roepen. Dit merk heeft z’n slechtste tijd gehad, nu komen er anderen!
Treff zegt
@Dimglor; werd toch gevraagd welke ik dacht ;-) maar zal nog wel een extra uitleg geven waarom Renault! Mijn vader heeft een Renault, nog geen jaar oud! Inmiddels 3x andere motor vanwege elektronische foutmeldingen waardoor deze niet meer wouden starten! Ramen die niet meer dichtgingen! en ga zo maar door! Nog meer mensen die ik ken hebben veel problemen met Renault.
Ben het wel met je eens dat Renault een stuk beter aan het worden is de afgelopen tijd.
Dimglor zegt
@Treff: Bij ons thuis is het waarschijnlijk al de 15de Renault en nog nooit echt problemen gehad…. Dusja :)
Ik spreek ook uit ervaring ;) hehe
Mja een collega van mijn ma had een Renault Mégane en die had ook de hele tijd elektrische problemen en die is nu overgestapt naar een Ford Focus en hij heeft weer dezelfde problemen :D
Cantago zegt
Renault hoe dan ook, alleen die koop je gewoon met de gedachte dat ze kapot gaan, daar is geen terugroepactie voor, dat moet je gewoon accepteren!
CW zegt
Leuk van GM … laat nou dat gaspedaalprobleem in Toyota’s veroorzaakt worden door een onderdeel van een Noord Amerikaanse toeleverancier ….. Wat een boter hebben die Amerikanen op hun hoofd.